"F/E-lyssning" av kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-05 12:51

Goldfinger skrev:
steveo1234 skrev:
JanBanan skrev:
Vee-Eight skrev:Nattlorden, FBK, JanBanan, Harryup mfl;

Lägg mindre energi att söka fel och hacka på varandra och återgå till ämnet.

OK.

Nattlorden: Vilka dyrkablar har du testat i din anläggning?

Kanske lite väl grovt att avkräva svar av någon innan du själv presenterat din anläggning?

EDIT: Ok, inte mata trollen: Beklagar forumiter..

Nu förstår jag inte vad det skulle ha för betydelse, Jan Banan har väl inte nekat någon? Det är väl ingen som frågat vad jag vet.
Jag tycker också att det här pratet om Troll är mycket oklädsamt.
Ingen har status att rättmätigt kalla någon för Troll.

Betydelse? Att det är slöseri från min sida att be någon bete sig som en man när personen ifråga inte är intresserad av annat än att trolla.
Vem som har status att göra det? Jag. Vem säger det? Jag. Om någon tycker att jag är oklädsam när jag gör så är möjligt.

Frågor och fortsatt diskussion riktas vid PM till /dev/null
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-05 12:52

Rydberg skrev:Luddig och odetaljerad vill jag minnas, inte den fart och friskhet jag vill ha.

En ytterlighet jämfört med Nordost skulle jag vilja säga.
Kan inte vara många som går bet på dessa två mot varandra under rättvisa förhållanden.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-05 13:11

Goldfinger skrev:
Rydberg skrev:Luddig och odetaljerad vill jag minnas, inte den fart och friskhet jag vill ha.

En ytterlighet jämfört med Nordost skulle jag vilja säga.
Kan inte vara många som går bet på dessa två mot varandra under rättvisa förhållanden.

Håller helt med, de här två befinner sig nog så långt ifrån varandra man kan komma.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-05 13:32

Jag har bara haft problem med interconnectkablage vid ett enstaka tillfälle. Det var med den tjockaste kabeln jag har.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-01-05 13:36

Johan_Lindroos skrev:Jag har bara haft problem med interconnectkablage vid ett enstaka tillfälle. Det var med den tjockaste kabeln jag har.

Har inte haft några problem sen jag installerade CT100, 9 kr metern :P

Neutriks kontakter kostar ju förvisso en slant men verkar vettiga.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-05 13:42

Johan_Lindroos skrev:Jag har bara haft problem med interconnectkablage vid ett enstaka tillfälle. Det var med den tjockaste kabeln jag har.

Hur artade sig problemet?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-05 13:49

Panelguy skrev:

Hur artade sig problemet?

Det blev mycket kraftiga bitfel när jag använde den som S/PDIF-kabel, något som den förmodligen inte är tänkt att användas som förvisso! Alla andra kablar som jag provat som S/PDIF har fungerat, och detta gjorde mig förvånad. Sannolikt orsakade den en missanpassning i impedanshänseende. Inget konstigt alls förmodligen att det hände, snarare "intressant".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-05 13:57

Goldfinger skrev:Kan inte vara många som går bet på dessa två mot varandra under rättvisa förhållanden.

Visst, och ingen kan ju missa spöket i "'Sala´s spökslott" heller.
Mycket snack och lite verkstad enligt mig. Det finns mängder av lovade blindtester både på detta forumet och andra, men nästan inga har gjort och dom som gjorts har misslyckats vad jag sett.

Dagens retorikfråga är; om det är sådana skillnader, hur man ni ens lyssna på musik som gått genom kanske flera hundra meter kablar? Det lär ju påverkar så alla musik låter piss.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-01-05 14:42

subjektivisten skrev:
Goldfinger skrev:Kan inte vara många som går bet på dessa två mot varandra under rättvisa förhållanden.

Tämligen oseriöst att dra paralleller till övernaturliga ting, kablar handlar om fysik och ingenting annat. Att man bör vara försiktig med slutsatser i öppna tester vet väl alla vid det här laget.

Om t.ex. jag vill dela med mig av mina upplevelser så är det helt ok, de är upplevelser och inte fakta. Tror folk är tillräckligt intelligenta för att bedöma värdet i dessa utan att du ska behöva domdera ut din profetia.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-05 14:47

Rydberg skrev:Tämligen oseriöst att dra paralleller till övernaturliga ting, kablar handlar om fysik och ingenting annat. Att man bör vara försiktig med slutsatser i öppna tester vet väl alla vid det här laget.

Ingen säger väl att man INTE kan påverka ljudet med en kabel? Sätt en låda på den och ändra som man vill. Men det mesta debatten verkar röra inom dom områden där mätningar inte visar denna skillnaden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-01-05 15:01

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:Tämligen oseriöst att dra paralleller till övernaturliga ting, kablar handlar om fysik och ingenting annat. Att man bör vara försiktig med slutsatser i öppna tester vet väl alla vid det här laget.

Ingen säger väl att man INTE kan påverka ljudet med en kabel? Sätt en låda på den och ändra som man vill. Men det mesta debatten verkar röra inom dom områden där mätningar inte visar denna skillnaden.

Man kan mäta otroligt många distorsionsformer hos kablar :!: däremot är nog de flesta av dessa på en så låg nivå att de inte är hörbara. Ingvar tog upp ett gäng av dessa i den gamla artikeln i Elektronikvärden om du är intresserad.

Mao, jag skulle nog vilja säga att man i stor sett ALLTID kan mäta skillnader på kablar däremot är det väl mer tveksamt att man alltid kan HÖRA skillnad :)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-05 17:06

steveo1234 skrev:
Goldfinger skrev:
steveo1234 skrev:
JanBanan skrev:

OK.

Nattlorden: Vilka dyrkablar har du testat i din anläggning?

Kanske lite väl grovt att avkräva svar av någon innan du själv presenterat din anläggning?

EDIT: Ok, inte mata trollen: Beklagar forumiter..

Nu förstår jag inte vad det skulle ha för betydelse, Jan Banan har väl inte nekat någon? Det är väl ingen som frågat vad jag vet.
Jag tycker också att det här pratet om Troll är mycket oklädsamt.
Ingen har status att rättmätigt kalla någon för Troll.

Betydelse? Att det är slöseri från min sida att be någon bete sig som en man när personen ifråga inte är intresserad av annat än att trolla.
Vem som har status att göra det? Jag. Vem säger det? Jag. Om någon tycker att jag är oklädsam när jag gör så är möjligt.

Frågor och fortsatt diskussion riktas vid PM till /dev/null

Tack för vänligheten!
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-05 17:37

subjektivisten skrev:

Mycket snack och lite verkstad enligt mig. Det finns mängder av lovade blindtester både på detta forumet och andra, men nästan inga har gjort och dom som gjorts har misslyckats vad jag sett.

Dagens retorikfråga är; om det är sådana skillnader, hur man ni ens lyssna på musik som gått genom kanske flera hundra meter kablar? Det lär ju påverkar så alla musik låter piss.

Varför tramsar och fånar du dig så?
Vem är skyldig dig en bevisning?
Kan vi inte få diskutera våra erfarenheter ifred?
Jag ser ingen som bett dig om åsikt i frågan och med den inställningen att frågan är lika simpel som att lika ekvationer ger samma resultat, då vet jag inte hur vi skall kunna mötas överhuvudtaget, tycker det är ganska banalt att luta sig mot tester vars omständigheter man inte vet något om, är det speciella svar man vill ha så hittar man det ju oavsett. jag är intresserad av vad som är detekterbart i MITT system, inte vad som händer i 100 andra som jag inte vet ett skit om, såtillvida jag inte är på plats själv för att göra en egen analys. Kan du inte istället berätta om dina egna rigorösa tester och erfarenheter som jag förstår att du sitter på, som grund till din självsäkerhet. För det är väl inte bara skrivna ord du tagit till dig som sanning? I så fall är man ju bara en budbärare för något man tror på, det skulle jag tycka var ett destruktivt sätt om man verkligen ville utveckla sin kunskap.

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-01-05 18:32

Goldfinger skrev:
subjektivisten skrev:

Jag ser ingen som bett dig om åsikt i frågan och med den inställningen att frågan är lika simpel som att lika ekvationer ger samma resultat, då vet jag inte hur vi skall kunna mötas överhuvudtaget, tycker det är ganska banalt att luta sig mot tester vars omständigheter man inte vet något om, är det speciella svar man vill ha så hittar man det ju oavsett. jag är intresserad av vad som är detekterbart i MITT system, inte vad som händer i 100 andra som jag inte vet ett skit om, såtillvida jag inte är på plats själv för att göra en egen analys. Kan du inte istället berätta om dina egna rigorösa tester och erfarenheter som jag förstår att du sitter på, som grund till din självsäkerhet. För det är väl inte bara skrivna ord du tagit till dig som sanning? I så fall är man ju bara en budbärare för något man tror på, det skulle jag tycka var ett destruktivt sätt om man verkligen ville utveckla sin kunskap.

Mycket bra skrivet!
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-05 19:13

NonMorales;

Du är lite väl snabb att alltid nypa till Subjektivisten. Det är rätt trist beteende när du inte tycks skriva så mkt andra inlägg.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-05 21:05

Goldfinger skrev:Varför tramsar och fånar du dig så?

Tramsar inte och fånar mig inte.

Goldfinger skrev:Vem är skyldig dig en bevisning?

Vill man framstå seriös så får man nog lägga fram mer än jag hörde det, därför är det så.

Goldfinger skrev:Kan vi inte få diskutera våra erfarenheter ifred?

Det är ett forum. Om du inte kan ta att andra har andra åsikter och krav så får du väl starta en hemsida där du kan skriva dina åsikter utan någon kan svara dom.

Goldfinger skrev:Jag ser ingen som bett dig om åsikt i frågan...

Du måste ha helt missuppfattat vad ett forum är. Kolla upp det så kanske det så kanske du förstår bättre varför man kan svara i trådar.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2011-01-05 21:09

subjektivisten skrev:Det är ett forum. Om du inte kan ta att andra har andra åsikter och krav så får du väl starta en hemsida där du kan skriva dina åsikter utan någon kan svara dom.

Bra formulerat. Det här kan fler ta till sig av.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-05 21:17

Här har man varit ute och skottat snö i sitt anletes svett, och kommer in för att koppla av med lite slösurfning.

Kan bara konstatera att det Faktiska kalaset åter tycks ha fått sur mjölk i fikat. :D

Är det någon som känner till ett par snabba, gärna temperamentsfulla kablar? Gärna mexikanska. Tack på förhand!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-01-05 21:54

KarlXII skrev:Här har man varit ute och skottat snö i sitt anletes svett, och kommer in för att koppla av med lite slösurfning.

Kan bara konstatera att det Faktiska kalaset åter tycks ha fått sur mjölk i fikat. :D

Är det någon som känner till ett par snabba, gärna temperamentsfulla kablar? Gärna mexikanska. Tack på förhand!

Los blancos, från Mexico city. Jävligt bra, de kommer med en flaska tequila, gör all musik bättre.
Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-05 21:59

subjektivisten skrev:

Goldfinger skrev:Vem är skyldig dig en bevisning?

Vill man framstå seriös så får man nog lägga fram mer än jag hörde det, därför är det så.

Du får vackert vänta på din tur nästa gång, så skall jag svara på allt du undrar över. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-01-05 22:22

Vee-Eight skrev:NonMorales;

Du är lite väl snabb att alltid nypa till Subjektivisten. Det är rätt trist beteende när du inte tycks skriva så mkt andra inlägg.

Subjektivisten skrev:
Det är ett forum. Om du inte kan ta att andra har andra åsikter och krav så får du väl starta en hemsida där du kan skriva dina åsikter utan någon kan svara dom.

OOouuppss! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-05 23:22

Goldfinger skrev:
subjektivisten skrev:

+1
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-05 23:25

Verkar som det blev lite "väl" tufft för subben igen men han har ju försatt sig i den situationen själv.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-01-05 23:38

Ok, ställer mig i skamvrån.
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-05 23:58

ThePreTor1aN:

Skrev detta förut, och det gäller även dig. Vill du inte diskutera trådämnet så ha hyfsen att låta bli helt och hållet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-06 00:05

Vee-Eight skrev:

ThePreTor1aN:

Skrev detta förut, och det gäller även dig. Vill du inte diskutera trådämnet så ha hyfsen att låta bli helt och hållet.

Missade du steveo1234s två inlägg?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-01-06 01:50

sprudel skrev:

Subjektivisten skrev:

OOouuppss! :D

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-01-06 01:57

Vee-Eight skrev:

ThePreTor1aN:

Jag startade en tråd/röstning om det här med kapade trådar där en del verkar göra allt för att en tråd ska hålla sig ifrån ämnet som var tänkt, så jag ser framemot denna nya hårdare moderering. där man ska hålla sig till trådämnet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-01-06 01:57

JanBanan skrev:
Vee-Eight skrev:

ThePreTor1aN:

Missade du steveo1234s två inlägg?

Verkar så...

För övrigt så tycker jag allmänt att Rydberg och Goldfingers inlägg har varit läsvärda!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-01-06 02:14

subjektivisten skrev:

insignalen är reverensen?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi