Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:"Inte slänga skräp på mässan" är ju ett klassisk regel som jag gillar.
Harryup skrev:# I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
# Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"), liksom flera tyska delstater har haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,6625 mm
#Digitus (latin för finger) var ett romerskt längdmått motsvarande en fingerbredd eller tum.
MichaelG skrev:Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
//Michael
MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.
MichaelG skrev:
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
//Michael
phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
MichaelG skrev:Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter.
Bill50x skrev:MichaelG skrev:Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter.
Ja, eller som jag råkade ut för; en person hade som tumregel att alltid använda 1 g nåltryck på pickupen - för det var "optimalt".
/ B
Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Erik_AA skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Näe, så är det väl inte (att de flesta håller med om detta). Svanå-ritade rum saknar mattor t.ex.
Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
eriken skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.
Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 25 gäster