Få bot på "GSM-störningar"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
callekula

Få bot på "GSM-störningar"?

Inläggav callekula » 2010-03-23 16:00

Så fort telefonen går över till GSM-nätet störs högtalarna rejält vid mitt skrivbord. Provade med ett gäng ferritkärnor men inte hjälpte det. Hur kan man lösa det där? Skärmade kablar?

Högtalarna är ett par Audioengine 5.

vänligen,

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-03-23 16:13

Tyvärr är det ett systemfel i GSM. Det har med burstarnas "utseende" att göra. Det var nog ingen som tänkte på att inversen av deras varaktighet hamnar inom audioområdet... Eller så gjorde man det, men ansåg inte att det var något stort problem.

Användarvisningsbild
callekula

Inläggav callekula » 2010-03-23 16:19

-Martin- skrev:Tyvärr är det ett systemfel i GSM. Det har med burstarnas "utseende" att göra. Det var nog ingen som tänkte på att inversen av deras varaktighet hamnar inom audioområdet... Eller så gjorde man det, men ansåg inte att det var något stort problem.

Och det betyder att det inte finns någon lösning? Högtalarna är ju aktiva, och det är bara den högtalaren med inbyggd förstärkare som reagerar på telefonen (men störningarna hörs ju i båda högtalarna). Vad kan man dra för slutsats av det?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-23 16:37

det hindrar ju inte viss ljudutrustning från att vara helt okänslig för GSM- störningarna, så det går ju bevisligen att komma runt problemet...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-23 23:43

Tycker det saknas lite info för att kunna ge lite tips, men...

Kan det vara så att du har en lågnivå kabel från ena högtalaren (den med förstärkaren) till dator?
Dra i så fall ur den och testa om störningen finns kvar.
OBS: Ha förstärkaren avstängd när du drar ur/sätter i sladden.

//Michael

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2010-03-24 09:43

callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning? Högtalarna är ju aktiva, och det är bara den högtalaren med inbyggd förstärkare som reagerar på telefonen (men störningarna hörs ju i båda högtalarna). Vad kan man dra för slutsats av det?
Jag har ett par Audioengine 2, mina är okänsliga för störningar. Lite skumt att störningen bara kommer i ena högtalaren, testa med skärmade kablar, det är mitt tips. Vad händer om du kortsluter ingången, eller inte har någonting anslutet, bipar det då också?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-03-24 12:50

rqu skrev:
callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning? Högtalarna är ju aktiva, och det är bara den högtalaren med inbyggd förstärkare som reagerar på telefonen (men störningarna hörs ju i båda högtalarna). Vad kan man dra för slutsats av det?
Jag har ett par Audioengine 2, mina är okänsliga för störningar. Lite skumt att störningen bara kommer i ena högtalaren, testa med skärmade kablar, det är mitt tips. Vad händer om du kortsluter ingången, eller inte har någonting anslutet, bipar det då också?

Vissa kablar blir bättre "antenner" för frekvensen det handlar om än andra, och kopplar därmed bättre varvid störningarna fortplantas.

PS. Det går naturligtvis att undertrycka dessa störningar. Glömde nämna det... :oops:

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2011-01-05 21:58

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-10 12:21

callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning?

Att ha telefonen en bit ifrån hjälper. Men det är ju en lowtech lösning förståss :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-10 13:46

Byt till 3G-telefon? 8)

Uppriktigt sagt så får högtalarna inte störas av telefonen och eftersom de gör det får de faktiskt inte säljas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-01-10 14:32

Mja, fältstyrkan nära en mobiltelefon vill jag nog påstå är avsevärt större än gränsen för CE-gödkännande etc.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-10 14:49

Morello skrev:Mja, fältstyrkan nära en mobiltelefon vill jag nog påstå är avsevärt större än gränsen för CE-gödkännande etc.

Mjo men man kan med lätthet ha den på skrivbordet och ändå komma tillräckligt långt bort för att man ska komma under det gränsvärdet vill jag minnas. Om man inte har ett extremt litet skrivbord då vill säga. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

1947

Inläggav 1947 » 2011-01-10 18:44

Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-01-10 20:17

1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.

Mythbusters mer eller mindre vetenskapliga tester visade att mobiler ej störde men flygbolagen tog ett säkra för det osäkra, dumt att chansa.

Men skärmning mot datorchassit borde väl hjälpa tycker man ju, antagligen får man skärma låg nivå delen i högtalaren också. Eller är jag ute och cyklar nu?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-11 10:18

Såg att jag redan skrivit i den här tråden. Det såg nästan intelligent ut det jag skrivit... :)

För ordningens skull böra man nog hålla isär vilka frekvensspektrum som det handlar om. Trådskaparen har väl problem med frekvenser i audio-området(?) Det som flygbolag (och andra) riktar in sig på är högre RF-frekvenser (vilka kan komma att störa deras egen kommunikationsutrustning)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-11 12:57

1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.

De piloter jag känner tycker att telefoner har ingen möjlighet att störa deras utrustning och ingen har någonsin varit med om det enligt deras kännedom. Räckvidden på telefoner är ungefär upp till 2000m höjd, och rimligen borde sändarna på jorden störa mera om det är just sändningen som anses störa. Fanns ju heller inget krav i början då mobiltelefoner inte var så vanliga att dom skulle vara avslagna. Däremot så det utmärkt att skylla på för att ingen distraherande utrustning skall vara på under start och landning då flygvärdinnorna måste kunna få passagerarnas hela uppmärksamhet direkt.

mvh/Harryup

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-11 14:11

Harryup skrev:

Räckvidden på telefoner är ungefär upp till 2000m höjd, och rimligen borde sändarna på jorden störa mera om det är just sändningen som anses störa.

Utveckla gärna detta resonemang. Så fältstyrkan från sändarna i mobilerna skulle alltså vara svagare än (de riktade) signaler som basstationerna sänder ut för täckningen nära jordytan?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-01-11 14:16

Det var bättre förr!

Tornado

Inläggav Tornado » 2011-01-11 18:02

Jag kan erkänna att jag har flugit med mobiltelefon på flera gånger. När vi flög chartrat under lumpen så var det många som inte brydde sig. Jag drar inga slutsatser om varför det inte hände nått.

Men jag tror att "inga radio sändare/mottagare" beror på att man inte ska kunna lyssna/sända på kommunikations näten. De har alltså valt att förbjuda allt istället för bara de som är viktiga.

(Mythbusters brukar ju ha lite koll iaf.)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-12 00:44

-Martin- skrev:
Harryup skrev:

Räckvidden på telefoner är ungefär upp till 2000m höjd, och rimligen borde sändarna på jorden störa mera om det är just sändningen som anses störa.

Utveckla gärna detta resonemang. Så fältstyrkan från sändarna i mobilerna skulle alltså vara svagare än (de riktade) signaler som basstationerna sänder ut för täckningen nära jordytan?

Ja, annars borde väl flygplatser vara mobiltelefonfria zoner? Takmasterna och inflygning lågt över städer borde ställa till problem också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-12 01:20

Harryup skrev: Fanns ju heller inget krav i början då mobiltelefoner inte var så vanliga att dom skulle vara avslagna.

Nä, dom störde ju inte då. Det är rätt stor skillnad i störförmåga mellan dåtidens FM-modulerade telefoner och dagens telefoner.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-12 01:30

PeterAkemark skrev:Det var bättre förr!

Ju förr desto bättre :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-12 08:19

Att stoppa in telefonen i Faradays bur biter på det mesta :)

Bild

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-01-12 10:43

2-ch skrev:

Att stoppa in telefonen i Faradays bur biter på det mesta :)

Bild

Är det inte enklare då att stänga av telefonen?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-12 11:11

Harryup skrev:
-Martin- skrev:
Harryup skrev:

Ja, annars borde väl flygplatser vara mobiltelefonfria zoner? Takmasterna och inflygning lågt över städer borde ställa till problem också.

mvh/Harryup

Med det resonemanget borde man ju få stänga ner FM-sändarna i Nacka också vid varje start och landning på Bromma och Arlanda.

Mig veterligen finns det rätt så känslig utrustning på ett flygplan där det inte kan uteslutas att aktiva mobiltelefoner eventuellt kan ställa till problem om de hamnar för nära. Om alla personer på ett flygplan har varsin mobil så är nog den samlade fältstyrkebilden inte helt försumbar. Speciellt under inflygning när terminalerna ska koppla upp sig igen mot basstationerna...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-12 16:09

PeterAkemark skrev:Är det inte enklare då att stänga av telefonen?

Jo.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-12 17:05

-Martin- skrev:
Harryup skrev:
-Martin- skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Med det resonemanget borde man ju få stänga ner FM-sändarna i Nacka också vid varje start och landning på Bromma och Arlanda.

Mig veterligen finns det rätt så känslig utrustning på ett flygplan där det inte kan uteslutas att aktiva mobiltelefoner eventuellt kan ställa till problem om de hamnar för nära. Om alla personer på ett flygplan har varsin mobil så är nog den samlade fältstyrkebilden inte helt försumbar. Speciellt under inflygning när terminalerna ska koppla upp sig igen mot basstationerna...

Hur känsligt det är vet jag inte men jag känner ett antal piloter som inte stänger av sina telefoner när dom flyger affärsplan och enligt dom finns det inga kända störningar på utrustningen vid något tillfälle. Men det är klart att man behöver ju heller inte utmana ödet heller. Men enligt dom så är det enbart av uppmärksamhetsskäl som dom skall stängas av.

mvh/Harryup

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-12 17:11

Harryup skrev:
-Martin- skrev:
Harryup skrev:
-Martin- skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Hur känsligt det är vet jag inte men jag känner ett antal piloter som inte stänger av sina telefoner när dom flyger affärsplan och enligt dom finns det inga kända störningar på utrustningen vid något tillfälle. Men det är klart att man behöver ju heller inte utmana ödet heller. Men enligt dom så är det enbart av uppmärksamhetsskäl som dom skall stängas av.

mvh/Harryup

Jo men vad händer om du har 300 terminaler som helst plötsligt vill börja campa på sina basstationer. Rätt så mycket energi i de burstar som går ut... Så det är nog rätt så oävna krav trots allt...

Återgå till Teknikforum