Martin Logan, varför generellt så dåliga omdömen på faktisk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-07 22:36

JanBanan skrev:Tack för vänligheten!

Varsågod.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-07 22:39

Nattlorden skrev:
JanBanan skrev:Tack för vänligheten!

Varsågod.

Det heter "För all del" :x :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-07 22:41

petersteindl skrev:Det heter "För all del" :x :D

Använder mig enbart av den konstruktionen i engelskan för att undvika ett amerikanskt idiom.

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-01-07 22:44

Nattlorden skrev:Största problemen för Martin Logan: mässfolk som kopplar dem till för ljus elektronik och tvunget skall försöka bevisa att de visst klarar att spela rock på för hög nivå... och det har i princip aldrig fungerat.

Jag har aldrig lyckats träffa på dem kopplade med lämplig elektronik, ej heller har jag träffat på en modell där (i demouppställningen) basen integrerat sömlöst nog. Det betyder inte att de inte i rätt rum med rätt saker inte skulle kunna låta betydligt bättre... men det är i alla fall sådant som JAG är tvungen att basera mina omdömen på.

Det bästa är att låna hem dem och utvärdera dem under en längre tid, gärna med elektronik som är F/E testad och /eller rekommenderad av LTS.
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-07 22:46

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det heter "För all del" :x :D

Använder mig enbart av den konstruktionen i engelskan för att undvika ett amerikanskt idiom.

engelska: It's all right, tyska: keine Ursache, franska: je vous en prie, spanska: de nada

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-07 22:49

petersteindl skrev:engelska: It's all right

Nja... "Nothing to it" verkar mer frekvent i Cambridge.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-01-07 23:18

Nattlorden skrev:

Ehh, när var du där, 1812? 'Thumbs up', heter det.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-07 23:24

Tycker ML låter ganska okay.

Gillar dock inte karaktären på basen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Re: Martin Logan, varför generellt så dåliga omdömen på fakt

Inläggav Stereotypen » 2011-01-07 23:35

BellsnWhistles skrev:Jag kan inte peka ut något speciellt inlägg men rent allmänt verkar folk på detta forumet tycka att Martin Logans hybridelektrostater är rätt ointressanta. Eller?
Nåväl, jag kunde inte låta bli att köpa ett par SL3 (kanske 15 år gamla?)för ett tag sedan, för att prova.. :lol: Länge sedan jag hade dipoler senast (Magnepan då).
Djupt imponerad!
Jag har ägt högtalare från Ino i 20 år, vilka anses vara relativt ofärgade, och jag prioriterar själv ofärgad och neutral återgivning. Dessutom gillar jag att spela högt. Ordentligt.
Dessa Sl3 låter i mina öron alldeles utmärkt, går rejält djupt basen och kan spela rent avsevärt mycket högre än jag trodde. Och med ok punch i magen på sådan musik.
Till och med så jag kanske nästan skulle kunna vara nöjd själv... (de är avsedda för familje/vardgsrumsbruk, de tunga prylarna står in der keller).
Dessutom är de ju rätt snygga, ju! Halvt genomskinliga.
Bild
(Inte min men likadan).
Visserligen kanske de kräver en del kräm, jag har åtskilliga hundra watt till förfogande, men det gick att spela rätt ok med en gammal Pioneer integrerad specad till kanske 2x65W@8 Ohm eller något också.

Ingen störande "hot spot" heller, dessutom gör ju dipolarbetssättet att man får en viss allmänspridning på ljudet.
Så, vad har jag missat?
Eller alla andra?
Riktigt bra återgivning för rimliga pengar skulle jag vilja säga.*

*Ok, det krävs nog rejäl förstärkare kanske, och sen vill dom gärna stå lite längre från bakvägg än vanligare lådhögtalare. Men ändå...

Om du tycker att de är bra så är de bra. :)
Riktigt tjusiga högtalare tycker jag själv.
Det finns många som gillar dessa och givetvis många som inte gillar dem.
En sak som är säker är väl att de låter annorlunda än en vanlig lådhögtalare och det kan väl vara intressant att testa något annorlunda för att vidga vyerna.
:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-07 23:40

Nonmorales skrev..
Det bästa är att låna hem dem och utvärdera dem under en längre tid, gärna med elektronik som är F/E testad och /eller rekommenderad av LTS.

Ja så brukar det skrivas om saker man gillar för att folk ska få chansen att höra hur det kan låta i en bra miljö.

Men andra prylar kan man med lätthet avfärda på mässor eller i butiker.

Märkligt va :D :D :D

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-01-07 23:50

zapanasta skrev:Nonmorales skrev..

Ja så brukar det skrivas om saker man gillar för att folk ska få chansen att höra hur det kan låta i en bra miljö.

Så sant, är det det som kallas dubbelmoral? :wink:
Jag hörde Morellos högtalare på Arkenmässan, trots helt omöjliga förutsättningar lät de mycket bra. Kommer snart att köpa ett par.
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 00:55

Objektivisten skrev:
Nattlorden skrev:

Ehh, när var du där, 1812? 'Thumbs up', heter det.

3-4 ggr/år

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-01-08 01:43

zapanasta skrev:Nonmorales skrev..

Och mycket komiskt! :D Det är det som är så kul med de mest militanta LTS,F/E och Ino fantasterna, de sågar nästan allt helt vilt och då blir det svårt att ta dem på allvar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-08 01:47

....å är det inte ena sidan som kastar stenen, så är det den andra...

Folk vill att det ska käbblas i varje tråd, finns ingen annan logisk förklaring.

Själv brukar jag förlusta mig med att läsa sisådär fem år gamla trådar, massvis
med information, mestadels saklig debatt och mycket mindre bråk.

Det tycker jag är trevligt!

Summer Passing

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-01-08 01:49

Någon mer som hört Morellos högtalare och kanske gjort en vanlig jäkla "bonna A/B jämförelse" med tex Pi 60 ?
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Martin Logan, varför generellt så dåliga omdömen på fakt

Inläggav Kronkan » 2011-01-08 02:38

BellsnWhistles skrev:Jag kan inte peka ut något speciellt inlägg men rent allmänt verkar folk på detta forumet tycka att Martin Logans hybridelektrostater är rätt ointressanta. Eller?
Nåväl, jag kunde inte låta bli att köpa ett par SL3 (kanske 15 år gamla?)för ett tag sedan, för att prova.. :lol: Länge sedan jag hade dipoler senast (Magnepan då).
Djupt imponerad!
Jag har ägt högtalare från Ino i 20 år, vilka anses vara relativt ofärgade, och jag prioriterar själv ofärgad och neutral återgivning. Dessutom gillar jag att spela högt. Ordentligt.
Dessa Sl3 låter i mina öron alldeles utmärkt, går rejält djupt basen och kan spela rent avsevärt mycket högre än jag trodde. Och med ok punch i magen på sådan musik.
Till och med så jag kanske nästan skulle kunna vara nöjd själv... (de är avsedda för familje/vardgsrumsbruk, de tunga prylarna står in der keller).
Dessutom är de ju rätt snygga, ju! Halvt genomskinliga.
Bild
(Inte min men likadan).
Visserligen kanske de kräver en del kräm, jag har åtskilliga hundra watt till förfogande, men det gick att spela rätt ok med en gammal Pioneer integrerad specad till kanske 2x65W@8 Ohm eller något också.

Ingen störande "hot spot" heller, dessutom gör ju dipolarbetssättet att man får en viss allmänspridning på ljudet.
Så, vad har jag missat?
Eller alla andra?
Riktigt bra återgivning för rimliga pengar skulle jag vilja säga.*

*Ok, det krävs nog rejäl förstärkare kanske, och sen vill dom gärna stå lite längre från bakvägg än vanligare lådhögtalare. Men ändå...

Delar generellt din uppfattningom ML fast jag är väl jävig eftersom jag har ett par hemma. Men enligt min uppfattning kan de behöva en del anpassningar för att komma till sin rätt.

Har på en mässa aldrig hört ML så att jag är nöjd. Enligt minuppfattning berordettta på att de står för nära bakväggen eller att väggen bakom högtalarna är odämpad. Så jag har prövat mig fram till akustiska anpassingar som jag anser behövs. Panelhögtalare är alltid enkalre akustiskt än traditionenla högtalare. Detta genom att mer energi riktas framåt mot lyssnaren. Detta gör att problemet med första refexen minskar. Men det kan ändå behövas dämpning/diffussion bakom högtalarna. Bakom högtalaren finns det mera diskant och mellanregister än traditionella högtalare.

Sedan kan kablar vara känsligt för att åstadkomma apassning mellan de olika registren. Själv föredrar jag också också rörförstärkare till ML.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-01-08 03:33

Jag har bara hört Martin Logan på mässor. I ganska dåliga rum ! Och då har jag tyckt att dom har låtit klart åt det ljusa hållet. Nästan "hårt" ! Ett jobbigt ljud att lyssna på helt enkelt !

Men jag skulle ändock jättegärna vilja höra dom i ett vanligt/bra rum...

Jag har fått "känslan av" att dom kan låta riktigt bra....

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 03:39

sportbilsentusiasten skrev:2008 på Arken var ett bottennapp då jag efter mycket tjat fick agenten att lira Metallica på dom. Och det lät helkass så jag förstog varför de inte var pigga att spela rock...

Håller med, på arken lät det inte kul alls. Skrämmande och se ML CLX för 260 papp skramla och dista när den försökte skapa någon form av ljudtryck när dom demande. Det lät inte speciellt kul då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-08 09:55

jannemannen skrev:Jag har bara hört Martin Logan på mässor. I ganska dåliga rum ! Och då har jag tyckt att dom har låtit klart åt det ljusa hållet. Nästan "hårt" ! Ett jobbigt ljud att lyssna på helt enkelt !

Men jag skulle ändock jättegärna vilja höra dom i ett vanligt/bra rum...

Jag har fått "känslan av" att dom kan låta riktigt bra....

Mvh/Janne

De få gånger jag hört ML på mässor har det varit klass D förstärkare. Jag har själv drivit ML med sådant förstärkeri. Mina rörförstärkare med KT 88 rör ger en bätte diskant och faktiskt en bättre bas än mina klass D slutsteg.

Sist jag hörde ML på mässaSå så hade de hängt ett tyg bakom men detta räcker antagligen inte.

Ett resonemang. Vanliga högtalare sprider framåt och åt sidorna. Publiken fungerar bra själva som absorbenter och diffusorer. Även taken kan vara aborberande liksom att detär heltäckningsmattor.

PAnelhögtalare sprider ljudet framåt och bakåt och inte uppåt, neråt eller åt sidorna. Dock ger den tydliga rikningsverkan att det är mera dirketljud vid lyssningspositionen. Men reflexerna kommer från väggen bakom högtalarna och väggen bakom lyssningspositionen. Min egen lösning har därför blivit att absorbera bakom högtalarna samt att bakom lyssningspositonen är det blandat mellan diffusion och absortion.
Senast redigerad av Kronkan 2011-01-08 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-08 10:00

subjektivisten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:2008 på Arken var ett bottennapp då jag efter mycket tjat fick agenten att lira Metallica på dom. Och det lät helkass så jag förstog varför de inte var pigga att spela rock...

Håller med, på arken lät det inte kul alls. Skrämmande och se ML CLX för 260 papp skramla och dista när den försökte skapa någon form av ljudtryck när dom demande. Det lät inte speciellt kul då.

Vill minnas att det var i någon form av större aula.Vi gick efter en minut. Men kom aldrig åt någon form av lyssningsposition. Kom inte ihåg om det distade men blev snabbt ointresserad.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-08 10:45

MartinLogan ger lite blandade känslor för mig. Det de gör bra gör de lika fantastiskt som ex magnepan mfl. Om man lyssnar på musik som inte tvingar ut ML på de områden där de inte tris så är det riktigt trevliga små högtalare. Mitt problem med ML är att, ja, bortsett från att de inte alls tycker om att spela på den nivån jag vill lyssna på, alltid låter lite "tunt". Precis som att det saknas någonting runt basen/mellanbasen. Jag har ingen aning om vad det beror på men det stör mig lite grand.
Det gäller dock mest de mindre modellerna aerius, sl3 mfl. Jag har hört en större modell (prodigy?) som jag tyckte lätt bra, åtminstone på den nivån och med det materialet som de spelades.
Senast redigerad av steveo1234 2011-01-08 10:50, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-08 10:48

kronkan,demon jag åsyftar var i ett mindre rum, ca 30m2.
Subben, jag va där 2 eller 3ggr för att ge dom flera chanser men alla gånger drevs de utan dist. Var inte specielt högt mao. Var det du som ville att de skulle höjja?

Är helt säker på att de kan spela bra i rätt sammanhang men till skillnad från Quad som låtit skitbra överallt (demo + hemma hos andra ägare) jag hört dom genom åren har ALLA andra elektrostatare låtit dåligt överallt. Märkligt.

Kul dock om trådskaparen är nöjd, vore skoj att lyssna hos honom!

Kronkan, i aulan var luftvolymen allt för stor, skulle behövas ett PAsystem där.
Dvs rena självmordet att visa upp grejjer där... Vill minnas att deras sub strulade, troligen hade den gått för hårt

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-08 12:31

sportbilsentusiasten skrev:kronkan,demon jag åsyftar var i ett mindre rum, ca 30m2.
Subben, jag va där 2 eller 3ggr för att ge dom flera chanser men alla gånger drevs de utan dist. Var inte specielt högt mao. Var det du som ville att de skulle höjja?

Är helt säker på att de kan spela bra i rätt sammanhang men till skillnad från Quad som låtit skitbra överallt (demo + hemma hos andra ägare) jag hört dom genom åren har ALLA andra elektrostatare låtit dåligt överallt. Märkligt.

Kul dock om trådskaparen är nöjd, vore skoj att lyssna hos honom!

Kronkan, i aulan var luftvolymen allt för stor, skulle behövas ett PAsystem där.
Dvs rena självmordet att visa upp grejjer där... Vill minnas att deras sub strulade, troligen hade den gått för hårt

Har självklart heller inget emot Quad men de får så att säga inteplats hemma hos oss. Vet inte varför du alltid är nöjd med att lyssna på Quad. Men en förklaring kan ju vara förstärkaren. Förutom elektrostater så tillverkar Quad bäde rör och transistorförstärkare.

En annan sak kan vara placering av högtalare inklusive lyssnare. Vanliga panelhögtalare behöver komma ut från väggen men det går ocksåenligt min erfareneht absorbera väggenbakom panelerna.

Men lysssningspositionen blir begränsad. Du hamnar fort utanför sweet spot. Men när du sitter i denna punkt har du med traditionella paneler relativtliten påverkan av tidiga reflexer. Men magin försvinner så fort du hamnar utanför. Fördelen med ML är då att dessa inte är lika känsliga för detta. De sprider något mer. Så detta gör att man kan vara flera alternativt att jag faktiskt kan lägga mig i soffan utan att helt förlora ljudbilden. Trots allt en position som då och då uppstår. :wink:

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-01-08 15:16

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev: och tvunget skall försöka bevisa att de visst klarar att spela rock på för hög nivå... och det har i princip aldrig fungerat.

Så är det, men de klarar inte rock oavsett volym imho!
Som subben även är inne på, basen lirar inte bra.
De saknar även dynamik.

Nä, jag fattar ingenting. Mer än att jag förstår att man kan falla för deras elektrostatsound, men isåfall är ju Quad solklart bättre. Men alla tycker ju olika.
Rätt snygga är dom allt!

Men alltså, det är ju just det jag säger, de spelar rock hur bra som helst! Högt, så det känns i maggropen.
Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.
Queen och Rage against the machine spelades så mina öron började säga nej (pga ljudvolymen, inte dist).
På Rage hörde man att basen var på gränsen (eller nog över egentligen) men det lät fortfarande snyggt. Åtskilliga hundra watt skickades in i systemet, och panelerna distade inte.
De saknar inte dynamik kan jag säga, jag har lyssnat en hel del på Quad ESL-63 och de kan låta hur magiskt som helst ibland men på viss musik låter det som någon lagt en hand på membranet, DET är odynamiskt.
Icke här.

Hur som helst, jag ville bara säga att om man accepterar högtalare i denna storlek/dess placeringsbehov och har skapligt fett förstärkararrangemang så skulle jag inte tveka att rekommendera ett par äldre Martin Logan till någon, försiktig jazznjutare eller högspelande hårdrockare! Väldigt mycket sämre högtalare kostar lika mycket eller mer...

"Dipolfärgningen" får man på köpet, jag kan tycka det är insmickrande om än inte 100% korrekt.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-01-08 15:40

Lyssnade på CLX på arkenmässan 2008 det lät ju inte bra kan nog berott på lokalen och musikvalet Eldkvarns då senaste streamat på nåt sätt.
Har hört SL 3 hos en bekant tillsammans med Harman kardon förstärkeri och en audiovector sub varför inte lät bra tyckte jag.
Klart bäst ett par Summit X hos audio concept med pass labs förstärkeri lät ju otroligt bra med agentens musikval inte lika övertygande med egna skivor.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-08 15:56

Lingome skrev:Lyssnade på CLX på arkenmässan 2008 det lät ju inte bra kan nog berott på lokalen och musikvalet Eldkvarns då senaste streamat på nåt sätt.
Har hört SL 3 hos en bekant tillsammans med Harman kardon förstärkeri och en audiovector sub varför inte lät bra tyckte jag.
Klart bäst ett par Summit X hos audio concept med pass labs förstärkeri lät ju otroligt bra med agentens musikval inte lika övertygande med egna skivor.

Att dema CLX i en aula låter ju inte så bra kanske då de, liksom Quad, inte riktigt klarar de höga ljudtryck som krävs.
Tror att Pass XA.5 serie (klass-A steg) är en bra kombo med Logans, de är ju väldigt populära tillsammans med Magnepan i staterna.
(menade du verkligen AC?)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-01-08 16:14

Panelguy skrev:
Lingome skrev:Lyssnade på CLX på arkenmässan 2008 det lät ju inte bra kan nog berott på lokalen och musikvalet Eldkvarns då senaste streamat på nåt sätt.

Att dema CLX i en aula låter ju inte så bra kanske då de, liksom Quad, inte riktigt klarar de höga ljudtryck som krävs.
Tror att Pass XA.5 serie (klass-A steg) är en bra kombo med Logans, de är ju väldigt populära tillsammans med Magnepan i staterna.
(menade du verkligen AC?)

NEJ lätt att blanda ihop firmorna tydligen det var på Hifi Consult

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-01-08 16:20

Jag får väl tillägga att jag också hört CLX på Reference Audio för något år sedan och var inte imponerad, lät "elektrostatfärgat" (överdrivet detaljerat, onaturligt krispigt och luftigt) och anemiskt till och med på den, antar jag, handplockade musik som spelades (akustisk gitarr etc.).

Kanske mitt rum som bidrar med någon lämplig färgning då? Mina Pi60s lät också riktigt fett och tungt här i vardagsrummet innan de flyttades till lyssningsrummet i källaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 16:43

BellsnWhistles skrev:Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.

Hur får du ihop det till myt när det är mer än en persons defacto-upplevelser efter att hört en eller många modeller?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-01-08 17:44

Nattlorden skrev:
BellsnWhistles skrev:Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.

Hur får du ihop det till myt när det är mer än en persons defacto-upplevelser efter att hört en eller många modeller?

Bra påpekande :D
Vad jag menar är att jag tror att många drar alla över en kam, Martin Logan är (delvis) elektrostater=ingen bas, ingen dynamik=går ej använda till viss typ av musik (rock i detta fall).
Med risk för att förolämpa några så undrar jag om alla hört de objekten de har åsikter om i verkligheten..?
Ovan nämnda brist kan jag ju i alla fall skriva under på att den är osann. Och då är faktiskt SL3 en av ML's mindre högtalare.

Samma sak med den "dåliga integreringen av bas och panel" som typ alltid tas upp som ett problem hos ML. Tja, jag vet inte jag, tycker nog att det funkar rätt bra, och jag är ganska kritisk.

Alltså, jag säger inte att detta på något sätt är en fullkomlig högtalare, till och börja med kan man ju ha åsikter om dipolhögtalare rent allmänt, men den spelar riktigt rent, detaljerat och ofärgat och skapligt högt för rimliga pengar. Det tycker jag var kul.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi