Martin Logan, varför generellt så dåliga omdömen på faktisk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2011-01-13 22:35

Tycker det är trevligt och bra gjort av Invar att berätta om sin positiva upplevelse utav ML och inte bara dra alla ML:s riggar över en kam. Jag har i åratal här på forumet påtalat att de KAN ha en fantastisk återgivning med rätt förutsättningar, elektronik, akustik (rummet) och tillsammans med en riktigt kompetent subwoofer.
Varje gång ML har kommit på tal har det alltid varit "samma visa" från några som "tror sig veta" (ej Ingvar) och rabblat om resonanser, distorsion bla bla bla.

Det är fascinerande att se att så fort Ingvar berättar ett mycket positivt omdömme så tystnar det totalt bland dessa personer och även intresse för att lyssna på dem finns 8O , hmmmmmm.

Tummen upp för dig Ingvar :)

Folk som är intresserade utav hur det kan låta är även välkomna att komma på en lyssningssession hemma hos mig, alltid trevligt :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-14 00:13

Callisto skrev:Tycker det är trevligt och bra gjort av Invar att berätta om sin positiva upplevelse utav ML och inte bara dra alla ML:s riggar över en kam. Jag har i åratal här på forumet påtalat att de KAN ha en fantastisk återgivning med rätt förutsättningar, elektronik, akustik (rummet) och tillsammans med en riktigt kompetent subwoofer.
Varje gång ML har kommit på tal har det alltid varit "samma visa" från några som "tror sig veta" (ej Ingvar) och rabblat om resonanser, distorsion bla bla bla.

Det är fascinerande att se att så fort Ingvar berättar ett mycket positivt omdömme så tystnar det totalt bland dessa personer och även intresse för att lyssna på dem finns 8O , hmmmmmm.

Tummen upp för dig Ingvar :)

Folk som är intresserade utav hur det kan låta är även välkomna att komma på en lyssningssession hemma hos mig, alltid trevligt :)

Hejsan! Som rookie på detta forum så var ju motlutet i början av tråden stort. Självklart blev det en bekräftelse förmig när IÖ gav en positv bild av någonML.Inte för att få rätt utan för att attjag är inne på ett spår som ändå kan vara intressant att utforska.

JAg har inga enormt dyra grejor. Tyvärr är hifi bara ett av många intressen. Min MLär aktiva i hela registret. Men jag kör allt över rörmonoblock. Mina monoblock är ju inte lika kraftfulla som VAC. Så för mig blir det ultralinjärt för basens skull.

Mina står inte idealt på något sätt.Men har idag provat med om mera diffusion bakom blir bättre än nuvarande lösning med absortion. Idealetär nog att ha mera diffusion i öronhöjd. Men man vet ju aldrig om man genomför detta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-14 02:45

Beakungen skrev:
subjektivisten skrev:Igen, vad någon upplever som låg dist så kan någon uppleva det som hög dist. CLX ger inget ljudtryck överhuvudtaget, enligt mig.
Jag ställer mig ytterst tveksam till att Summit skulle kunna fixa några 115-120 dB.

Då skulle jag vilja påstå att du inte hört dem under rätt förutsättningar :)

Jag har suttit å lirat infected på dessa på höga volymer utan några problem alls. Rent och snyggt lät det.

OCH jag har full koll på hur det låter när högtalaren komprimerar eller distar. Detta gör inte ML Clx om den får rätt förutsättningar :)

Jag har egentligen ingen solid kommentar till det hela, eftersom jag vet
alldeles för lite om ML CLX, men jag har tittat lite på några av de andra
modellerna och har försökt korreleraeras specificerade egenskaper med
de som de har i mätlabet, och det verkar som om de specificerar ungefär
3 dB högre känslighet än de faktiskt har, men å andra sidan har denna typ
av högtalare (så fysiskt stora att de på normala lyssningsavstånd placerar
lyssnaren i närfältet i varje fall i en dimension) och därför blir angivelserna
relevant för normala lyssningsavstånd.

Så vad är det då jag vill säga, jo att 120 dB på lyssningsplats är mycket.

Väldigt mycket till och med. Det är 16 dB mera än 105 dB med de 1 dB
högre känsligheten som , som för en så känslig högtalare som Prodigy
med sina 88 verkliga dB, som genom den areastorleksskapade mindre
spridningen, motsvarar kanske sisådär 91 dB från en punktljudkälla av-
lyssnad på lyssningsplats. Och för detta behövdes som nämnt sisådär 60
W per kanal med Prodigy.

Så 120 dB från ett par CLX torde kräva 40 gånger högre uteffekt - det vill
säga sisådär 2 400 W i 8 ohm, det vill säga runt 20 000 W i de runt 1 ohm
som högtalarna går ned till.

Jag vet för lite om högtalarna ifråga för att vilja göra någon bedömning av
huruvida CLX klarar sådana inspänningar, men jag vill egentligen bara peka
på att det S talar om kanske är något annat än det du svarar på, det vill
säga jag gissar att du kanske inte var på det klara med hur stora de ljud-
trycken som S talade om, är.

Jag vet ju att de flesta inte har några alldeles klara uppfattningar om hur
mycket 95 dB, 110 dB eller säg 135 dB är. Och det är ju inte så konstigt,
för det finns ju inga enkla sätt att lära sig det. Man har få chanser att lära
sig att identifiera olika ljudtryck, då man ju nästan aldrig får veta hur högt
det man får höra, är.

Kort sagt - jag tycker att ni båda kan har en poäng, men att det som du
B svarade S, hur invändningsfritt som en subjektiv uppfattning det än var,
kanske inte tog hänsyn till just det som S skrivit, alltså de specifika siffror
han skrev, utan att det du skrev kanske mera var en allmän känsla av vad
du skulle kalla för ett "tillräckligt högt ljud för dina önskemål", eller?

Men det han talade om var ju extrema ljudtryck, och jag är inte säker på
att du verkligen har lyssnat på högtalarna med förstärkare som kan leve-
rera de uppåt 2 * 20 000 W i 1 ohm som skulle krävas för att driva upp
dem till de ljudtryck som S nämnde.

Vh, iö

- - -

Edit: Ser nu att S talade om Summit och inte om CLX när han nämner de
där ljudtrycken, men det skiljer bara någon dB i känslighet, så det påverkar
inte resonemanget nämnvärt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-14 02:49

Callisto skrev:Det är fascinerande att se att så fort Ingvar berättar ett mycket positivt omdömme så tystnar det totalt bland dessa personer och även intresse för att lyssna på dem finns 8O , hmmmmmm.

Varför ska jag åter berätta samma sak igen? Vad Ingvar hört hos en viss modell ändrar inte min åsikt alls över dom modeller jag hört. Kul att du är nöjd, dom jag hört har inte varit något för mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-14 08:41

IngOehman skrev:
Beakungen skrev:
subjektivisten skrev:Igen, vad någon upplever som låg dist så kan någon uppleva det som hög dist. CLX ger inget ljudtryck överhuvudtaget, enligt mig.
Jag ställer mig ytterst tveksam till att Summit skulle kunna fixa några 115-120 dB.

Då skulle jag vilja påstå att du inte hört dem under rätt förutsättningar :)

Jag har suttit å lirat infected på dessa på höga volymer utan några problem alls. Rent och snyggt lät det.

OCH jag har full koll på hur det låter när högtalaren komprimerar eller distar. Detta gör inte ML Clx om den får rätt förutsättningar :)

Jag har egentligen ingen solid kommentar till det hela, eftersom jag vet
alldeles för lite om ML CLX, men jag har tittat lite på några av de andra
modellerna och har försökt korreleraeras specificerade egenskaper med
de som de har i mätlabet, och det verkar som om de specificerar ungefär
3 dB högre känslighet än de faktiskt har, men å andra sidan har denna typ
av högtalare (så fysiskt stora att de på normala lyssningsavstånd placerar
lyssnaren i närfältet i varje fall i en dimension) och därför blir angivelserna
relevant för normala lyssningsavstånd.

Så vad är det då jag vill säga, jo att 120 dB på lyssningsplats är mycket.

Väldigt mycket till och med. Det är 16 dB mera än 105 dB med de 1 dB
högre känsligheten som , som för en så känslig högtalare som Prodigy
med sina 88 verkliga dB, som genom den areastorleksskapade mindre
spridningen, motsvarar kanske sisådär 91 dB från en punktljudkälla av-
lyssnad på lyssningsplats. Och för detta behövdes som nämnt sisådär 60
W per kanal med Prodigy.

Så 120 dB från ett par CLX torde kräva 40 gånger högre uteffekt - det vill
säga sisådär 2 400 W i 8 ohm, det vill säga runt 20 000 W i de runt 1 ohm
som högtalarna går ned till.

Jag vet för lite om högtalarna ifråga för att vilja göra någon bedömning av
huruvida CLX klarar sådana inspänningar, men jag vill egentligen bara peka
på att det S talar om kanske är något annat än det du svarar på, det vill
säga jag gissar att du kanske inte var på det klara med hur stora de ljud-
trycken som S talade om, är.

Jag vet ju att de flesta inte har några alldeles klara uppfattningar om hur
mycket 95 dB, 110 dB eller säg 135 dB är. Och det är ju inte så konstigt,
för det finns ju inga enkla sätt att lära sig det. Man har få chanser att lära
sig att identifiera olika ljudtryck, då man ju nästan aldrig får veta hur högt
det man får höra, är.

Kort sagt - jag tycker att ni båda kan har en poäng, men att det som du
B svarade S, hur invändningsfritt som en subjektiv uppfattning det än var,
kanske inte tog hänsyn till just det som S skrivit, alltså de specifika siffror
han skrev, utan att det du skrev kanske mera var en allmän känsla av vad
du skulle kalla för ett "tillräckligt högt ljud för dina önskemål", eller?

Men det han talade om var ju extrema ljudtryck, och jag är inte säker på
att du verkligen har lyssnat på högtalarna med förstärkare som kan leve-
rera de uppåt 2 * 20 000 W i 1 ohm som skulle krävas för att driva upp
dem till de ljudtryck som S nämnde.

Vh, iö

- - -

Edit: Ser nu att S talade om Summit och inte om CLX när han nämner de
där ljudtrycken, men det skiljer bara någon dB i känslighet, så det påverkar
inte resonemanget nämnvärt.

Du har helt rätt vad gäller mig. Har ingen aning om vad ett visst ljudtryck i hemmamiljö har för db om man mäter. Inte en chans. Men inser att 115 är betydligt över vad som normalt förekommer hemma hos oss.

När dessa argument om riktigt höga ljudtryck kom in som en generell kritik mot en viss högtalare så tycker jag nog att diskussionen i praktiken spårade ur. Det kan finnas hos vissa ett särintresse att driva musiken till riktigt höga nivåer men det är ett särintresse. Men självklart berättigat.

Men sådana här efterdebatter om hur det gick till kan bli okonstruktiva. Så jag ber ärligt om ursäkt för att jag deltar i detta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-14 12:12

Kronkan skrev:När dessa argument om riktigt höga ljudtryck kom in som en generell kritik mot en viss högtalare så tycker jag nog att diskussionen i praktiken spårade ur. Det kan finnas hos vissa ett särintresse att driva musiken till riktigt höga nivåer men det är ett särintresse. Men självklart berättigat.

Att återge liveinspelad musik med trovärdigt ljudtryck kan ju knappast vara ett särintresse. Speciellt eftersom det även hänger ihop med hur rent ljudet är även på lägre nivåer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-14 12:14

Callisto skrev:Det är fascinerande att se att så fort Ingvar berättar ett mycket positivt omdömme så tystnar det totalt bland dessa personer och även intresse för att lyssna på dem finns 8O , hmmmmmm.

Kan tycka du är lite orättvis nu då de som haft feedback i denna tråd tydligt skrivit att de lyssnat på åtskilliga paneler. Man tycker olika ju.

Och att flera av debatörerna desutom uttryckt önskan att lyssna på FLER paneler, hos de forummedlemmar som säger sig ha kalasjud hemma. O det innan IO skrev sitt inlägg :wink:

Jag har inget emot att erkänna att ML visst kan spela så jag blir nöjd. Vore tvärt om trevligt att upptäcka nya aspekter.
Men det jag hört hittils har inte nått upp till mina krav.

Callisto skrev:Folk som är intresserade utav hur det kan låta är även välkomna att komma på en lyssningssession hemma hos mig, alltid trevligt

Tackar!
Vi har ju en kontakt sedan gammalt med det syftet :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 12:22

Kronkan skrev:Du har helt rätt vad gäller mig. Har ingen aning om vad ett visst ljudtryck i hemmamiljö har för db om man mäter. Inte en chans. Men inser att 115 är betydligt över vad som normalt förekommer hemma hos oss.

Jag gillar att spela högt... men när jag snittar sådär 90-95dB i lyssningsposition, då räcker det för min del... och jag känner inte att det finns värst mycket musik som blir trovärdigare av att dra på ytterligare. Nu har jag inte koll på om de 115 gäller på 1m eller i lyssningsposition, men så långt avstånd att det har fallit 20dB tror jag inte du sitter på, snarare kanske 10dB.... och om jag skulle dra på 10dB till i mitt lyssnande, då får jag nog snarast stålsätta mig för att stå ut...

Så jag tror inte heller du har några 115.... snarare 85 (ja, det är fortfarande bra högt!)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2011-01-14 13:48

Lite OT, jag mätte med en dB mätare från Clas Ohlsson (ST-805) ljudtrycket när jag spelade häromkvällen. När jag spelade högt med t.ex Ramstein mätte det maxvärde på 117 dB C-vägt när det fortfarande lät rent och bra. Däremot när jag ändrade till A-vägt så var det inte lika höga värden. Det är alltså subbarna som bidrar till det höga ljudtrycket och inte panelerna i sig eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-01-14 14:12

subjektivisten skrev:
Kronkan skrev:När dessa argument om riktigt höga ljudtryck kom in som en generell kritik mot en viss högtalare så tycker jag nog att diskussionen i praktiken spårade ur. Det kan finnas hos vissa ett särintresse att driva musiken till riktigt höga nivåer men det är ett särintresse. Men självklart berättigat.

Att återge liveinspelad musik med trovärdigt ljudtryck kan ju knappast vara ett särintresse. Speciellt eftersom det även hänger ihop med hur rent ljudet är även på lägre nivåer.

Jag tror nog att du ska tolka det som att det inte hör till normalkravet att en anläggning ska prestera 120 dB i vardagsrummet. Väldigt många nöjer sig med mindre. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-14 14:26

Callisto skrev:Lite OT, jag mätte med en dB mätare från Clas Ohlsson (ST-805) ljudtrycket när jag spelade häromkvällen. När jag spelade högt med t.ex Ramstein mätte det maxvärde på 117 dB C-vägt när det fortfarande lät rent och bra. Däremot när jag ändrade till A-vägt så var det inte lika höga värden. Det är alltså subbarna som bidrar till det höga ljudtrycket och inte panelerna i sig eller tänker jag fel?

jo dom bibrara ju mycket såklart, en stor del av energin ligger ju i det området som man skär bort med c-vägning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-14 14:55

Finns det inte en praktiskt begränsning att generera mera än ca 120 dB på nära håll med en elektrostat? Luftens överslagsspänning eller något brukar nämnas i äldre byggartiklar. Dayton-Wright kapslade in sina och fyllde på någon gas för att kunna använda högre spänningar, http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_loudspeaker

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-14 15:02

Jag råkade ramla in på en gammal tråd där vi gick O.T. på hur NAD208 passar ihop med Martin Logan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... n&start=30

Fr.o.m. nedre halva sidan 2 och framåt.

Larsho har inte synts till på ett bra tag, tror jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-14 15:37

MichaelG skrev:Jag tror nog att du ska tolka det som att det inte hör till normalkravet att en anläggning ska prestera 120 dB i vardagsrummet. Väldigt många nöjer sig med mindre. :)

Hälsn. Michael

Det beror ju på. Låt oss ta ett exempel. En låt med 30 dB i crest och lyssningsavstånd på ca 3,5 meter. Med ett system som fixar 115 db@ 1m -10dB (avståndet) så har vi ca 105 dB vid soffan. Med 30 dB i crest så ger det oss en medelnivå på ca 75 dB (105-30) , med 105 i peakarna. Ett system som fixar 100dB@1m ger ju en medelnivå på ca 60 dB.
Man ska inte underskatta renheten i korta transient med dynamisk musik.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-14 15:51

RogerGustavsson skrev:Finns det inte en praktiskt begränsning att generera mera än ca 120 dB på nära håll med en elektrostat? Luftens överslagsspänning eller något brukar nämnas i äldre byggartiklar. Dayton-Wright kapslade in sina och fyllde på någon gas för att kunna använda högre spänningar, http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_loudspeaker

Jag tror inte att mina elektrostater är i närheten ens. Trycker jag in 200W i dem (delade vid 80hz) så får jag ut lite ungefär 108-109db på lyssningsplats (linjekällor 2.5meter bort). Det upplever jag som förbannat högt och jag saknar inte förmågan att spela starkare utan är faktiskt glad över att det inte går att få ut mer effekt ur min förstärkare. Ingen aning om högtalaren skulle klarat av att spela starkare men jag tvivlar..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 15:59

steveo1234 skrev:Jag tror inte att mina elektrostater är i närheten ens. Trycker jag in 200W i dem (delade vid 80hz) så får jag ut lite ungefär 108-109db på lyssningsplats (linjekällor 2.5meter bort).

I medelvärde eller i peak?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-14 16:02

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Jag tror inte att mina elektrostater är i närheten ens. Trycker jag in 200W i dem (delade vid 80hz) så får jag ut lite ungefär 108-109db på lyssningsplats (linjekällor 2.5meter bort).

I medelvärde eller i peak?

Within temptation - black symphony blu ray. Ljudmatta med ganska konstant ljudtryck så SPL-metern rör dig inte särskilt mycket alls. Utsatte Glebster och Bomellberg för en låt på den skivan, fast då 5db lägre än vad jag lyssnar när jag drar på.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 16:07

steveo1234 skrev:Within temptation - black symphony blu ray. Ljudmatta med ganska konstant ljudtryck så SPL-metern rör dig inte särskilt mycket alls. Utsatte Glebster och Bomellberg för en låt på den skivan, fast då 5db lägre än vad jag lyssnar när jag drar på.

Måste vara låg crest på den då... eller så klipper ditt steg ganska snyggt...
Hade det varit ett dynamiskt material med 25dB peakar i... *rys*

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-14 16:10

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Within temptation - black symphony blu ray. Ljudmatta med ganska konstant ljudtryck så SPL-metern rör dig inte särskilt mycket alls. Utsatte Glebster och Bomellberg för en låt på den skivan, fast då 5db lägre än vad jag lyssnar när jag drar på.

Måste vara låg crest på den då... eller så klipper ditt steg ganska snyggt...
Hade det varit ett dynamiskt material med 25dB peakar i... *rys*

Det är säkert låg crest på den. Inte en aning. Jag har ingen referens vad gäller crestfaktorn och kan inte avgöra om en snutt har hög eller låg crest. Det jag kan säga däremot är att SPL-metern aldrig går över 109db iaf såvida inte baselementen rör sig synligt.

Och jag har svårt att tro att mitt steg klipper snygg, det är ju en liten söt japansk surroundförstärkare av billigaste slag :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-01-14 19:32

steveo1234 skrev:...Och jag har svårt att tro att mitt steg klipper snyggt, det är ju en liten söt japansk surroundförstärkare av billigaste slag :)

Som ger 200 W/kanal kontinuerligt?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-14 22:51

Lust skrev:
steveo1234 skrev:...Och jag har svårt att tro att mitt steg klipper snyggt, det är ju en liten söt japansk surroundförstärkare av billigaste slag :)

Japp.
onkyo 607 (som har samma innehåll som min 605), pris 6000:-

8 ohm:
131 w
126w
125w
125w
130w

4 ohm:
215 w
199 w
194 w
196 w
215 w

2 ohm:
288 w
249 w
241 w
244 w
281 w

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-15 14:17

Några små påpekanden:

1. Man anger nästan alltid känslighet på högtalare för 2,83 volt, 1 meter.
Alltså en nominella 8-ohmseffekt om 1 W (oavsett vilken faktisk impedans
som högtalarna har). Det betyder att det är effekten i 8 ohm man måste
ta fasta på om man vill få en uppfattning om hur mycket ljudtryck man
kan få ut, eller om man vet att högtalare har en mycket svår impedans så
får man räkna om t ex 4- eller 2-ohmseffekten till 8 ohmseffekt, vilket
be-tyder att man får dela med två respektive fyra. Åttaohmsefekten är ju
runt 125 W, men åttaohmseffekten med fyra ohms last blir bara 100 W
och lastar man med 2 ohm så får man en åttaohmseffekt om bara 60 W.

2. Om det där är från en kubmättning, så är det inte den kontinuerliga,
utan den dynamiska effekten som anges. Den kontinuerliga är klart lägre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-01-15 16:49

steveo1234 skrev:
Lust skrev:

Japp.

Kollade specen och den anger 140 W kontinuerligt/6 ohm, 1 kHz och en kanal driven.

Torde därför hamna en bit under 100 W kontinuerligt/8 ohm, 20 - 20 kHz och alla kanaler drivna.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-15 19:42

Lust skrev:
steveo1234 skrev:
Lust skrev:

Japp.

Kollade specen och den anger 140 W kontinuerligt/6 ohm, 1 kHz och en kanal driven.

Torde därför hamna en bit under 100 W kontinuerligt/8 ohm, 20 - 20 kHz och alla kanaler drivna.

Varför kolla spec när det finns mätningar? 2 kanaler drivna i 4ohm ger den 175W. En bit från de 200W jag minns men ändå.

EDIT: Kontinuerligt alla kanaler 8ohm däremot är LÅNGT under den siffran.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-17 03:11

Vilket är bara 87,5 W åttaohmseffekt.

Om inte effekten dubblas när impedansen halveras, så betyder det att
man förlorar spänning (signalstyrka) när man ökar lasten, det vill säga
sänker impedansen.

Eller om man vill säga det med andra ord - en förstärkare som ger 175
W i 4 ohm är som regel en mindre förstärkare än en som ger 125 W i 8
ohm. Vill man veta hur stor signalstyrka (volt) som en förstärkare kan
förmodas kunna ge ifrån sig kortvarigt (när en transient kräver det) så
är det för det mesta effekten i 8 ohm man skall titta på, och väljer man
ändå att titta på effekten i 4 ohm, så behöver man halvera den för att få
"åttaohmseffekten" (vilket är ett sätt att ange spännningen) i den lasten.

Och tittar man på effekten i 2 ohm, så behöver man dela effekten med
fyra för att då ett mått på signalnivån - som ju praktiskt taget alla hög-
talares känslighetsangivelser hänvisar till, eftersom de brukar utgå ifrån
signalnivån 2,83 V rms (vilket är 1 åttaohmswatt).

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-17 09:00

IngOehman skrev:Vilket är bara 87,5 W åttaohmseffekt.

Om inte effekten dubblas när impedansen halveras, så betyder det att
man förlorar spänning (signalstyrka) när man ökar lasten, det vill säga
sänker impedansen.

Eller om man vill säga det med andra ord - en förstärkare som ger 175
W i 4 ohm är som regel en mindre förstärkare än en som ger 125 W i 8
ohm. Vill man veta hur stor signalstyrka (volt) som en förstärkare kan
förmodas kunna ge ifrån sig kortvarigt (när en transient kräver det) så
är det för det mesta effekten i 8 ohm man skall titta på, och väljer man
ändå att titta på effekten i 4 ohm, så behöver man halvera den för att få
"åttaohmseffekten" (vilket är ett sätt att ange spännningen) i den lasten.

Och tittar man på effekten i 2 ohm, så behöver man dela effekten med
fyra för att då ett mått på signalnivån - som ju praktiskt taget alla hög-
talares känslighetsangivelser hänvisar till, eftersom de brukar utgå ifrån
signalnivån 2,83 V rms (vilket är 1 åttaohmswatt).

Vh, iö

Japp, helt klart. Onkyon lämnar ca 145W i 8ohm (uppmätt då, två kanaler kontinuerligt). Intressant nog är det över spec vilket även noterades av tidningen hemmabio när de testade den.

Med det sagt, så kanske jag skulle prova en förstärkarlösning med mer effekt för att se om det ger någon skillnad. Emotiva verkar poppis, men, en t-amp ta1050 till kanske är mer prisvärt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-17 10:24

Blev lite nyfiken på detta, onkyon väger 11kg och ska alltså ge mer effekt i 8ohm än min 2 kanalare från början av 90 talet som väger över 18kg :? sansui au-x711 2x100w i 8 ohm....

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-01-17 10:44

zapanasta skrev:Blev lite nyfiken på detta, onkyon väger 11kg och ska alltså ge mer effekt i 8ohm än min 2 kanalare från början av 90 talet som väger över 18kg :? sansui au-x711 2x100w i 8 ohm....

Nu kan jag inte mycket om detta, men vad i hela friden har en stärkares vikt att göra med hur mycket effekt den ger??

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-17 11:00

lazpete skrev:
zapanasta skrev:Blev lite nyfiken på detta, onkyon väger 11kg och ska alltså ge mer effekt i 8ohm än min 2 kanalare från början av 90 talet som väger över 18kg :? sansui au-x711 2x100w i 8 ohm....

Nu kan jag inte mycket om detta, men vad i hela friden har en stärkares vikt att göra med hur mycket effekt den ger??

Lasse

Vikten på äldre förstärkare brukar då ge en fingervisning på hur strömstarka dom är..

En kompis har en pioneer ax-5,han fick inte igång sina electror riktigt i basen med den.

Vi kopplade in min gamla 2 kanalare och då var det inga problem fast pioneern gav lika mkt effekt enligt specarna,mkt mer råstyrka i den gamle :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-01-17 13:47

zapanasta skrev:
lazpete skrev:

Lasse

Vikten på äldre förstärkare brukar då ge en fingervisning på hur strömstarka dom är..

En kompis har en pioneer ax-5,han fick inte igång sina electror riktigt i basen med den.

Vi kopplade in min gamla 2 kanalare och då var det inga problem fast pioneern gav lika mkt effekt enligt specarna,mkt mer råstyrka i den gamle :)

En Onkyo är väl inte klassad som 'äldre'?

Konstigt argument tycker jag.
Snabler och grobianer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi