RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Harryup skrev:Blanda nu inte ihop att alla armar som är designade tangentiellt skulle vara konstruerade på samma sätt. Finns ett antal olika luftlagrade utföranden och det finns olika mekaniska slädar och magnetlagringar. Så precis som en Haddock inte är lika som en EMT 12" så är inte alla tangentialer lika.
Om man spekulerar i det så är det en lång hävstång till en relativt
mvh/Harryup
Självklart blandar jag inte ihop olika sätt att konstruera. Bara en enkel kommentar att det tycks vara svårare att få en jämn gång i en tangentialarm än i en vanlig arm.
enkel lagerpunkt i en vanlig tonarm. En tangentialarm har ingen hävstång och en mycket mera omfattande yta för "lagret". Hela armen är lagret. Men som sagt var är min erfarenhet begränsad till att tittat på en enda prototyp vid några tillfällen.
Tangentialarmarna kan ju göras rätt olika. Det finns de aktivt drivna armarna som Rabco, Bang Olufsen och Goldmund. De passiva som Souther/Clear Audio, Forsell, Air Tanget, Eminent Technology och Rauna. Har i varje fall tyckt Souther och Forsell har fungerat bra. Var nästan lite chockerande att se en sådan spela en lite ocentrerad skiva. Det Bosse Hansson som demade med en sådan tidigt 80-tal. Sedan började han göra egna tangentialarmar.
Hej Roger!
Självklart vet jag att det finns olika tekniker. Ville bara svara Nattlorden på hans undran varför det inte finns fler tangentialarmar. I mitt svar ville jag säga att de verkar vara mera kravfyllda och komplicerade att bygga. Underförstått i mitt svar var väl att det kravfyllda och komplicerade är dyrare och därför svårare att sälja på en marknad. Inte att de är dåliga eller omöjliga att få bra.
Så här skriver Airtangent:
“One the down side, linear tracking is much more complex, and consequently more expensive to execute well. The entire arm must be moved along a track tangent to the record-a difficult engineering challenge. The problems associated with many linear-tracking arms usually result in greater tracking errors than you'll find in a properly set-up pivoted arm. Any linear arm that permits yaw - which can be caused by a variety of mechanical conditions - will describe, instead of the desired radius, a series of differing arcs across the record surface”.
http://www.airtangent.net/playbacklinear_1.html