multikanal VS 2kanal.. ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:56

foxman skrev:Ärlighet varar längst :D

Men jag tycker det funkar hyggligt till flerkanal.

Dynaudio däremot är rätt kassa :twisted:

Njae skulle säga att C3,4 äter Pi60 till frukost men det är jag det.. :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 20:01

Jag kan tycka att ni börjar glida iväg offtopic, men det är ju jag det..........
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 20:21

Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg. :D Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..

AX10 låter rikigt bra. Lite vass på diskanten ibland, Lite tam i basen ibland.

A32 altdrig hård i toppen och med oerhörd basprestanda.

Den sistnämnda har betyligt mer ork med så det går att höja volymen nästan obegränsat emedan AX 10 flämtar hårt när man är på strax över realtivt normal volym. A32 känns bottenlös.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-18 21:11

meanmachine skrev:Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg. :D Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..

Den sistnämnda har betyligt mer ork med så det går att höja volymen nästan obegränsat emedan AX 10 flämtar hårt när man är på strax över realtivt normal volym. A32 känns bottenlös.

Kan du inte hänga på A32:an på hembiorecieverns PRe-out? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-18 21:22

Idag skulle jag aldrig köpa en hembioreceiver utan HDMI in eftersom man annars kan komma att få problem med syncen mellan ljud och bild.

Annars så går det utmärkt att kombinera flerkanal med 2-kanal. Bättre 2 kanalsförsteg brukar numera ha en bypass på volymen så att man bara kör med receiverns volym då man ser på film eller möjligen lyssnar på mångkanal musik.

DSOTM är inspelad i 4-kanal så den motiverar flera kanaler. Vilket också Roger Waters spelade för oss som satt på parkett i Globen för ett par år sedan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-19 07:52

UnholyRishna skrev:
meanmachine skrev:Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg. :D Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..

Kan du inte hänga på A32:an på hembiorecieverns PRe-out? :)

Visst och det är säkert en bra lösning.. Jag håller dock på att minska ned så jag önskar att Ax10an skulle vara bra nog att stå pall så jag kör dem individuellt. Min optimala lösning är om det går att överleva att kombinera. En sak till dock är att när jag testspelade AX10an dvs när den kommit hem just så spelades den med ett par snälla 8ohms stativare och jag hade den på ca 3h med musik och den rullade bara på och när jag var klar så kännde jag på den och den var just fesjum men nu efter gårdagens test med C3,4 a4ohm så blev den het som en spis. mm suck.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-19 08:40

Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två :-)

För oss vanliga dödliga som inte kan spendera miljoner på våra anläggningar finns det dock begränsningar och personligen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet - givet en bestämd budget.

/ B

Nu generaliserar du nog alltför mycket. :wink:

De tester jag, eriken och en del andra gjort visar att det är väldigt små skillnader mellan olika förstärkare-och att priset i en del fall inte är en relevant parameter.

Och det är förstås trevligt, detta att väldigt fint transparent 2-kanalsljud kan fås av extremt prisbilliga receivers med fem eller sju slutsteg inbyggda.

Några sådana förstärkare som låter extremt bra vid 2-kanalsåtergivning är denon avr 1507, 1707, 2807, samt 2308.

De låter samtliga mera transparent än en del för-slutstegs kombinationer i 100000:- klassen.

Min erfarenhet är att man definitivt inte ska lyssna till vad handlare säger, utan lyssna själv.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-19 09:05

Vi testade en kompis ax-5a mot min sansui för några år sen,högtalarna var ett par jm lab electra.

Det var inget snack om saken ens,sansuin fick igång högtalarna på ett helt annat sätt än pioneern :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-19 09:14

Ax5 har jag haft och den fick respass rätt omgående..

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 13:16

paa skrev:Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!

JAG har inget att bevisa. Men jag tycker det är lustigt att under 10 år på olika forum så händer det ALDRIG att dessa "guldöron" visar sin talang.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-19 13:19

subjektivisten skrev:

JAG har inget att bevisa. Men jag tycker det är lustigt att under 10 år på olika forum så händer det ALDRIG att dessa "guldöron" visar sin talang.

Och det är alltid de som drar sig ur, förstår jag?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-19 13:20

subjektivisten skrev:

Om du visar vad du har för talang så kommer säker GÖ göra det också.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 13:27

KarlXII skrev:Och det är alltid de som drar sig ur, förstår jag?

Ja, stort sett alltid. Sen så är det knappast JAG som ska bevisa något, det är ju upp till dom. Jag har redan 30+ år av blindtester som visar en rätt intressant bild.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-19 13:35

subjektivisten skrev:

Ja, stort sett alltid. Sen så är det knappast JAG som ska bevisa något, det är ju upp till dom. Jag har redan 30+ år av blindtester som visar en rätt intressant bild.

Upp till bevis. 8)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... est*#27596
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-19 13:52

subjektivisten skrev:

Hur gammal är du då, lille vän?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 13:56

Behövs inte, har för mig det var den gången jag hade kablar som hade oxiderat en del. Annars så var det en gång man inbilla sig saker, samma som dom flesta slutstegslyssnare gör. :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-19 14:03

subjektivisten skrev:

Du var alltså 7år när du började blindtesta?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 14:11

Goldfinger skrev:Du var alltså 7år när du började blindtesta?

Har jag sagt jag har blindtestat? Jag snackar om mängder av publicerade blindtester som stort sett alla ger liknande resultat. Men att 55+ åriga "killar" har dessa guldöron som krävs för annorlunda resultat vore intressant att se. :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-19 14:16

Det undersökningar Jan Banan har gjort i egenskap av Professor på KTH visar helt andra resultat, jag tror mer på honom..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-19 14:17

subjektivisten skrev:
Goldfinger skrev:Du var alltså 7år när du började blindtesta?

Har jag sagt jag har blindtestat? Jag snackar om mängder av publicerade blindtester som stort sett alla ger liknande resultat. Men att 55+ åriga "killar" har dessa guldöron som krävs för annorlunda resultat vore intressant att se. :wink:

Man kan tolka det så. Eller rättare det är svårt att tolka det på annat sätt. I a f för mig men efterson meningen är bristfällig rent ur ett språkligt perspektiv så kan öppnar det ju upp för allehanda tolkningar som kan vara korrekta eller inkorrekta. Svårt att veta vilket när det skrivs så diffust.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2011-02-19 14:51

Hmm! Svårt detta. Är tvåkanal ens i samma liga? Tycker nog att jag har bättre musikupplevelser i flerkanal. Indatat har ofta bra kvalite och jag tycker nog att de många högtalarna hjälper till att få lite lugn i mitt icke ljudoptimerade rum. Fast om jag skulle lyssna på en cd med normalkvalite så föredrar jag nog 2 kanaler.

Att man dessutom kan se den som uppträder gör ju inte saken sämre. Fler sinnen som hjälper till. Nä nu kom jag av mig helt

Användarvisningsbild
crion

Re: multikanal VS 2kanal.. ??

Inläggav crion » 2011-02-19 14:54

meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?

Svar: Ja!

Dock är multikanal av High-Fidelity oftast kostsamt samt möbleringen är en utmaning i vardagsrum speciellt i kombination med bild.
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 17:55

Goldfinger skrev:Det undersökningar Jan Banan har gjort i egenskap av Professor på KTH visar helt andra resultat, jag tror mer på honom..

Ja, du får tro vad du vill.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-19 18:33

Jag kommer att, hmm på grund av, lägenhet, mindre boende, mindre kukmätning etc, att leva med min AX10a ett tag utan nått annat extravagant som helst. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-02-19 19:21

meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?

audiolab 8000av och ett gäng rotel stärkare så är man hemma.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2011-02-19 19:56

robert293 skrev:

audiolab 8000av och ett gäng rotel stärkare så är man hemma.

Japp!
Då låter det nog samma i 2 eller flera kanaler.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-19 20:06

Det är nog ingen som skrivit det här, men tycker annars att jag rätt ofta stöter
på någon som säger "nu har jag gått tillbaka till tvåkanal efter att ha försökt få
ordning på mitt 5.1-system. Aldrig mer!". De säljer sin flerkanalare, köper en
stereoförstärkare och ett par andra högtalare.

Det jag inte kan begripa och som jag försökt fråga de som gett upp flera
gånger, är hur ljudet i tvåkanal kan bli så lidande av att en flerkanalsreceiver
finns med i matchen. Frontarna är ju de samma, oavsett vilka kanaler man
ger sig på att använda.

En sjukt vanlig inställning är det i alla fall och det verkar inte gå att få rätsida
på varför de tycker så. Jag har i alla fall inte lyckats. Man kanske tycker det är
krångligt med många enheter osv och vill ha något mer avskalat, men det
brukar inte vara det man skäller på, utan att ljudet är så fruktansvärt dåligt.

Någon som vill ge sig i kast med en analys? Eller någon som känner igen sig
och kan förklara för mig. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-19 20:12

Jag ratade 5.1 för en återgång till 2-kanal.
Orsaken var att Pioneer avr`n lät skit. Även som ren förförstärkare!?
Men nu är jag på väg tillbaka till flera kanaler, då jag tror att det finns receivers eller multikanal försteg, som låter tillräckligt bra. :)

Jag upplevde en stor förbättring när jag bytte bort Pioneer`n till fördel för Nad För/slutsteg.

:)

Edit: Jag använde endast Pioneer`n till 2-kanal.
Senast redigerad av NADifierad 2011-02-19 20:14, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 20:13

shifts skrev:Aldrig mer!". De säljer sin flerkanalare, köper en
stereoförstärkare och ett par andra högtalare.

De hade fel frontar. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-19 20:16

Jag kommer aldrig att köpa en reciver, en massa jä menyer och skit att hålla reda på.

Nä tacka vet jag en vanlig gammal 2 kanalare med bas/diskant/balance kontroller,och gärna en loudnessknapp ochså :)

Men är man intresserad av hemmabio som många är så får man ju lov att stå ut med fipplet,jag vill då ha grejer som man kan ställa in som man vill utan att behöva använda en tv..

Gammalmodig?ja kanske det :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi