Aerob skrev:Enligt Piotrs mätningar?
Precis
Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:En fråga som kanske har avhandlats tidigare i tråden; varför så väldigt tjock
baffel, och så lite av baffel-tjockleken att montera elementet i?

Jonka_ skrev:Pontus91 skrev:Den ser rätt lik ut vad jag planerar att kanske bygga någon gång framöverfast 10 l mindre och en färre. Snygg!
Tack så mycket!
Antar att du också tänkte bygga en sluten om den ska va 10l mindre, Har du nått element du funderat på?
Pontus91 skrev:Jonka_ skrev:Pontus91 skrev:Den ser rätt lik ut vad jag planerar att kanske bygga någon gång framöverfast 10 l mindre och en färre. Snygg!
Tack så mycket!
Antar att du också tänkte bygga en sluten om den ska va 10l mindre, Har du nått element du funderat på?
Mja, menade att din är 10 l mindre.Men det blir en (två) sluten ja, tänkte 2 st 40 l lådor med en L26ROY i varje. Ger ett Q på drygt 0,5 vilket borde funka bra
Jonka_ skrev:Det borde inte vara några problem.
Glebster skrev:Svar från Oaudio som bekräftar det so tidigare skrivits;
FRÅGOR
1. Is it only a lowpass filter?
2. If so, what signal is to be expected from the OUT-terminal?
3. If not, could you please also describe the highpass filter (order, function etc)?
SVAR
1. Yes it is a lowpass filter only, 4th order
2. Out terminal is pass-through with no signal alterations.
3. Selectable high-pass filters are combinations of cut and boost, except for the 12Hz setting. Please see page 12 of the owners manual, chart 1 for response plots. (chart 2 are plots for the lowpass filter)
http://www.oaudio.com/docs/manual_v1_6.pdf
Jonka_ skrev:nadifierad skrev:Tjusiga lådor och en intressant tråd!![]()
Har du någon sorts loctite/gängsäkring på muttrarna på gängstången?
Tackar!
Ja dom lär inte röra på sig i första taget
Jonka_ skrev:Tack Glebster, Det var så jag hade tänkt göra gällande pre out R/L.
Jag ska prova mig fram ikväll till ett resultat som kan tyckas duga tills vidare. Jag satt och poppa lite tunga baslåtar igår och mina stativare presterar väldigt bra, Kontrollen över basen försvinner först när man lyssnar riktigt högt i låga frekvenser, Och om jag vrider ner basen (kvart i) så sköter dom även det ganska snyggt.
Jag kommer sänka basen på marantzen till kvart i, Kommer troligen att sluta portarna i stativarna och se vad den kan göra för skillnad om man har komplement från subben.
Har alla fabriksgjorda subbar highpass/lowpass filter eller är det endast dom lite mer påkostade varianterna som har det?
Kommer förhoppningsvis en uppföljare senare ikväll, Så får vi se hur det fungerar.
Tack än en gång för dina tips.
Jonka_ skrev:Kommer självklart labba lite med placeringen också, Men för stunden står den under julgranen :)
Jonka_ skrev:Riktigt frustrerande!
Jag fick ihop allting igår kväll men hade i princip bara 10-20 minuter som jag kunde testa.. 10 timmar hade känts lite bättre.
Av den korta stund jag lyssnade, Så tyckte jag att den lät bra.. Inte perfekt, men helt klart bra.. Jag lär tweaka lite till med Bashen för att justera in det..
Det första intrycket var att basen lät lite fläskig, Blev för en kort stund lite rädd men efter att man rattat lite och ställt in rätt delning och gain så spelade den snyggt tillsammans med stativarna, Blev ett nytt liv i senaste skivköpet (Queen - Absolute Greatest, spår 18 "I want to break free")
Kommer självklart labba lite med placeringen också, Men för stunden står den under julgranen :)
Bild på slutresultatet kommer ikväll.
Jonka_ skrev:3. Avrullningen är ställd på 20hz, vilket tyckte du funkade bäst för dig?
Jonka_ skrev:PEQen, Jag har en kalibrator skiva som jag tänkte köra såsnart jag får tid, (Och hittar den)För stunden har jag bara justerat på känn, Svårt att lyssna sig till dock då jag måste hela tiden krypa fram till steget för att justera... Men jag hinner nog med det ikväll.
Nattlorden skrev:Avrullning i botten? Ni menar väl lyft?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster