Den evige "impulsive"... nu har jag fått spöken

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-01-25 23:44

Vad gäller filter så finns inte cr80 ännu, så vitt jag vet, så det är cr80s och es som gäller och es-varianten har snävare tolerans på en del av komponenterna som ingår samt att den har en kopparskärmning i lådan, som en låda i lådan.

Infratillsatsen är en insticksmodul som endast är intressant om man ska köra slutna lådor (Infrabasarna är i slutna lådor) i sitt delade system.

Att köpa en byggsats innebär att du löder ihop delningsfilter och monterar elementen, terminalen och basporten själv. Det klarar en normalhändig person utan problem.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-26 07:57

Tackar för svaret! :)

Jo, montera ihop dem ska inte vara några problem. Det enda jag är helt grön på det är att löda delningsfilter. Men känner lite folk som kan sånt. Men det följer med kopplingsschema och hela baletten? :)

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-26 08:06

Ja. Och för vissa modeller finns det även foton på monterade filter att hitta på forumet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-26 09:27

Kommer att gå bra Svenn3satan !

Men hur har du tänkt angående rummet och högtalare ? ska det blir ett nytt rum eller är det att köpa högtalare som passar rummet ?!

Jag står fast vid att någon av dom mindre modellerna + moduler och 120hz delning kommer att blir jätte trevligt. Enbart för att jag själv exakt hur trevligt det låter nämligen... 8) allternativet är ju kanske den "nya" modellen i6 som nu/ snart/ har funnits att köpa ett litet tag..?!
Den kommer nog att medge kortare lyssningsavstond än i14 och kan säker fungera i ditt lilla rum. Men samtidigt ge bättre ljudtrycksegenskaper än iP/iPs :) det blir liksom en mycket intressant modell denna i6, kanske skulle vara något för dig.. ?!

i6 + ProfundusP-4 skulle kunna bli hur vansinnigt kul som helst, då kan man trycka på bra men i "litet" format :D

jag kan ju inte annat än att avslöja att jag är kusligt sugen på ett par i6 reda nu, utan att ha hört eller för den sett dom i slutgiltig version, ÄN... :wink:

Skulle vara om jag bytte piPs mot i6 och sedan skaffade något "halv-B" steg till att driva dom två Seas 8" som jag har liggandes, så får dom aggera "moduler" tills vidare. Fast Neee nu ska jag inte hålla på och knöla igen, piPs låter fan helt sjukligt bra just nu så jag ska inte försätta mig i situationen där jag hamnar i djupt missnöja igen... :evil: får liksom lov att bita mig i kinden och vänta tills jag har möjlighet att utnyttja dom toppar som jag ju redan äger :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-26 09:55

Bra att du håller tråden ontopic ;)

Delade inte du dina iP och i16s vid 80Hz?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-26 10:18

pgmj skrev:Bra att du håller tråden ontopic ;)

haha, jo det kan du räkna med, har inga planer på att behärska mig... :twisted:

Jo, hemma hos mig ja och det spelar på bra, men med 120hz delning har jag lyssnat hos 2 andra med piPs och det kan låta mycket bra och man märker helt klart skillnaden det gör för kapaciteten hos det lilla 4,5" elementet...
120hz delning i ett rum på 12kvm som mitt så hade det varit väldigt trevligt!

jag är därför sugen på att köpa ett till cr80s fast med 120hz delning, eller lämna in mitt cr80s till ingvar för att bygga om. Det optimala vore ju att ha en switch eller en bygel typ där man kan välja mellan 80 eller 120hz delning... det vore grymt ! Fast min gissning är att det skulle kräva ett till nästan lika stort kort till inne i lådan oc hdet blir nog trångt och svårt (dyrt!!!) att få igenom den specialaren.. :(

Ska nästan ta och höra med honom angående möjligheten att göra en specialare med valbar delning... eller om det är lika bra att köpa ett helt nytt filter med 120hz delning och så får man växla mellan för att testa.
eller om jag ska hålla mig och "stå ut" med 80hz delning och börja spana mer på i32 i stället... 8)

jag har ju en ide om att, sakta men säkert börja se till att någon proffsig snickare ska få dra ihopp ett par i32 lådor av träd slaget Ekki åt mig.
Laminerat och det inre träslaget kan vara något billigare men ganska starkt, typ MDF... eller så blir det Ekki rakt igenom, alltså Ekki, Lim, Ekki och det skulle ge otroligt starka lådor och otroligt snygga med !

mycket att fundera på... :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-26 10:41

DVD-ai skrev:
pgmj skrev:Bra att du håller tråden ontopic ;)

haha, jo det kan du räkna med, har inga planer på att behärska mig... :twisted:

Jo, hemma hos mig ja och det spelar på bra, men med 120hz delning har jag lyssnat hos 2 andra med piPs och det kan låta mycket bra och man märker helt klart skillnaden det gör för kapaciteten hos det lilla 4,5" elementet...
120hz delning i ett rum på 12kvm som mitt så hade det varit väldigt trevligt!

jag är därför sugen på att köpa ett till cr80s fast med 120hz delning, eller lämna in mitt cr80s till ingvar för att bygga om. Det optimala vore ju att ha en switch eller en bygel typ där man kan välja mellan 80 eller 120hz delning... det vore grymt ! Fast min gissning är att det skulle kräva ett till nästan lika stort kort till inne i lådan oc hdet blir nog trångt och svårt (dyrt!!!) att få igenom den specialaren.. :(

Ska nästan ta och höra med honom angående möjligheten att göra en specialare med valbar delning... eller om det är lika bra att köpa ett helt nytt filter med 120hz delning och så får man växla mellan för att testa.
eller om jag ska hålla mig och "stå ut" med 80hz delning och börja spana mer på i32 i stället... 8)

jag har ju en ide om att, sakta men säkert börja se till att någon proffsig snickare ska få dra ihopp ett par i32 lådor av träd slaget Ekki åt mig.
Laminerat och det inre träslaget kan vara något billigare men ganska starkt, typ MDF... eller så blir det Ekki rakt igenom, alltså Ekki, Lim, Ekki och det skulle ge otroligt starka lådor och otroligt snygga med !

mycket att fundera på... :D

Verkar som om du har många olika "setups" som du funderar över. Låter lite som mig ;)

Ang vad jag tänkt ang högtalare och rummet.
Jag vet att rummet jag har just nu är kasst! Men, jag hade tänkt köpa mig högtalare som jag senare kan bygga vidare på så jag i framtiden har nytta av dem i ett större rum/hus. Alltså köpa något mindre nu med bygga ut det sen.
Men då är det lite dumt, antingen köper jag ett par små toppar eller stora. Köper jag små nu måste jag skaffa större sen. Köper jag stora nu så kommer det inte fungera så bra i mitt nuvarande rum. Men sen när jag skaffar nytt boende kommer jag ha stor glädje av dem och att jag slipper uppgradera till ett par större toppar :)

Så jag är lite kluven, har lite samma dilemma som du har. Så vill nog hellre satsa på något större som jag kan nyttja även i ett större rum senare till ett komplett musik och film lösning.
Men visst detta ligger många år framåt. Men i mina ögon, köper man rejäl hifi kan man ha den i stort sett livet ut :) Många gör ju så, köper en rejäl hifi anläggning när de är unga och sen följer den med livet ut. Visst man uppgradera lite smått och byter vissa grejer. Men håller sig till ungefär samma stomme :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-26 11:59

Själv köpte jag största möjliga som var klart på gränsen till att vara för stora, för över tio år sedan (tänk att det var så länge sedan! :) ). Det är väl först nu egentligen som de börjar komma till rätta i ett lite större lyssningsrum. Men jag har aldrig ångrat mig en sekund, snarare har jag haft en väldigt stor glädje av dem.

Ino r56h...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-26 12:34

Jag delar mina piP vid 120, dock i recievern, och kan spela på rätt ordentligt.
\\Sky

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-27 10:34

Något som slog mig här om dagen.

Detta kanske är en kompromiss som kan funka?

Så som jag bor nu så är det trångt och taskigt att få till det ljudmässigt. Men funderade på om man skaffar sig ett par pi60 och kör dem fullrange tills vidare.
Sen när man skaffat sig nytt och större boende så kan man bygga vidare på det med moduler och köra delat. Vad skulle det vara för skillnad på en i14 vs pi60 när man kör delat?

Eller är det helt enkelt dumt att skaffa pi60 om man om några år vet att man ska köra delat?
Helst vill jag ju skaffa mig en setup som håller resten av livet. Men har inte plats till det så som det ser ut nu. Står fast vid den principen att bättre att köpa rejält en gång än att hålla på att uppgradera sig hela tiden som kommer kosta mer. Men visst sen är det kul att byta grejer och uppgradera sig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-27 12:12

Om man inte är färdig med sitt flyttande i livet, så är pi60 en briljant högtalare att ha med sig - även om man periodvis kanske avdelar den mot basar. pi60 är den högtalaren som de andra matchas mot, så i14 är byggd för att låta likadant.

Hamnar man i en period då man inte kan platsa basar, så kan man ju backa tillbaka på att köra dem fullregister.

(Sen behöver ju alla ha (minst) ett par piP, med eller utan s, också. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-27 14:47

Jag lyckades precis spela så att jag tände upp 8st av 11 dioder på XPA-2'an... 8O :P

Om vi räknar baklänges så borde det bli.

5 ohm = ca 500w för steget

Då ser stapeln ut som följer.

500
250
125
62
31
15
7,5
4
2
1
0,5

Alltså så använde jag (antagligen) 62w ca i topparna i den låten, låter för övrigt jätte bra vid denna volymen hos mig, inga problem alls att sitta och njuta (detta va med Hardstyle). Undrar om det går att tända ytterligare en diod eller om det resulterar i eldade piPs... ?! :roll:
Har än inte fått dom att låta dåligt på grund av ljudnivån (än), och inte heller bottna eller liknande. Fast det har jag heller inga planer på att testa med mina nya piPs! (redan gjorts tidigare och det är inge roligt...)

Ne jag ska inte "försöka" utan jag spelar på som vanligt och så kanske jag rätt som det är uppmärksammar ett nytt rekord (9st dioder..). Vill med detta alltså upplysa om att jag står fast vid mitt tidigare påstående om att 100w vid 4ohm är en lämplig förstärkareffekt till piPs... 8)
man vill ju ha lite marginal tills steget börjar att dissta tråkigt... och 62w är "nära" 100w så nog kan 100W vara bra att ha allt.

För övrigt så är det riktigt kul nu när jag fått hem ytterligare två st plattor träfiberull, dessa är 90mm tjocka och 100x40cm. Dom gjorde mycket stor skillnad för ljudet, jag använder domför att få bort problemet med utsläckningar mellan vänster högtalare och sidoväggen som är alldeles för nära... Nu har jag bra "punch" i midbasen (tillslut!) och inte bara "tryck" :D
Sedan innan så hade jag 2st tunnare 45mm skivor som nu blev "över" Dom tryckte jag in som en båge mellan två st bokhyllor i bakre delen av rummet. Bakom/inom dessa stoppade jag ett gäng med överblivna kuddar så att hela hålrummet i fylldes upp. Och Ta Daa! så har man fått sig en bredbandig absorbent som fungerar bra.
Den gjorde klar skillnad med dess nuvarande placering (har testat 3st olika placeringar) och resulterade i en tydligare övre midbas och undre mellanregister + större/tydligare ljudbild.

Så, just nu är jag jätte nöjd med mig själv och sitter och lyssnar på musik/ stör grannarna ! :D

Edit: lagar just nu lite mat, det vibrerar om bänken och luckorna i köket... 8O (det är andra sidan av lägenheten)
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2011-01-29 08:26

Kul att läsa att du fått till det ytterligare
litet bättre !!

:)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-29 13:06

DVD-ai skrev:Jag lyckades precis spela så att jag tände upp 8st av 11 dioder på XPA-2'an... 8O :P

Om vi räknar baklänges så borde det bli.

5 ohm = ca 500w för steget

Då ser stapeln ut som följer.

500
250
125
62
31
15
7,5
4
2
1
0,5

Alltså så använde jag (antagligen) 62w ca i topparna i den låten, låter för övrigt jätte bra vid denna volymen hos mig, inga problem alls att sitta och njuta (detta va med Hardstyle). Undrar om det går att tända ytterligare en diod eller om det resulterar i eldade piPs... ?! :roll:
Har än inte fått dom att låta dåligt på grund av ljudnivån (än), och inte heller bottna eller liknande. Fast det har jag heller inga planer på att testa med mina nya piPs! (redan gjorts tidigare och det är inge roligt...)

Ne jag ska inte "försöka" utan jag spelar på som vanligt och så kanske jag rätt som det är uppmärksammar ett nytt rekord (9st dioder..). Vill med detta alltså upplysa om att jag står fast vid mitt tidigare påstående om att 100w vid 4ohm är en lämplig förstärkareffekt till piPs... 8)
man vill ju ha lite marginal tills steget börjar att dissta tråkigt... och 62w är "nära" 100w så nog kan 100W vara bra att ha allt.

För övrigt så är det riktigt kul nu när jag fått hem ytterligare två st plattor träfiberull, dessa är 90mm tjocka och 100x40cm. Dom gjorde mycket stor skillnad för ljudet, jag använder domför att få bort problemet med utsläckningar mellan vänster högtalare och sidoväggen som är alldeles för nära... Nu har jag bra "punch" i midbasen (tillslut!) och inte bara "tryck" :D
Sedan innan så hade jag 2st tunnare 45mm skivor som nu blev "över" Dom tryckte jag in som en båge mellan två st bokhyllor i bakre delen av rummet. Bakom/inom dessa stoppade jag ett gäng med överblivna kuddar så att hela hålrummet i fylldes upp. Och Ta Daa! så har man fått sig en bredbandig absorbent som fungerar bra.
Den gjorde klar skillnad med dess nuvarande placering (har testat 3st olika placeringar) och resulterade i en tydligare övre midbas och undre mellanregister + större/tydligare ljudbild.

Så, just nu är jag jätte nöjd med mig själv och sitter och lyssnar på musik/ stör grannarna ! :D

Edit: lagar just nu lite mat, det vibrerar om bänken och luckorna i köket... 8O (det är andra sidan av lägenheten)

Det där verkar som om det låter nice :) Kul att du får användning av effekten i ditt "lilla" steg också ;)
Synd att du bor så långt bort, hade varit kul att få komma och lyssna någon gång :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-03 10:15

Ja tycker det är fascinerande att piPs kan spela på så som dom gör och det som jag beundrar mest är förmågan att helatiden låta så upplöst och harmoniskt i basen. Trots att man pressar dom så att det står härliga till... Jag menar, när man spelar så att det absolut är på gränsen till att dom ska bottna, så låter det fortfarande så otroligt rent och snyggt att man blir helt rörd... :D (och med nya porten/basen så existerar i huvudtaget inte annsträngdhet i basen, luftljud eller pustar, har verkligen försökt att tvinga fram sådannt men det går inte!)
det låter verkligen jätte bra, verkligen, verkligen jätte bra !!!

Jag är faktiskt nöjd med ljudet nu, jag är tillbaka där jag va för ca 1 år sedan, när musiklyssning var en njutning och man liksom bara vände platta efter platta utan att ta hänsyn till dit och rum. Man drömmer sig bort i en annan värld och låter vardagen sväva förbi.
jag är Nöjd, och tänker alltså hålla mig till denna setupp i ca 1 år framöver. jag vill ju byta upp mig (av någon märklig anledning... :? jäkla sjuk i huvudet man e..) men piPs låter ju presis så som jag vill ha det i nuvarande rum. Så det finns ingen anledning att byta, ingen anledning alls att ens tänka tanken, trots det så är det något jäkla spöke som talar om för mig att "fetare rigg skulle vara bra"... Men till vad... ?! :x

Till att "basnarkomanisera", JA
Men till att lyssna på musik, NEJ!

Tur att jag glömmer bort allt vad "uppgraderingar" heter när jag sätter sig ner för att lyssna, då är jag jätte nöjd.
Så jag tror detta kommer att gå bra, bara jag ser till att lyssna på musik nog ofta att hela tiden påminna mig själv om hur jäkla bra det låter, så att jag "slipper få för mig" att jag borde byta prylar.

Så min setupp för ca 1 år framöver är och förblir alltså piPs och Emotiva XPA-2. och Timpolanen får fortsätta att vårda mina i16s och cr80s under tiden, om han vill det såklart :)

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-03 10:25

Printa ut det du precis skrev och sätt upp någonstans så du kan påminna dig själv... 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-03 10:40

Står ju i tråden 8)

Eller så får jag som sagt lyssna på musik ofta nog att jag håller tillbaka "spökena" :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-03 16:17

DVD-ai skrev:Ja tycker det är fascinerande att piPs kan spela på så som dom gör och det som jag beundrar mest är förmågan att helatiden låta så upplöst och harmoniskt i basen. Trots att man pressar dom så att det står härliga till... Jag menar, när man spelar så att det absolut är på gränsen till att dom ska bottna, så låter det fortfarande så otroligt rent och snyggt att man blir helt rörd... :D (och med nya porten/basen så existerar i huvudtaget inte annsträngdhet i basen, luftljud eller pustar, har verkligen försökt att tvinga fram sådannt men det går inte!)
det låter verkligen jätte bra, verkligen, verkligen jätte bra !!!

Jag är faktiskt nöjd med ljudet nu, jag är tillbaka där jag va för ca 1 år sedan, när musiklyssning var en njutning och man liksom bara vände platta efter platta utan att ta hänsyn till dit och rum. Man drömmer sig bort i en annan värld och låter vardagen sväva förbi.
jag är Nöjd, och tänker alltså hålla mig till denna setupp i ca 1 år framöver. jag vill ju byta upp mig (av någon märklig anledning... :? jäkla sjuk i huvudet man e..) men piPs låter ju presis så som jag vill ha det i nuvarande rum. Så det finns ingen anledning att byta, ingen anledning alls att ens tänka tanken, trots det så är det något jäkla spöke som talar om för mig att "fetare rigg skulle vara bra"... Men till vad... ?! :x

Till att "basnarkomanisera", JA
Men till att lyssna på musik, NEJ!

Tur att jag glömmer bort allt vad "uppgraderingar" heter när jag sätter sig ner för att lyssna, då är jag jätte nöjd.
Så jag tror detta kommer att gå bra, bara jag ser till att lyssna på musik nog ofta att hela tiden påminna mig själv om hur jäkla bra det låter, så att jag "slipper få för mig" att jag borde byta prylar.

Så min setupp för ca 1 år framöver är och förblir alltså piPs och Emotiva XPA-2. och Timpolanen får fortsätta att vårda mina i16s och cr80s under tiden, om han vill det såklart :)

mvh//David

Glädjer mig att du fått till det så bra igen! :) Det är detta jag saknar! Att kunna sätta sig ner och bara njuta och ta sig en grogg! :)

Om inget annat så finns det nog många andra som gärnar lånar dina i16s ;) hehe

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 15:45

Hjääälp, vad har jag gjort !

Mina i16s har hamnat på Hifimagasinet och det känns bra... :?
faktiskt, det känns bra !
Men det borde inte det... Men oavsett så, nu ska dom bort känner jag, jag kan ju inte använda dom och jag tänker satsa på i32s i stället... Inte nu på en gång utan senare och som det e nu blir jag bara butter av att jag inte kan använda mina i16s så jag ger upp och säljer iväg dom till någon som kan ge dom ett värdigt hem. :D

Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom :wink:

Känns som en tyngd har lyfts från mina axlar, att jag äntligen har tagit ett beslut om hur jag ska göra med dom !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-14 16:21

Grattis!

Det finns inget onödigare än att ha ångest över prylar. Skönt att göra sig av med dem är det också :).

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-03-14 16:46

DVD-ai skrev:Hjääälp, vad har jag gjort !

Men det borde inte det... Men oavsett så, nu ska dom bort känner jag, jag kan ju inte använda dom och jag tänker satsa på i32s i stället... Inte nu på en gång utan senare och som det e nu blir jag bara butter av att jag inte kan använda mina i16s så jag ger upp och säljer iväg dom till någon som kan ge dom ett värdigt hem. :D

Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom :wink:

Känns som en tyngd har lyfts från mina axlar, att jag äntligen har tagit ett beslut om hur jag ska göra med dom !

Jag trycker på gilla knappen ;)
Ska bli kul att se vad som händer..... När du väl har skaffat dig eget boende och har fria händer ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 16:48

Ja, helt stört att sitta och må dåligt av prylar som är tänkta till att göra en glad.. :?
Underbara högtalare som inte för 5 öre fungerar hemma hos mig så som får lov att hitta en ny ägare som kan få glädje av dom :)

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-03-14 19:25

Först tänkte jag att du måste vara helt väck, men när jag läst din förklaring
så är det ju solklart att detta var det rätta :) . Frågan jag ställer är dock
denna: Kommer fodervärden att få chans att köpa dem?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 21:26

Komorok skrev:Först tänkte jag att du måste vara helt väck, men när jag läst din förklaring
så är det ju solklart att detta var det rätta :) . Frågan jag ställer är dock
denna: Kommer fodervärden att få chans att köpa dem?

Ja så känner jag, detta va det enda rätta...
I32s blir det helt enkelt, dom ska beställas ganska snart för dom tar ändå tid att få. Pengar till dom har jag redan i stereoprylar så inga direkt extra pengar krävs.
Alltså får jag dom högtalare jag verkligen, från första början, helst av allt och ända inne i hjärtat vill ha! :D
Om jag räknar med att jag har dom om 6månader så är det alldeles iplan med min ekonomi. Känns härligt att äntligen "vågat" ta steget till att sälja i16s till förmån för att långsiktigt satsa på det jag verkligen vill ha i stället.

Moduler är av mindre betydelse, det går alltid att ordna något att spela på tillsvidare. Slutgiltigt blir det feta prylar, men en sak i taget som det så vackert heter och topparna är helt undantagslöst det viktigaste !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 21:33

Svenn3SaataN skrev:
DVD-ai skrev:Hjääälp, vad har jag gjort !

Jag trycker på gilla knappen ;)
Ska bli kul att se vad som händer..... När du väl har skaffat dig eget boende och har fria händer ;)

toppar: i32s + diskantsäkring
steg: emotiva xpa-1 eller liknande, kanske 2x xpa-2 bryggade...
filter: CR80s + infra och P-EQ (för att jag vill ha 100% frihet)
Moduler: ProfundusY -4/6 eller ungerfärligt motsvarande
steg: något kraftigt och "helt ok"
Rum: så bra det går att få till utan att det blir en "Ino-Grotta"...:P
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-14 21:35

Härligt David! :D

Dom ska jag komma förbi och provlyssna, är inte helt osugen på dom själv... 8)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-15 00:42

Hmm... Jättelång lista på grejer som ska köpas...men hur gick det med ett EGET BOENDE !!? :lol:
Tvivlar på att i32s lirar bättre än i16s i ditt lilla rum, så sen startar du en ny tråd om att dina nya trettiotvåor låter skit i ditt lilla pojkrum !!! :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-15 08:36

bakerman22 skrev:Hmm... Jättelång lista på grejer som ska köpas...men hur gick det med ett EGET BOENDE !!? :lol:
Tvivlar på att i32s lirar bättre än i16s i ditt lilla rum, så sen startar du en ny tråd om att dina nya trettiotvåor låter skit i ditt lilla pojkrum !!! :lol:

Du har inte läst vad jag skrivit va... ;)

i32s kommer inte i närheten av nuvarande rum... det är en sak som är säker !
Annat boende är pryo 1
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-15 08:47

DVD-ai skrev:Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom :wink:

Hoppas han får första tjing på dem...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-15 08:55

-Palle- skrev:Härligt David! :D

Dom ska jag komma förbi och provlyssna, är inte helt osugen på dom själv... 8)

Självklart, dock bra lång tid innan allt detta är klart... typ 2-3år antagligen... eller mer :roll:
Vi får som sagt se vad det blir för moduler, det är allt annat än bestämt.. enda jag vet är att pY modulerna står nära till hands, men är VÄLDIGT dyra så jag fiskar efter allternativ som är mer överkommliga.. :?

i32s "har jag ju i stort sätt" redan... ok drivning har jag i form av XPA-2 och CR80s + Infra har jag.
Det som egentligen "fattas" i form av pengar är moduler + steg till dessa och en P-EQ.
Detta landar nog på >40kkr om jag kör "snik-pY", vilket jag tänker göra i sådant fall. 40kkr är MYCKET pengar och inget jag tänker lägga det närmaste 1,5 åren...
Så det blir till att köpa något billigt, typ Behringer EP4000 och driva några "tillsvidare moduler" så att man kan fundera och avgöra hur man ska göra. :)

Chansen finns att det helt blir att skippa Ino moduler och gå på slutet i form av XXLS basar i antal om 6st till att börja med, för att senare kunna bygga ut med 6st till. 12st XXLS 12" + Infra EQ borde kunna ge bra resultat och blir samma pengar som pY-4 snik. Dessutom blir det möjligt att köpa "några varteftesom". Eller så bara sparar jag till pY-4 direkt..

Tur att jag har sjukligt gott om tid och ignen stress alls på mig att bestämma ig för hur jag vill göra med modulerna ;)
Enda jag är 100% säker på är att jag vill ha i32s och har alltid suktat efter JUST dom :P
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino