Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Därmed inte sagt att KlassD är dåligt sett i ett generellt ljus. Det beror ju
på applikation. Det finns definitivt fall där den högre effektiviteten är ett
större värde än vad den lägre ljudkvaliteten är en belastning. Och för låg-
frekvensbruk (<2000 Hz) är klassD svårt att kritisera alls.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nejdå, det är ett potentiellt problem. Det finns många således besvärliga
KlassD-apparater. Man får testa, och då finner man att det är olika från
fall till fall.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag vill nog påstå att Rotels KlassD-förstärkare ännu så länge har rätt så
långt kvar till den ljudkvalitet som 991 presterade (~samma som 1080).
Mätningarna talar helt enkelt sanning, och ger i varje fall en indikation på
problemen med KlassD.
Därmed inte sagt att KlassD är dåligt sett i ett generellt ljus. Det beror ju
Vh, iö
hassesolo skrev:IngOehman skrev:Jag vill nog påstå att Rotels KlassD-förstärkare ännu så länge har rätt så
långt kvar till den ljudkvalitet som 991 presterade (~samma som 1080).
Mätningarna talar helt enkelt sanning, och ger i varje fall en indikation på
problemen med KlassD.
Därmed inte sagt att KlassD är dåligt sett i ett generellt ljus. Det beror ju
Vh, iö
Hur är det med Klass H? Har de samma problem som klass D?
Varför är det så ont om H??
patjoh skrev:Det är väl knaspladdret och mytspridandet jag har problem medLyft blicken ovanför tangentbordet, du kommer bli rikligt belönad wolfie
celef skrev::? skumt, jag tolkar det som att patjoh har startat tråden för att jiddra klass d, får han nu inte fortsätta med det?
Strmbrg skrev:Jag analyserade egentligen inte ljudet som de Nuforce 8.2 (eller vad det nu var för beteckning) jag hade hemma en helg.
Jag noterade enbart att de inte gav mig den realism jag förväntar mig.
Inte alls omöjligt att den otillfredsställande upplevelsen berodde just på diverse problem i högre register.
Det subjektiva intrycket var nämligen "lite grått".
patjoh skrev:Sunfire har sin ClassH(?) i sina recivers.
Richard skrev:Pathjo:
Jag har själv en del erfarenhet av klass-D steg, har lyssnat mycket samt ägt en hemmabioreceiver från Sony, med s-masterteknik.
Eftersom min sonyreceiver lät annorlunda än de klass À/B historier jag hade förut, så drog jag den felaktiga slutsatsen att klass D färgar mindre än de "gamla" konstruktionerna.
Jag startade tom en tråd där jag försvarade tekniken- men blev överbevisad med meddelat mätningar-mätningar som sällan eller aldrig används i hifipress.
Flera av de tester du själv länkar till skriver att klass-D förvisso låter fantastiskt, men att det helt klart låter annorlunda än traditionella klass À/B steg.
Eftersom nu klass-D låter annorlunda än en konventionell god À/B historia, även enligt hifipress, så ligger det en hund begraven. Hunden heter "skriv bra om allting som är nytt för att sälja lösnummer".
Min egen erfarenhet av förstärkare, bl.a. TACT, är att de alltid i butik låtit annorlunda än konventionella konstruktioner.
-AG- skrev:Här är en jämförelse mellan Nad M2 och M3. Den tidigare "klass D" och den senare av konventionell typ.
NAD M2, HF intermodulation spectrum, DC–24kHz, 19+20kHz at 192W peak into 4 ohms
M3
-AG- skrev:Här är en jämförelse mellan Nad M2 och M3. Den tidigare "klass D" och den senare av konventionell typ.
NAD M2, HF intermodulation spectrum, DC–24kHz, 19+20kHz at 192W peak into 4 ohms
M3
Nattlorden skrev:Då kan man ju undra.... "the high frequencies silky smooth"... är detta en bieffekt av trevlig dist, så att den kanske inte är så hårdklingande som inspelningarna egentligen borde vara?
Aerob skrev:Hör man skillnad på -110dB och -140dB när man lyssnar på musik vid säg 85dB?
Användare som besöker denna kategori: Illuwatar och 14 gäster