Hålad Masonite, Hur och varför.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Hålad Masonite, Hur och varför.

Inläggav NADifierad » 2011-01-16 14:32

Att det är just hålen i hålmasonite som gör det till ett fungerande material, för diverse akustiktrixande, tycker jag mig ha förstått. :)

Men har det andra önskvärda egenskaper i ljudsammanhang?

Har de många hålen tex en sorts diffuserande förmåga på högre frekvenser?

Och på vilket sätt ligger hålbilden i relation till hur och vilka frekvenser den släpper igenom?
Jag tänker de däringa panelabsorbenterna man kan se, ibland, där hålbilden ser ut som ett hålkort, tillhörandes en utarbetad, inkontinent, ackordsarbetande kedjerökare!?
Dvs hålbilden är ganska oregelbunden men tät. 8O
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-16 14:55

vanlig hålad masonit, den där typen som brukar sitta i botten på barnsängar, är oftast för ohålad för att användas i akustiksammanhang, om man nu inte hittar en lämplig tillämpling.

den mönstrade hålningen, är det bad-panelen du tänker på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-16 15:00

celef skrev:vanlig hålad masonit, den där typen som brukar sitta i botten på barnsängar, är oftast för ohålad för att användas i akustiksammanhang, om man nu inte hittar en lämplig tillämpling.

den mönstrade hålningen, är det bad-panelen du tänker på?

Det är nog Bad panelen;ja.
Men den är väl tillverkad åt de som säljer panelerna!?

Men om man tar den vanliga hålmasoniten, så borde det ju finnas en gränsfrekvens vid vliken den slutar att absorbera, och börjar reflektera och i viss mån diffusera?
Eller? 8O

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-16 18:08

den vanliga hålade masoniten är nog för "ohålad" för bra resultat, den kommer nog mest reflektera ljud, hålprocenten måste nog upp en hel del för att ljud ska komma igenom den, men den kanske kan användas till en helmholtzabsorbent, om man monterar hålmasoniten över en tät kavitet, räknar antalet hål, dess diameter och dess djup så kan man nog få fram en avstämningsfrekvens

det finns nog ett större urval av hålad plåt, vill man köra masonit så får man nog borra en hel del själv, det har jag provat och det var ett helvete
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-16 21:03

Hmm. Jag hyste en inbillning att den skulle kunna funka för att minska efterklang i basregistret..
Senast redigerad av NADifierad 2011-01-16 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-16 22:15

nadifierad skrev:Hmm. Jag hyste en inbillning att den skulle kunna funka för att minska eterklang i basregistret..

Det är ingen inbillning och om vi talar om "vanlig" hålad masonit är funktionen mycket enkel: hålen blir små basreflexportar till luftvolymen som finns bakom masonitskivan. Om luftvolymen är fylld med mineralull och hålmasoniten täckt med lagom genomsläpplig tyg blir q-värdet för resonansen låg och absorbenten blir bredbandig. Genom att kombinera en hålabsorbent med en "vanlig" friktiv absorbent (framför) ned till hålabsorbentens övre gränsfrekvens kan man bygga absorbenter som går ned till ca 100 Hz utan att bygga mer än ca 15-20 cm. Det är inte illa med tanke på att våglängden vid 100 Hz ligger över 3 meter. Övergången vid undre gränsfrekvensen blir också mjukare än om man bara kör med tjock glasfiber. För att det skall räcka med ca 10 cm djup får inte "hålprocenten" vara för stor. Den vanligaste förekommande hålmasoniten tror jag har för många hål. Om jag inte missminner mig var rätt hålavstånd 25 mm, men citera mig inte på det. Alton Everest "Master Handbook of Acoustics" har en del formler och Ingvar Öhman och Pekka Johansson har skrivit om detta i Musik och Ljudteknik. Gör även lite sökningar på forumet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-16 22:36

Tackar! :)
Vad är en "friktiv absorbent"?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-17 00:45

nadifierad skrev:Tackar! :)
Vad är en "friktiv absorbent"?

Jag avsåg en absorbent som dämpar genom att det skapas friktion vid ljudvågens passage genom den: mineralull, plastskum med öppna porer, fårull... Ja, vad fan som helst som man med lite god vilja kan blåsa genom. Jag är inte säker på att det är ett korrekt fackuttryck. En hålabsorbent gör istället väggen "mjuk" vid vissa frekvenser genom resonans. Man kan alltså täcka en hålabsorbent med t.ex. profilerat akustikskum eller mineralull. Det blir effektivare än om man gör hela tjockleken i samma material och inte har någon hålmasonit (eller dyligt för att skapa helmholtzresonansen).

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-17 01:06

Det är ju kalas! Då kan man sänka efterklangstiden för basen, och bygga på med lite Friktiva där det behövs. Tack för utförliga svar! :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-17 11:20

nadifierad skrev:Det är ju kalas! Då kan man sänka efterklangstiden för basen, och bygga på med lite Friktiva där det behövs. Tack för utförliga svar! :)

Om du tittar på bassmans byggtråd kan du se sådana absorbenter utmed väggarna mellan högtalare och lyssningsplats. De täcker endast en del av väggens höjd. Genom att de ligger nära mötet mellan golv och vägg blir de effektivare än om de suttit placerade mitt på väggen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2011-01-17 12:19

Det finns mer att läsa om hålade Helmholtz panelabsorbenter (och annat) här.

Riktigheten i uppgifter som presenteras och resultat från kalkylatorer som ges på sidan bör kontrolleras före dess en drar igång en större byggaktivitet.

/Suomela

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-17 18:42

Tackar! Länken har jag redan, men har dock inte fördjupat mig i den än :).
Vad avser Bassmans ljudrum, så har jag hämtat mycket bygginspiration från hans fina tråd.
Den stora skillnaden mellan mitt rum och hans, i inledningsskedet, är att han har Tegel/Betongväggar. Sjäv så kommer jag att ha isolerade gipsväggar.

Återgå till Teknikforum