Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Vän av ordning undrar hur du kan göra denna kabel-slutsats när du haft grejerna i olika rum?
mx skrev:Almen skrev:En vinlyspelare som källa har ju ganska högt brusgolv och en hel del knäppningar och knaster. Det gör att eventuella störningar inte hörs lika tydligt.
Så till vinylspelare är bra kablar onödigt?
carpelux skrev:mx skrev:Almen skrev:En vinlyspelare som källa har ju ganska högt brusgolv och en hel del knäppningar och knaster. Det gör att eventuella störningar inte hörs lika tydligt.
Tvärtom skulle jag vilja säga.
En pickup har en mycket lägre signalnivå (och därmed högre förstärkning) än t.ex. en CD så där är det ändå viktigare att man har kablar med bra skärm för att inte få in störningar, främst 50Hz brum.
paa skrev:Det här med signalkablar beror så mycket på. I bästa fall ger de ingen skillnad alls, beroende på vad som driver eller drivs, när drivförmåga och impedansanpassning är gynnsamma, och ibland blir det stor skillnad. Och det är inte alltid den kabel som är "bäst" som låter bäst.
paa skrev:Å andra sidan har jag varit med om att en CD-spelare haft så dåligt filter på utgången så att den stört efterföljande förstärkare med HF-smuts via en bra kabel så den distade hörbart, men att en lakritskabel filtrerade bort tillräckligt för att detta inte skulle höras.
mx skrev:Objektivisten skrev:Vän av ordning undrar hur du kan göra denna kabel-slutsats när du haft grejerna i olika rum?
Däremot tänkte jag ungefär så här: om en kabel är dålig så borde det gå att
höra detta i alla rum, eftersom det är något som försämras.
Om kablar låter olika var inte lika intressant.
Nattlorden skrev:paa skrev:Å andra sidan har jag varit med om att en CD-spelare haft så dåligt filter på utgången så att den stört efterföljande förstärkare med HF-smuts via en bra kabel så den distade hörbart, men att en lakritskabel filtrerade bort tillräckligt för att detta inte skulle höras.
Rätt lösning borde väl ändå vara att klassa cd-spelaren som defekt?
phon skrev:Skärmad koax är ju bäst för digitala signaler, och är något digitalt så färgar det grått. Det går inte att komma ifrån att gamla digitala elektroner ligger resident i mittledaren, och sänder ut stokastiska gråtoner.
Klart är att en tvinnad TP-kabel är bättre för analoga signaler, den är ju redan från början lixom analogt skruvad runt sig själv. Det blir en snurreffekt som fungerar som signaldetox. Alla störningar vimsar bort sig i skruven.
Om jag nu har fattat fysiken rätt, det har å andra sidan aldrig tidigare hänt, så varför skulle det hända just nu?
Notera att jag precis just nu har introducerat begreppet signaldetox för signalkablars förmåga att aktivt eliminera störningar och rena signalen.
carpelux skrev:mx skrev:Almen skrev:En vinlyspelare som källa har ju ganska högt brusgolv och en hel del knäppningar och knaster. Det gör att eventuella störningar inte hörs lika tydligt.
Tvärtom skulle jag vilja säga.
En pickup har en mycket lägre signalnivå (och därmed högre förstärkning) än t.ex. en CD så där är det ändå viktigare att man har kablar med bra skärm för att inte få in störningar, främst 50Hz brum.
celef skrev:billiga kablar tycker jag låter lite gråare och oftast lite skramligare/olinjära, dyrare blir mer osynliga/hörs mindre, det är vad jag tycker
Nattlorden skrev:celef skrev:billiga kablar tycker jag låter lite gråare och oftast lite skramligare/olinjära, dyrare blir mer osynliga/hörs mindre, det är vad jag tycker
Med tanke på anläggningen jag har inkopplad på lakritssnören och slaktade nätkablar en bit bort och hur denna låter... så finns det inte mycket att klaga på sådana. Vi kan i alla fall konstater att närvaron av dem inte förhindrar hyperbra återgivning... ( ej heller en billig Philips DVD som ljudlälla )
celef skrev:snorbilliga eller gratiskablarna har bra kontakter tycker jag, det är ett plus, dom sitter inte så förbannat hårt när man ska koppla in och ur, dom sitter väldigt löst faktiskt, jag kopplar om ganska ofta, jag skulle mycket hellre se telekontakter som hifistandard än dom där helvetiska rca eller vad dom heter, fy för dom, vem hittade på den standarden föresten? var det naim?
celef skrev:snorbilliga eller gratiskablarna har bra kontakter tycker jag, det är ett plus, dom sitter inte så förbannat hårt när man ska koppla in och ur, dom sitter väldigt löst faktiskt, jag kopplar om ganska ofta, jag skulle mycket hellre se telekontakter som hifistandard än dom där helvetiska rca eller vad dom heter, fy för dom, vem hittade på den standarden föresten? var det naim?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster