KarlXII skrev:Aha. Det är alltså ganska viktigt med kablar helvete undrar vad mina kjellekablar har för induktans
Kablar och F/E är tokviktigt.
Vad skulle man annars ägna sej åt?
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Aha. Det är alltså ganska viktigt med kablar helvete undrar vad mina kjellekablar har för induktans
Strmbrg skrev:KarlXII skrev:Aha. Det är alltså ganska viktigt med kablar helvete undrar vad mina kjellekablar har för induktans
Kablar och F/E är tokviktigt.
Vad skulle man annars ägna sej åt?

FBK skrev: Men det är nog jätte viktigt för en del att anläggningen är F/E testad, annars så kan det finnas något som färgar och det skulle ju vara fruktansvärt
screen skrev:Herr Rydberg vet hur man drar igång Faktiskt på full rulle!
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Testutrustningens delkomponenter och hur dessa delar ihopkopplats som ingår i F/E-lyssningen har verifierats att inte påverka testet, det utgår jag ifrån.
Om du utgår ifrån det, varför har du då vid flertalet tillfällen innan ifrågasatt dess ingående komponenter? Jag känner inte att du är konsekvent i frågan...
Nattlorden skrev:FBK skrev: Men det är nog jätte viktigt för en del att anläggningen är F/E testad, annars så kan det finnas något som färgar och det skulle ju vara fruktansvärt
Nej, det är bara jätteviktigt att man har tillräckligt bra utrustning för att nå den njutningen man eftersträvar. Sen tar man hjälp av vilka resurser man behöver för att nå dit, förhoppningsvis.
I princip ingen utrustning blir bättre av att F/E-testas (jo, Bryston verkade visst ta åt sig av tipsen) så det är ju i princip helt irrelevant för ägarna av den utrustningen huruvida den testats eller ej. ( F/E har däremot hjälpt en del att hitta dit som annars kanske aldrig funderat att prova just de sakerna. )
subjektivisten skrev:Helt otroligt att folk fortfarande tror att det skulle vara svårt att tillverka en "ofärgad" kabeln!
phon skrev:subjektivisten skrev:Helt otroligt att folk fortfarande tror att det skulle vara svårt att tillverka en "ofärgad" kabeln!
Det finns ju på HiFiKit.![]()
![]()
Högtalarkabel av mycket hög kvalitet till superpris.
• Rulle á 100 m
• Färg: Transparent
• 4 mm²
• Markering för plus/minus
Nattlorden skrev:Har en anläggning uppställd med lakritskabel samt slaktad strömkabel från gamla datorer uppställd med mycket bra förstärkeri och högtalare, skulle vilja se den som skulle kunna härleda några ljudproblem i den anläggningen härhörandes från dålig kabel... Det är bättre fritt blås fram till öronen i den anläggningen än från i princip allt annat jag hört.
subjektivisten skrev: Om folk la 10% av energin på kabeltramset på sin akustik så kanske dom kunde få BRA ljud istället för massa pengar på overksamt trams. Löften om blindtester som aldrig händer av och samma meninglösa trams postas om och om igen. Hur vore det om man använder lite logik och funderar över saker och ting?
sportbilsentusiasten skrev:Tar endast ett par sekunder att byta kablar ju. Hör man ingen skillnad efter ett kort uppehåll kan man även fråga sig om skillnaden är viktig?
Objektivisten skrev:subjektivisten skrev: Om folk la 10% av energin på kabeltramset på sin akustik så kanske dom kunde få BRA ljud istället för massa pengar på overksamt trams. Löften om blindtester som aldrig händer av och samma meninglösa trams postas om och om igen. Hur vore det om man använder lite logik och funderar över saker och ting?
Källa på det? Definiera BRA. Vem har bestämt att ljudåtergivning ska vara logisk?
subjektivisten skrev:Ska man skratta eller gråta? Om folk la 10% av energin på kabeltramset på sin akustik så kanske dom kunde få BRA ljud istället för massa pengar på overksamt trams. Löften om blindtester som aldrig händer av och samma meninglösa trams postas om och om igen. Hur vore det om man använder lite logik och funderar över saker och ting?
Lust skrev:Har man en tape/eq-loop är det rätt enkelt att lyssna efter vad en linjekabel kan bidra med.
Har man två tape-loopar kan man även jämföra två kablars bidrag mot varann.
FBK skrev:JanBanan skrev:Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Det kanske finns andra än mig som vill veta?
Ja, men nu kanske de inte får svar pga att du frågade.
Jag tolkar det som att du tycker att det var en obekväm fråga. Du kanske inte har provat några dyrkablar i din anläggning?
Uppenbart att han inte har testat, och om så vore fallet så skulle jag ändå inte tro något på intrycken då Nattlorden har gått samma väg som en annan herre dvs. allt ska dissas mer eller mindre om det inte är F/E testat eller heter Ino så trovärdigheten är noll i mina ögon när det går över i sådan fanatism.
Vee-Eight skrev:Nattlorden, FBK, JanBanan, Harryup mfl;
Lägg mindre energi att söka fel och hacka på varandra och återgå till ämnet.
Nattlorden skrev:
Det är en möjlig lösning på frågan. En annan lösning är att anläggningen är så ny att det inte hunnits. En tredje lösning är att anläggningen är så bra att det inte behövs provas. En fjärde är att det har suttit dyrkabel i den men plockats bort. En femte är att det i något av stegen faktiskt sitter dyrkabel i brist på lakritssnöre... finns många lösningar.
JanBanan skrev:Vee-Eight skrev:Nattlorden, FBK, JanBanan, Harryup mfl;
OK.
Nattlorden: Vilka dyrkablar har du testat i din anläggning?
steveo1234 skrev:JanBanan skrev:Vee-Eight skrev:Nattlorden, FBK, JanBanan, Harryup mfl;
OK.
Nattlorden: Vilka dyrkablar har du testat i din anläggning?
Kanske lite väl grovt att avkräva svar av någon innan du själv presenterat din anläggning?
EDIT: Ok, inte mata trollen: Beklagar forumiter..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster