"F/E-lyssning" av kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-04 22:50

KarlXII skrev:Aha. Det är alltså ganska viktigt med kablar helvete undrar vad mina kjellekablar har för induktans Bild

Kablar och F/E är tokviktigt.

Vad skulle man annars ägna sej åt?

8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-01-04 23:00

Strmbrg skrev:
KarlXII skrev:Aha. Det är alltså ganska viktigt med kablar helvete undrar vad mina kjellekablar har för induktans Bild

Kablar och F/E är tokviktigt.

Vad skulle man annars ägna sej åt?

8O

Lyssna på musik kanske. Men det är nog jätte viktigt för en del att anläggningen är F/E testad, annars så kan det finnas något som färgar och det skulle ju vara fruktansvärt Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-04 23:05

FBK skrev: Men det är nog jätte viktigt för en del att anläggningen är F/E testad, annars så kan det finnas något som färgar och det skulle ju vara fruktansvärt Bild

Nej, det är bara jätteviktigt att man har tillräckligt bra utrustning för att nå den njutningen man eftersträvar. Sen tar man hjälp av vilka resurser man behöver för att nå dit, förhoppningsvis.

I princip ingen utrustning blir bättre av att F/E-testas (jo, Bryston verkade visst ta åt sig av tipsen) så det är ju i princip helt irrelevant för ägarna av den utrustningen huruvida den testats eller ej. ( F/E har däremot hjälpt en del att hitta dit som annars kanske aldrig funderat att prova just de sakerna. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-01-04 23:21

screen skrev:Herr Rydberg vet hur man drar igång Faktiskt på full rulle! :lol:

Man behöver tydligen inte göra mycket för att folk ska fastna i vinkelvolten, jag säger då det :D

Jag startade ju tråden för jag tyckte tillvägagångssättet och testutförandet var intressant men som vanligt spårar det ur. Jag kunde bena ut liknande karaktärer på kablar när det begav sig, undra hur lätt det skulle vara blint? Ganska enkelt tror jag!!;)

Faktiskt.Se - Klockren urspårning
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-04 23:30

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Testutrustningens delkomponenter och hur dessa delar ihopkopplats som ingår i F/E-lyssningen har verifierats att inte påverka testet, det utgår jag ifrån.

Om du utgår ifrån det, varför har du då vid flertalet tillfällen innan ifrågasatt dess ingående komponenter? Jag känner inte att du är konsekvent i frågan...

Inser att jag var otydlig, med ovan F/E menade jag den traditionella LTS testen, inte kabeltesten. sorry
Även om jag tidigare aldrig använt ordet F/E om kabeltesten har ju andra gjort det...

dvs så om dessa LTS F/E komponenter verifieras, borde även kabeltestets komponenter verifieras.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-04 23:30

Nattlorden skrev:
FBK skrev: Men det är nog jätte viktigt för en del att anläggningen är F/E testad, annars så kan det finnas något som färgar och det skulle ju vara fruktansvärt Bild

Nej, det är bara jätteviktigt att man har tillräckligt bra utrustning för att nå den njutningen man eftersträvar. Sen tar man hjälp av vilka resurser man behöver för att nå dit, förhoppningsvis.

I princip ingen utrustning blir bättre av att F/E-testas (jo, Bryston verkade visst ta åt sig av tipsen) så det är ju i princip helt irrelevant för ägarna av den utrustningen huruvida den testats eller ej. ( F/E har däremot hjälpt en del att hitta dit som annars kanske aldrig funderat att prova just de sakerna. )

Jag tror det är mer tekniker-prestige och grupptryck som har bidragit till det snarare än F/E-metoden i sig. Det råder ju fortfarande som sagt mycket skilda meningar vad F/E kan användas till.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-01-04 23:36

Ja! Jösses Rydberg! :D

Du får in både kablar och F/E-test i samma trådstart. :D

Nu skenar de igen. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-04 23:36

subjektivisten skrev:Helt otroligt att folk fortfarande tror att det skulle vara svårt att tillverka en "ofärgad" kabeln! 8O

Det finns ju på HiFiKit. 8O :)

Bild

Högtalarkabel av mycket hög kvalitet till superpris.

• Rulle á 100 m
• Färg: Transparent
• 4 mm²
• Markering för plus/minus
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-04 23:43

phon skrev:
subjektivisten skrev:Helt otroligt att folk fortfarande tror att det skulle vara svårt att tillverka en "ofärgad" kabeln! 8O

Det finns ju på HiFiKit. 8O :)

Bild

Högtalarkabel av mycket hög kvalitet till superpris.

• Rulle á 100 m
• Färg: Transparent
• 4 mm²
• Markering för plus/minus

Trams phon, jag ser den ju tydligt . . . :? :roll:

:)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-04 23:47

Strmbrg skrev:Undrar varför de minst intressanta ämnena får mest uppmärksamhet.

Cykelställsteoremet?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-04 23:49

Laila skrev: Trams phon, jag ser den ju tydligt . . . :? :roll:

:)

Måste ha blivit någon miss där. Den kanske ligger inuti rullen?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: "F/E-lyssning" av kablar

Inläggav Objektivisten » 2011-01-04 23:51

Nattlorden skrev:Har en anläggning uppställd med lakritskabel samt slaktad strömkabel från gamla datorer uppställd med mycket bra förstärkeri och högtalare, skulle vilja se den som skulle kunna härleda några ljudproblem i den anläggningen härhörandes från dålig kabel... Det är bättre fritt blås fram till öronen i den anläggningen än från i princip allt annat jag hört.

Vilka dyrkablar har du testat i anläggningen?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-05 00:02

Ska man skratta eller gråta? Om folk la 10% av energin på kabeltramset på sin akustik så kanske dom kunde få BRA ljud istället för massa pengar på overksamt trams. Löften om blindtester som aldrig händer av och samma meninglösa trams postas om och om igen. Hur vore det om man använder lite logik och funderar över saker och ting?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-05 00:09

En gång när jag testade en Nordostkabel så
hade jag glömt ta av Sydvästen, det blev av
någon anledning tvärtyst . . . 8O . . måste
va nå´t elektriskt . . kanske . . ja jädrar . . :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-01-05 00:09

subjektivisten skrev: Om folk la 10% av energin på kabeltramset på sin akustik så kanske dom kunde få BRA ljud istället för massa pengar på overksamt trams. Löften om blindtester som aldrig händer av och samma meninglösa trams postas om och om igen. Hur vore det om man använder lite logik och funderar över saker och ting?

Källa på det? Definiera BRA. Vem har bestämt att ljudåtergivning ska vara logisk?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-05 00:22

sportbilsentusiasten skrev:Tar endast ett par sekunder att byta kablar ju. Hör man ingen skillnad efter ett kort uppehåll kan man även fråga sig om skillnaden är viktig?

Det är för lång tid. Det finns inte en chans att man klarar att höra små skillnader om det blir tyst ngra sekunder emellan.

Bra testmetod, alltså.
Frågan är bara om testet gjorde blint? Annars säger det kanske inte så jättemycket.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-05 00:23

Objektivisten skrev:
subjektivisten skrev: Om folk la 10% av energin på kabeltramset på sin akustik så kanske dom kunde få BRA ljud istället för massa pengar på overksamt trams. Löften om blindtester som aldrig händer av och samma meninglösa trams postas om och om igen. Hur vore det om man använder lite logik och funderar över saker och ting?

Källa på det? Definiera BRA. Vem har bestämt att ljudåtergivning ska vara logisk?

Jag har bestämt det. Men HiFi har inte bara med ljudåtergivning att göra, för många är det sekundärt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-01-05 01:19

Har man en tape/eq-loop är det rätt enkelt att lyssna efter vad en linjekabel kan bidra med.

Har man två tape-loopar kan man även jämföra två kablars bidrag mot varann.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-05 01:45

subjektivisten skrev:Ska man skratta eller gråta? Om folk la 10% av energin på kabeltramset på sin akustik så kanske dom kunde få BRA ljud istället för massa pengar på overksamt trams. Löften om blindtester som aldrig händer av och samma meninglösa trams postas om och om igen. Hur vore det om man använder lite logik och funderar över saker och ting?

Vill du hävda att du aldrig postar om saker eftersom du klagar på att andra gör det? Är det inte bättre att folk använder mycket logik då dom funderar?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-05 01:46

Lust skrev:Har man en tape/eq-loop är det rätt enkelt att lyssna efter vad en linjekabel kan bidra med.

Har man två tape-loopar kan man även jämföra två kablars bidrag mot varann.

Dom kan vara buffrade så det kan vara förrädiskt att göra det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Re: "F/E-lyssning" av kablar

Inläggav JanBanan » 2011-01-05 10:53

FBK skrev:
JanBanan skrev:
Nattlorden skrev:
JanBanan skrev:Det kanske finns andra än mig som vill veta?

Ja, men nu kanske de inte får svar pga att du frågade.

Jag tolkar det som att du tycker att det var en obekväm fråga. Du kanske inte har provat några dyrkablar i din anläggning?

Uppenbart att han inte har testat, och om så vore fallet så skulle jag ändå inte tro något på intrycken då Nattlorden har gått samma väg som en annan herre dvs. allt ska dissas mer eller mindre om det inte är F/E testat eller heter Ino så trovärdigheten är noll i mina ögon när det går över i sådan fanatism.

+1
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-05 11:26

Nattlorden, FBK, JanBanan, Harryup mfl;

Lägg mindre energi att söka fel och hacka på varandra och återgå till ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-05 11:30

Vee-Eight skrev:Nattlorden, FBK, JanBanan, Harryup mfl;

OK.

Nattlorden: Vilka dyrkablar har du testat i din anläggning?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-05 11:33

JanBanan:

Nattlorden skrev:
Det är en möjlig lösning på frågan. En annan lösning är att anläggningen är så ny att det inte hunnits. En tredje lösning är att anläggningen är så bra att det inte behövs provas. En fjärde är att det har suttit dyrkabel i den men plockats bort. En femte är att det i något av stegen faktiskt sitter dyrkabel i brist på lakritssnöre... finns många lösningar.

Verkar som om du fått ett svar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-01-05 12:06

Jag har ju testat många Highendkablar i mina anläggningar. Det var ju en ganska puristisk anläggning jag hade med Gryphon Callisto 2100 matad av antingen Meridian 588 eller Audio Aero Capitole mk2 (hade ju även BAT VKD-5SE och Gryphon CDP-1). I den anläggning fanns det ett par signalkablar och jag körde med balanserade sådana.

Det som jag tyckte var spännande var hur dåligt jag tyckte vissa highendkablar lät, sämst var nog Acoustic Zen Silver Reference II och även Cardas Golden Reference var ganska kass. Omvänd placebo? :)

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2011-01-05 12:33

Skulle vara mycket intressant om personer från båda läger kunde sätta ihop ett kabeltest där alla var överens om testförfarandet samt om lämpliga testobjekt och sedan publicera resultatet här på faktiskt. Har vi tur så kanske vi kan reducera antalet trådar som handlar om kablar :D

Nu kommer säker en del att säga att det redan gjorts, men än så länge har jag (läs jag) inte sett en enda referens till ett sådant test (undantagsvis ett barnprogram som kunde påvisa skillnader i ett blindtest). Fram med fakta i stället för hörsägner (jag har hört att det inte går att höra skillnad på ..., då måste det vara sant)!
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-05 12:35

JanBanan skrev:

OK.

Kanske lite väl grovt att avkräva svar av någon innan du själv presenterat din anläggning?

EDIT: Ok, inte mata trollen: Beklagar forumiter..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-05 12:37

Jag har också haft Cardaskabel (signal) vid ett tillfälle, jag upplevde den som lätt odefinierad i de lägre registren jämfört med en del annat.

Vad hade du för anmärkning Rydberg?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-01-05 12:39

Luddig och odetaljerad vill jag minnas, inte den fart och friskhet jag vill ha.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-05 12:49

steveo1234 skrev:
JanBanan skrev:

OK.

Kanske lite väl grovt att avkräva svar av någon innan du själv presenterat din anläggning?

EDIT: Ok, inte mata trollen: Beklagar forumiter..

Nu förstår jag inte vad det skulle ha för betydelse, Jan Banan har väl inte nekat någon? Det är väl ingen som frågat vad jag vet.
Jag tycker också att det här pratet om Troll är mycket oklädsamt.
Ingen har status att rättmätigt kalla någon för Troll.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi