Justering av piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hundburgaren

Justering av piP

Inläggav hundburgaren » 2011-02-07 19:09

Hejsan alla wänner!

Jag har, som kanske någon noterat, införskaffat ett par piP från en alldeles eminent forummedlem. Till att börja med måste jag säga att de överträffat alla mina förväntningar, och då har jag en stark känsla av att de kan låta väldigt mycket bättre. Ljudbilden är underbar. Jag var nära att skrika rakt ut när jag lyssnade på "Dear Prudence" från Across the universe och jag, när de sjöng flera samtidigt, kunde särskilja och placera de olika rösterna. 8O

Grymt häftigt!

Det enda problemet jag har är att basen inte riktigt finns där. Jag märker att den lurar i utkanten, men den vill inte riktigt komma fram i lyssningspositionen och det är här som ni kanske kan komma med lite hjälp till mig.

De stativ jag har är 60cm höga Atacama och jag har dämpning bakom.

Jag bifogar länk till en ritning över rummet. Den är inte skalenligt, men de mått jag fyllt i har jag mätt upp nyligen.
Jag bifogar även en bild över hur rummet ser ut från lyssningsposition.

Översikt (hade missat ett avstånd, till sweetspot i soffan är det 3,3m)

Rumsvy

Det gröna som är lite utspritt är där jag upplever basen bättre. Allra bäst är den bakom soffan, nästan i mitten av rummet konstigt nog.

Vad har ni får idéer? Finns det något jag kan göra, förutom att börja möblera om? Tyvärr kan jag inte börja hänga upp saker på väggarna av diverse olika anledningar.

Det är inte all bas som saknas dock, i musik som t.ex. Portishead - Numb är det riktigt bra. Däremot saknas den där disko/partybasen, om man så säger. Vart den befinner sig i hz-området har jag ingen aning om dock.

Utrustning i övrigt bör ni se i min signatur. Och jag vet att där finns mycket att göra, men jag är ganska säker på att det problem jag har nu beror uteslutande på rummet. Jag förväntar mig ingen brutal rumskakarbas, men det känns helt enkelt som att det saknas något som faktiskt finns där egentligen.

Edit: Tillägg av avstånd
BD370 - Soundblaster X-Fi 5.1 USB - Tangent AMP100 - Ino Audio piP

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-07 19:51

Rummet ser relativt stort ut? Kan vara ett problem.
Kan du flytta bak soffan till där det låter lite bättre? :)

Finns basmoduler på i tankarna?

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-07 20:17

Ja rummet är ju ca 20m2, och i andra halvan är ett kök, så tyvärr kan jag inte flytta bak soffan mer. Möbleringen är ganska så låst med andra ord, jag provade precis att flytta allt lite närmare istället. Jag tror det blev lite bättre, men jag behöver miffla runt med placering/vinklar igen. Dock långt ifrån en stor skillnad.

Basmoduler finns alltid i tankarna, såklart. :wink:
Det kommer bli det förr eller senare, men det är mycket annat som har högre prio just nu tyvärr. Men vad gäller anläggningen ligger planerna allra först ny förstärkare, sen ett slutsteg och efter det basmoduler. På det sättet slipper jag ha saker ståendes som inte används. :)

Edit: det blev avgjort inte bättre med framflyttning. Ingen mer bas i registret som saknas och närmare lyssning kom det fram att basen i övrigt blivit mindre artikulerad och mer bullrig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-07 20:35

Grattis!

Du verkar ha lyckats perfekt att hitta lyssningsplats och placering av högtalare i rummet där du har min bas. Lek lite med en här så får du se:
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-07 20:43

Jag föreslår att du placerar högtalarna (på prov) på varsin sida balkongdörren/fönstret och har ryggen mot hallen. Där du nu har högtalarna blir det en bokhylla som diffusor för reflexerna från vänster högtalare, höger högtalares reflexer kommer väldigt sent men du kan ju pilla lite med dem också. Gardiner på båda sidor om dörr/fönsterpartiet som täcker dämpet. De kan du täcka en del av fönterpartiet med när du lyssnar också.
Det kommer att låta helt annorlunda, och väldigt mycket mer bas. Tom för mycket. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-07 20:43

Heh, Enligt den där borde jag ha lyssningsplats längs med en vägg och få med nästan alla frekvenser. Intressant att se dock. I övrigt kändes det rätt hopplöst att få till det bra. :lol:

Edit: Ahh, det ska jag definitivt prova! Frågan är bara hur tusan jag ska klämma in tv'n där emellan. :wink:

Vad tror du om väggen mittemot balkongdörren? Den är iofs hyfsat tunn och av gips, om det nu gör någon skillnad. Jag har även en till likadan bokhylla att ställa i andra hörnet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-02-07 22:04

Min första tanke är - vad är du van för basljud sedan tidigare?
piP levererar kvalitetsbas när det finns bas. Ingen imponatorbas alls.
Ett rum på 20kvm bör inte vara något problem.

Bara några tankar.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-07 22:14

Disko/partybasen ligger runt 100hz, däromkring ligger släggan i bröstet som det ibland pratas om.

Sånt finns det inte sådär jättemycket av i piP, dom har andra kvaliteter :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-07 22:22

hundburgaren skrev:Heh, Enligt den där borde jag ha lyssningsplats längs med en vägg och få med nästan alla frekvenser. Intressant att se dock. I övrigt kändes det rätt hopplöst att få till det bra. :lol:

Edit: Ahh, det ska jag definitivt prova! Frågan är bara hur tusan jag ska klämma in tv'n där emellan. :wink:

Vad tror du om väggen mittemot balkongdörren? Den är iofs hyfsat tunn och av gips, om det nu gör någon skillnad. Jag har även en till likadan bokhylla att ställa i andra hörnet.

Tror mer på mitt alternativ. Ytterväggarna är kraftigare, vanligtvis, och ger ett bättre basstöd, trevligare att titta ut genom balkongdörren/fönstret när du lyssnar. Tv:n nära golvet? Eller har du glasvägg hela vägen ner?

I ditt alternativ har du en öppning nära den ena högtalaren, det kan ställa till det.
Prova båda, man ska aldrig säga aldrig när det gäller rum. Rapportera gärna hur det går. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-07 22:40

Nefilim skrev:Min första tanke är - vad är du van för basljud sedan tidigare?
piP levererar kvalitetsbas när det finns bas. Ingen imponatorbas alls.
Ett rum på 20kvm bör inte vara något problem.

Bara några tankar.

Visserligen har de anläggningar jag haft tidigare levererat mer bas, så det är en bra synpunkt du tar fram. Fast i det här fallet tror jag inte att det är mina förväntningar på hur det ska låta som är problemet. Jag är inte på något sätt ute efter att få känna slag i bröstkorgen.

Under provlyssningen upplevde jag definitivt att det var mer fyllighet i det området jag saknar lite av.

Å andra sidan så kan det vara att jag helt enkelt spelar för lågt också, och där blir din teori troligare, i och med att jag förra jag hade en stereo att tala om använde dubbla subbar. Även om jag inte förväntat mig, eller vill ha, något av det igen kan mitt ljudsinne fortfarande rubbat.

Men jag upptäckte idag att min förstärkare har hyss för sig. När jag kom hem för att finlyssna så ville det inte låta lika bra som tidigare i helgen, stereobilden var lite oprecis, och jag blev lyssningstrött efter 15-20 minuter. För kanske en kvart sedan upptäckte jag att den börjat ta emot massa störningar från andra enheter igen. Så fort jag drog ur rca-kablarna från allt utom datorn blev det riktigt bra igen.

Så jag vet inte, det mest troliga är att rummet tar en del, jag själv en annan och eventuellt en tredje del via förstärkaren som jag inte litar på alls för tillfället. Som tur är så har jag en annan som anländer på fredag.

Men jag vill verkligen påpeka att det här inte är ett stort problem, jag är fruktansvärt nöjd och jag älskar hur de lurar mig, som normalt sett inte bryr mig om musiken lika mycket som själva tekniken och pysslandes, att bara sitta och lyssna på musik. Jag glömmer bort högtalarna och fastnar i att lyssna på musik. Det är fan svårt att göra finjusteringar, fastnar konstant i soffan med fötter som stampar takten. :D

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-07 22:45

sprudel skrev:Tror mer på mitt alternativ. Ytterväggarna är kraftigare, vanligtvis, och ger ett bättre basstöd, trevligare att titta ut genom balkongdörren/fönstret när du lyssnar. Tv:n nära golvet? Eller har du glasvägg hela vägen ner?

I ditt alternativ har du en öppning nära den ena högtalaren, det kan ställa till det.
Prova båda, man ska aldrig säga aldrig när det gäller rum. Rapportera gärna hur det går. :)

Absolut, ska se vad det går att göra, det är visst ett element under fönstret också, det här får bli ett helgprojekt känner jag. Gäller ju att få en möblering som fru godkänner också. Jag ligger lite på gränsen med dämpningen bakom högtalarna just nu. :wink:

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag behöver det verkligen. :D

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Justering av piP

Inläggav LypsylateX » 2011-02-07 23:33

hundburgaren skrev:De stativ jag har är 60cm höga Atacama och jag har dämpning bakom.

Där har du förmodligen en del av problemet. Jag har kört piP i 6-7 olika rum, men på 60cm försvinner basen i de rum där jag provat den höjden. Kör 50cm så blir det säkert mycket bättre!

Edit: 50cm = en stol plus några böcker! 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-07 23:43

Jag har funderat lite på om det kan vara värt att skaffa ett par andra stativ. Är det någon idé att prova rätt höjd med hjälp av en massa böcker, eller en stol. Eller är det så illa att det blir andra brister som gör en jämförelse meningslös?

Edit: Hah, du svarar på frågan samtidigt som den ställs, service på hög nivå! 8)

Edit2: Fan vet om inte det här har gjort något. Svårt att säga då jag inte kan spela på några volymer att tala om, Men något upplevs lite bättre. Eller så är det bara placebo. Det blir spännande imorgon.

Jag gillar att ha ett långt uppehåll mellan olika tester, och i stort bedöma känslan jag får när jag sätter mig på kvällen och börjar lyssna.
Min kunskap, och hörsel, är väldigt begränsad på det här området så det är det bästa jag kan gå efter; känslan. Förhoppningsvis så kommer jag kunna öva upp det med tiden. :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-02-08 00:12

hundburgaren skrev:Edit2: Fan vet om inte det här har gjort något. Svårt att säga då jag inte kan spela på några volymer att tala om, Men något upplevs lite bättre. Eller så är det bara placebo. Det blir spännande imorgon.

För mig är skillnaden mellan dessa höjder, där jag provat, varit högst påtaglig. Då har jag inte guldöron, snarare rostöron. :)

Hoppas det blir bra imorgon när du kan dra på lite!

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-08 21:19

LypsylateX skrev:För mig är skillnaden mellan dessa höjder, där jag provat, varit högst påtaglig. Då har jag inte guldöron, snarare rostöron. :)

Hoppas det blir bra imorgon när du kan dra på lite!

Jag måste säga att det här med att sänka dem gjorde skillnad. Nu låter det mer "pomp" istället för "pock". Lite mer tester med placering och vinklar så blir det här jättebra. Inte så bra det kan låta, antagligen långt ifrån, men tillräckligt bra för mig för stunden och jag ser fram emot många sköna timmar med musik. Faktum är att sen högtalarna kom hem har musik varit på konstant, tidigare hade jag aldrig igång musik.

Nu ska jag bara ordna ett par riktiga stativ i rätt höjd, waf'en är låg med köksstolar. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-08 21:29

Alla har vi börjat med köksstolar
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-02-08 21:37

Nattlorden skrev:Alla har vi börjat med köksstolar

Jo, det är ju så.

Bild

För egen del så... har jag bara haft dom på 48-50cm höjd så har jag alltid fått helt okej bas eller bättre. Trots att dom stått i hörn, intill dörrar, längs långvägg, längs kortvägg osv. En arbetskamrat hade däremot problem i sitt vardagsrum, ännu inte lyckats lista ut vad det var som hände där egentligen.

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-08 22:04

Underbart! :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-02-08 22:10

Jag hade absolut den fulaste premiär-setupen. :lol:

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-08 22:19

Haha, inte vackert Nefilim!

Jag måste ju helt enkelt bidra med hur det ser ut nu :)

Edit: hepp, måste lura ut img-taggen först så bilden inte blir vrålstor.

Sådär:
Bild

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-10-22 15:46

Ang höjd på piP...

LypsylateX skrev:För mig är skillnaden mellan dessa höjder, där jag provat, varit högst påtaglig. Då har jag inte guldöron, snarare rostöron. :)

Då jag har småbarn hemma har piP stått på 90cm höjd och varit mer eller mindre ur bruk en stund, OA-116 är mer barnsäkra. På 90cm har dom låtit köksradio.

Av en händelse kör jag dom på 100cm nu, och se på fan. Det fungerar. Det låter inte som det gör när dom står rätt, det blev lite mer "phomp" i basen (saknas midbas?)... men det fungerar. Det går att lyssna på med behållning. 8)

Edit: Dom är dessutom rätt nära ett hörn nu båda två... samma hörn, vilket säkert spelar in.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-10-22 15:50

hundburgaren skrev:Jag måste säga att det här med att sänka dem gjorde skillnad. Nu låter det mer "pomp" istället för "pock". Lite mer tester med placering och vinklar så blir det här jättebra. Inte så bra det kan låta, antagligen långt ifrån, men tillräckligt bra för mig för stunden och jag ser fram emot många sköna timmar med musik. Faktum är att sen högtalarna kom hem har musik varit på konstant, tidigare hade jag aldrig igång musik.

Nu ska jag bara ordna ett par riktiga stativ i rätt höjd, waf'en är låg med köksstolar. :)

Blev du nöjd med basen i slutändan?

Återgå till Wänner af Ino