För olinjära samband mellan in- och utsignal brukar man använda begreppet överföringskaraktäristika.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:På teknisk högskola brukar man lära sig att man använder begreppet överföringsfunktion för att beskriva sådant som inte har med amplitud att göra, dvs linjära saker. En sådan funktion beskrivs av tex poler och nollställen.
För olinjära samband mellan in- och utsignal brukar man använda begreppet överföringskaraktäristika.
petersteindl skrev:Morello skrev:På teknisk högskola brukar man lära sig att man använder begreppet överföringsfunktion för att beskriva sådant som inte har med amplitud att göra, dvs linjära saker. En sådan funktion beskrivs av tex poler och nollställen.
Jomen det är inte alla som har pluggat på teknisk högskola![]()
MvH
Peter
IngOehman skrev:Kronkan skrev:Hej IÖ!
Uttryckte mig för snabbt sist. Det är ibland trångt. Blev lite snubblande på orden. Kanske inte bättre denna gång men ett nytt försök.
Det som trasslar till det för mig är användandet av orden linjära och olinjära fel. Jag har svårt att göra dem till mina egna.
Du säger att akustiska problem är linjära fel. Jag tror att jag förstår det om vi pratar om en stående våg eller fasfel. Det blir ett fenomen som förstärker eller släcker ut ett visst frekvensområde. Exempelvis kan den upplevda volymen på en de enskilda tonerna i en basgång ändras. Samtidigt kan karaktären på den enskilda tonen förändras och bli exempelvis bumlig.
Tidiga reflexer kan få samma verkan fast högre upp i registret. Tidiga reflexer läggs ihop med direkt ljudet och höjer nivån och samtidigt kan det också påverka karaktären på den upplevda tonen.
Annars tycker jag att det är viktigt att försöka få bukt med allvarliga akustiska problem som lång efterklang och kraftiga stående vågor.
Jag har nu läst det där inlägget fyra gånger, och jag ser inga frågor i det,
men ändå är det formulerat så att det ser ut som om du vill att jag skall
svara på något, med vad?
Det enda jag kan komma på som det känns meningsfullt att kommentera är
det du skriver om att göra begreppen till dina egna.
Med avseende på det så vill jag klargöra att det ju inte handlar om jargong
eller ens om subjektiviteter här, utan linjära respektive olinjära egenskaper
är fysikaliskt/matematiskt entydigt, och OM man vill förstå dem så handlar
det inte om att "ta dem till sig", utan det man behöver göra är att lära sig
vad begreppen defacto betyder = vad som kännetecknar linjära och olinjära
överföringsfunktioner.
Det kan man lära sig på t ex tekniska högskolan.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Är verkligen alla akustiska fel linjära?
Om man tänker på gallopperande återkoppling och motsvarande fenomen då man "mättar" stomljud i ett hus efter ett tag så börjar vibrationerna öka fast man inte har vridit på mer volym.
Galopperande återkoppling är (om jag får gissa vad du menar med det)
inte ett akustiskt fenomen, även om en del av loopen i de fall man får
rundgång, kan vara akustisk. Fenomenet har med bristande fasmarginal
i en loop att göra (som inte behöver involvera någon ljudväg alls dess-
utom) och det är alltid olinjäriteter som gör att nivån inte går mot änd-
ligheten, men det är MYCKET sällsynt att den dominerande olinjäriteten
finns i den akustiska delen av signalvägen. Det är inte ens vanligt att det
är högtalarsystemens olinjäriteter som dominerar, utan oftast så är det
förstärkarklippning som sätter maxgränsen för det oscillerande systemet.
Jo, det jag tänkte på var hur man så att säga kan mätta rummet akustiskt tills det uppstår stomljud i byggnaden. Var med om mätningar av störljud mellan olika våningar där man genom att spela "för högt" kunde utan att röra volymkontrollen efter ett kort tag börja störa grannen då rummet så att säga fått tillräcklig energi för att börja skaka. Om man hade en anings lägre volym uppträdde inte fenomenet alls. Och ville man att det skulle börja skaka direkt fick man spela åtskilligt högre.
mvh/Harryup
Morello skrev:På teknisk högskola brukar man lära sig att man använder begreppet överföringsfunktion för att beskriva sådant som inte har med amplitud att göra, dvs linjära saker. En sådan funktion beskrivs av tex poler och nollställen.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Men om jag får fortsätta att vara subjektiv, så vill jag påminna om att det
finns många domäner i vilka ljud kan förvrängas, och alla fel är inte beroende
av ljudtrycksnivån. I mina öron är de flesta högtalares musikåtergivning illa för-
vrängd även på svag nivå, och inte bara i basområdet heller. Det är ju liksom
därför jag gör högtalare.
Kan du nämna några av de förvrängningarna (gärna i rangordning hur mycket de påverkar återgivningen) vore jag tacksam - då jag upplever samma sak.
Dvs det som skiljer högtalare från varandra (de som låter bra vs mindre bra) märks redan på låg volym.
Dvs (nr2), hur olika högtalare presterar behöver man inte dra på MAX för att höra.
Rangordning av fel går inte, eftersom felen inte bara har olika karaktärer,
utan de är ju i det enskilda fallet olika stora också, och den värsta är ju
alltid den som stör mest, i just det enskilda fallet, vilket kan vara nästan
vilket fel som helst, beroende på anläggning.
Men en sak kan man säga - att de fel jag talar om har en sak gemensam,
att det är linjära fel. De linjära felen märks på alla nivåer, medan de som
är olinjära kan märkas mycket mera på vissa nivåer än på andra, och för
det mesta stiger med med stigande nivå, men det finns undantag.
Är med.
Ok, jag inser att jag frågade lite konstigt. Skulle kanske skrivit de vanligaste felen i högtalarna som hörs redan på lägre volymer. De som gjorde att du började utveckla egna talare.
Det är en intressant fråga tycker jag.![]()
Det är alltid lärorikt att veta vad som triggar personer att agera. Oavsett vad det gäller.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Följdfråga nr1 , är det några av högtalarens förvrängningar, som har ett starkt beroende tillsammans med rummets akustiska egenskaper? 1 (högtalarfel) + 1 (rumsfel) = 3 (totalt fel)
Dvs dessa fel i ett icke optimalt rum påverkar återgivningen avsevärt.
Ja.
tack, som jag trodde utifrån vad jag hört från olika högtalare.
Har du exempel på några av de vanligaste förekommande så vore det lärorikt.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Följdfråga nr2 , är det några av högtalarens förvrängningar, som har ett LITET beroende tillsammans med rummets akustiska egenskaper? 1 (högtalarfel) + 1 (rumsfel) = 1 (totalt fel)
Dvs dessa fel i ett icke optimalt rum påverkar återgivningen LITE.
Ja, alla som inte är i hög grad samverkande.
Här skulle exempel sitta fint med.
Om jag förstått tråden rätt, bidrar rummet med linjära fel (eko, reflektioner absorbtion mm) medan högtalare bidrar med både linjära (fasfel, nivåfel, tidsfel (basen släpar snackas det om i granntråden)) och olinjära fel (typiskt dist, övertoner).
ok på detta? Bara kollar om jag förstått dig.
sportbilsentusiasten skrev:Du har nämnt frekvensgångsfel och tonkurvefel ett par gånger i tråden, bara kollar...menar du samma sak med dessa?
sportbilsentusiasten skrev:Dvs att frekvensgången inte är den ideala spikraka från bas till diskant...(givet man ger högtalaren en svepande insignal som startar från bas o går till diskant)
IngOehman skrev:en psykoakustiskt rak tonkurva .
single_malt skrev:IngOehman skrev:en psykoakustiskt rak tonkurva .
Hej, vad är egentligen en "psykoakustiskt rak tonkurva"? Har den observerats(uppmätts) och isåfall hur, eller är den härledd av andra antaganden?
Hej, vad är egentligen en "psykoakustiskt rak tonkurva"? Har den observerats(uppmätts) och isåfall hur, eller är den härledd av andra antaganden?
Nattlorden skrev:Hur tänker du om du tror att något psykoakustiskt skulle gå att mäta - eller förstår du inte vad psykoakustik är?
Nattlorden skrev:single_malt skrev:IngOehman skrev:en psykoakustiskt rak tonkurva .
Hur tänker du om du tror att något psykoakustiskt skulle gå att mäta - eller förstår du inte vad psykoakustik är?
Men visst, ställer du upp på att få lite elektroder inkörda lite varstans i hjärnan medan du lyssnar så går det säkert att få lite mätdata också. Är du på?
mrGaskill skrev:undrar om den ändå går att mäta såtillvida att man utför experiment med mänskliga hörseln och en kluns människor som kan detektera vad de tycker är rakt på nåt visEller?
IngOehman skrev:
Och om jag får plocka ut ett enda fel som jag betraktar som extra spännande
och som jag alltid lägger väldigt mycket tid på att ta mig rundt/undvika, så är
det ett som är extremt vanligt - nämligen att högtalare spelar det inspelade
materialet således att det uppstår falsk lokalisation i djupdimensionen. Felet
är väldigt vanligt och blir alltid värre i frekvensområdets ytterkanter och då
särskilt den nedre.
...
I själva verket vet jag att
det finns minst tre rätt väsensskilda beteenden inblandade i felets yttring. Jag har arbetat med jakten på detta fel, eller rättare sagt jagat efter att
själv förstå de exakta mekanismerna som skapar felet, i över 30 år, och ännu
så länga har jag bara metoder som medger mig att undvika felen.
Men kanske förstår jag dem bättre om ytterligare 30 år? Vi får se.
Jo, en sak till skall jag väl säga också - att det är ett fel som jag håller som ett
av de viktigaste att undvika om man vill uppnå en verklighetsnära upplevelse, med hela den nerv, det liv och den... liksom andning (kommer inte på något bättre
ord) som fanns ursprungligt.
Nattlorden skrev:single_malt skrev:IngOehman skrev:en psykoakustiskt rak tonkurva .
Hur tänker du om du tror att något psykoakustiskt skulle gå att mäta - eller förstår du inte vad psykoakustik är?
Men visst, ställer du upp på att få lite elektroder inkörda lite varstans i hjärnan medan du lyssnar så går det säkert att få lite mätdata också. Är du på?
petersteindl skrev:mrGaskill skrev:undrar om den ändå går att mäta såtillvida att man utför experiment med mänskliga hörseln och en kluns människor som kan detektera vad de tycker är rakt på nåt visEller?
De som sysslar med typen avmätningar är mycket kluriga och deras mätningar är geniala och ger fantastiskt utslagsgivande resultat. Jag har nog läst mer än 500 vetenskapliga undersökningar inom psykoakustiken och det är häpnadsväckande hur deras mätförfaranden ibland är. Då förstår man att dessa forskare verkligen har snappat det de håller på med. Ofta är det svåra mätningar och då krävs det underfundiga metoder eftersom man endast vill variera en variabel i taget för att få direkta samband.
MvH
Peter
IngOehman skrev:eftersom den kan leda någon att tro att det handlar
om subjektiva bedömningar. Det gör det INTE. En psykoakustiskt rak ton-
kurva är per (min) definition den som ger ursprungsidentisk klang.
IngOehman skrev:
Någon skrev också i tråden att psykoakustiskt rak tonkurva är en tonkurva
som "låter rak". Möjligen kan man beskriva det så, men jag skulle akta mig
för den formuleringen, eftersom den kan leda någon att tro att det handlar
om subjektiva bedömningar. Det gör det INTE. En psykoakustiskt rak ton-
kurva är per (min) definition den som ger ursprungsidentisk klang. Och det
finns faktiskt inget som hindrar att någon kan säga att de tycker att det
låter tonkurvakrokigt, för så kan man ju i förekommande fall uppleva även
ett akustiskt liveljud.
Vh, iö
IngOehman skrev:-nämligen att högtalare spelar det inspelade
materialet således att det uppstår falsk lokalisation i djupdimensionen.Vh, iö
sprudel skrev:Funderar på om det är detsamma som jag brukar kalla falsk, lite extra djup, i ljudbilden, eller överdiven holografi som en slags sameness.
Kan det vara så att vissa kombinationer av slutsteg + högtalare kan ge detta och en högtalare med ett annat steg kan återge det hela mer korrekt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster