Vinyl for dummies

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Vinyl for dummies

Inläggav kodapa » 2011-01-18 14:18

Har just blivit med vinylspelare och behöver lite tips.
Var beställer man grejjer, nålar, pickupper mm mm?
Vad ska man köpa för RIIA steg? Hur bra är t.ex Kjells för 350kr?
Vad bör man ställa för nåltryck?
Alla vettiga tips ni kan komma med, jag är helt lost!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-18 15:19

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 16:39

mapem skrev:www.svalander.se

www.vinylbutiken.com

Tack för tipsen, vinylbutiken var ny för mig. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 16:52

Spelaren är en Pioneer Pl-514
Bild'
Riia steg saknar jag så jag kan inte spela på den. Sitter nog orginal pickup på den. Jag har även en ortofon pickup med trasig nål.
Fast jag tycker att det vore kul om tråden hålls generell med lite almänna tips... :)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-01-18 17:37

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:55, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-18 18:39

Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart :D

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2011-01-18 19:02

phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart :D

Smart, Man kan kan med största sannolikhet förvänta sig betydligt bättre ljud med en vintageförstärkare från tidigt åttiotal än ett simpelt RIAA-steg för samma pengar.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 20:13

phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart :D
Du har rätt i sak, jag skulle tycka att den passar bättre in i en vintage anläggning,jag har redan en passade förstärkare för det. Min fru tillåter dock inte fler anläggningar i huset... ;)

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-01-18 20:36

Kika efter en begagnad typ Nad PP2, Project riaa..
Dom ligger runt 800-1000:- som nya men begagnat lär du kunna hitta dom under 500. Klart bättre än Kjells alternativ.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-18 20:59

+1
De går att hitta för runt 300 - 400:- och är absolut ett bättre val, om inte skick och kvalité på vintageapparaten är känt.
Går ju att använda enbart phonosteget och ta ut det genom tapeout till ordinarie förstärkare, om man vill till att börja med.

Sen sätter du på den mytomspunna AudioTechnica AT-95 (350:-) och ställer in 1,5 - 2,0gram nålvikt. Har armen antiskating, så ska den också ställas in med hjälp av en testskiva med blankt ospårat parti. Naturligtvis ska skivtalriken vägas in med vattenpass varvet runt innan.
Min 50-öring. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 21:25

Jag ska leta efter den där naden, under tiden gör jag nog som ragnwald föreslår, bra tips! :) Audio technica alltså, annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-18 21:36

Kul!

Kolla vad det sitter för PU på den. AT95 är inget märkvärdig utan bara
prisvärd. Skulle tro att det sitter en finare PU i grundutförandet än AT95.

Då är det nog bättre att kolla remmen först. Finns nya på williamthakker.de.

Det viktigaste är inställningen av däcket.

Kör hårt!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-18 23:57

kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?

Vad gäller OM-nålarna, så är det 30 och 40 som gäller. 30-nål kostar ca 1600:-. Nålslipningen är en del av hemligheten bakom välljud från vinyl.
Men skillnaden att köpa en komplett pickup, är bara några hundralappar, så i det fallet skulle inte jag tveka.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-19 08:20

En skivklämma eller skivpuck, tycker jag, hör till. Ljudet blir en aningen klarare.Skivklämma lättare och skruvas fast på mittpinnen. Kör med michells variant eftersom jag har en michell skivspelare. Eftersom skivklämmanär lättare så blir det inte ökad påfrestningar på lagret.

Sedan kan man alltid fundera på uppställningen och om underlaget vibrerar. I min fattiga ungdom så använda jag ett dubbla par vanliga möbeltassar för att frikoppla plinten bättre från underlaget. Idag använder jag en sten men som är dämpad med bimuten/asfaltsmatta. Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 09:47

Ragnwald skrev:
kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?

Vad gäller OM-nålarna, så är det 30 och 40 som gäller. 30-nål kostar ca 1600:-. Nålslipningen är en del av hemligheten bakom välljud från vinyl.
Men skillnaden att köpa en komplett pickup, är bara några hundralappar, så i det fallet skulle inte jag tveka.

Ojdå, 1600 är nog varken min skivspelare eller skivsamling värd... ;) Tack för tipset om nivåreglering också, golvet lutar ganska kraftigt där jag tänkt placera den så det lär behövas...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 09:50

Kronkan skrev:En skivklämma eller skivpuck, tycker jag, hör till. Ljudet blir en aningen klarare.Skivklämma lättare och skruvas fast på mittpinnen. Kör med michells variant eftersom jag har en michell skivspelare. Eftersom skivklämmanär lättare så blir det inte ökad påfrestningar på lagret.

Sedan kan man alltid fundera på uppställningen och om underlaget vibrerar. I min fattiga ungdom så använda jag ett dubbla par vanliga möbeltassar för att frikoppla plinten bättre från underlaget. Idag använder jag en sten men som är dämpad med bimuten/asfaltsmatta. Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

Då får jag försöka hitta en skivklämma, vilken kul ny hobby, massa prylar att köpa... ;)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 09:51

CODY skrev:Kul!

Kolla vad det sitter för PU på den. AT95 är inget märkvärdig utan bara
prisvärd. Skulle tro att det sitter en finare PU i grundutförandet än AT95.

Då är det nog bättre att kolla remmen först. Finns nya på williamthakker.de.

Det viktigaste är inställningen av däcket.

Kör hårt!

OK, det låter rimligt. En slirande rem är kanske inte jättebra...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-01-19 10:13

Om du orkar bygga: LTS-RIAA.

Ett beggat Sentec PP9 är en bra sak.

De flesta billiga RIAA är just billiga i alla avseenden.

RIAA-stegen i äldre receivrar är inte nåt att ha, för det mesta.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-19 11:07

Köp rem på kabelpiraten.

Köp AT-95 på williamthakker.

Om du skall ha skivklämma eller skivpuck, så välj klämma. Du har för klen motor och dessutom rem och där är bättre med en klämma för den är lättare.

Ställ in. Kolla på www.vinylengine.com (det är gratis att vara reggad, ingen spam heller, BRA sida)

Rengör skivor.

Lyssna.

Ps. Som du själv insett så är det ingen Hi-End spelare, men den funkar ju för att lyssna emellanåt. Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 11:35

Fjonkalicious skrev:Köp rem på kabelpiraten.

Såg att du har en 516, den ska ha samma rem som 514. Enligt någon sida skulle de har diam 189mm. Den finns inte på kabelpiraten, vet du om det funkar med 185mm?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-19 11:58

Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

+1
Sviktande golv, är ingen höjdare. Hela familjen ska kunna röra sig medan en skiva avspelas. En stadig vägg är bättre. :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 12:00

Ragnwald skrev:
Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

+1
Sviktande golv, är ingen höjdare. Hela familjen ska kunna röra sig medan en skiva avspelas. :wink:

Det kommer jag nog att få leva med, den lär inte komma upp på en hylla, jag är glad över att den fått komma in i vardagsrummet alls... ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-19 16:11

Det beror naturligtvis på hur mjukt och sviktande golv man har i lyssningsrummet, även i vilken riktning ev golvbrädor är lagda. Med betonggolv är det inga problem.

3mm längdskillnad på remmen, tror jag inte har betydelse på denna spelaren. Beror på hur upphängning av talrik/tonarm ser ut. I vissa fall kan det dra snett så det inte fjädrar fritt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 16:20

Ragnwald skrev:Det beror naturligtvis på hur mjukt och sviktande golv man har i lyssningsrummet, även i vilken riktning ev golvbrädor är lagda. Med betonggolv är det inga problem.

3mm längdskillnad på remmen, tror jag inte har betydelse på denna spelaren. Beror på hur upphängning av talrik/tonarm ser ut. I vissa fall kan det dra snett så det inte fjädrar fritt.

Jag har ett mjukt och sviktande golv, :oops: men jag inbillar mig att det är mindre problem längs väggen.
Kanske är vettigare att lägga till en femtilapp och få rätt rem...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-19 16:31

Ligger golvplankorna längs med den vägg skivspelaren ska stå, är det inga problem.
Rätt rem blir ju rätt på fler sätt, trodde du hade problem att få tag på den.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 16:55

Ragnwald skrev:Ligger golvplankorna längs med den vägg skivspelaren ska stå, är det inga problem.

Det gör dom. :)
Ragnwald skrev:Rätt rem blir ju rätt på fler sätt, trodde du hade problem att få tag på den.

Nejdå, de finns på williamthakker.de, de var bara så snorbilliga på kabelpiraten...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-19 21:17

Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.

Sedan har vi chassit. ÄR det massivt eller består det av en ihålig låda. I båda fallen kan man använda bimuten/asfalltsmatta. ÄR det en massiv plint syns inte asfaltsmattan om man anbringar den undertill. Ibland kan det gå att klistra bimuten under skivtallriken, fast obs på plinten och inte på skivtallriken. Bimuten finns i välsorterade biltillbehörsaffärer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-19 21:21

Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.
De har ju lite kultstatus och är därmed onödigt dyra men skall du bara använda riaa kan du ju köpa en med defekt slutsteg etc.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-20 10:01

Kronkan skrev:Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.

Sedan har vi chassit. ÄR det massivt eller består det av en ihålig låda. I båda fallen kan man använda bimuten/asfalltsmatta. ÄR det en massiv plint syns inte asfaltsmattan om man anbringar den undertill. Ibland kan det gå att klistra bimuten under skivtallriken, fast obs på plinten och inte på skivtallriken. Bimuten finns i välsorterade biltillbehörsaffärer.

Det är orginal gummimatta som sitter på. Chassit känns rejält inte burkigt/platsigt när man knackar på det, det har dessutom rejäla gummifötter.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-20 10:01

avr7000 skrev:Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.
De har ju lite kultstatus och är därmed onödigt dyra men skall du bara använda riaa kan du ju köpa en med defekt slutsteg etc.

Stefan

Skulle vara ett alternativ om jag hittar ett riktigt billigt...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi