Kronkan skrev:Vill minnas att det var i någon form av större aula.Vi gick efter en minut. Men kom aldrig åt någon form av lyssningsposition. Kom inte ihåg om det distade men blev snabbt ointresserad.
Det var ett ganska litet rum dom dema i.
Moderator: Redaktörer
Kronkan skrev:Vill minnas att det var i någon form av större aula.Vi gick efter en minut. Men kom aldrig åt någon form av lyssningsposition. Kom inte ihåg om det distade men blev snabbt ointresserad.
sportbilsentusiasten skrev:kronkan,demon jag åsyftar var i ett mindre rum, ca 30m2.
Subben, jag va där 2 eller 3ggr för att ge dom flera chanser men alla gånger drevs de utan dist. Var inte specielt högt mao. Var det du som ville att de skulle höjja?
BellsnWhistles skrev:Tja, jag vet inte jag, tycker nog att det funkar rätt bra, och jag är ganska kritisk.
BellsnWhistles skrev:Men alltså, det är ju just det jag säger, de spelar rock hur bra som helst! Högt, så det känns i maggropen.
Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.
Queen och Rage against the machine spelades så mina öron började säga nej (pga ljudvolymen, inte dist).
På Rage hörde man att basen var på gränsen (eller nog över egentligen) men det lät fortfarande snyggt. Åtskilliga hundra watt skickades in i systemet, och panelerna distade inte.
De saknar inte dynamik kan jag säga, jag har lyssnat en hel del på Quad ESL-63 och de kan låta hur magiskt som helst ibland men på viss musik låter det som någon lagt en hand på membranet, DET är odynamiskt.
Icke här.
BellsnWhistles skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev: och tvunget skall försöka bevisa att de visst klarar att spela rock på för hög nivå... och det har i princip aldrig fungerat.
Så är det, men de klarar inte rock oavsett volym imho!
Som subben även är inne på, basen lirar inte bra.
De saknar även dynamik.
Nä, jag fattar ingenting. Mer än att jag förstår att man kan falla för deras elektrostatsound, men isåfall är ju Quad solklart bättre. Men alla tycker ju olika.
Rätt snygga är dom allt!
Men alltså, det är ju just det jag säger, de spelar rock hur bra som helst! Högt, så det känns i maggropen.
Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.
Queen och Rage against the machine spelades så mina öron började säga nej (pga ljudvolymen, inte dist).
På Rage hörde man att basen var på gränsen (eller nog över egentligen) men det lät fortfarande snyggt. Åtskilliga hundra watt skickades in i systemet, och panelerna distade inte.
De saknar inte dynamik kan jag säga, jag har lyssnat en hel del på Quad ESL-63 och de kan låta hur magiskt som helst ibland men på viss musik låter det som någon lagt en hand på membranet, DET är odynamiskt.
Icke här.
Hur som helst, jag ville bara säga att om man accepterar högtalare i denna storlek/dess placeringsbehov och har skapligt fett förstärkararrangemang så skulle jag inte tveka att rekommendera ett par äldre Martin Logan till någon, försiktig jazznjutare eller högspelande hårdrockare! Väldigt mycket sämre högtalare kostar lika mycket eller mer...
"Dipolfärgningen" får man på köpet, jag kan tycka det är insmickrande om än inte 100% korrekt.
subjektivisten skrev:Håller inte med alls faktiskt på dom modellerna jag lyssnat på. Det kan ju vara att den du har är bättre, även om den är mindre än flera av dom jag hört, eller så hör vi olika saker/olika erfarenheter/olika krav.
Nattlorden skrev:BellsnWhistles skrev:Tja, jag vet inte jag, tycker nog att det funkar rätt bra, och jag är ganska kritisk.
Fast nu är du på faktiskt.se nu, och då räcker "ganska kristisk" till någonstans i mittfåran om ens det. Finns ju folk här som tycker fullregister betyder full output ned under 10Hz... eller som tycker 105dB är lagom medelnivå...
robert293 skrev:dock ett par paneler som imponerat stort var magnepan 1.6 i ett större rum på ca 50kvm... saknar djupaste basen med det kan justeras med moduler men jisses vad bra de spelade i övrigt och kostar typ ingenting.
Panelguy skrev:Hmmm, vet inte om ni är så kritiska ni heller då ni får NAD208 till något den absolut inte är![]()
Kronkan skrev:Håller fullständigt med dig. Finns inga hinder att spela mycket högt på ML. Däremot säkert mera begränsat på andra panelhögtalare. Rock går hur bra som helst på mina ML. Både gammal och ny elektronisk musik med hög basnivå går alldeles utmärkt. Om jag överdriver måste jag nästa spika fast soffan så att den inte hoppar runt. Har mätt upp att de klarar att behålla nivån till drygt 30 htz.
Kronkan skrev: Om jag överdriver måste jag nästa spika fast soffan så att den inte hoppar runt. Har mätt upp att de klarar att behålla nivån till drygt 30 htz.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Hmmm, vet inte om ni är så kritiska ni heller då ni får NAD208 till något den absolut inte är![]()
Antingen hugger du på första bästa sak för att hämnas av någon besynnerlig anledning, eller så har du aldrig hört den spela i en bra anläggning.
BellsnWhistles skrev:Man kan ju alltid önska att just mina ex är A+ men det tror jag inte.
Lyssnar just nu på Distant early morning/Afterimage med Rush HÖGT, den (för övrigt fantastiska) skivan är inte perfekt inspelad men innehåller en del djupbas och "kropp" som framförs utmärkt här.
Panelguy skrev:Hmmm, vet inte om ni är så kritiska ni heller då ni får NAD208 till något den absolut inte är![]()
Nattlorden skrev:BellsnWhistles skrev:Tja, jag vet inte jag, tycker nog att det funkar rätt bra, och jag är ganska kritisk.
Fast nu är du på faktiskt.se nu, och då räcker "ganska kristisk" till någonstans i mittfåran om ens det. Finns ju folk här som tycker fullregister betyder full output ned under 10Hz... eller som tycker 105dB är lagom medelnivå...
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Jodå, det har jag allt.
Så då var det hämnd-hugg då alltså.
subjektivisten skrev:Kronkan skrev:Håller fullständigt med dig. Finns inga hinder att spela mycket högt på ML. Däremot säkert mera begränsat på andra panelhögtalare. Rock går hur bra som helst på mina ML. Både gammal och ny elektronisk musik med hög basnivå går alldeles utmärkt. Om jag överdriver måste jag nästa spika fast soffan så att den inte hoppar runt. Har mätt upp att de klarar att behålla nivån till drygt 30 htz.
Du får gärna tycka det men du får även inse att andra kommer tycka annorlunda. Jag har nog större krav på ljudtryck och är mycket känsligare för dist, skulle jag tro. Enorm överdrift att "spika fast soffan" enligt mina mått. Men då har jag 4 st 12 basar med lång slaglängd på 20 kvm.
Panelguy skrev:Vad har jag att "hämnas"? Jag tycker helt enkelt det är en hyfsad förstärkare, inte mer.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Vad har jag att "hämnas"? Jag tycker helt enkelt det är en hyfsad förstärkare, inte mer.
Hur många hyffsade förstärkare som peakar 1,7kW känner du till?
JanBanan skrev:Finns väl många förstärkare i både HiFi- och PA-segmentet som gör det.
subjektivisten skrev:BellsnWhistles skrev:Man kan ju alltid önska att just mina ex är A+ men det tror jag inte.
Lyssnar just nu på Distant early morning/Afterimage med Rush HÖGT, den (för övrigt fantastiska) skivan är inte perfekt inspelad men innehåller en del djupbas och "kropp" som framförs utmärkt här.
Du får gärna tycka det, jag håller inte med dig med dom erfarenheter jag har av ML.
Det är väldigt annorlunda hur folk upplever fel och framförallt, hur man lärt sig att höra dom. Har suttit på många demos där folk som lyssnar och dom som demar har tyckt det lät underbart medan jag höll på att krevera av all dist och kompression. Detta är inget som gör mig till "guldöra", detta kan dom flesta lära sig höra. Men det kräver som sagt att man lär sig det.
Lingome skrev:Blir den bättre för man kan spela högt?
Panelguy skrev:robert293 skrev:dock ett par paneler som imponerat stort var magnepan 1.6 i ett större rum på ca 50kvm... saknar djupaste basen med det kan justeras med moduler men jisses vad bra de spelade i övrigt och kostar typ ingenting.
1.6, numera 1.7 får nog betraktas som marknadens mest prisvärda högtalare.
StefanL skrev:Då håller jag mig lyckligt ovetande. Tycker det låter jobbigt att lära sig höra en massa fel jag inte hört innan.
Användare som besöker denna kategori: exmag och 23 gäster