Martin Logan, varför generellt så dåliga omdömen på faktisk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 17:56

Kronkan skrev:Vill minnas att det var i någon form av större aula.Vi gick efter en minut. Men kom aldrig åt någon form av lyssningsposition. Kom inte ihåg om det distade men blev snabbt ointresserad.

Det var ett ganska litet rum dom dema i.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 17:58

sportbilsentusiasten skrev:kronkan,demon jag åsyftar var i ett mindre rum, ca 30m2.
Subben, jag va där 2 eller 3ggr för att ge dom flera chanser men alla gånger drevs de utan dist. Var inte specielt högt mao. Var det du som ville att de skulle höjja?

Nja, inget jag sa till dom iaf, men jag tycket det inte fanns någon som helst "kropp" i återgivningen och det lät ansträngt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 17:58

BellsnWhistles skrev:Tja, jag vet inte jag, tycker nog att det funkar rätt bra, och jag är ganska kritisk.

Fast nu är du på faktiskt.se nu, och då räcker "ganska kristisk" till någonstans i mittfåran om ens det. Finns ju folk här som tycker fullregister betyder full output ned under 10Hz... eller som tycker 105dB är lagom medelnivå... :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 18:01

BellsnWhistles skrev:Men alltså, det är ju just det jag säger, de spelar rock hur bra som helst! Högt, så det känns i maggropen.
Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.
Queen och Rage against the machine spelades så mina öron började säga nej (pga ljudvolymen, inte dist).
På Rage hörde man att basen var på gränsen (eller nog över egentligen) men det lät fortfarande snyggt. Åtskilliga hundra watt skickades in i systemet, och panelerna distade inte.
De saknar inte dynamik kan jag säga, jag har lyssnat en hel del på Quad ESL-63 och de kan låta hur magiskt som helst ibland men på viss musik låter det som någon lagt en hand på membranet, DET är odynamiskt.
Icke här.

Håller inte med alls faktiskt på dom modellerna jag lyssnat på. Det kan ju vara att den du har är bättre, även om den är mindre än flera av dom jag hört, eller så hör vi olika saker/olika erfarenheter/olika krav.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-01-08 18:10

lyssnade på ett par ml paneler hos hificonsult, kom inte ihåg modell men de kostade runt 160.000kr.

de lät väldigt bra och jag kom ihåg att jag blev förvånad över hur bra basarna integrerade med panelerna och gav en väldigt fysisk upplevelse.
sen har jag hört ett par mindre i hemma miljö och då blev jag inte lika imponerad.

dock ett par paneler som imponerat stort var magnepan 1.6 i ett större rum på ca 50kvm... saknar djupaste basen med det kan justeras med moduler men jisses vad bra de spelade i övrigt och kostar typ ingenting.

killen som ägde rummet hade själv ett par mårten design coletrain och det var väldigt svårt att avgöra vilka som lät bäst...det skiljde ca 460.000kr dom emellan och tänkt vilka moduler man kunde få för dessa pengar 8O

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-08 18:40

BellsnWhistles skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev: och tvunget skall försöka bevisa att de visst klarar att spela rock på för hög nivå... och det har i princip aldrig fungerat.

Så är det, men de klarar inte rock oavsett volym imho!
Som subben även är inne på, basen lirar inte bra.
De saknar även dynamik.

Nä, jag fattar ingenting. Mer än att jag förstår att man kan falla för deras elektrostatsound, men isåfall är ju Quad solklart bättre. Men alla tycker ju olika.
Rätt snygga är dom allt!

Men alltså, det är ju just det jag säger, de spelar rock hur bra som helst! Högt, så det känns i maggropen.
Detta känns som en myt ang. ML faktiskt.
Queen och Rage against the machine spelades så mina öron började säga nej (pga ljudvolymen, inte dist).
På Rage hörde man att basen var på gränsen (eller nog över egentligen) men det lät fortfarande snyggt. Åtskilliga hundra watt skickades in i systemet, och panelerna distade inte.
De saknar inte dynamik kan jag säga, jag har lyssnat en hel del på Quad ESL-63 och de kan låta hur magiskt som helst ibland men på viss musik låter det som någon lagt en hand på membranet, DET är odynamiskt.
Icke här.

Hur som helst, jag ville bara säga att om man accepterar högtalare i denna storlek/dess placeringsbehov och har skapligt fett förstärkararrangemang så skulle jag inte tveka att rekommendera ett par äldre Martin Logan till någon, försiktig jazznjutare eller högspelande hårdrockare! Väldigt mycket sämre högtalare kostar lika mycket eller mer...

"Dipolfärgningen" får man på köpet, jag kan tycka det är insmickrande om än inte 100% korrekt.

Håller fullständigt med dig. Finns inga hinder att spela mycket högt på ML. Däremot säkert mera begränsat på andra panelhögtalare. Rock går hur bra som helst på mina ML. Både gammal och ny elektronisk musik med hög basnivå går alldeles utmärkt. Om jag överdriver måste jag nästa spika fast soffan så att den inte hoppar runt. Har mätt upp att de klarar att behålla nivån till drygt 30 htz.

Tycker att dynamiken också är bra. Men jag har påfört några kilo extravikt. Detta har skett genom fylla metallstativet som ingår i min modell med gips. Samt har skruvat på soundcare spikes. Vän av ordningen kan då tycka att det är bättre med något dämpande material. Det finns redan inbyggt mellan stativ och låda. Sedan lite andra anpassningar. Spelar just nu en 45 varvare en promo Kraftwerk 2007. BAsen kraftfull och vädefinerad - blir fysiskt materialiserad mellan högtalarna. Alla fina detaljer kan höras. Som vanligt mejslas det ut en scen. Det händer som det skall göra högtalarna försvinner. Detta kan åstadkommas med andra högtalare och andra stärkare också.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-01-08 18:42

subjektivisten skrev:Håller inte med alls faktiskt på dom modellerna jag lyssnat på. Det kan ju vara att den du har är bättre, även om den är mindre än flera av dom jag hört, eller så hör vi olika saker/olika erfarenheter/olika krav.

Man kan ju alltid önska att just mina ex är A+ men det tror jag inte.
Lyssnar just nu på Distant early morning/Afterimage med Rush HÖGT, den (för övrigt fantastiska) skivan är inte perfekt inspelad men innehåller en del djupbas och "kropp" som framförs utmärkt här.

Jag har hört dessa låtar (detta skivex) på Quad ESL-63 och Magnepan SMG-C relativt nyligen och det lät mobiltelefon.
På Pi60s låter det bra.

När hantverkarna är klara i källaren så får jag välan göra en a-b jämförelse (med högtalare? Gud förbjude!) med Pi60s......
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-08 18:44

Nattlorden skrev:
BellsnWhistles skrev:Tja, jag vet inte jag, tycker nog att det funkar rätt bra, och jag är ganska kritisk.

Fast nu är du på faktiskt.se nu, och då räcker "ganska kristisk" till någonstans i mittfåran om ens det. Finns ju folk här som tycker fullregister betyder full output ned under 10Hz... eller som tycker 105dB är lagom medelnivå... :wink:

Hmmm, vet inte om ni är så kritiska ni heller då ni får NAD208 till något den absolut inte är :wink:

robert293 skrev:dock ett par paneler som imponerat stort var magnepan 1.6 i ett större rum på ca 50kvm... saknar djupaste basen med det kan justeras med moduler men jisses vad bra de spelade i övrigt och kostar typ ingenting.

1.6, numera 1.7 får nog betraktas som marknadens mest prisvärda högtalare :) .
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 18:51

Panelguy skrev:Hmmm, vet inte om ni är så kritiska ni heller då ni får NAD208 till något den absolut inte är :wink:

Antingen hugger du på första bästa sak för att hämnas av någon besynnerlig anledning, eller så har du aldrig hört den spela i en bra anläggning.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 18:58

Kronkan skrev:Håller fullständigt med dig. Finns inga hinder att spela mycket högt på ML. Däremot säkert mera begränsat på andra panelhögtalare. Rock går hur bra som helst på mina ML. Både gammal och ny elektronisk musik med hög basnivå går alldeles utmärkt. Om jag överdriver måste jag nästa spika fast soffan så att den inte hoppar runt. Har mätt upp att de klarar att behålla nivån till drygt 30 htz.

Du får gärna tycka det men du får även inse att andra kommer tycka annorlunda. Jag har nog större krav på ljudtryck och är mycket känsligare för dist, skulle jag tro. Enorm överdrift att "spika fast soffan" enligt mina mått. Men då har jag 4 st 12 basar med lång slaglängd på 20 kvm.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 19:00

Kronkan skrev: Om jag överdriver måste jag nästa spika fast soffan så att den inte hoppar runt. Har mätt upp att de klarar att behålla nivån till drygt 30 htz.

Visst, men om vi pratar bas och inte mellanregister då? 8) :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-08 19:01

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Hmmm, vet inte om ni är så kritiska ni heller då ni får NAD208 till något den absolut inte är :wink:

Antingen hugger du på första bästa sak för att hämnas av någon besynnerlig anledning, eller så har du aldrig hört den spela i en bra anläggning.

Jodå, det har jag allt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 19:02

BellsnWhistles skrev:Man kan ju alltid önska att just mina ex är A+ men det tror jag inte.
Lyssnar just nu på Distant early morning/Afterimage med Rush HÖGT, den (för övrigt fantastiska) skivan är inte perfekt inspelad men innehåller en del djupbas och "kropp" som framförs utmärkt här.

Du får gärna tycka det, jag håller inte med dig med dom erfarenheter jag har av ML.
Det är väldigt annorlunda hur folk upplever fel och framförallt, hur man lärt sig att höra dom. Har suttit på många demos där folk som lyssnar och dom som demar har tyckt det lät underbart medan jag höll på att krevera av all dist och kompression. Detta är inget som gör mig till "guldöra", detta kan dom flesta lära sig höra. Men det kräver som sagt att man lär sig det. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 19:02

Panelguy skrev:Jodå, det har jag allt.

Så då var det hämnd-hugg då alltså.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 19:03

Vad är inte Nad 208?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-08 19:04

Nattlorden skrev:

Är detta ett påhopp eller någon form av argumentation. 10 Htz ??? 105 db. Är det det som krävs att få vara med på Faktiskt.se.

Så kära Nattlorden kan vi inte hålla en hygglig och sansad ton.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-01-08 19:15

Nattlorden skrev:

Hehe, så sant.
Mittfåran låter väl bra? Svenskt och lagom.
4 x XXLS 12" + 4 x 250W + CR80S med infratillsats + Pi60s + 2 x drygt 1kW + förkärlek för realistiska nivåer (har fått basstegen att slå ifrån flera gånger).
Jag prioriterar renhet och upplösning framför ljudtryck. Det är mina referenser.
Vilket inte behöver betyda att jag har rätt på något sätt....
Ganska kritisk på faktiskt.se kanske är betydligt högre, men i så fall var det nog fel ordval av mig för ett par begagnade 15 år gamla högtalare...
:D
Senast redigerad av BellsnWhistles 2011-01-08 19:19, redigerad totalt 1 gång.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-08 19:16

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Jodå, det har jag allt.

Så då var det hämnd-hugg då alltså.

Vad har jag att "hämnas"? Jag tycker helt enkelt det är en hyfsad förstärkare, inte mer.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-01-08 19:17

subjektivisten skrev:
Kronkan skrev:Håller fullständigt med dig. Finns inga hinder att spela mycket högt på ML. Däremot säkert mera begränsat på andra panelhögtalare. Rock går hur bra som helst på mina ML. Både gammal och ny elektronisk musik med hög basnivå går alldeles utmärkt. Om jag överdriver måste jag nästa spika fast soffan så att den inte hoppar runt. Har mätt upp att de klarar att behålla nivån till drygt 30 htz.

Du får gärna tycka det men du får även inse att andra kommer tycka annorlunda. Jag har nog större krav på ljudtryck och är mycket känsligare för dist, skulle jag tro. Enorm överdrift att "spika fast soffan" enligt mina mått. Men då har jag 4 st 12 basar med lång slaglängd på 20 kvm.

Lite som när man var 15.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 19:26

Panelguy skrev:Vad har jag att "hämnas"? Jag tycker helt enkelt det är en hyfsad förstärkare, inte mer.

Hur många hyffsade förstärkare som peakar 1,7kW känner du till? 8O

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-08 19:29

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Vad har jag att "hämnas"? Jag tycker helt enkelt det är en hyfsad förstärkare, inte mer.

Finns väl många förstärkare i både HiFi- och PA-segmentet som gör det. Men jag tror att Panelguy kanske syftade på ljudkvaliten?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 19:33

JanBanan skrev:Finns väl många förstärkare i både HiFi- och PA-segmentet som gör det.

En prisordnad lista över de i hifisegmentet, tack.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-01-08 19:35

det finns ju ingen hörbar skillnad mellan olika förstärkare inom samma effekt klass har jag fått höra mer än en gång :lol:

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-01-08 19:37

Nattlorden skrev:

Blir den bättre för man kan spela högt?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-01-08 19:37

subjektivisten skrev:
BellsnWhistles skrev:Man kan ju alltid önska att just mina ex är A+ men det tror jag inte.

Du får gärna tycka det, jag håller inte med dig med dom erfarenheter jag har av ML.
Det är väldigt annorlunda hur folk upplever fel och framförallt, hur man lärt sig att höra dom. Har suttit på många demos där folk som lyssnar och dom som demar har tyckt det lät underbart medan jag höll på att krevera av all dist och kompression. Detta är inget som gör mig till "guldöra", detta kan dom flesta lära sig höra. Men det kräver som sagt att man lär sig det. :)

Då håller jag mig lyckligt ovetande. Tycker det låter jobbigt att lära sig höra en massa fel jag inte hört innan.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 19:43

Lingome skrev:Blir den bättre för man kan spela högt?

Jämfört med alla andra steg som klippningsdistar vid samma spelning, självklart.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-08 19:53

Panelguy skrev:
robert293 skrev:dock ett par paneler som imponerat stort var magnepan 1.6 i ett större rum på ca 50kvm... saknar djupaste basen med det kan justeras med moduler men jisses vad bra de spelade i övrigt och kostar typ ingenting.

1.6, numera 1.7 får nog betraktas som marknadens mest prisvärda högtalare :) .

Fast jag tycker att sjuttontusen, som jag gav 2008 är en himla massa flis.

Det var nog den tredje mest "kostande" sak jag nånsin köpt då.*)

Det var ju tur att de var till min belåtenhet, dock.
Inte minst eftersom jag knappt hade lyssnat på dem innan.
:roll:

*)Har köpt två bilar som kostat mer: Båda bellade typ 25. (Men en träram med folie och magneter för 17...)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 20:01

5000 gav jag för mina gamla 1.4, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-01-08 20:17

Fast jag tycker att sjuttontusen, som jag gav 2008 är en himla massa flis.

Det var nog den tredje mest "kostande" sak jag nånsin köpt då.*)

Det var ju tur att de var till min belåtenhet, dock.
Inte minst eftersom jag knappt hade lyssnat på dem innan.
:roll:

*)Har köpt två bilar som kostat mer: Båda bellade typ 25. (Men en träram med folie och magneter för 17...)[/quote]

jo men ser man ex min jämnförelse så är de ju ganska billiga eller?
tänk dig då min bekants min när vi började spela på panelerna 8O stackars kille :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-08 20:20

StefanL skrev:Då håller jag mig lyckligt ovetande. Tycker det låter jobbigt att lära sig höra en massa fel jag inte hört innan.

Det kan man välja om man vill. Själv är jag mycket nöjd att ha "lärt" mig det, det ger mig mer nu när jag lyssnar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi