Mikrofoni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Mikrofoni?

Inläggav Strmbrg » 2011-01-20 23:16

Emellanåt åberopas apparaters och/eller komponenters tålighet mot mikrofoni.

Förmodar att det dessutom då skall finnas en påverkan på ljudet när man spisar musik.

Jag testade effekten av mikrofoni på ett drastiskt sätt en gång:
Slog på stärkeriet
Höjde volymen till max
Ingen musiksignal
Örat mot högtalaren
Knäppte med nageln mot rören.

Jo, det hördes ett litet knongande ljud.
8O

Men:
Nivån var på max.
Ingen musiksignal.
En mekanisk påverkan på röret tusenfalt kraftigare än vad en luftburen vibration kan åstadkomma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-20 23:51

Har du kollat lika på skivspelaren?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-20 23:54

Finns det en fråga där i någonstans?

Iaf kan jag tillägga att rör blir bara mikrofoniska om det är något fel på dem.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-21 00:01

Vill faktiskt framföra en avvikande uppfattning,
nämligen att rör alltid är mikrofoniska, bara
mer eller mindre . . . så de så . . anser jag asså . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-21 00:03

paa skrev:Har du kollat lika på skivspelaren?

Ja, det blev ett jävla liv!

Framför allt då sambon kom ner och undrade vad (i helvete) jag gjorde med hennes Thorens.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-21 00:06

Alltså, jag ville med inlägget reflektera över "mikrofoniproblemet" hos tex glassäkringar, delningsfilter och inkromet i diverse apparater.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-21 00:11

Laila skrev:Vill faktiskt framföra en avvikande uppfattning,
nämligen att rör alltid är mikrofoniska, bara
mer eller mindre . . . så de så . . anser jag asså . :D

Ja du har helt rätt i det. Men det är så extremt lite att man inte uppfattar det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-21 00:14

Strmbrg skrev:Alltså, jag ville med inlägget reflektera över "mikrofoniproblemet" hos tex glassäkringar, delningsfilter och inkromet i diverse apparater.

Du kan välan dämpa glassäkringen med "Blue tac" eller liknande för
att vara på den säkra sidan . . eller förexten, fyll alla apparajterna
med häftmassa . . . då jädringen kan du sova gott sen . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-01-21 00:24

Alltså, mikrofoni för mig är när det piper lite grann i ett förstegsrör, bara knäppa till lite med nageln på röret så försvinner det.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-21 01:46

Strmbrg skrev:Alltså, jag ville med inlägget reflektera över "mikrofoniproblemet" hos tex glassäkringar, delningsfilter och inkromet i diverse apparater.

Glassäkringar: inget problem.
Delningsfileter i högtalare: Kan ha inverkan, för att vara på den säkra sidan monterar man filtret i en egen kavitet eller på utsidan. Undvik poly-propylenkondingar då dessa löper risk att ha större problem med detta.
Rör: Kända för mikrofoni sedan länge, och det finns dämpare att köpa. Man kan prova med ett par O-ringar i lämplig storlek. Problemet ska dock inte överdrivas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-21 08:25

Ingen erfarenhet av rördämpare. Men tror nog att du skall ha en signal genom röret om du skall knacka. Men kommer nog att prova rördämpare. För mig låter det inte som helt osannolikt att om galler m m i rören svänger så skulle det kunna påverka ljudet. Men om och hur mycket har jag ingen egen erfarenhet.

Annars har jag arbetat med att få bort vibrationer på den glasskiva som försteg och grammofon står på. Skivspelaren har flytande upphängning men det räcker inte för mig. Har också arbetat med skivspelarens chassi som är i metall. Samma med metallstativet till högtalarna somjag fylldemed gips. Konstruktionen är alltså som ett litet bord och har alltså gipsat under skivan.

Extremt svårt att seriöst utvärdera sådana åtgärder. Att montera ner skivspelaren tog många dagar. Det som hördes bäst tyckte jag var att stabilisera högtalarna.

Men som sagt var är jag nog villig att prova rördämpare. Kan ibland tycka att ljudet från skivspelaren kunde stramas upp något lite. Funderat på ett nytt spearat riaa. Och då kanske utan rör.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-22 01:53

Nu Herr Strmbrghar jag i den sena timme gjort ett knacktest på mina rör vilket är 15 st. Det visade sig att 11 var okänsliga mot knackningar. 4 rör i slutstegen var dock löjlig tkänsliga. Dettaoberoende om det gick signal eller inte genom dem.De lät i högtalarern om man knackade på dem. KR 88 rören var fullständigt stumma men det rör som jag uppfattar driver slutrören svaradepå knackningar. Går inte att missa detta.

I försteget så var det fullständigt dött om jag knackade.

Så nu är det till att söka undersöka om detta kan leda till att jag bör dämpa rören men spontan blev reaktionen på just dessa rör -ojojoj.

Nu kan också frågan vara är det just dessa rör som är känsliga eller är alla rör i denna funnktion och typ känsliga.?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-01-22 04:01

Det kan vara stora skillnader i graden av mikrofoni för samma rörtyp från olika tillverkare. Det är inte sällan klart synliga skillnader i den fysiska uppbyggnaden om man tittar efter.

Kronkan, ge inte upp, leta efter andra fabrikat av ditt problemrör.
Hade alla tillverkares rör av en viss typ haft påtagliga mikrofoniproblem hade förstärkarkonstruktören sannolikt inte använt det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-01-22 07:02

Men för h-e, drabbas man av mikrofoni så hör man det knäpper med nageln eller byter rör, lägg nee, vdf är detta föe k-a ormoljetråd.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-01-22 07:02

Men för h-e, drabbas man av mikrofoni så hör mad fet, knäpper med nageln eller byter rör, lägg ree, wf är detta föe k-a ormoljetråd. Trist läsning.
http://www.myspace.com/video/vid/24039193

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-22 09:25

Men, Alltså,

Jag misstänker att jag blivit missförstådd vad gäller syftet med denna tråd.

Såhär tänkte jag:
En knackning på glaskolven på ett rör utgör en enormt mycket större mekanisk påverkan på röret, än varje luftburen mekanisk påverkan.

:?

Ja, jo en Jumbojet kan förvisso befinna sig luftburen, och om en dylik fore in i röret...

8O

Nå,
Jag ville sätta oron/funderingen över mikrofoni och dess möjliga påverkan på den musikaliska upplevelsen i ett sansat sammanhang.

Mitt knackexempel skulle leda tanken mot att mikrofoni sannolikt är en faktor som man kan bortse från.

Vill man vara på den säkra sidan kan man ju knacka på transistorerna eller kondensatorerna också.

En rimligtvis betydligt värre variant på mikrofoni är väl hur högtalarmembranen påverkas av sig själva samt hur de - rent elektriskt - skickar talspole-inducerad signal tillbaks till slutstegen?

Hela tanken med tråden var en reflexion av karaktären toffeldjur och blåval.

Eller fila rygg och sälja kanel, som det vanligtvis inte heller heter.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-22 12:05

lennartj skrev:Det kan vara stora skillnader i graden av mikrofoni för samma rörtyp från olika tillverkare. Det är inte sällan klart synliga skillnader i den fysiska uppbyggnaden om man tittar efter.

Hade alla tillverkares rör av en viss typ haft påtagliga mikrofoniproblem hade förstärkarkonstruktören sannolikt inte använt det.

Tack Lennartj för svaret!

Har ännu inte kunnat konstatera om dessa rörs beröringskänslighet är hörbara när man spelar musik. Men ett rör räcker det att jag stryker över trycket så hörs det.

Det är ECC35 (6N9P) och ECC32 (6N8P) av kinesisk tillverkning som beter sig så. JJ verkar inte tillverka dem. De ryska motsvarigheterna har jag hört att de höjer något i basen. Det är inget som jag strävar efter. Så därför har jag ännu inte byt dem för jag har blivit osäker. Skall fundera vidare.

Men LennertJ är din erfarenhet att man bör byta sådana rör?
Senast redigerad av Kronkan 2011-01-22 13:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-22 12:35

Jag ställde en högtalare nära en rörförstärkare och drog på så mycket jag vågade med (o-) ljud rakt in i rörisen, samtidigt som jag mätte disten genom rörisen med en testsignal. Det blev ingen skillnad med eller utan ljudet från högtalaren.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-22 13:22

Kronkan skrev:
lennartj skrev:Det kan vara stora skillnader i graden av mikrofoni för samma rörtyp från olika tillverkare. Det är inte sällan klart synliga skillnader i den fysiska uppbyggnaden om man tittar efter.

Tack Lennartj för svaret!

Har ännu inte kunnat konstatera om dessa rörs beröringskänslighet är hörbara när man spelar musik. Men ett rör räcker det att jag stryker över trycket så hörs det. Låter som om man knäpper på en mikrofon. Det blir ett realistisk ljud när jag stycker med nageln över trycket. Fast i högtalarna. Resten av rörenhelt okänsliga. Gerinte ifrån sig ett endasta lilla ljud.

Det är ECC35 (6N9P) och ECC32 (6N8P) av kinesisk tillverkning som beter sig så. JJ verkar inte tillverka dem. De ryska motsvarigheterna har jag hört att de höjer något i basen. Det är inget som jag strävar efter. Så därför har jag ännu inte byt dem för jag har blivit osäker. Skall fundera vidare.

Men LennertJ är din erfarenhet att man bör byta sådana rör?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-01-22 13:33

Den testen var kanske inte så stygg.
När jag experimenterade med om mina subwoofrar ska spela inåt eller utåt var jag vid ett tillfälle för lat och flyttade inte topparnas rörslutsteg.

Bild

Då pumpade subwoofrarna rakt emot rören (tvärtemot vad bilden visar). Med s.k. drone-music http://www.dronerecords.de, gles elektronisk med kraftiga baskörare då och då blev det tydliga modulationseffekter i topparna som försvann när jag flyttade rörslutstegen till subbarnas "skuggsida".
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-23 15:20

Två intressanta inlägg från Phon och Lennartj.

Vill ge en annan skildring och rörigare med oklart ljudmässigt resultat kring mikrofoni.

Har aldrig allvarligt försökt minska mikrofoni i förstärkare fast kan dock minnas försök för länge sedan. Dock har jag bekämpat mikrofoni i skivspelare och senare i några cd-spelare. Den senaste cd-spelaren är dock oöppnad. Står dolt i skåpet med andra apparater på sig så det blir för bökigt.

Men skivspelaren har jag funderat kring och har tidigare erfarenhet av goda resultat när man kan minska vibrationer. Köpte för ca tre år sedan i samband med flytt en Michell Gyro. Egentligen skulle vi bara ha något och spela lite gamla skivor på. Levererades som byggsats. Monterades ihop. Men samtidigt tittade jag på de lite dyrare modellerna med samma chassi. Mina farhågor besannades. Den dyrare modellen hade i princip samma chassi men var bätttre dämpad. En helg ägnades åt att dämpa chassit. Nöjd –åtminstone inte sämre ljud. Men så hade man ju varit ute på nätet och där fanns det rapporter om att den flytande upphängningen kunde förbättras. Men bestämde mig för att strunta i detta och istället få underlaget stilla. Skivspelaren och försteget stod på en glasskiva som var monterat i skåpet. Glasskivan vibrerade glatt medmusiken. Svängde med riktigt fint.

Rådfrågade en annan mera kompetent vinyllist – Anders. Svarade med en gång – Glas! Då skall det vara laminerat! Det vibrerar mindre! Rådet var ju väl menat men glaset var inte laminerat. Tänker jag åker och köper en sten hos stenhuggaren så får det bli bra med det. Köper en svart sten och ställer under Gyron och visst vibrerar det mindre men något frustrerad.

Funderade på att limma fast en skiva plywood under glaset men har tur och kan rådfråga en annan bättre kompetent vinylist som byggt egna chassi från grunden. Han svarar att om du klistrar ihop material på detta sätt så kommer de att låna klangen från varandra men du löser inte problemet. Riktigt fick jag inte berättat hur han löste problemet. Lite hemligheter skall man väl ha. Men förstod att det bör finnas något dämpande skikt. Bimuten/asfaltsmatta klistrades på stenen undertill och sten med påklistrad bimuten lades direkt på glasskivan. Nu blev det en förbättring. Inte helt död. Nackdelen är att bimutenen trots att den är plastad biter sig rejält fast i glaset. Går dock efter visst lirkande att vid behov flytta stenen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-23 15:53

Jo, skivspelare kan vara känsliga för återkoppling. Ofta rätt stora ytor som kan svänga med, och signalen från PU har låg nivå och förstärks mycket på sin väg till högtalaren. Här är ett subchassi till Linn LP12 som jag mekade med för rätt länge sedan. Ljusblå resonans före och mörkblå efter en åtgärd. Ungefär samma metod, högtalare spelar in i chassit och jag mäter utsignalen från PU.

Bild

.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-23 16:34

Max_Headroom skrev:

Glassäkringar: inget problem.
Delningsfileter i högtalare: Kan ha inverkan, för att vara på den säkra sidan monterar man filtret i en egen kavitet eller på utsidan. Undvik poly-propylenkondingar då dessa löper risk att ha större problem med detta.
Rör: Kända för mikrofoni sedan länge, och det finns dämpare att köpa. Man kan prova med ett par O-ringar i lämplig storlek. Problemet ska dock inte överdrivas.

Intressant, Efterssom jag själv har en stativare på 10L med 16 komponenters delningsfilter med just poly-propylenkondingar :(

Ännu en anledning till att när jag är helt klar med testerna av mitt delningsfilter ska montera det utvändigt istället. Kommer nog också byta ut dom flesta komponenterna då det utanpåliggande filtret MÅSTE vara snyggt :)
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-23 17:44

phon skrev:Jo, skivspelare kan vara känsliga för återkoppling. Ofta rätt stora ytor som kan svänga med, och signalen från PU har låg nivå och förstärks mycket på sin väg till högtalaren. Här är ett subchassi till Linn LP12 som jag mekade med för rätt länge sedan. Ljusblå resonans före och mörkblå efter en åtgärd. Ungefär samma metod, högtalare spelar in i chassit och jag mäter utsignalen från PU.

Bild

.

Intressant :) ! Tänk om man skulle kunna mäta som du kan. Nu kan jag inte det :cry: Då skulle jag ha minst en pärm med dokumentation. Nu endast hörseln förutom någon akustisk mätning. Om tweeket tar lång tid och kanske stöter på problem blir det ju svårt att alltid kunna säga saker med hjälp hörseln. Men så ser livet ut för mig. Nu kan jag inte visa vilken exakt effekt bimuten har på en Michell Gyro. Och ibland gårjag enbart på erfarenhet. Skivspelare skall helst stå stabilt. Så ser det ut förmig.

Skivlspelartrådar i detta forum verkar inte speciellt aktiva

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-23 17:51

De där tre som står på piP stod absolut still?
Bild
Defy7 är fin. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-23 18:35

Ragnwald skrev:De där tre som står på piP stod absolut still?

Defy7 är fin. :)

Dom står nog där bara när jag fotade tror jag.
Jadisen är fin, välbyggd, ... och tung ... ! :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-29 11:52

Köpte ett par Electro-Harmonix 6SN7 hos Akkelis efter att lyssnat på ett par begangnade sådana. Det är nog inte det sista röret som jag köper. Men detta rör var mera på. Definitivt merarustik uppbyggt än det kinesiska röret. Dessa skämdes inte alls för sig. Säkert en smaksak. Dessa E-H 6SN7 är något mindre mikrofoniska. Men om skillnaden är hörbar vet jag inte. Hört att rörtypen är mikrofonisk.

Men nu lyssnar jag på sådant so mjag aldrig direkt lyssnat på bland annat hårdrock. En back med blandat innehåll bl a Black Sabbath skall sorteras in.
Roligare att lyssna på än jag trodde.

Återgå till Generellt om hifi