Vilken högtalare tycker ni har imponerat mest i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-04 01:32

subjektivisten skrev:
Lazyworm skrev:Det är samma basar som sitter i Ino X-basmoduler, så man kan säga att varje högtalare får en X-2 fast med mindre volym(80l per element) och ett par Hz högre avstämning.
Mellanregistret är samma b67 som i Morello-1 och diskanten är en T11m som sitter i bl.a Pi60 Signatur.

Detta låter mumma! Kommer den bli mycket dyrare än Morello-1?

Den kommer bli dyrare men hur mycket dyrare vet vi inte förrens alla inköpspriser och tillverkningskostnader är klara.
Driver O&G ENGINEERING

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-04 07:35

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Slänger in en liten brandfackla och påstår linns isobarikkonstruerade högtalare: Isobarik och Keltik är ganska oslagbara då det gäller artikulerad basåtergivning som dessutom går avgrundsdjupt. Vi talar ned mot 10 Hz här.

Pi 60 har inte en chans på just basåtergivningen vid jämförelse.

Dessa båda isobarik- högtalare kräver dock minutiös uppställning i rummet för att åstadkomma denna fantastiska basåtergivning.

Är du allvarlig nu? Blir lite nyfiken i sådant fall.

Ja, jag är allvarlig, om vi pratar basåtergivning.
Försök få en provlyssning någonstans av tex. Keltik.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-04 08:07

Nicke skrev:Får hålla med NL,har ägt både VR-3 o VR-4 från von schweikert,trevliga högtalare : )

VR4sr hade det bästa ljud jag någonsin hört, och det på en mässa!
Men den räknas väl som delad även om bitarna sitter ihop? Den kostade då 99.000:- pix.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-04 08:30

Det går väl inte att skilja delarna från varandra? Ser dem (kanske inte exakt den modellen, men de tidigare inkarnationerna av VR4) begagnade titt som tätt för, vad som känns vara, humana priser.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-04 08:46

shifts skrev:Det går väl inte att skilja delarna från varandra? Ser dem (kanske inte exakt den modellen, men de tidigare inkarnationerna av VR4) begagnade titt som tätt för, vad som känns vara, humana priser.

Vet inte om "sr" går att ta isär dom. Ganska ointressant egentligen eftersom dm är gjorda för att sitta där.
Synd bara att de äldre VR4 inte allt är lika snygga. Pris/prestandamässigt borde dom däremot vara ett riktigt klipp.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-04 09:09

Richard skrev: Jag tänker själv-framförallt lyssnar jag själv och min uppfattning är att isobarikprincipen är oslagbar som lågbaspresterare med hög artikulation.

Jag har inte hört någonting komma inärheten faktiskt. Och jag har lyssnat till mycket. :wink:

Har tidigare ägt 2par aktiva Linn Isobarik och ett par aktiva Linn Keltik (även de med isobarikbasar) - båda fortfarande mycket bra högtalare men numera finns det bättre konstruktioner.
Keltikar är ändå 20 år gamla idag.

Isobarik torde vara närmare 40år men har otroligt trogna fans (vissa närmast besatta) som hävdar deras överlägsenhet gentemot alla nya konstruktioner. Kul tycker jag!
Tveklöst har dessa högtalare kvaliteter i basen.

Linn övergav konstruktionen av kostnadskäl. Numera har Linns toppmodeller aktiva basar med servostyrning som ger ännu bättre kontroll av elementet, sägs det. Åtminståne låter de bättre tycker jag, även om deras nuvarande toppmodeller inte faller mig i smaken. Deras bästa talare, Komri är tyvärr nedlagd. DEN har överlägsen bas jämfört med isobarikkonstruktionerna nämda i inlägget. Har du hör den?

Vet om att deras R/D tittade på en kombination av Isobarik och servostyrning men det blev stoppat av kostnadskäl, till utvecklarnas förtret. Tror det skulle bli skitbra, så synd...

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-02-04 09:32

2-ch skrev:
shifts skrev:Det går väl inte att skilja delarna från varandra? Ser dem (kanske inte exakt den modellen, men de tidigare inkarnationerna av VR4) begagnade titt som tätt för, vad som känns vara, humana priser.

Vet inte om "sr" går att ta isär dom. Ganska ointressant egentligen eftersom dm är gjorda för att sitta där.
Synd bara att de äldre VR4 inte allt är lika snygga. Pris/prestandamässigt borde dom däremot vara ett riktigt klipp.

SR har jag inte hört,köpte 1à gen VR-4 tyckte dom var underbara då,vet inte hur jag rankar dom idag,men minns jag gillade dom starkt då så det räknas väl : ) flög omkring mycket förr o då jag var i miami så köpte jag ett par TS-300 från VS, tripol högtalare med 10" bas : ) hade lite problem med dom när jag kom hem men efter ett litet samtal med albert så ordnade det sig (trasig diskant) lyssnade då även på vr-6...trevligt :) vore det inte för Ingvar så skulle jag nog fortsatt på någon vs modell :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 10:05

2-ch skrev:Synd bara att de äldre VR4 inte allt är lika snygga. Pris/prestandamässigt borde dom däremot vara ett riktigt klipp.

Jag tycker ursprungs VR-4 är en mycket snygg högtalare, framförallt i den röda körsbären... Var dock iväg och återknöt bekantskapen med dem för ett tag sedan... och med samma placering i samma rum och med samma elektronik som jag hört pi60 i så var de tyvärr en ganska stor besvikelse... fast då skall det balanseras mot att de i mitt minne varit rankade som bland det bästa jag hört och som jag hade köpt när de kom ut om jag hade haft pengar då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 10:41

Lazyworm skrev:
Andreas80 skrev:
Lazyworm skrev:O&G Engineering Morello-1 är en väldigt kapabel fullregisterhögtalare och Morello-2 kommer bli extremt kapabel :)

Vad är det för bestyckning i Morello-2 och hur djupt kommer de gå i basen?

Det är samma basar som sitter i Ino X-basmoduler, så man kan säga att varje högtalare får en X-2 fast med mindre volym(80l per element) och ett par Hz högre avstämning.
Mellanregistret är samma b67 som i Morello-1 och diskanten är en T11m som sitter i bl.a Pi60 Signatur.

Det låter som ett recept på den mest kompetenta fullrange golvhögtalaren ! mycket spännande projekt och jag kan absolut vara en blivande kund om ni får till det bra med dom! :D
Äntligen ett par "riktiga" fullrange golvare 8)

2x80Liter + volym till 6,5" mellanreg = ca 180-200Liter ?!
det är inte så farligt :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 11:18

Antar det blir basreflex, men de hade nog blivit tillräckligt kompetenta slutna också.... och hade kunnar öppna för en merförsäljning på en infra-box senare.

Eller bygg in ett slutsteg i dem och sätt i infra-krets från start... Ett RS2000 i varje högtalare, en kanal åt basarna och en åt resten...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-04 13:34

Är det W104 som är på tapeten nu igen? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-04 14:00

Ragnwald skrev:Är det W104 som är på tapeten nu igen? :)

Vet inte om man kan säga igen men den rackaren har varit med under 3 olika prototyplådor nu så den har äntligen hamnat i en kavitet där den trivs riktigt bra :)
Tyvärr så ligger den högtalaren en bit ner på prioritetslistan men till sommaren ska den nog va färdigutvecklad.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-02-04 17:00

sportbilsentusiasten skrev:Är det verkligen ingen förutom mig som hört Megatrend?
För då skulle ni väl svara som jag, Megatrend :!:

Högt, hårt, rappt, tydligt och galet bra tryck.

Förstår att marknaden är ytterst liten för dylika tingestar, då man sällan ser talare i den storleksklassen men hade man inte familj så...

Jo jag har till och med haft två par i olika omgångar. Håller med om att dom verkligen ger ett outplånligt intryck. Men dom är samtidigt lite knepiga att leva med. Arrangemanget av den stora ytan som arbetar upp till ca 3 khz gör att de har lite annorlunda spridningskarakteristik än de flesta konventionella högtalare. Det bidrar säkert till att de ger ett så enormt och monumentalt intryck på bekostnad av ett väldigt eget sound. För skojs skull håller jag på att göra ett par högtalare med stora öppna bafflar just för att jag inte kan glömma intrycket av megatrenderna :).

BB skrev:Det cirkulerade ett tag åtminstone ett par som jag personligen känner till, där ägaren hade tagit bort banddiskanten och då fått en fri yta i vilken han monterade in 3 extra basar som var kopplade så att de levde "ett eget liv".

Jag har själv hört dem och kan intyga att det ruinerade återgivningen. Smile

//BB

Aha, först trodde jag att det var mina du menade eftersom jag byggde om ett par och pratade med dig om det. Men så kom jag på att du aldrig har besökt mig så det var nog nån annan du tänkte på. Det var ju dumt att koppla så att högtalare lever egna liv men det var väl lätt att rätta till :).
/Patrik.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-04 18:58

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev: Jag tänker själv-framförallt lyssnar jag själv och min uppfattning är att isobarikprincipen är oslagbar som lågbaspresterare med hög artikulation.

Jag har inte hört någonting komma inärheten faktiskt. Och jag har lyssnat till mycket. :wink:

Har tidigare ägt 2par aktiva Linn Isobarik och ett par aktiva Linn Keltik (även de med isobarikbasar) - båda fortfarande mycket bra högtalare men numera finns det bättre konstruktioner.
Keltikar är ändå 20 år gamla idag.

Isobarik torde vara närmare 40år men har otroligt trogna fans (vissa närmast besatta) som hävdar deras överlägsenhet gentemot alla nya konstruktioner. Kul tycker jag!
Tveklöst har dessa högtalare kvaliteter i basen.

Linn övergav konstruktionen av kostnadskäl. Numera har Linns toppmodeller aktiva basar med servostyrning som ger ännu bättre kontroll av elementet, sägs det. Åtminståne låter de bättre tycker jag, även om
deras nuvarande toppmodeller inte faller mig i smaken. Deras bästa talare, Komri är tyvärr nedlagd. DEN har överlägsen bas jämfört med isobarikkonstruktionerna nämda i inlägget. Har du hör den?
Vet om att deras R/D tittade på en kombination av Isobarik och servostyrning men det blev stoppat av kostnadskäl, till utvecklarnas förtret. Tror det skulle bli skitbra, så synd...

Jag har inte hört komri, men jag vet att en del som har Linn och inte gillar det nya soundet från nuvarande högtalare ofta gillar Keltik, kaber och isobarik.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-02-04 20:23

Lyssnade på ett par linn högtalare (golvare), kommer inte i håg riktigt när det var, dom hade just kommit med sitt riasteg (lingo ? ). Hifidellity karlavägen iaf.. Grymt bra bas, bland det bästa jag hört ( har varit i IÖs källare), min polare och jag pratar en idag om den lysningen ibl.

Någon som vet vilken modell av högtalare det kan ha varit?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-04 22:16

Schull skrev:Lyssnade på ett par linn högtalare (golvare), kommer inte i håg riktigt när det var, dom hade just kommit med sitt riasteg (lingo ? ). Hifidellity karlavägen iaf.. Grymt bra bas, bland det bästa jag hört ( har varit i IÖs källare), min polare och jag pratar en idag om den lysningen ibl.

/L

Lingo är en motorstyrning till LP-12 som lanserades i början av 90-talet.
Linto heter riaasteget som kom några år senare.

Om högtalarna var ett par golvare som hade bra basåtergivning från denna tid borde det ha varit Keltik.
Alt. ett par äldre isobarik.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-02-04 22:24

Richard skrev:
Schull skrev:Lyssnade på ett par linn högtalare (golvare), kommer inte i håg riktigt när det var, dom hade just kommit med sitt riasteg (lingo ? ). Hifidellity karlavägen iaf.. Grymt bra bas, bland det bästa jag hört ( har varit i IÖs källare), min polare och jag pratar en idag om den lysningen ibl.

/L

Lingo är en motorstyrning till LP-12 som lanserades i början av 90-talet.
Linto heter riaasteget som kom några år senare.

Om högtalarna var ett par golvare som hade bra basåtergivning från denna tid borde det ha varit Keltik.
Alt. ett par äldre isobarik.

Ok. Då var det Linto, vi var dom första som fick lyssna på det enligt dom.. Keltik, någon som kan länka till en bild bå dom?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-04 22:26

Summary:
The first thing to mention is that it can not be overemphasised that the Keltik is a speaker that must be setup correctly, otherwise the performance would not be realised from them. Once correctly setup, with appropriate Linn components... which is another important factor as Linn kit is designed to work with each other to deliver a well balanced and natural sound. The areas mentioned above can be made easier, by using an experienced Linn retailer for the correct setup etc. Once everything is setup correctly and been running for a while, I've yet to hear another speaker regardless of price that outperforms them.

Strengths:
Natural sound without any harsh or cold character, the trait often found with transistor amplification. The soundstage presentation is holographic and is delivered with total control, with little effort and without the thin nature often found with Hi-Fi equipment. The lower frequency performance is exceptional, an important part of music that is not reproduced very often. The lower frequency being there changes the overall presentation, making the listening experience a truly realistic and musical event. The frequency range is very flat, it is easy to follow each and every instrument. The Keltiks seem to thrive producing music, rather than sound. Everything produced by them is delivered with deft and authority.

Weaknesses:
They're a pain to setup, an inch out on speaker placement, or 1/2 db change when tuning the crossovers to the listening room, can cause the speakers to 'miss the mark' in terms of performance. It's worth the effort to make sure a Linn dealer setup these correctly.

Såhär skrev en recencent om Keltik. Kan bara hålla med.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-02-04 22:54

Men det här med appropriate Linn-components, har man missuppfattat det hela när man fått för sig att de , åtminstone förr i tiden, var matchade (byggda att spela ihop) och färgande ? :) Tycker att det låtit lite så förut.
"we have assumed control!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-05 08:12

mrGaskill skrev:Men det här med appropriate Linn-components, har man missuppfattat det hela när man fått för sig att de , åtminstone förr i tiden, var matchade (byggda att spela ihop) och färgande ? :) Tycker att det låtit lite så förut.

Nej, som du ser i inlägget ovan så är grejorna absolut byggda att spela ihop-så var det förr ivartfall.

Därför bör man matcha grejor från samma generation om man köper begagnat.

Inget fel med det.

De äldre högtalarna lät inget vidare i det övriga registret med andra förstärkare och signalkällor än de egentillverkade.

Högtalarekonstruktören Crawford som konstruerade bl.a. Keltik har ju talat om detta i flera intervjuer.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-05 09:10

single_malt skrev: Det bidrar säkert till att de ger ett så enormt och monumentalt intryck på bekostnad av ett väldigt eget sound. För skojs skull håller jag på att göra ett par högtalare med stora öppna bafflar just för att jag inte kan glömma intrycket av megatrenderna :)

Vill du lägga ut texten avseende "väldigt eget sound"? För&nackdelar jämfört med vanliga högtalare...
Vad drev du dom med för grejjer?

BB, hur många par har sålts totalt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-05 10:28

Linn Keltik var det första högtalaren som imponerade på mig. Har nog inte riktigt upplevt samma bas från några andra högtalare. Dock är det några år sen så jag vet inte om jag kommer ihåg rätt angående hur dom lät.. :)

Sen förstås så är det ju piP som är den högtalare som imponerat mest. Att kunna få så djup och ordentligt bas från en så liten högtalare är otroligt. Den har ju dock begränsningar och så fort man spelar lite för högt blir det inte bra.

Det som kanske imponerat mest är dock Hassesolos Ino-Bio-Rum. Det är förstås ett system och inte en enskild högtalare. Men maken till kontrollerad och "korrekt" bas hör man bara inte annars. Men det har ju lika mycket med rummet att göra som med att han har fyra 12tums monsterlådor i ett 15m2 rum.. :)

Annars är jag rätt så nöjd med mina egna basar med 15tums element. De kommer lite i närheten av den känsla jag fick hos hassesolo. Detta att det kan vara tyst och lugnt ena stunden för att sedan skaka loss utav bara den. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-05 11:42

Richard skrev:Därför bör man matcha grejor från samma generation om man köper begagnat.
Inget fel med det.

De äldre högtalarna lät inget vidare i det övriga registret med andra förstärkare och signalkällor än de egentillverkade.

Högtalarekonstruktören Crawford som konstruerade bl.a. Keltik har ju talat om detta i flera intervjuer.

Crawford är partisk då han ju tillverkar konkurerande högtalare. :wink:

Det fetade är en vanlig "skröna" som är spridd.
Om man testar inser man att det inte stämmer.
Under de 12åren jag ägde Keltik uppgraderade jag elektroniken åtskilliga gånger, även till icke-Linn produkter.
Och som vanligt gäller; bättre grejjer som matar högtalare = bättre resultat.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-02-05 12:04

single_malt skrev: Det bidrar säkert till att de ger ett så enormt och monumentalt intryck på bekostnad av ett väldigt eget sound. För skojs skull håller jag på att göra ett par högtalare med stora öppna bafflar just för att jag inte kan glömma intrycket av megatrenderna :)

Vill du lägga ut texten avseende "väldigt eget sound"? För&nackdelar jämfört med vanliga högtalare...
Vad drev du dom med för grejjer?

Jag tycker att du beskrev soundet väldigt bra tidigare. Det är ganska många år sen jag hörde dom sist så jag kan tyvärr inte brodera ut texten om mina subjektiva intryck nåt vidare. Något jag tänker mig skiljer dessa från "vanliga" högtalare är att de har högre riktverkan längre ned i basregistret. Det kanske gör att ljudet "koncentreras" till lyssnaren som får en väldigt fysisk upplevelse. Jag drev dom med massa olika grejer men det förändrade inte grundkaraktären.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-05 12:25

Richard skrev:Därför bör man matcha grejor från samma generation om man köper begagnat.
Inget fel med det.

Crawford är partisk då han ju tillverkar konkurerande högtalare. :wink:

Det fetade är en vanlig "skröna" som är spridd.
Om man testar inser man att det inte stämmer.
Under de 12åren jag ägde Keltik uppgraderade jag elektroniken åtskilliga gånger, även till icke-Linn produkter.
Och som vanligt gäller; bättre grejjer som matar högtalare = bättre resultat.

Nja, det går ju inte att friskriva sig från tonala egenskaper som kan fungera som kompensation i viss mån, så riktigt sant är det ju inte.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-02-05 12:37

Trodde en sån där Keltik-setup skulle lida av sameness. Jag bara retas, förlåt. ;-) Takt & Ton hade ett par Keltik stående där då jag bodde där, men de stod aldrig uppställda för demo. Jag tyckte dock att Linn alltid lät ganska vasst och jobbigt då, men Keltik kanske hade låtit angenämt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-05 14:04

Goldfinger skrev: Nja, det går ju inte att friskriva sig från tonala egenskaper som kan fungera som kompensation i viss mån, så riktigt sant är det ju inte.

Klart en tillverkare som Linn som säljer alla delar i hifikedjan i viss mån matchar produkterna mot varandra, men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.
Kompensation i EN produkt för egenskaper i en ANNAN produkt tror jag inte är en bra strategi, varken för tillvekare eller konsument.

Ev kan man som du skriver kompensera för tonala egenskaper.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-05 14:40

sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.

Jo, det får man anta, men det är trots allt kompromisser i varje konstruktion, och där finns det ju olika ideér, vilken kompromiss som är bäst beror ju på hur apparaten skall användas.
Jag vill tex inte betala för mer effekt än jag behöver, då lägger jag hellre de pengarna på en konstruktion som prioriterar andra egenskaper som jag har nytta av i det system den skall användas i.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-05 17:35

Goldfinger skrev:
sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.

Jo, det får man anta, men det är trots allt kompromisser i varje konstruktion, och där finns det ju olika ideér, vilken kompromiss som är bäst beror ju på hur apparaten skall användas.
Jag vill tex inte betala för mer effekt än jag behöver, då lägger jag hellre de pengarna på en konstruktion som prioriterar andra egenskaper som jag har nytta av i det system den skall användas i.

vad skulle det vara för "andra egenskaper"?
Bikinitider

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-06 00:02

celef skrev:
Goldfinger skrev:

vad skulle det vara för "andra egenskaper"?

Lägre brusnivå tex.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi