Moderator: Redaktörer
eriken skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.
Kimpost skrev:Mattor/heltäckningsmatta tillsammans med lite vanliga möbler som absorbenter/diffusorer borde väl räcka rätt långt, för de flesta? Vill man nå längre så får man väl mäta, eller anlita konsult.
MichaelG skrev:phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
Vi är nästan helt överens.Och jag begagnar mig ofta själv av tumregler för att göra den komplexa verkligheten litet mer hanterlig. Dock är min erfarenhet att förbluffande många tolkar tumregler som en ganska god approximation av sanningen. Vilket det alltför sällan är när man undersöker det närmare.
Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter. Och då handlar det inte om på något sätt lågbegåvade personer. Ändå är behovet och drivkraften att skapa enkla och lätthanterliga samband så stort att det fullständigt går ut över all logik, vett och sans.![]()
Och häri ligger litet av tumregelns förbannelse; Behovet av ordning, struktur och begriplighet är så stort att vi (jag är naturligtvis själv inte på något sätt fri från detta) alltför ofta väljer att bortse från att verklighetens samband är så komplexa att de förvånansvärt sällan låter sig fångas i en tumregel.
Hälsn. Michael
Kimpost skrev:Men en tumregel behöver väl inte alltid stämma för att vara behjälplig med lite sunt förnuft? *Jag skulle t ex vilja påstå att det en jacka i normalfallet värmer en person. Men det förutsätter såklart att personen har jackan på sig, och den inte är fylld med kylklabbar.
Om man tar två "normala" vardagsrum av idag. Båda lika möblerade. I det ena har man golv av ren parkett utan mattor (vilket är ganska normalt nuförtiden), i det andra har man heltäckningsmatta. Jag gissar då att rummet med heltäckningsmatta oftast får bättre akustiska egenskaper än rummet med kalt golv.
Jag tror dock att det går att skapa rum med bra akustiska egenskaper, trots kala golv. Det mesta går ju att åstadkomma med andra åtgärder. Man kan ju t ex dämpa tak istället.
* Erkänt kass analogi!
Kronkan skrev:Har du något som du gör bara gör?
MichaelG skrev:
Men med samma glada humör ser jag ändå alltid till att vända stickkontakten "rätt" i väggurtaget när jag kopplar in en ny apparat.![]()
MichaelG skrev:Kronkan skrev:Har du något som du gör bara gör?
Jodå.Varje gång jag kopplar in en ny apparat, ser jag till att vända stickkontakten i väggurtaget så att det blir så litet läckströmmar (eller vad det kallas) som möjligt. Det är nämligen så att om du tar en valfri apparat och kopplar den till elnätet och slår på apparaten, kan du med hjälp av en faspenna notera att denna ger utslag. På vissa apparater måste du lägga pennan mot chassit och den ger bara utslag på vissa ställen. Medan pennan ger utslag redan någon decimeter från chassit på andra apparater.
Vad man gör är då att vända stickkontakten åt ena hållet och kolla när faspennan gör utslag och sedan vända stickkontakten åt andra hållet och kolla när mätpennan gör utslag i detta läget. Och så väljer man det läge som ger minst utslag. På vissa apparater är det stor skillnad, medan skillnaden är försumbar på andra.
Hörs det skillnad då? Tja, det KAN göra det. Jag har hört en mycket liten skillnad för många år sedan i ett annat boende med andra apparater. Jag har ingen aning om huruvida jag hör någon skillnad idag. Jag har inte orkat/brytt mig om att lägga ner det tidsödande arbetet på att testa och jämföra.
Men med samma glada humör ser jag ändå alltid till att vända stickkontakten "rätt" i väggurtaget när jag kopplar in en ny apparat.![]()
Hälsn. Michael
Laila skrev:MichaelG skrev:
Men just det, är du inte helt ensam om . . .
MichaelG skrev:
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
//Michael
Laila skrev:En tumme är inte sällan ca en tumme lång.
Lazyworm skrev:MichaelG skrev:
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
//Michael
Du glömde ödmjuk
Kronkan skrev:Attan, detta har jag slutat med. Har ju en faspenna.
En annan levande princip är att skivan alltid kläms fast med en skivklämma.
Några fler vanor har du väl eller beslutar du dig för att starta om allt varje morgon?
phloam skrev:MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.
Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
MichaelG skrev:phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
Vi är nästan helt överens.Och jag begagnar mig ofta själv av tumregler för att göra den komplexa verkligheten litet mer hanterlig. Dock är min erfarenhet att förbluffande många tolkar tumregler som en ganska god approximation av sanningen. Vilket det alltför sällan är när man undersöker det närmare.
Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter. Och då handlar det inte om på något sätt lågbegåvade personer. Ändå är behovet och drivkraften att skapa enkla och lätthanterliga samband så stort att det fullständigt går ut över all logik, vett och sans.![]()
Och häri ligger litet av tumregelns förbannelse; Behovet av ordning, struktur och begriplighet är så stort att vi (jag är naturligtvis själv inte på något sätt fri från detta) alltför ofta väljer att bortse från att verklighetens samband är så komplexa att de förvånansvärt sällan låter sig fångas i en tumregel.
Hälsn. Michael
IngOehman skrev:
Jag vet inte hur mycket tid jag själv slösat bort på att försöka kommunicera
med människor med huvudet fullt av förutfattade meningar som är i vägen
för dem själva.
Innan man kan fylla en bägare så måsta man ju tömma den, och Även om
utrymmet i hjärnan är ofantligt stort, så blockerar pseudokunskaperna ofta
nästan alla vägar.
- - -
Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
eriken skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.
Harryup skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Hur skall man kunna gå med på den bara för att IÖ råkar hävda det eller?
Harryup skrev:Sen är det säkert fler som hävdar det men eftersom det finns andra som bygger på annat sätt så ser jag ingen möjlighet att det skulle gå att dra slutsatsen att det alltid blir bättre i synnerhet inte i alla avseenden.
Harryup skrev:Dessutom så har mig veterligen ingen kontrollerat exakt vad som händer om man täcker hela rummet med en tunn matta eller 80% av en väldigt tjock matta osv.
Harryup skrev:Så nä ingen tumregel att det blir en förbättring eftersom man kanske inte har gemensamma mål.
Kimpost skrev:Men en tumregel behöver väl inte alltid stämma för att vara behjälplig med lite sunt förnuft?
Kimpost skrev:*Jag skulle t ex vilja påstå att det en jacka i normalfallet värmer en person. Men det förutsätter såklart att personen har jackan på sig, och den inte är fylld med kylklabbar.
Kimpost skrev:Om man tar två "normala" vardagsrum av idag. Båda lika möblerade. I det ena har man golv av ren parkett utan mattor (vilket är ganska normalt nuförtiden), i det andra har man heltäckningsmatta. Jag gissar då att rummet med heltäckningsmatta oftast får bättre akustiska egenskaper än rummet med kalt golv.
Kimpost skrev:Jag tror dock att det går att skapa rum med bra akustiska egenskaper, trots kala golv. Det mesta går ju att åstadkomma med andra åtgärder. Man kan ju t ex dämpa tak istället.
* Erkänt kass analogi!
eriken skrev:Kimpost skrev:eriken skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Mattor/heltäckningsmatta tillsammans med lite vanliga möbler som absorbenter/diffusorer borde väl räcka rätt långt, för de flesta? Vill man nå längre så får man väl mäta, eller anlita konsult.
Vanliga möbler och en stor tjock soffgrupp med en stor ryamatta eller liknande tycker jag också räcker långt. Det jag menade var när man börjar bygga på med dämpning utöver vanliga möbleringen, då gäller det att ha koll på vad man gör för att det inte ska låta onaturligt och instängt.
Conan skrev:"Man kan lika gärna dämpa taket som golvet" = dålig tumregel
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 11 gäster