2½ väg eller 3 väg, vilka fördelar finns?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-14 13:53

Kalejdokom skrev:Ritning på mina högtalare finns på första sidan i tråden.

Avstämning:
26 liter till 18W, avstämd till 29Hz (uppmätt)
12 liter till 15W, avstämd till 43 Hz (uppmätt)

spånade just igenom din tråd igen, man blir verkligen imponerad :)

Funderade lite kring drivningen av dina högtalare, filtret du satte ihop? funkar det att köra endast med det, eller fick du använda någon mer lösning? Jag har en 2 kanals stereoförstärkare och undrar om jag kan göra ett likadant filter och det funkar.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-14 19:10

Jonka_ skrev:Funderade lite kring drivningen av dina högtalare, filtret du satte ihop? funkar det att köra endast med det, eller fick du använda någon mer lösning?

I princip har du svaret i PM jag skickat tidigare, men det kan kanske vara av allmänt intresse:

Jag har provat högtalarna i olika rum och i konf.rummet på jobbet med undertak och heltäckningsmatta låter och mäter dom förträffligt. Hemmavid är det tyvärr allt annat än optimalt, med öppen planlösning, trägolv, högt ryggåstak etc. Det gör att jag har en otrevlig rumsmod vid 60-80 Hz. Därför använder jag en EQ för att dämpa lite i basen. Men det är inget som skall behövas generellt.

Filtret funkar bra som det är men, som med alla högtalare, spelar rummet in ganska mycket.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-14 20:54

Ja det är lika bra att samla allt på ett och samma ställe :)
tack ska du ha! ditt rumsproblem där vid 60-80hz, Hade du kommit fram till vad det berode på? det borde väll gå att åtgärda med diverse akustiska lösningar ?

Har du funderat något mer kring ifall du skulle köra dom som 3 vägare istället? läste i en annan tråd att du tyckte dom lät lite bumliga i basen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-14 23:55

Jonka_ skrev:...ditt rumsproblem där vid 60-80hz, Hade du kommit fram till vad det berode på? det borde väll gå att åtgärda med diverse akustiska lösningar ??

Just där högtalarna står placerade är det ca 2,70 m mellan högtalarna OCH ca 2,70 m till tak (sluttande ryggåstak). Det motsvarar ganska exakt en halv våglängd vid 60Hz. Förmodligen är det det som spökar. Och nej, något akustikfix kommer inte i fråga...

Jonka_ skrev:Har du funderat något mer kring ifall du skulle köra dom som 3 vägare istället? läste i en annan tråd att du tyckte dom lät lite bumliga i basen?

Ja, någon gång ska jag väl testa. Jag har aktiva filter och flerkanalssteg i garaget så det är egentligen bara en ledig lördag utan familjemedlemmar som saknas, men det lär nog dröja.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-15 01:54

Jag har ytterligare några funderingar kring mitt bygge, Finns det fördelar med att välja mer än ett element som tar hand om basen? Tänkte framförallt på känsligheten som sägs öka om man kopplar 2 bas element parallelt?

Jag vill gärna använda så få komponenter som möjligt till filtret, Så om man kan justera detta genom att bygga med ytterligare ett baselement så gör jag nog hellre det. Känsligheten för mellanregistret är dessväre så pass låg så man kanske får dämpa diskanten lite hur som helst, eller vad tror ni?

känsligheten för elementen jag kommer använda är

(2.83V / 1m)
disk: 89.5
mellan: 85.5
bas: 87

Innebär det problem om elementen i fråga har olika ohm? Diskanten ligger på 4,7 medans mellan och bas har 5,8? är detta något man måste kompensera för?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-15 13:24

läser man Troels åsikter så verkar det ändå finnas anledning till att köra treväg.

Här är vad han säger om 18W/8531-G00 i sin Jensen skapelse

... I never heard the level of transparency from this driver until this speaker. Free of the tedious task of pumping deep bass, distortion seems significantly reduced and you can't help playing this speaker loud - because it can be played loud.

iofs är det ju jämfört med att använda 18W som ensam bas/mid men ändå.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-15 13:29

Jonka_ skrev:Jag har ytterligare några funderingar kring mitt bygge, Finns det fördelar med att välja mer än ett element som tar hand om basen? Tänkte framförallt på känsligheten som sägs öka om man kopplar 2 bas element parallelt?

Jag vill gärna använda så få komponenter som möjligt till filtret, Så om man kan justera detta genom att bygga med ytterligare ett baselement så gör jag nog hellre det. Känsligheten för mellanregistret är dessväre så pass låg så man kanske får dämpa diskanten lite hur som helst, eller vad tror ni?

(2.83V / 1m)

Innebär det problem om elementen i fråga har olika ohm? Diskanten ligger på 4,7 medans mellan och bas har 5,8? är detta något man måste kompensera för?

delar du basen aktivt så kan du ju stoppa in hur många basar du vill. Rent prestandamässigt behöver du nog inte mer än två åttor för att få bra nivå ned till 20Hz. Det förutsätter förstås kvalitativa basar. En åtta bör räcka ifall du använder subbas till (delning vid 80Hz). Lådans storlek kan dock komma att bli ett problem (titta på Morellos högtalare tex, den är väldigt djup). Men kör du aktiv delning på basen finns ju utrymme för lite EQ som kompensation.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-15 14:05

Kraniet skrev:
Jonka_ skrev:Jag har ytterligare några funderingar kring mitt bygge, Finns det fördelar med att välja mer än ett element som tar hand om basen? Tänkte framförallt på känsligheten som sägs öka om man kopplar 2 bas element parallelt?

(2.83V / 1m)

delar du basen aktivt så kan du ju stoppa in hur många basar du vill. Rent prestandamässigt behöver du nog inte mer än två åttor för att få bra nivå ned till 20Hz. Det förutsätter förstås kvalitativa basar. En åtta bör räcka ifall du använder subbas till (delning vid 80Hz). Lådans storlek kan dock komma att bli ett problem (titta på Morellos högtalare tex, den är väldigt djup). Men kör du aktiv delning på basen finns ju utrymme för lite EQ som kompensation.

Ja jag har börjar tittat lite åt 3 vägs hållet också.
Storleken på elementen jag tänkt är 5½" mid och baselement på 6½".
Alternativet är 1 eller 2 st 6½" element i vardera låda, eller om jag ska satsa på 1 8" per låda.

Vill helst inte blanda in en sub till det hela, utan använder den mest till film. Jag är nöjd om högtalarna spelar ner kring 30-40Hz..

Vad menar man egentligen med aktiv och passiv delning? jag hade endast tänkt bygga ett filter till dessa högtalare, alltså ingen möjlighet för kompensering med hjälp av eq.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-15 14:52

Jonka_ skrev:Vad menar man egentligen med aktiv och passiv delning?

Passiv delning (EFTER slutsteg/förstärkare): Diskreta komponenter (drossel/kondensator/motstånd) sammanbyggda för att bl.a. dela upp och nivåanpassa högtalarsignalen till de olika elementen i högtalaren. Filtret är passsivt (=kräver ingen drivspänning) och sitter oftast inbyggt i högtalaren. Detta är vad vi ofta kallar ett vanligt delningsfilter.

Aktiv delning (FÖRE slutsteg/förstärkare): Delning och nivåjustering (och t.ex. fasjustering, delay mm) sker på linjenivå, t.ex. efter en förförstärkare. Ett aktivt delningsfilter kan vara analogt eller digitalt och kräver spänningsmatning. Aktiv delning förutsätter en separat förstärkare /slutsteg till respektive register (t.ex. bas/diskant).

Vid delade system med låg delningsfrekvens krävs det oftast aktiv delning för bra resultat.

I en aktiv subbas sitter ofta delningsfiltret och förstärkaren som en enhet inbyggd i högtalaren.

Edit: vid aktiv delning kan man även blanda in en EQ för att t.ex. göra rumsanpassning och finjustering av frekvenskurvan. Om man ska använda en EQ till en högtalare med passivt filter krävs i regel att man har delbart för- och slutsteg; FÖRSTEG > EQ > SLUTSTEG > HÖGTALARE.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-15 17:03

Tack så jättemycket för den information, Riktigt bra förklarat..

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-15 19:02

Jag tror jag har bestämt mig för att försöka få till en 3-vägs högtalare, Att det är svårare än en 2½ vägs konstruktion gör inte så mycket. Jag har gott om tid för att läsa och tänka kring detta projekt.

Funderar lite ifall det finns något annat element man skulle kunna prova med, Då det alltid är lite extra roligt att prova något man inte sett tidigare.

Alltså min diskant D2905/970000, och mellan 15W/8530K00 och kanske 18WU/8747T00 som baselement.

Tycker det verkar ganska intressant:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7758

Om man skulle använda det elementet i området där impendansen sticker iväg så krävs en konjugatlänk om jag inte förstått fel.
Den ligger också på samma känslighet som mellanregistret, alltså 85.5 om nu det är postitivt eller negativt vet jag inte riktigt.

Om man ska börja med att simulera ett filter, vilket program skulle ni rekomendera till detta?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-15 19:18

jag skulle nog rekommendera en åtta istället. De där Illumanator-elementen verkar inte ge så bra prestanda för pengarna heller. De verkar lika bra som Revelator fast dyrare.

Troels Jazzman kan ju vara en bra utgångspunkt http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm

En bas som jag själv tittat extra på är Sb Acoustic SB23NRXS45-8 som verkar riktigt bra för pengarna. Basen i Jazzman lär dock vara snäppet värre kan jag tänka. Vill du prova något nytt så tycker jag du ska kika på Wavecor (WF182BD02), deras nya basar med symmetric drive verkar väldigt intressanta och presterar väldigt fint enligt tester i voice coil magazine.

Ska du köra 6,5-7tum tycker jag du borde fundera på dubbla basar för att få kapacitet att hantera tyngre musik. Designar du för en väggnära placering så kan du kanske nöja dig med en bas dock.

Har du inget simuleringsprogram bör du skaffa ett pronto (tex svantes BASTA!) tillsammans med en riktig mätmik tex detta kit http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=35
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-15 20:12

Kraniet skrev:jag skulle nog rekommendera en åtta istället. De där Illumanator-elementen verkar inte ge så bra prestanda för pengarna heller. De verkar lika bra som Revelator fast dyrare.

Troels Jazzman kan ju vara en bra utgångspunkt http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm

En bas som jag själv tittat extra på är Sb Acoustic SB23NRXS45-8 som verkar riktigt bra för pengarna. Basen i Jazzman lär dock vara snäppet värre kan jag tänka. Vill du prova något nytt så tycker jag du ska kika på Wavecor (WF182BD02), deras nya basar med symmetric drive verkar väldigt intressanta och presterar väldigt fint enligt tester i voice coil magazine.

Ska du köra 6,5-7tum tycker jag du borde fundera på dubbla basar för att få kapacitet att hantera tyngre musik. Designar du för en väggnära placering så kan du kanske nöja dig med en bas dock.

Har du inget simuleringsprogram bör du skaffa ett pronto (tex svantes BASTA!) tillsammans med en riktig mätmik tex detta kit http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=35

Riktigt schysst att du tar dig tid att länka, Ja man kanske skulle ta och skaffa sig en mick.

Väggnära placering är tyvär ett måste, Dom kommer stå på var sida om min tvbänk som är 240cm, och den är 60cm djup så vill helst inte ha dom mer än 20-25 cm från bakväggen..

Det beror lite på hur bra man lyckas, om dom låter för burrigt nära väggen så vill jag såklart flytta ut dom för ett renare ljud. Men helst ska dom kunna stå 20-25 cm från utan problem,.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-15 20:53

Jazzman verkar vara en jädrans fin högtalare, Och 22W/8857T00 verkar ju väldigt lovande..

Vad skulle skillnaderna bli, på att bygga antingen med 2 st 6½" 18W/8531G00 gentemot 1st 8" 22W/8857T00 ?

Ni får alla ursäkta mina snabba lite hastiga och ibland slarviga svar här på faktiskt.se

Jag jobbar näst intill jämt och har då endast ett par sekunder på mig att läsa det ni skrivit, kolla upp vad ni rekomenderar och komma med en komentar för att hålla tråden vid liv.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-16 04:32

Alltså, nu har jag suttit i typ 3 timmar i Basta men jag har ingenting som ser ut som att liknar något man sett tidigare.. Har lagt in mina 3 element med rätta värden. Sitter nu och försöker fördela delningen på de olika elementen, men det ser allt annat än bra ut :S

Har gjort som så,

diskanten har ett 3e ordningens filter med HP filter angett på 2800hz, på box har jag valt baffle.

mellan har ett 2a ordn filter med LP angett på 2700hz och HP på 700, på box har jag valt vented box på 7 liter.

Bas har ett första ordningens LP ställt på 630 hz, på box har jag valt vented på 33 liter.

Såhär ser det ut i.a.f, Känns ju som att ingenting riktigt stämmer
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-16 12:12

Jonka_ skrev:Jazzman verkar vara en jädrans fin högtalare, Och 22W/8857T00 verkar ju väldigt lovande..

Vad skulle skillnaderna bli, på att bygga antingen med 2 st 6½" 18W/8531G00 gentemot 1st 8" 22W/8857T00 ?

.

De uppenbara skillnaderna är väl möjlighet till ökad känslighet och effekttålighet med de dubbla basarna. En smalare baffel kan ju också åstadkommas om man vill det. Men beroende på hur T/S-parametrarna ser ut kan det bli olika basutsträckning. Även filtret kan bli svårt att realisera med parallellkopplade basar och förstås känslighetsanpassningen mot mellanregistret.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-16 13:04

Kraniet skrev:
Jonka_ skrev:Jazzman verkar vara en jädrans fin högtalare, Och 22W/8857T00 verkar ju väldigt lovande..

.

De uppenbara skillnaderna är väl möjlighet till ökad känslighet och effekttålighet med de dubbla basarna. En smalare baffel kan ju också åstadkommas om man vill det. Men beroende på hur T/S-parametrarna ser ut kan det bli olika basutsträckning. Även filtret kan bli svårt att realisera med parallellkopplade basar och förstås känslighetsanpassningen mot mellanregistret.

Ja det var riktigt klurigt detta, Beror ju helt på vad man vill prioritera.
Jag ser gärna att baffeln är relativt smal, Den ökade känsligheten är positiv, men om det krävs ett komplex filter med fler antal komponenter som försämrar signalen på olika sätt så vet jag inte.

Nackdelen är väll att mellanregistret jag redan har har en känslighet på 85,5.. Det borde väll vara bra att ha en bas med samma känslighet så man endast behöver dämpa diskanten en aning?

Sitter och klurar för fullt i basta med de olika filterlösningarna som finns.
Hur tycker ni detta ser ut? Ni får ha överseende med att jag aldrig suttit i Basta förut.
Bild

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-16 16:06

Jag tror jag skippar detta med 3 vägarn och satsar på något i samma stil som Kalejdokom fina 2½ vägs byggen..

Kommer att ha en något annan design på lådan i sådan fall, Kan eventuellt komma att satsa på 2x 6½" istället för bara 1.

Bild

Måtten på denna låda är H:100cm B:25cm D: 47cm

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-17 12:07

Funderar lite på hur kopplingen skulle se ut om man hade 2st 6½" basar istället för 1.. kopplar man på detta vis?

Bild

Elementen i fråga är dessa: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3721

Finns det andra sätt att koppla som är mer fördelaktiga? Kanske bara koppla vidare + till + och - till -?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-17 12:18

Eftersom de är 8 ohm är det bäst att parallellkoppla; + till + och - till -. Det gäller bara att ta med det i beräkningen av filtret (att basen nu motsvarar 4 ohm istället). Frågan är bara hur det matchar midbasen - det kan finnas risk att basen blir dominant. Någon med bättre vetande kan nog komplettera.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-17 14:31

någon får gärna försöka förklara vad som krävs för att man ska få det att funka, vad man måste göra till skillnad från när man bara har en bas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 16:21

Måste elementen vara identiska vid 2,5 vägshögtalare? Eller går det att ha ett större element och ett mindre?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-02-19 17:35

subjektivisten skrev:Måste elementen vara identiska vid 2,5 vägshögtalare? Eller går det att ha ett större element och ett mindre?

Den kan definitivt vara olika, men det leder till effekttålighetsproblem (om det mindre elementet är parallellt med det större) då det mindre ger upp först vid höga nivåer. Kan ju dock lösas.

pi60 + bs60 kan med lite god vilja ses som ett 2,5-vägssystem, där elementen är olika stora.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 18:02

Ja, som jag förstår det (säg till om jag har fel) så "hjälper" ena elementet till i basen? Då tänkte jag mig en i32s fast med typ en 12" och sen den vanliga 9". Den borde ge lite mer hjälp runt 80-300 hz. Bara en tanke.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-02-20 10:38

subjektivisten skrev:Ja, som jag förstår det (säg till om jag har fel) så "hjälper" ena elementet till i basen? Då tänkte jag mig en i32s fast med typ en 12" och sen den vanliga 9". Den borde ge lite mer hjälp runt 80-300 hz. Bara en tanke.

Precis, det ena elementet rullar av tidigare. Det du skriver är teoretiskt möjligt, men om det är en bra idé är en annan historia.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-20 11:56

Tackar, får väl fråga Ingvar kanske :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-20 12:31

jonasp skrev:
subjektivisten skrev:Måste elementen vara identiska vid 2,5 vägshögtalare? Eller går det att ha ett större element och ett mindre?

Den kan definitivt vara olika, men det leder till effekttålighetsproblem (om det mindre elementet är parallellt med det större) då det mindre ger upp först vid höga nivåer. Kan ju dock lösas.

Det är inte självklart vilket av elementen som ska vara det mindre. Man kan ju tro att elementet som ska spela både bas och mellanregister kan vara mindre och .5-basen ska vara större men om man inte har någon form av aktiv korrigering av tonkurvan så är det inte givet utan kanske t o m det omvända är önskvärt.

Exempelvis om vi vill ha ett system där 0.5-basen agerar baffelkorrigering och denna korrigering ska ligga på 6dB så är det naturligaste att man använder en exakt lika potent bas till både 1-basen och .5-basen. Om man däremot tycker att det kanske blir lite för mycket med 6dB-baffelkorrigering (vilket det blir på större system normalt) och vill köra med bara 3dB och vi vill att båda elementen ska ge upp ungefär samtidigt så kan .5-basen vara betydligt klenare i pumpförmågan. Den behöver bara prestera 42% av 1-basens förmåga. Vilket innebär att om man har två element med samma slaglängd så kan man tänka sig ett system med en 6.5"-bas som .5-element och en 9"-bas för både bas och mellanregister. :)

Nu ignorerar jag det faktum att 1-basen (d v s den som ska spela både bas och mellanregister) faktiskt i o m att den ska spela både bas och mellanregister jämfört med .5-basen (d v s den som bara spelar bas) som just bara spelar bas faktiskt behöver ytterligare ett försprång i ljudalstringshänseende.

Ett sådant system kommer att se lite udda ut :D men man kan då kanske tänka sig ett 2.5vägssystem med en diskant och tre likadana baselement. Två av dessa parallelkopplas och spelar både mellanregister och bas medan ett bara spelar bas (och kopplas in även det parallellt). Då får man en baffelkompensering på 3.5dB vilket inte är helt fel. Givetvis måste man se till att elementens impedans är tillräckligt hög från grunden så man inte överbelastar förstärkaren med det slutgiltiga systemet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-02-21 08:09

Naqref, du har ju givetvis helt rätt.

Jag antog (vilket kan vara rimligt ibland, men inte alltid) att när systemet pressas till gränsen ligger effektfördelningen spektralt så att tonvikten är på de låga frekvenserna dvs där samtliga baselement arbetar.

Jag tycker för övrigt att osymmetriska lösningar, där man inte bara följer den "uppenbara" vägen, är väldigt intressanta, likt det du föreslog eller t ex pi60(s)+bs60 (som ju använder eq på lågnivå).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-21 12:44

För min del så är det så. Jag kan inte lyssna på musik speciellt högt i dom högre registren. Då sätter mina öron stopp. Endast musik med rejäl överskott av bas kan jag spela högt. Så det låter intressant detta :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-02-22 12:46

subjektivisten skrev:För min del så är det så. Jag kan inte lyssna på musik speciellt högt i dom högre registren. Då sätter mina öron stopp. Endast musik med rejäl överskott av bas kan jag spela högt. Så det låter intressant detta :)

En fråga som kanske är lite Öff-Töppik, känner du att dina i32s är dynamiskt begränsade i 80-320Hz-intervallet?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum