Fått "ärva" fars 600W (RMS) Crest-slutsteg. Är det

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dalachriser

Fått "ärva" fars 600W (RMS) Crest-slutsteg. Är det

Inläggav dalachriser » 2011-01-08 20:14

Hejsan,

Far min håller på att lägga ner det större turnerandet och undrade om jag ville ha lite prylar innan han säljer iväg dem.
Bland mycket smått och gott så såg jag ett Crest Audio CA9. Det är på 600W RMS i 8 Ohm/kanal.

Är det FÖR mycket för mina högtalare som ligger på 120W?
Ska jag vara helt ärlig så funderar jag på om slutsteget ska driva mina trackingmonitorer som är spec:ade för 10-100W-förstärkare.

Kommer jag poppa loss elementen eller vad kan hända?

Mvh //David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 20:27

Om du lyckas toppa ut ett 100W-steg så är det nog minst lika farligt som att spela över 120W med ett 600W-steg...

Jag hade inte bekymrat mig... det är så pass höga volymer vi talar om vid de effektsiffrorna så du borde inte nå dem mer än millisekunder åt gången och det bör högtalarna klara.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dalachriser

Inläggav dalachriser » 2011-01-08 20:32

Ok, vad bra. :)
Jag spelar absolut inte på höga nivåer; toppar väl på 95dB men C-mätningen ligger på ganska prick 85dB.
Det är just det att steget är gratis som gör det intressant. Annars hade jag nöjt mig med ca 200W RMS.

Tusen tack!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-08 20:37

Framför allt, hade du gjort dig av med det idag, så lovar jag att du hade ändrat dig en framtida gång när du bytt till andra högtalare och letade mer "kräm". :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-08 21:07

Att det skulle vara ett problem med "för mycket effekt" låter helt osannolikt. Det blir nog bra. Spela inte så starkt att det låter illa bara. Börjar det låta väldigt illa, så sänk.

Som redan skrivits: Dom fleta högtalre som spelas sönder gör det för att förstärkaren är för klen, inte för att den är för fet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-01-10 17:14

Det som vanligtvis förstör högtalare är klippande förstärkare. En klippande 50 W förstärkare belastar diskantelementen mycket mer än vad ett slutsteg som toppar 600 watt gör.

Om man gör idiotsaker som att höja basen till max och sedan drar på för att se hur långt baslementet kan fladdra så kan man möjligtvis ställa till mer skada med 600W än 50 Watt. 8O

Googling på "spectral distribution music" visar ordentligt fall i energiinehållet över 400 till 1000 Hz. Men klipper musiken till en fyrkantsvåg så skickas det lika mycket ut i diskanten som någon annan stans och då luktar det snart bränt...

Ett triodsteg som klipper vid 3 W kan knappas skada något men spelar du högt är det bättre att slutsteget inte klipper. Att ha "för mycket" effekt är inte farligare än att ha en bil som kan gå " för fort", det det är den som rattar bilen eller förstärkaren som är farlig
:oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-10 17:18

Fast det är en aning svårare att avgöra var gränsen går när man rattar volymkontroll... det är inte så många högtalare som har varningsdioder...
En bil ger mer feedback...

Återgå till Generellt om hifi