JanBanan skrev:Tack för vänligheten!
Varsågod.
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Tack för vänligheten!
Varsågod.
petersteindl skrev:Det heter "För all del"![]()
![]()
Nattlorden skrev:Största problemen för Martin Logan: mässfolk som kopplar dem till för ljus elektronik och tvunget skall försöka bevisa att de visst klarar att spela rock på för hög nivå... och det har i princip aldrig fungerat.
Jag har aldrig lyckats träffa på dem kopplade med lämplig elektronik, ej heller har jag träffat på en modell där (i demouppställningen) basen integrerat sömlöst nog. Det betyder inte att de inte i rätt rum med rätt saker inte skulle kunna låta betydligt bättre... men det är i alla fall sådant som JAG är tvungen att basera mina omdömen på.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det heter "För all del"![]()
![]()
Använder mig enbart av den konstruktionen i engelskan för att undvika ett amerikanskt idiom.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:engelska: It's all right
Nja... "Nothing to it" verkar mer frekvent i Cambridge.
BellsnWhistles skrev:Jag kan inte peka ut något speciellt inlägg men rent allmänt verkar folk på detta forumet tycka att Martin Logans hybridelektrostater är rätt ointressanta. Eller?
Nåväl, jag kunde inte låta bli att köpa ett par SL3 (kanske 15 år gamla?)för ett tag sedan, för att prova..Länge sedan jag hade dipoler senast (Magnepan då).
Djupt imponerad!
Jag har ägt högtalare från Ino i 20 år, vilka anses vara relativt ofärgade, och jag prioriterar själv ofärgad och neutral återgivning. Dessutom gillar jag att spela högt. Ordentligt.
Dessa Sl3 låter i mina öron alldeles utmärkt, går rejält djupt basen och kan spela rent avsevärt mycket högre än jag trodde. Och med ok punch i magen på sådan musik.
Till och med så jag kanske nästan skulle kunna vara nöjd själv... (de är avsedda för familje/vardgsrumsbruk, de tunga prylarna står in der keller).
Dessutom är de ju rätt snygga, ju! Halvt genomskinliga.
(Inte min men likadan).
Visserligen kanske de kräver en del kräm, jag har åtskilliga hundra watt till förfogande, men det gick att spela rätt ok med en gammal Pioneer integrerad specad till kanske 2x65W@8 Ohm eller något också.
Ingen störande "hot spot" heller, dessutom gör ju dipolarbetssättet att man får en viss allmänspridning på ljudet.
Så, vad har jag missat?
Eller alla andra?
Riktigt bra återgivning för rimliga pengar skulle jag vilja säga.*
*Ok, det krävs nog rejäl förstärkare kanske, och sen vill dom gärna stå lite längre från bakvägg än vanligare lådhögtalare. Men ändå...
Det bästa är att låna hem dem och utvärdera dem under en längre tid, gärna med elektronik som är F/E testad och /eller rekommenderad av LTS.
zapanasta skrev:Nonmorales skrev..Det bästa är att låna hem dem och utvärdera dem under en längre tid, gärna med elektronik som är F/E testad och /eller rekommenderad av LTS.
Ja så brukar det skrivas om saker man gillar för att folk ska få chansen att höra hur det kan låta i en bra miljö.
Men andra prylar kan man med lätthet avfärda på mässor eller i butiker.
Märkligt va![]()
![]()
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:engelska: It's all right
Nja... "Nothing to it" verkar mer frekvent i Cambridge.
Ehh, när var du där, 1812? 'Thumbs up', heter det.
zapanasta skrev:Nonmorales skrev..Det bästa är att låna hem dem och utvärdera dem under en längre tid, gärna med elektronik som är F/E testad och /eller rekommenderad av LTS.
Ja så brukar det skrivas om saker man gillar för att folk ska få chansen att höra hur det kan låta i en bra miljö.
Men andra prylar kan man med lätthet avfärda på mässor eller i butiker.
Märkligt va![]()
![]()
BellsnWhistles skrev:Jag kan inte peka ut något speciellt inlägg men rent allmänt verkar folk på detta forumet tycka att Martin Logans hybridelektrostater är rätt ointressanta. Eller?
Nåväl, jag kunde inte låta bli att köpa ett par SL3 (kanske 15 år gamla?)för ett tag sedan, för att prova..Länge sedan jag hade dipoler senast (Magnepan då).
Djupt imponerad!
Jag har ägt högtalare från Ino i 20 år, vilka anses vara relativt ofärgade, och jag prioriterar själv ofärgad och neutral återgivning. Dessutom gillar jag att spela högt. Ordentligt.
Dessa Sl3 låter i mina öron alldeles utmärkt, går rejält djupt basen och kan spela rent avsevärt mycket högre än jag trodde. Och med ok punch i magen på sådan musik.
Till och med så jag kanske nästan skulle kunna vara nöjd själv... (de är avsedda för familje/vardgsrumsbruk, de tunga prylarna står in der keller).
Dessutom är de ju rätt snygga, ju! Halvt genomskinliga.
(Inte min men likadan).
Visserligen kanske de kräver en del kräm, jag har åtskilliga hundra watt till förfogande, men det gick att spela rätt ok med en gammal Pioneer integrerad specad till kanske 2x65W@8 Ohm eller något också.
Ingen störande "hot spot" heller, dessutom gör ju dipolarbetssättet att man får en viss allmänspridning på ljudet.
Så, vad har jag missat?
Eller alla andra?
Riktigt bra återgivning för rimliga pengar skulle jag vilja säga.*
*Ok, det krävs nog rejäl förstärkare kanske, och sen vill dom gärna stå lite längre från bakvägg än vanligare lådhögtalare. Men ändå...
sportbilsentusiasten skrev:2008 på Arken var ett bottennapp då jag efter mycket tjat fick agenten att lira Metallica på dom. Och det lät helkass så jag förstog varför de inte var pigga att spela rock...
jannemannen skrev:Jag har bara hört Martin Logan på mässor. I ganska dåliga rum ! Och då har jag tyckt att dom har låtit klart åt det ljusa hållet. Nästan "hårt" ! Ett jobbigt ljud att lyssna på helt enkelt !
Men jag skulle ändock jättegärna vilja höra dom i ett vanligt/bra rum...
Jag har fått "känslan av" att dom kan låta riktigt bra....
Mvh/Janne
subjektivisten skrev:sportbilsentusiasten skrev:2008 på Arken var ett bottennapp då jag efter mycket tjat fick agenten att lira Metallica på dom. Och det lät helkass så jag förstog varför de inte var pigga att spela rock...
Håller med, på arken lät det inte kul alls. Skrämmande och se ML CLX för 260 papp skramla och dista när den försökte skapa någon form av ljudtryck när dom demande. Det lät inte speciellt kul då.
sportbilsentusiasten skrev:kronkan,demon jag åsyftar var i ett mindre rum, ca 30m2.
Subben, jag va där 2 eller 3ggr för att ge dom flera chanser men alla gånger drevs de utan dist. Var inte specielt högt mao. Var det du som ville att de skulle höjja?
Är helt säker på att de kan spela bra i rätt sammanhang men till skillnad från Quad som låtit skitbra överallt (demo + hemma hos andra ägare) jag hört dom genom åren har ALLA andra elektrostatare låtit dåligt överallt. Märkligt.
Kul dock om trådskaparen är nöjd, vore skoj att lyssna hos honom!
Kronkan, i aulan var luftvolymen allt för stor, skulle behövas ett PAsystem där.
Dvs rena självmordet att visa upp grejjer där... Vill minnas att deras sub strulade, troligen hade den gått för hårt
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev: och tvunget skall försöka bevisa att de visst klarar att spela rock på för hög nivå... och det har i princip aldrig fungerat.
Så är det, men de klarar inte rock oavsett volym imho!
Som subben även är inne på, basen lirar inte bra.
De saknar även dynamik.
Nä, jag fattar ingenting. Mer än att jag förstår att man kan falla för deras elektrostatsound, men isåfall är ju Quad solklart bättre. Men alla tycker ju olika.
Rätt snygga är dom allt!
Lingome skrev:Lyssnade på CLX på arkenmässan 2008 det lät ju inte bra kan nog berott på lokalen och musikvalet Eldkvarns då senaste streamat på nåt sätt.
Har hört SL 3 hos en bekant tillsammans med Harman kardon förstärkeri och en audiovector sub varför inte lät bra tyckte jag.
Klart bäst ett par Summit X hos audio concept med pass labs förstärkeri lät ju otroligt bra med agentens musikval inte lika övertygande med egna skivor.
Panelguy skrev:Lingome skrev:Lyssnade på CLX på arkenmässan 2008 det lät ju inte bra kan nog berott på lokalen och musikvalet Eldkvarns då senaste streamat på nåt sätt.
Har hört SL 3 hos en bekant tillsammans med Harman kardon förstärkeri och en audiovector sub varför inte lät bra tyckte jag.
Klart bäst ett par Summit X hos audio concept med pass labs förstärkeri lät ju otroligt bra med agentens musikval inte lika övertygande med egna skivor.
Att dema CLX i en aula låter ju inte så bra kanske då de, liksom Quad, inte riktigt klarar de höga ljudtryck som krävs.
Tror att Pass XA.5 serie (klass-A steg) är en bra kombo med Logans, de är ju väldigt populära tillsammans med Magnepan i staterna.
(menade du verkligen AC?)
BellsnWhistles skrev:Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.
Nattlorden skrev:BellsnWhistles skrev:Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.
Hur får du ihop det till myt när det är mer än en persons defacto-upplevelser efter att hört en eller många modeller?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster