Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Harmonisk dist är ju övertoner och därför är ett "musiköra" ganska okänsligt för denna typ av distorsion.
Om man t.ex lyssnar på ett piano, framförallt i basområdet, är övertonerna dominerande. Då är det ju svårt att höra vad högtalaren adderar i form av övertoner.
Lyssnar man på en sinuston kan man urskilja övertoner som är distorsion. I praktiken - ju "tristare" det låter desto renare är tonen!
IM dist är dock örat känsligt mot då dist:en låter falskt i ett musiköra. Det du skriver som "blandtoner"
HUR man upplever det är väl väldigt subjektivt. För min del tycker jag det låter "stickigt" och man blir lyssningstrött. Samma känsla som när man har ont i huvudet och vill ha tyst.
Distorsion (IM och harmonisk) mäts ju statiskt och är ju bara en liten del av den förvrängning (läs distorsion) som uppstår vid ljudåtergivning. Bra transientsvar är enligt min mening mycket viktigare än en slät frekvenskurva.
Man skall dock ha i minnet att "konstigheter" i en frekvenskurva oftast har sitt ursprung i sådant som låter illa - t.ex resonanser.
Oresound skrev:Om elementen hade låtit odelatbra
obafflat, ofjädrat, odämpat, anpassat
så hade inga mer anordningar behövts
jansch skrev:Harmonisk dist är ju övertoner och därför är ett "musiköra" ganska okänsligt för denna typ av distorsion.
Om man t.ex lyssnar på ett piano, framförallt i basområdet, är övertonerna dominerande. Då är det ju svårt att höra vad högtalaren adderar i form av övertoner.
Lyssnar man på en sinuston kan man urskilja övertoner som är distorsion. I praktiken - ju "tristare" det låter desto renare är tonen!
IM dist är dock örat känsligt mot då dist:en låter falskt i ett musiköra. Det du skriver som "blandtoner"
HUR man upplever det är väl väldigt subjektivt. För min del tycker jag det låter "stickigt" och man blir lyssningstrött. Samma känsla som när man har ont i huvudet och vill ha tyst.
Distorsion (IM och harmonisk) mäts ju statiskt och är ju bara en liten del av den förvrängning (läs distorsion) som uppstår vid ljudåtergivning. Bra transientsvar är enligt min mening mycket viktigare än en slät frekvenskurva.
Man skall dock ha i minnet att "konstigheter" i en frekvenskurva oftast har sitt ursprung i sådant som låter illa - t.ex resonanser.
jansch skrev:Har aldrig förstått vitsen med t.ex passiva subbar som går ner till 20Hz och har ett så tungt membran att kvartstoner blir till halvtoner....
Sällan att subbas tillverkare vågar visa hur "snabba" deras konstruktioner är....
jansch skrev:Bra transientsvar är enligt min mening mycket viktigare än en slät frekvenskurva.
celef skrev:transientsvaret smutsas väl även ner av fasegenskaperna?
och en jämn och fin tonkurva ger väl även fina vattenfallsdiagram?
vad är det för typ av dist när ljudet "fluktuerar" eller "vibrerar", är det tydligt tecken på im?
Piotr skrev:celef skrev:transientsvaret smutsas väl även ner av fasegenskaperna?
Ja. Ett högtalarsystem med standardfilter brantare än 1:a ordningen ger ju fasdistortion från delningarna. Även ett min-fas-system har ju en påverkan av hög resp. lågpassfunktionerna på transientsvar.och en jämn och fin tonkurva ger väl även fina vattenfallsdiagram?
Ja, men grupplöptiden från fasdistorderande filter bör väl synas (om än marginellt)?vad är det för typ av dist när ljudet "fluktuerar" eller "vibrerar", är det tydligt tecken på im?
Det bör väl vara det.. om det är fråga om snabba fluktuationer.
/Peter
jansch skrev:Deklarera "snabbhet" - tonebursts och vattenfall är väl en bra början..
Resonans - Det handlar ju om Q värdet. Exvis en basreflex är ju en medveten resonans.
Resonanser i sig låter ju inte illa. Däremot kommer insvängningsförloppet att göra att det låter grötigt och i värsta fall falskt.
Tung kon - Jag menar givetvis tung i relation till motorn.
celef skrev:
är högre ordningars harmonisk dist tecken på im-dist?
jag tycker alla element som inte är bandbegränsade låter mer eller mindre illa ur detta perspektiv, stora som små, exempel är gamla s-s 8545 är ett förskräckligt element sett till detta, kan det vara im jag hör?
Piotr skrev:celef skrev:
är högre ordningars harmonisk dist tecken på im-dist?
Njeej det tror jag inte, det är ju samma olinjäritet som ger upphov till HD som IMD.jag tycker alla element som inte är bandbegränsade låter mer eller mindre illa ur detta perspektiv, stora som små, exempel är gamla s-s 8545 är ett förskräckligt element sett till detta, kan det vara im jag hör?
Är väl möjligt att det är så.. samt uppbrytningarna uppåt i frekvens som ger peakar i frekvenskurvan i ett känsligt område.
Seas W22 låter inte snyggt i friluft utan filter.. W15 låter avsevärt bättre. Uppbrytningstoppen är (om jag minns rätt) snarlik i amplitud men ligger ca. en oktav högre upp för W15.
W22 har trots detta mycket lägre dist i större delen av mellanregistret.
/Peter
celef skrev:vilka delar är källor till dist på ett element, är det mesta relaterat till motorn eller är det konen?
petersteindl skrev:celef skrev:vilka delar är källor till dist på ett element, är det mesta relaterat till motorn eller är det konen?
Jag kan tänka mig att det skiljer på olika högtalarelement. Dessutom är det så att då man har ett högtalarelement och förbättrar motorn så kan distorsionen sjunka i stora delar av området, men ligga kvar i andra delar av området. Då kan det vara upphängning eller membran eller båda eller kombinationen av just båda som ger olinjäriteter.
Man kan också byta ut membranet till att bli diamant eller något annat stelt material och få lägre distorsion fram tills den bryter upp, men om motorn inte är tillräckligt bra så kommer den att begränsa och det kan ofta synas i impedanskurvan.
Sedan är det även spridningsmönstret som kommer in i bilden och där får man välja vad man eftersträvar. Själv eftersträvar jag en så bra motor som möjligt och en så kolvformat rörelse på talspolen som möjligt, men inte hos membranet, såsom vore hela membranet en stel kropp. Detta är också frekvensberoende. En bas som delas under 200 Hz vill jag helst ha kolvformad membranrörelse hos.
MvH
Peter

Amp output level was adjusted for each driver so that the fundamental was 92dB at 1/2 meter. The level was set between the range of 300-1000Hz.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster