Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-02-15 08:09

Peter; Grattis till lyckad visning och lycka till med dina högtalare!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-02-15 08:58

Det där måste vara samma Didrik som har moddat min gamla Cambridge-DAC. Har ingen aning om den skiljer sig från original men den låter för jäkla bra i alla fall. Säljaren pratade om en Didrik de Geer som hade varit och petat i maskinen och jag tänkte inte så mycket på det - förrän nu. Det enda synliga på DAC:en är att det sitter andra kontaktdon på den än jämfört med original.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-15 15:08

Jag tänkte förklara några fler saker angående High End Mässan på Sheraton. Innan jag bokade rummet så åkte jag dit för att titta på rummet och då mätte jag upp alla mått. Rum 204 är 5,44 meter långt, 3,67 meter brett och med en takhöjd på 2,42. Då åkte jag hem och simulerade rummet för att se hur en optimal högtalarplacering kunde se ut. Tilläggas bör att de på Hotel Sheraton sa att skrivbordet kunde tas bort. Fint tänkte jag för då finns alternativet att ha högtalarna på varsin kortvägg med centern mitt på långväggen och många lyssnarpositioner på motstående långvägg.

Så här kunde det se ut. De små rektanglarna är högtalare. Den lilla cirkeln är lyssnaren. Den översta simuleringen är på vänster högtalare med lyssnaren på ekvidistans till högtalarna och nära bakre vägg. Jag simulerade även andra placeringar av lyssnare och det såg väldigt snarlika ut. Det ser helt ok ut :) Det är så jag har det hemma i sådan position och mitt rum har nästan på centimetern snarlika mått. Frekvensgången följer efterklangskurvan i basen, vilket ter sig naturligt. Jag kan också säga att simulering med detta verktyg överensstämmer med de mätningar jag därefter gjort. Man kan också se att högtalarna står placerade där färgen är grön, vilket är bra.

Bild

Här är det centerns frekvenskurva i samma lyssnarposition. Det ser också helt ok ut :)
Bild

Tyvärr blev förutsättningarna förändrade strax före inflytten i rummet eftersom Hotellet plötsligt meddelade att skrivbordet ej kunde tas bort. Skrivbordet är 3 meter långt och 60 cm djupt och då skulle samtliga sittplatser vid långvägg gå förlorade och det innebär att många och de bästa lyssnarplatserna skulle gått förlorade.

Istället var jag tvungen att flytta runt på lyssningsplats och högtalarplacering. Då blir det ett väldigt otrevligt basfall i rummet med högtalarna placerade på varsin långvägg och med sittplatser mitt i rummet. Basfallet blir dramatiskt med 30-40 dB vid 40 Hz för både höger och vänster högtalare och på bästa lyssnarposition vad gäller perspektiv och ljudbild :( Här står högtalarna där det är röd färg vilket betyder uselt.
Bild

För lyssnare längre fram så blir det bättre, men inte bra.
Bild

För centern blir det också basfall i sådan position, men inte fullt så mycket. 10 dB mer bas under 50 Hz hade varit neutralt.
Bild

De olika färgerna skall tolkas på så sätt att för en given lyssnarposition så varierar högtalarplaceringen enligt färgskalan. Simuleringarna är med cantonhögtalare, men det spelar inte så stor roll eftersom det är skillnaden mellan frifältsfrekvensgång och frekvensgången i rummet som är intressant.
Bild

Man kan se att om jag kunnat spela såsom jag först tänkte, så hade det varit betydligt mer bas och inte nog med det, basen hade varit mycket naturlig utan stora rumsresonanser på lyssnarposition. Då hade man inte saknat bas eller drömt om basmodul.

Detta aber på grund av högtalarplacering i rummet medförde att jag tyvärr blev limiterad i mitt val av musik. Dessa problem med extremt olika basåtergivning har man i stort sett med de flesta högtalare i rum som detta. Det finns bättre rum med jämnare resonansspektrum så att högtalarplacering och lyssnarplacering blir mer fritt.

Vid annat tillfälle hoppas jag kunna få till en basåtergivning utan detta problem. Jag skulle dock tro att det inte bara var jag som blev lidande utan alla andra med samma rumsmått och ungefärlig högtalarplacering d v s där man spelar längs med längden i rummet. Det är definitivt inte lätt att fixa bra ljud på mässor. Hemma har man mer än några timmar på sig att labba.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-15 15:36

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för mjukvara du använder för dessa simuleringar...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-15 15:44

Aerob skrev:Man blir ju lite nyfiken på vad det är för mjukvara du använder för dessa simuleringar...

:D

http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-15 15:45

men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?

Är centerhögtalaren tänkt att fungera, uppställningsmässigt, med en platt-tv? Om centern liknar H/V-högtalarna ser jag inte hur man ska kunna placera den med en tv på plats.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-15 15:57

Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?

Är centerhögtalaren tänkt att fungera, uppställningsmässigt, med en platt-tv? Om centern liknar H/V-högtalarna ser jag inte hur man ska kunna placera den med en tv på plats.

Det är inte det som jag skrivit. Det jag har skrivit var att ingen kunde detektera centern d v s höra ljud komma explicit från centerhögtalaren. Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs. För att centern skall kunna integreras på ett sömlöst sätt så måste centern vara konstruerad efter vissa principer.

Sedan är det så att vid själva omkopplingsögonblicket så är det svårt att höra skillnad beroende på var man sitter och vilken panorering av instrument det är på skivan. Det är också så att hörseln är adaptiv och därför tar tid på sig att ställa om till annan ljudrepresentation. Jag har för avsikt att redogöra för Bremens ljudåtergivningsprinciper i detalj.

Centern liknar inte H/V- högtalarna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-15 16:07

kort fråga då....typ tumregelfråga :wink:

i ett rum som är typ 4*6m bör man då placera "äggen" på var sin kortvägg? dvs med 6m emellan?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-15 16:11

Tompa_39 skrev:kort fråga då....typ tumregelfråga :wink:

i ett rum som är typ 4*6m bör man då placera "äggen" på var sin kortvägg? dvs med 6m emellan?

Hur högt är det till taket?

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-15 16:12

petersteindl skrev:

Hur högt är det till taket?

2,40m
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-02-15 16:18

Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs.

Så'nt gillar jag. :)

Undrar om din center och lådda, fungerar med andra sidohögtalare?
Sannolikt måste sidohögtalarna åtmonstone ha diskantvinklar (basvinkel?) som på dina ägg, vilket antar jag är en förutsättning?

Verkar onekligen spännande annars det du har tagit fram.
3D kan nog bli stort, ligger nog rätt i tiden?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-15 16:21

kommer systemet klara av surroundljudsformat som DD och DTS?
Surroundspåret på film innehåller ju allt som oftast mer dynamik och ett bättre ljud än stereospåret.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-15 16:26

Det går att få superbt resultat med äggen på varsin kortvägg 1,35 meter från långvägg och centern mitt på längvägg.

Lyssnarposition är mitt på motstående långvägg 0,5 meter från väggen. Fixar du en diffusor bakom lyssnarplats så är lyckan gjord.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-15 16:28

Kraniet skrev:kommer systemet klara av surroundljudsformat som DD och DTS?
Surroundspåret på film innehåller ju allt som oftast mer dynamik och ett bättre ljud än stereospåret.

Japp, och de nya formaten på blu-ray.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-15 16:36

petersteindl skrev:

Det går att få superbt resultat med äggen på varsin kortvägg 1,35 meter från långvägg och centern mitt på längvägg.

Lyssnarposition är mitt på motstående långvägg 0,5 meter från väggen. Fixar du en diffusor bakom lyssnarplats så är lyckan gjord.

MvH
Peter

Jaha, då är det bara att sälja av det man har då :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-15 16:59

Aerob skrev:Göra vad? Om man undrar om någonting var gömt så kan man fråga.
Med ditt uttalande så utgår du ju ifrån att något var gömt.

Ja, det ÄR gömt om flera kan vittna att dom var där i timmar utan att veta om att den fanns!
Om en utställare skulle spela ett par monitorer som verkligen imponerande med sin djupa bas och det inte kom fram att han hade gömt undan ett par basmoduler, skulle du anse det var okej?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-15 17:21

subjektivisten skrev:

Ja, det ÄR gömt om flera kan vittna att dom var där i timmar utan att veta om att den fanns!
Om en utställare skulle spela ett par monitorer som verkligen imponerande med sin djupa bas och det inte kom fram att han hade gömt undan ett par basmoduler, skulle du anse det var okej?

Du har en poäng här, själv hade jag ingen aning om att det fanns fler högtalare inkopplade.

Samtidigt förstår jag Peter som ju också önskade veta om någon hörde att det fanns en centerkanal. Men om man, bland annat, säljer ett system på utformning/design så kan det väl vara lämpligt att redovisa samtliga komponenter... Behövs det dessutom en speciell förstärkare/försteg kanske man lite tydligare ska redovisa detta när man talar om högtalarkostnad.

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-02-15 17:22

subjektivisten skrev:

Hade han undangömda basmoduler också?

Härvan växer ... :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-15 17:42

Bill50x skrev:Du har en poäng här, själv hade jag ingen aning om att det fanns fler högtalare inkopplade.

Samtidigt förstår jag Peter som ju också önskade veta om någon hörde att det fanns en centerkanal. Men om man, bland annat, säljer ett system på utformning/design så kan det väl vara lämpligt att redovisa samtliga komponenter... Behövs det dessutom en speciell förstärkare/försteg kanske man lite tydligare ska redovisa detta när man talar om högtalarkostnad.

/ B

Ja, jag har inget emot Peter, har träffat han flera gånger, och har inget emot om han kör med center eller ej. Men jag skulle som lyssnare vilja veta om sådana saker. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-15 17:42

Systemet trollar alltså bort sidoväggar och bakvägg. Hur är det med taket? Skall det också trollas bort i en närliggande framtid?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-15 18:14

petersteindl skrev:
Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?

Det är inte det som jag skrivit. Det jag har skrivit var att ingen kunde detektera centern d v s höra ljud komma explicit från centerhögtalaren. Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs. För att centern skall kunna integreras på ett sömlöst sätt så måste centern vara konstruerad efter vissa principer.

Sedan är det så att vid själva omkopplingsögonblicket så är det svårt att höra skillnad beroende på var man sitter och vilken panorering av instrument det är på skivan. Det är också så att hörseln är adaptiv och därför tar tid på sig att ställa om till annan ljudrepresentation. Jag har för avsikt att redogöra för Bremens ljudåtergivningsprinciper i detalj.

MvH
Peter

Det låter ju oneklingen intressant det där med centern men det stora problemet med centrar och varför många inte gillar dom är ju att man har svårt att placera centern på ett bra ställe på grund av platt TV eller projektor. Jag som har proj och skulle behöva placera centern under duken och då kommer dialogen m.m alldeles för lågt och ljudbilden blir förstörd. Kan man med din center komma runt detta problem?

Frågan gäller väl mest om man kör DD och DTS 5.1 ljud eftersom det mesta filmljudet är multi mono speciellt dialog.

Thomas

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-15 18:15

I vissa sammanhang skrivs det om en lyssningstriangel med "idealvinklar". 46 grader vid lyssningspunkten, har jag för mej...

Hur ser dr Steindl på detta?
Den vinkeln kanske är ifrågasättbar?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-02-15 22:24

Om det är den centerprototyp som jag var med och snikrade på (gjorde lite större) förstår jag om den inte stod så synligt.
Den blir säkert bra som produkt, men den var inte vacker efter att jag pillat på den!
\\Sky

rotel2

Inläggav rotel2 » 2011-02-15 23:29

synd att den där mjukvaran inte kan summera alla kurvor i rummet, eller går det?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-15 23:39

Det verkar finnas en Carlssonsk wibe i äggen! Det gör mig intresserad dom måste jag smaka av :) Jätte kul att du fått så fin respons Peter!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 00:35

subjektivisten skrev:

Angående subwoofers, så är det är en helt annan sak som inte har ett dugg med detta att göra. Sorry! Du nämner ett exempel som är raka motsatsen som fenomen betraktat. Låt mig förklara varför.

Jag säger än en gång, om du Subjektivisten anser att en centerhögtalare skulle förstöra ljudet i jämförelse med att spela utan, så är det de facto så att jag gett alla andra ett stort handikapp, eller hur. Då skall ju alla vara jätteglada som anser sig kunna få betydligt bättre ljud ur ett par Bremenägg utan center. Var lycklig! Be happy! :) Ta en Toy! :)

Tänk istället på hur mycket bättre Bremenäggen i så fall hade låtit utan center.
Eller är du månne av annan uppfattning, t.ex att ljudåtergivning med Bremens centerhögtalare är överlägset kontra att spela utan center? Fundera på den frågeställningen innan du fortsätter skriva nästa inlägg i ämnet. Det är nämligen så att jag har uppfattat att du gillar konceptet med basmoduler samt du inte gillar konceptet med centerhögtalare. De är i så fall som fenomen betraktat därmed varandras motpol så att säga.

Skulle jag spelat med basmodul så skulle jag nämligen ha sagt det innan jag spelade för då hade grabbarna blivit impade redan innan jag spelat och tyckt, wow vilken bas, eftersom basmoduler ju har ett gott renommé. Det funkar ju som så vid öppen lyssning har du ju själv sagt åtskilliga hundratals gånger. Det är ju just du som gillar blindtest för att slippa placebo, eller har du svängt i den frågan? Det verkar vara just du som absolut vill veta vad du lyssnar på innan du lyssnar. Vet du inte vad du skall tycka annars? Jag menar, gillar du blindtest eller inte?

Med centerhögtalare är ju fenomenet som sagt tvärtom gentemot basmodul. På faktiskt är ju centerhögtalare något som katten släpat in enligt vad jag läst på Faktiskt. Då är det ju läge att blint spela på en center för att ta reda på om faktisktresonemanget stämmer eller inte, eller om det är så att Bremens center drar ner brallorna på pratet om att center skulle vara så dåligt. Personligen tycker jag att gängse traditionella centerhögtalare med lätthet kan detekteras och därmed förstör den fantomprojektionen, men jag anser att jag lyckats knäcka nöten med hur man skall bygga och implementera en för hörseln "osynlig" center.

Jag gick heller inte ut med att jag spelade på original gamla switchade 1000 watt klass D Bang & Olufsen ICEpower. De duger ju bara i basen sägs det eller möjligtvis kanske upp till 2000 Hz. Men i så fall är frågan om ljudet var så dåligt i diskanten som det görs gällande att ICEpower har? Tänk hur mycket bättre det i så fall hade kunnat låta om Bremenäggen med Morellos slutsteg eller NAD208 och utan center enligt gängse Faktisktresonemang. Eller är det så att gängse faktisktpladder inte har något berättigande vad gäller detta? Eller är det så att den där Steindl vet något som andra ännu inte känner till?

Nu är det så här att det troligtvis hade låtit mycket bättre med Morellos slutsteg än med ICEpower, men O&G är i en prisklass som trots att den inte kostar så mycket som den borde i jämförelse med andra bautasteg så är dess prisklass ändå för hög då jag demar Bremenäggen och slutsteget är för stort och mäktigt för att passa in hos en normal familj i vardagsrummet.

Så här kan Bremen centern komma att se ut. Det var dessa bilder jag visade på mässan.

Bild
Jag tycker själv att den tillhör samma formspråksgen som äggen.
Bild

Bild

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 00:37

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Du har en poäng här, själv hade jag ingen aning om att det fanns fler högtalare inkopplade.

/ B

Ja, jag har inget emot Peter, har träffat han flera gånger, och har inget emot om han kör med center eller ej. Men jag skulle som lyssnare vilja veta om sådana saker. :)

Skulle du som lyssnare vilja veta om sådana saker innan du lyssnar eller efter du lyssnat?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 00:45

JanBanan skrev:Systemet trollar alltså bort sidoväggar och bakvägg. Hur är det med taket? Skall det också trollas bort i en närliggande framtid?

Taket har trollats bort 8) :) men kan trollas bort ännu mer. Jag förmodar att du menar att man skall få till höjdinformation. Då finns det två olika angreppssätt varav det ena är att återge takreflexen från inspelnigslokalen och den andra är att återge en annan explicit ljudkällas direktljud från ovan 8) Jag koncentrerar mig mest på att återge reflexen och den har en hög korrelationsfaktor i jämförelse med direktljudet, medans en singulär ljudkälla har en låg korrelationsfaktor i jämförelse med annan ljudkälla.

Mer kan sägas angående kodning av vertikalinformation och jag har för avsikt att skriva om detta så småningom.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 00:47

Tumme skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det låter ju oneklingen intressant det där med centern men det stora problemet med centrar och varför många inte gillar dom är ju att man har svårt att placera centern på ett bra ställe på grund av platt TV eller projektor. Jag som har proj och skulle behöva placera centern under duken och då kommer dialogen m.m alldeles för lågt och ljudbilden blir förstörd. Kan man med din center komma runt detta problem?

Frågan gäller väl mest om man kör DD och DTS 5.1 ljud eftersom det mesta filmljudet är multi mono speciellt dialog.

Thomas

Japp, det kan man eftersom centern sitter på medianplanet.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-16 00:57

petersteindl skrev:Skulle du som lyssnare vilja veta om sådana saker innan du lyssnar eller efter du lyssnat?

MvH
Peter

Det spelar inte så stor skillnad men jag skulle vilja veta om det och det är ju större chans att jag inte får reda på det om det berättas efteråt, eftersom något kommer emellan eller man går ifrån etc.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi