Knäpp vid avstängning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Knäpp vid avstängning

Inläggav heliac » 2011-02-03 19:20

Jag använder en äldre reciever som försteg (via pre-out) till ett slutsteg från samma tid. Om jag sätter i byglarna och kör på recieverns slutsteg går det fint att stänga av utan knäppljud. Men när jag kör med det externa slutsteget och stänger av recievern först, knäpper det till elakt i högtalarna. Vad beror det på?

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-02-03 20:52

Om du har en större förstärkare så har dom ett relä på utgången till högtalarna. När du stänger av strömmen så släpper det direkt och du får inga "spikar" ut till högtalarna, men om du använder ett separat slutsteg så har du fortfarande hela spänningen ut. När du stänger av försteget så skickar den ut någon "spik" från någon komponent som förstärks upp. Detta brukar inte vara så vanligt när man stänger av utan jag har mer haft problemet när man sätter på förstärkaren. "Nollan" den som ska ligga på 0 volt när reläet slår till har någon eller några volt som skickas ut till högtalarna. Jag hade en Pioneer sx-450, den hade inget relä utan den "smällde" på rejält när man satte på den. På/av-knappen var samma som högtalarväljaren. Jag fick koppla högtalarna på B utgången för att slippa problemet. Men om man verkligen ska hitta problemet så är det mäta vad det är som skickar ut spiken.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-02-03 21:41

detta är studio/pa praxis.......

sätt på alla grunkor först..... sen slutstegen....

gör omvänt....... när du stänger av....... slutstegen först !!!!resten sen....

exl....stänger du av försteget på en sentec se77 i hopkopplad med slutsteget pa77 så riskerar man bränna slutrissorna.... om man inte gör som ovan.....
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2011-02-03 23:16

zvenamp skrev:detta är studio/pa praxis.......

sätt på alla grunkor först..... sen slutstegen....

gör omvänt....... när du stänger av....... slutstegen först !!!!resten sen....

exl....stänger du av försteget på en sentec se77 i hopkopplad med slutsteget pa77 så riskerar man bränna slutrissorna.... om man inte gör som ovan.....

Jo.. det har jag allt koll på. Formulerade mig kanske lite dumt, jag vet ju att det knäpper för att jag stänger av slusteget sist. Det var nog mer förklaringen med reläet jag var ute efter :)

Återgå till Vintage-hifi