Moderator: Redaktörer
jannemannen skrev:petersteindl skrev:jannemannen skrev:Jag tycker att det är lite konstigt att jitter bara uppstår i digitala kretsar som har med HIFI att göra. I andra digitala sammanhang så finns det inget jitter... Iaf inte som jag har hört om. Märkligt !
Mvh/Janne
Jitter finns i alla digitala sammanhang. Men eventuella problem med jitter uppstår vid själva Digital-Analogomvandlingen.
MvH
Peter
Först skriver du att jitter finns i alla digitala sammanhang. Och sedan skriver du att problemen uppstår vid den digitala/analoga omvandlingen ?
Är det själva omvandlingen till analog signal som skapar "jitter" ? Jag vill gärna lära mig allt om "jitter". Du kan väl förklara...
Mvh/Janne
Piotr skrev:Vissa individer hör skillnad på MP3'or över 200kb/s och wav. Huruvida man hör någon skillnad eller ej beror vem man är, vilken dag det är och vad för material man lyssnar på.
Koffe skrev:Tjo! Nu råkar jag veta att du är exceptionellt bra på detta. Men jag tror att även du håller med om att betydelsen av kvalitetsminskningen är ringa/betydelselös/möjlig att helt bortse ifrån - när det är "vanlig musiksignal" vi pratar om. Det är få personer (lyckligtvis) som fredagsmyser med "kastanjetter inspelade i kölnerdom" på stereon.
shifts skrev:Strmbrg: Hur vet du att det är just jittret som försvunnit?
shifts skrev:Ah just det. Jag tycker den är lite dyr, men skulle jag provlyssna någon DAC så
skulle jag börja med den. Men när jag ser jittermätningar från exempelvis
Stereophile, så befinner sig de störningarna så lågt i nivå att jag undrar om ens
de sämsta skulle påverka det jag hör.
Gaston skrev:Som avslutning vill jag påstå att jag inte är fullt klar över hur mycket jitter man tål utan att kunna detektera det. Jag hoppas någon annan kan upplysa oss.
Objektivisten skrev:Gaston skrev:Som avslutning vill jag påstå att jag inte är fullt klar över hur mycket jitter man tål utan att kunna detektera det. Jag hoppas någon annan kan upplysa oss.
Jag vet, men jag gitter inte förklara.
Gaston skrev:EDIT: Tänker inte länka till en sur diskussion som inte tillför något i jitter-diskussionen.[/s]
philip skrev:
Jag tycker det är två icke frågor. det hörs ju inte (nu för tiden)
Laila skrev:philip skrev:
Jag tycker det är två icke frågor. det hörs ju inte (nu för tiden)
Men på den tiden det hördes, hur lät/hördes det då ?
Dvs. hur yttrade jittret sig ljudmässigt . . ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster