Jag har haft ett par LTS F1 i ca 3 år nu och funderar på att byta till något bättre. I mitt förra rum hade jag 2st stora mattor på väggen bakom högtalarna med lite extra dämpning gömd bakom, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10093942 . Det funkade fint och jag tycker det gav ett mycket tydligare ljud och rummet kändes mindre slammrigt. Det märktes skillnad när man pratade också
Nu har jag flyttat och har ett mycket kalare rum och jag tycker det låter dels otydligt men också för mycket diskant (eller för lite mellanregister
Det jag undrar över är om kombinationen av en 8" bas och en dome gör att off-axis ljudet blir ojämnt pga diskantens goda spridning vid säg 3kHz, relativt 8" basen vid 2kHz? Och att jag drabbas av det mer pga mitt kala rum? Vad tror ni om pi60, piP eller LTS 2v-f1 i mitt rum? Jag har 2st Peerless XXLS12 subbasar som kan användas, så är det lönt att köpa LTS 3-vägaren då? Eller borde jag ha en högtalare med mer begränsad spridning?
Tyvärr får jag inte akustikbehandla bakom högtalarna som jag gjorde innan. Kanske med mindre plattor men då är det nog inte lönt ändå? Det är bra om högtalarna kan stå nära väggen (betongvägg) så man slipper flytta ut högtalarna varje gång man ska lyssna
Mvh Mattias