Moderator: Redaktörer
adzer skrev:En visuell avdelare är ju inte prob, men jag antar att det är en akustisk du är ute efter?
Jag har aldrig prövat det själv, men har läst om folk som lyckats få till det med bra resultat. Tricket brukar vare ju mer tyg destå bättre. Alltså köp tjockaste möjliga draperityg och kanske tom får använda flera lager för att få önskat resultat.
Lust skrev:Antar att trappöppningen upp äter bas för dig och det är det svårt att göra något åt enbart med tyg...
JAT skrev:Lust skrev:Antar att trappöppningen upp äter bas för dig och det är det svårt att göra något åt enbart med tyg...
Bäst vore ju givetvis att bygga en riktig vägg, men skulle inte ett rejält draperi göra situationen bättre i alla fall? (kanske önsketänkande...)
Mest önsketänkande för de frekvenser som är svåra att göra någon åt (bas). Diskant och övre mellan dämpas ju starkt av t.ex. filtar. Jag har lika hemma och dragit slutsatsen att jag måste bygga en vägg och sätta in en rejäl dörr. Det blir nästan som en grammofontratt i trappan: när ungarna spelar tv-spel i gillestugan går det knappt att prata en trappa upp.
/DQ-20
Sounds_Of_Science skrev:Allt beror ju på vad man vill åstadkomma. De högre frekvenserna lär bara studsa på draperiet tillbaka in i rummet emedan basen går rakt igenom. Så jag har mycket svårt att se vad ett draperi skulle tillföra..
Sounds_Of_Science skrev:Som jag förstår det så är ljudisolering ditt främsta mål och då duger det enbart med rejäla doningar samt att tillse att det inte finns glapp eller liknande. Helst bör man göra någon form av "rum i rum". Ljudisolering är helt skiljt från ljudabsorption där målet i det sistnämda är att ta bort reverberationer inne i rummet, vilka grumlar ljudupplevelsen.
Sounds_Of_Science skrev:Dilemmat är vidareatt om du ökar på din isolering så kommer ditt behov av absorption att öka.
Sounds_Of_Science skrev:Ljudisolering uppnår du inte med ett par lager veckad molton eller mollskinn. Men däremot med ett par rejäla skivor gips med mineralull emellan. Ju lägre frekvenser du vill isolera mot desto mer gips och mineralull. Dessvärre kommer en del av basen att färdas genom materialet i golv och tak också så enda möjligheten till total isolering är att bygga ett rum i ett rum, som vilar på gummifötter, så att ljudet inte kan färdas genom byggmaterialet.
Vad gäller HiFi så är kvadratiska rum svårt, men det finns sätt att komma runt även det. Och vad jag menar med svårt är akustiken i ett dylikt rum, framförallt om det är välisolerat. Ty om du uppnår det du vill så blir ju all bas kvar, vilket kommer ge upphov till stående vågor och bummlig bas. Mot detta finns bredbansabsorbenter och basabsorbenter men den första åtgärden du skall göra är att flytta runt på båda högtalare och sweet spot i syfte att finna den bästa positioneringen. Även små förflyttningar ger stora skillnader så inkrementella steg är det som gäller.Men, återigen, det blir nog aktuellt först när du kommit därhän att du genomfört din isolering så det kan vi lämna därhän så länge.
Fan.. Vinslöv?? Där har jag bott en gång i tiden... *brrrr*växte upp där, faktiskt.
Sounds_Of_Science skrev:Ja, när jag läste draperi så tänkte jag mig faktiskt något i plast.. såsom ett duschdraperi - det är väl den vanligaste formen av användning för order draperi?
Audix skrev:Jag har dubbla lager av JJLABs backdrop som "draperi-dörr". Fungerar helt ok.
http://jam.se/ljudljus/pasystemhogtalare/A30199/
Att tänka på är hur efterklangen är på "andra" sidan draperiet. Optimalt så är den kortare än inne i musikdelen.
Sounds_Of_Science skrev:1) Alla högre frekvenser absorberas emedan allt där under fortsätter studsa runt i rummet och du får en mycket märklig akustisk miljö.
2) Vad gäller basljud till resten av lägenheten så gör det ingen skillnad alls.
Sorry för min pessimism men så är det
Sounds_Of_Science skrev:Ja, det är det. Vad jag menar är att om man täcker en större area med tyg så skapar det en dålig ljudmiljö. Det är snarare arean som är problemet än vad det är för tjocklek på tyget.
För övrigt tycker jag att ljudisolering blandas ihop friskt med ljudabsorbering i den här strängen. Två helt olika saker: Ljudisolering uppnås inte med absorberande material och ljudabsorption uppnås inte med reflekterande material.
Om jag inte kan övertala min bättre hälft att byta "lekrum". Då får jag 4.0x6,5 meter som är rejäla väggar på alla 4 sidor istället.
adzer skrev:Jag satsar stenhårt på att fjäska och krypa tills du är skinflådd på knäna
Att bygga en vägg och ändå inte få ett bra resultat är ju inte speciellt skoj.
JAT skrev:adzer skrev:Jag satsar stenhårt på att fjäska och krypa tills du är skinflådd på knäna
Att bygga en vägg och ändå inte få ett bra resultat är ju inte speciellt skoj.
Skall göra mitt bästa...testade för skoj skull nu att lyfta in mina gamla grejor i sambons rum. Vad skall man säga...verkar som det är värt en hel del fjäsk och kompromisser framöver.
Vi får se vad som händer.
Ha en trevlig kväll vänner....nu skall jag prova piPs:en där inne, är ju ensam hemma några timmar till
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster