Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Låter mycket bra, Men dom "låter högtalare"
Dom har alltså en tydlig signatur, fast inget ljud jag har något emot, trevliga högtalare på många sätt.
DVD-ai skrev:Låter mycket bra, Men dom "låter högtalare"
Dom har alltså en tydlig signatur, fast inget ljud jag har något emot, trevliga högtalare på många sätt.
DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
DVD-ai skrev:
Detta är den egenskap (kombination av en mänga andra egenskaper!) som jag värdesätter mest, och som därför gör att jag ofta uppskattat högtalare som andra bara runkar på näsan åt och tycker att man e knasig...![]()
Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Detta är den egenskap (kombination av en mänga andra egenskaper!) som jag värdesätter mest, och som därför gör att jag ofta uppskattat högtalare som andra bara runkar på näsan åt och tycker att man e knasig...![]()
Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Jag förstår vad du menar förutom det fetade som jag inte vet hur man gör..
Det man måste komma ihåg är att ditt alternativ 1 kan vara alternativ 2 för andra, det är alltså aldrig speciellt mycket värt att diskutera ljud överhuvudtaget, iaf inte i vetenskapligt syfte, men däremot om man är intresserad av folks synpunkter, det du jämför med är alltid din inre referens och det ljud som kommer närmast föredrar du, oavsett hur högtalaren mäter.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Nu är det ju inte bara högtalarna som är boven i dramat. Med rätt elektronik får jag ibland samma känsla, dvs jag hamnar inne i musiken och funderar inte så mycket på ljudåtergivningen. Ljudet kan skilja sig ganska mycket mellan tex olika högtalare och rum, men lik förbenat kan just den där känslan infinna sig.
/ B
DVD-ai skrev:Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Nu är det ju inte bara högtalarna som är boven i dramat. Med rätt elektronik får jag ibland samma känsla, dvs jag hamnar inne i musiken och funderar inte så mycket på ljudåtergivningen. Ljudet kan skilja sig ganska mycket mellan tex olika högtalare och rum, men lik förbenat kan just den där känslan infinna sig.
Jo, rummet gör ju en del, fast detta upplever jag för det mesta med bra högtalare oavsett rum...
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Jo, rummet gör ju en del, fast detta upplever jag för det mesta med bra högtalare oavsett rum...
Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...
/ B
DVD-ai skrev:Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Det man måste komma ihåg är att ditt alternativ 1 kan vara alternativ 2 för andra, det är alltså aldrig speciellt mycket värt att diskutera ljud överhuvudtaget, iaf inte i vetenskapligt syfte, men däremot om man är intresserad av folks synpunkter, det du jämför med är alltid din inre referens och det ljud som kommer närmast föredrar du, oavsett hur högtalaren mäter.
Om jag skriver rynkar då...![]()
Jo men absolut, det kan säker vara så att det är någon annan som tycker att mitt allternativ två är optimalt. Men just denna skillnad är något som jag inte kan sätta fingret på... det är liksom en närvaro som infinner sig och som jag gillar skarpt !![]()
Men dom flesta brukar hålla med mig faktiskt när jag förklarar hur jag menar och sedan så kanske att jag även demonstrerar med några högtalare. Vanligast är att dom fattar och hör det jag hör, bara det att dom inte värdesätter det lika högt kanske, ingen aning...![]()
Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Om jag skriver rynkar då...![]()
Jo men absolut, det kan säker vara så att det är någon annan som tycker att mitt allternativ två är optimalt. Men just denna skillnad är något som jag inte kan sätta fingret på... det är liksom en närvaro som infinner sig och som jag gillar skarpt !![]()
Men dom flesta brukar hålla med mig faktiskt när jag förklarar hur jag menar och sedan så kanske att jag även demonstrerar med några högtalare. Vanligast är att dom fattar och hör det jag hör, bara det att dom inte värdesätter det lika högt kanske, ingen aning...![]()
Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Jo, men även om man har samma uttalade mål så kan de ljudmässiga ideologierna ändå skilja, dvs en högtalare som bevisligen färgar mer än en annan kan ändå upplevas mer transparent beroende på vem som lyssnar, det du tycker låter befriat från högtalarljud kan av någon annan upplevas som väldigt högtalarkopplat.
Det är alltså vanskligt att sätta sitt eget tyckande som något objektivt så länge det inte är verifierat via rättvisande metoder.
Förstår du mig?
Bill50x skrev:Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...
Knappast.
Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad
/ B
Nu var ju tanken att du skulle svara med att "nä sådana har inte jag, jag har bla bla bla...".subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad
Visst, du kan ju bevisa det under kontrollerade former så får vi se.
Lust skrev:Kimpost skrev:...Och eftersom det dessutom inte kostar miljarder att få en "dokumenterat" transparent CD-spelare, så varför inte? ...
Ledsen att behöva göra dig besviken, men det lär inte finnas något sådant dokument.
Bill50x skrev:Nu var ju tanken att du skulle svara med att "nä sådana har inte jag, jag har bla bla bla...".subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad
Visst, du kan ju bevisa det under kontrollerade former så får vi se.
Och då kunde jag ha svarat, "jasså, varför har du köpt sådana dyra grejor om man ändå inte hör någon skillnad" osv
Nu har du ju förstört hela mitt upplägg
Vad spelar du på för elektronik, förresten?
/ B
Ragnwald skrev:Alltså, 668:an ger ett ljud mer att likna med PDS 06, medan Pioneers övriga DVD-spelare i nya serien, tonar slankare och mindre punch i basen.
DVD-ai skrev: Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Allt annat som "torr bas", "dynamiskt", "öppet" osv osv... det är bara tecken på att ljudet inte är "som det borde vara" om man sitetr och koncentrerar sig på sådanna saker. Jag tycker att när det "inte låter högtalare" så kan man inte säka att basen är vare sig torr, blöt, seg eller snabb eller något annat för det är Musik ! och Hur sedan musiken låter är det som avgör hur basen låter![]()
sportbilsentusiasten skrev:DVD-ai skrev: Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Allt annat som "torr bas", "dynamiskt", "öppet" osv osv... det är bara tecken på att ljudet inte är "som det borde vara" om man sitetr och koncentrerar sig på sådanna saker. Jag tycker att när det "inte låter högtalare" så kan man inte säka att basen är vare sig torr, blöt, seg eller snabb eller något annat för det är Musik ! och Hur sedan musiken låter är det som avgör hur basen låter![]()
Spot on!
Håller med 100%![]()
Är bara musiken återgiven bra nog, tänker man inte på annat än JUST musiken.
Man får en upplevelse, musiken berör.
celef skrev:jag är lite förvånad över en del som skrivs, jag undrar därför, ni som har hittat rätt rigg, har ni inget i övrigt att önska från den, är det precis så där som musiken ska återges?
UnholyRishna skrev:Verkar vara ett relativt svalt mottagande utav Larsen-högtalarna. Lite otippat kan jag tycka med tanke på vilket forum vi befinner oss på. Vad var det som inte stämmde i det rummet?
Mvh /
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster