Tumregler -vad stämmer/stämmer inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-01 17:19

Jag minns "hörlurarnas pris bör utgöra minst hälften av vad freestylen kostar" :)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-03-01 17:53

Men en tumregel behöver väl inte alltid stämma för att vara behjälplig med lite sunt förnuft? *Jag skulle t ex vilja påstå att det en jacka i normalfallet värmer en person. Men det förutsätter såklart att personen har jackan på sig, och den inte är fylld med kylklabbar.

Om man tar två "normala" vardagsrum av idag. Båda lika möblerade. I det ena har man golv av ren parkett utan mattor (vilket är ganska normalt nuförtiden), i det andra har man heltäckningsmatta. Jag gissar då att rummet med heltäckningsmatta oftast får bättre akustiska egenskaper än rummet med kalt golv.

Jag tror dock att det går att skapa rum med bra akustiska egenskaper, trots kala golv. Det mesta går ju att åstadkomma med andra åtgärder. Man kan ju t ex dämpa tak istället.

* Erkänt kass analogi! :)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-03-01 17:57

eriken skrev:
Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.

Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.

Mattor/heltäckningsmatta tillsammans med lite vanliga möbler som absorbenter/diffusorer borde väl räcka rätt långt, för de flesta? Vill man nå längre så får man väl mäta, eller anlita konsult.

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-01 18:24

Kimpost skrev:Mattor/heltäckningsmatta tillsammans med lite vanliga möbler som absorbenter/diffusorer borde väl räcka rätt långt, för de flesta? Vill man nå längre så får man väl mäta, eller anlita konsult.

Vanliga möbler och en stor tjock soffgrupp med en stor ryamatta eller liknande tycker jag också räcker långt. Det jag menade var när man börjar bygga på med dämpning utöver vanliga möbleringen, då gäller det att ha koll på vad man gör för att det inte ska låta onaturligt och instängt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-01 18:37

MichaelG skrev:
phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situation :) Fattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.

Vi är nästan helt överens. :D Och jag begagnar mig ofta själv av tumregler för att göra den komplexa verkligheten litet mer hanterlig. Dock är min erfarenhet att förbluffande många tolkar tumregler som en ganska god approximation av sanningen. Vilket det alltför sällan är när man undersöker det närmare.

Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter. Och då handlar det inte om på något sätt lågbegåvade personer. Ändå är behovet och drivkraften att skapa enkla och lätthanterliga samband så stort att det fullständigt går ut över all logik, vett och sans. 8O

Och häri ligger litet av tumregelns förbannelse; Behovet av ordning, struktur och begriplighet är så stort att vi (jag är naturligtvis själv inte på något sätt fri från detta) alltför ofta väljer att bortse från att verklighetens samband är så komplexa att de förvånansvärt sällan låter sig fångas i en tumregel.

Hälsn. Michael

Hej Michael! Granskar nu har jag själv någon tumregel. Har kanske några som jag gör av vana. Vet inte om det kan kallas tumregler. Separerar nätkabel från signalkabel det gör jag bara av farten. Byggde för ett tag sedan två hjulförsedda bänkar till monoblocken. Försökte att undvika att dämpa dem men det gick inte. Efter några veckor så tog jag och spikade fast bimuten under dem. Löste inga problem men gjorde det ändå. Skyllde på att jag hade bimuten och spik och lika bra att använda det.

Har du något som du gör bara gör?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-01 20:20

Kimpost skrev:Men en tumregel behöver väl inte alltid stämma för att vara behjälplig med lite sunt förnuft? *Jag skulle t ex vilja påstå att det en jacka i normalfallet värmer en person. Men det förutsätter såklart att personen har jackan på sig, och den inte är fylld med kylklabbar.

Om man tar två "normala" vardagsrum av idag. Båda lika möblerade. I det ena har man golv av ren parkett utan mattor (vilket är ganska normalt nuförtiden), i det andra har man heltäckningsmatta. Jag gissar då att rummet med heltäckningsmatta oftast får bättre akustiska egenskaper än rummet med kalt golv.

Jag tror dock att det går att skapa rum med bra akustiska egenskaper, trots kala golv. Det mesta går ju att åstadkomma med andra åtgärder. Man kan ju t ex dämpa tak istället.

Precis man kan ju köpa högtalare som inte vill ha matta på golvet eller man sätter mattan i taket.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-03-02 07:58

"Man kan lika gärna dämpa taket som golvet" = dålig tumregel :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-02 10:45

Kronkan skrev:Har du något som du gör bara gör?

Jodå. :D Varje gång jag kopplar in en ny apparat, ser jag till att vända stickkontakten i väggurtaget så att det blir så litet läckströmmar (eller vad det kallas) som möjligt. Det är nämligen så att om du tar en valfri apparat och kopplar den till elnätet och slår på apparaten, kan du med hjälp av en faspenna notera att denna ger utslag. På vissa apparater måste du lägga pennan mot chassit och den ger bara utslag på vissa ställen. Medan pennan ger utslag redan någon decimeter från chassit på andra apparater.

Vad man gör är då att vända stickkontakten åt ena hållet och kolla när faspennan gör utslag och sedan vända stickkontakten åt andra hållet och kolla när mätpennan gör utslag i detta läget. Och så väljer man det läge som ger minst utslag. På vissa apparater är det stor skillnad, medan skillnaden är försumbar på andra.

Hörs det skillnad då? Tja, det KAN göra det. Jag har hört en mycket liten skillnad för många år sedan i ett annat boende med andra apparater. Jag har ingen aning om huruvida jag hör någon skillnad idag. Jag har inte orkat/brytt mig om att lägga ner det tidsödande arbetet på att testa och jämföra.

Men med samma glada humör ser jag ändå alltid till att vända stickkontakten "rätt" i väggurtaget när jag kopplar in en ny apparat. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-02 11:12

MichaelG skrev:
Men med samma glada humör ser jag ändå alltid till att vända stickkontakten "rätt" i väggurtaget när jag kopplar in en ny apparat. :D

Men just det, är du inte helt ensam om . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-02 22:02

MichaelG skrev:
Kronkan skrev:Har du något som du gör bara gör?

Jodå. :D Varje gång jag kopplar in en ny apparat, ser jag till att vända stickkontakten i väggurtaget så att det blir så litet läckströmmar (eller vad det kallas) som möjligt. Det är nämligen så att om du tar en valfri apparat och kopplar den till elnätet och slår på apparaten, kan du med hjälp av en faspenna notera att denna ger utslag. På vissa apparater måste du lägga pennan mot chassit och den ger bara utslag på vissa ställen. Medan pennan ger utslag redan någon decimeter från chassit på andra apparater.

Vad man gör är då att vända stickkontakten åt ena hållet och kolla när faspennan gör utslag och sedan vända stickkontakten åt andra hållet och kolla när mätpennan gör utslag i detta läget. Och så väljer man det läge som ger minst utslag. På vissa apparater är det stor skillnad, medan skillnaden är försumbar på andra.

Hörs det skillnad då? Tja, det KAN göra det. Jag har hört en mycket liten skillnad för många år sedan i ett annat boende med andra apparater. Jag har ingen aning om huruvida jag hör någon skillnad idag. Jag har inte orkat/brytt mig om att lägga ner det tidsödande arbetet på att testa och jämföra.

Hälsn. Michael

Attan :oops: , detta har jag slutat med. Har ju en faspenna. Men slutade när jag tyckte det ibland var svårt att bestämma hur kontakten skulle sitta. Men för en 20-25 år sedan var allt uppmärkt med små färgade klistermärken för att markera fasen.

En annan sak jag gör är att alltid lägga skivan i sitt konvolut utanför själva skivomslaget allt i en gemensam plsatficka. Detta på grund av en del äldre omslag spriker i sömmen.

En annan levande princip är att skivan alltid kläms fast med en skivklämma. Detta gör både Popsnöret och jag. Något annat är helt otänkbart :wink: .

Några fler vanor har du väl eller beslutar du dig för att starta om allt varje morgon?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-02 22:13

Laila skrev:
MichaelG skrev:

Men just det, är du inte helt ensam om . . . :)

Det där är viktigt. Med fördel markerar man på vägguttaget, vilken pol som är plus. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-03-02 22:26

MichaelG skrev:
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.

//Michael

Du glömde ödmjuk :D
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-03-02 22:39

spelar bara musik genom datorn numera och kom på häromdagen att fläktarna stör inte bara genom sitt egenljud... så nu har jag bara processorfläkten inkopplad. (öppen låda)
kanske skall byta till fläktlöst helt och hållet 8O

tack o lov så är 'nätbrummet' eliminerat som satt som en stegel (oops va e de?) :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-03-02 22:42

Conan skrev:"Man kan lika gärna dämpa taket som golvet" = dålig tumregel :wink:

Fast så sa jag ju inte. :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-03-03 09:00

Kimpost skrev:Fast så sa jag ju inte.

Det har jag aldrig påstått heller. :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-03 12:55

En tumme är inte sällan ca en tumme lång. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-03 14:59

Laila skrev:En tumme är inte sällan ca en tumme lång. :)

Det är sant så länge vi inte standardiserar hur lång en tum(me) ska vara. För då visar det sig nog att en tumme oftast är längre, eller kortare än standardtummen. Tumregeln blir då att en tumme som regel är av annan längd än en (standard-) tumme.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-03 15:01

Lazyworm skrev:
MichaelG skrev:
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.

//Michael

Du glömde ödmjuk :D

F´låt. Även solen har sina fläckar. :oops:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-03 15:06

Kronkan skrev:Attan :oops: , detta har jag slutat med. Har ju en faspenna.

Din slarver!

En annan levande princip är att skivan alltid kläms fast med en skivklämma.

Det gjorde jag under några år tills skivklämman sprack. Lustigt nog gick livet vidare ändå.

Några fler vanor har du väl eller beslutar du dig för att starta om allt varje morgon?

Jag har haft flera o-vanor jag slutat med. Exempelvis att alltid sätta på CD-spelaren innan förstärkaren (eftersom jag läst en artikel någonstans om att det gav - typ - stabilare ström). Men jag ska rannsaka mitt samvete och se om jag kommer på några o-vanor jag forfarande ägnar mig åt. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-03-03 15:54

EN enda stor Woofer-membranyta, kan ersättas av
flera mindre om den sammanlagda arean är lika stor

Om man har tummen mitt i handen,
blir det svårt att använda fjärrisar.
Touchscreen botar dessa symtom.

Människoapan utmärks av sin motstående tumme.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 14:50

phloam skrev:
MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.

Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situation :) Fattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.

Och vad skall den som fattar att tumregler "är ofullständiga" och "behöver
bearbetas för den givna situationen", ha tumreglerna till då?

Om man inte kan använda dem direkt utan måste bearbeta dem och alltså
skall kunna bearbeta dem - så behöver man ju förstå mekanismerna på
riktigt för att kunna göra det, och om man gör det, vad skall man då ha
tumreglerna till?

- - -

Nej du, tumregler är potentiellt vilseledande för dem som saknar de grund-
läggande kunskapena (som gör att de letar efter tumregeln) och de är på
samma grunder meningslösa för dem som har de för problemet nödvändiga
grundläggande kunskaperna.

De som behöver dem luras av dem, och de som inte behöver dem... behöver
dem inte! ;)

- - -

Att istället för att leta efter tumregler, spendera samma tid som man nu
slösar på att lära sig tumregler, på att lära sig på riktigt, är att göra sig
själv en stor tjänst!

Att odla kunskap och förstånd är nämligen alltid bra investering.

Att jaga tumregler är faktiskt värre än meningslöst, det är att till och med
backa - komma längre från insikten än man var innan man visste något alls.
Ett huvud fullt av tumregler gör det nämligen väldigt ofta svårare att sedan
lära sig på riktigt.

- - -

Jag vet inte hur mycket tid jag själv slösat bort på att försöka kommunicera
med människor med huvudet fullt av förutfattade meningar som är i vägen
för dem själva.

Innan man kan fylla en bägare så måsta man ju tömma den, och Även om
utrymmet i hjärnan är ofantligt stort, så blockerar pseudokunskaperna ofta
nästan alla vägar.

- - -

Jag kan dock förstå att det finns en massa saker som man vill slippa lära sig
själv, för mig är det ofta så. Vad jag gör då, är att fråga någon som vet! :)

Det är aldrig en tumregel jag konsulterar, för de vet verkligen ingenting. Jag
frågar hellre en människa. Det svåra är att veta om de verkligen vet. Men
det är trots allt oftast lätt att undersöka det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 14:59

MichaelG skrev:
phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situation :) Fattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.

Vi är nästan helt överens. :D Och jag begagnar mig ofta själv av tumregler för att göra den komplexa verkligheten litet mer hanterlig. Dock är min erfarenhet att förbluffande många tolkar tumregler som en ganska god approximation av sanningen. Vilket det alltför sällan är när man undersöker det närmare.

Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter. Och då handlar det inte om på något sätt lågbegåvade personer. Ändå är behovet och drivkraften att skapa enkla och lätthanterliga samband så stort att det fullständigt går ut över all logik, vett och sans. 8O

Och häri ligger litet av tumregelns förbannelse; Behovet av ordning, struktur och begriplighet är så stort att vi (jag är naturligtvis själv inte på något sätt fri från detta) alltför ofta väljer att bortse från att verklighetens samband är så komplexa att de förvånansvärt sällan låter sig fångas i en tumregel.

Hälsn. Michael

Intressant att ditt inlägg börjar med "vi är nästan överens", för att sedan
följas av en betydande text som säger den absoluta motsatsen. Men bra
var det!

Vh, iö

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-01 15:00

IngOehman skrev:
Jag vet inte hur mycket tid jag själv slösat bort på att försöka kommunicera
med människor med huvudet fullt av förutfattade meningar som är i vägen
för dem själva.

Innan man kan fylla en bägare så måsta man ju tömma den, och Även om
utrymmet i hjärnan är ofantligt stort, så blockerar pseudokunskaperna ofta
nästan alla vägar.

- - -

Tänk så mycket jag håller med dig om dessa ord :P .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 15:06

Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.

Den där formuleringen har ju inte ens någon större likhet med en tum-
regel.

Det ser väl snarast ut som en statistisk sanning. Eller i varje fall ett
statistiskt påstående. Om det är sant eller inte är ju en fråga för sig.

Även formuleringen "oftast (nästan alltid?)" är ju härligt anti-tumreglig.
För att det skall vara ett bra påstående tycker jag dock att samman-
hanget saknas. Golvet ifråga kan ju vara t ex i garaget, eller kanske
runt poolen.

Därmed inte sant att det är dåligt med heltäckningsmatta runt poolen,
men vad jag menar är att ett påstående som saknar sammanhang är
rätt dåligt, och på sig vis så påminner det ju lite om en tumregel ändå. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 15:11

eriken skrev:

Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.

DÄR kom ett bra exempel på en tumregel!

Fast jag såg ju frågan som föregick tumregelformuleringen, så du är ursäktad.

Svaret är att det inte alls är säkert att det kommer att låta överdämpat, Det
beror på väldigt många saker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 15:29

Harryup skrev:

Hur skall man kunna gå med på den bara för att IÖ råkar hävda det eller?

Tyckte du det såg ut som om Kimpost nämnde mitt namn?

Jag tycker det snarare ser ut som om han sammanfattar vad de som provat
har givit för återkoppling med avseende på upplevt resultat (även om han
glömde att specificera att det handlade om rum för ljudåtergivning). Hans
inlägg är en ackurat beskrivning av den återkoppling som jag fått från alla
som provat, vilket gör att jag gissar att han baserar det som han skrev på
faktisk kunskap om vad folk tyckt, subjektivt självklart.

Att så är fallet är även skälet till att jag ofta rekommenderar matta på en
stor del av golvet.

Hönan och ägget du vet. Matta är inte bra för att jag säger det, jag säger
det för att det är bra (ofta, i nämnda sammanhang). Med "bra" då åsyftade
både ursprungstrogen återgivning, och föredragen återgivning, faktiskt.

Harryup skrev:Sen är det säkert fler som hävdar det men eftersom det finns andra som bygger på annat sätt så ser jag ingen möjlighet att det skulle gå att dra slutsatsen att det alltid blir bättre i synnerhet inte i alla avseenden.

Nu gör du ju dubbelfel. :?

För det första var det inte "alltid blir bättre" som Kimpost skrev, och sam-
manhanget nämnde han ju inte alls, ej heller något om i vilka avseenden.
Det missade han.

Men det gör faktiskt du också, och du behöver framförallt berätta vad du
gör för tolkning av ordet "bra". Det kanske visar sig att vi alla är helt över-
ens om man bara klargör det :o

Harryup skrev:Dessutom så har mig veterligen ingen kontrollerat exakt vad som händer om man täcker hela rummet med en tunn matta eller 80% av en väldigt tjock matta osv.

Du måtte skoja, eller också har du missat både alla föreläsningar jag hållit i
ämnet och väldigt mycket av vad jag skrivit.

Tror du verkligen att något så basalt, för att inte säga trivialt, som effekter
av olika tjocka mattor och påverkan av olika delar av golvytans täckning,
inte har studerats???

Harryup skrev:Så nä ingen tumregel att det blir en förbättring eftersom man kanske inte har gemensamma mål.

Nä, någon tumregel var det ju inte. Men om målet är subjektiv förbättring
(vilket Kimpost förvisso inte skriver, men occams rakhyvel du vet...) så går
det utmärkt att skaffa fram statistiska resultat/svar.

Värre är, att när du omformulerar det som du bemöter, innan du kritiserar
det, så blir det hela lite konstigt. Är det då ändå meningen att Kimpost skall
ta ansvar för det DU påstår att han påstått? :?

Jag tycker det är rimligt att han skall slippa det. Jag tycker det han skrev
var förnuftigt, jag vet ju att det är sant. Men det var inte en tumregel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 15:45

Kimpost skrev:Men en tumregel behöver väl inte alltid stämma för att vara behjälplig med lite sunt förnuft?

Sunt förnuft? Är inte förnuft en egenskap som kräver ett medvetande?
Och därtill erfarenheter som åtminstone byggt upp intuitionen, kanske
rent av ett faktiskt förstånd.

Tumregler har inget medvetande. De kan inte resoner med dit och se
till så att du förstått.

Om man har sunt förnuft har man ingen nytta av tumregler.

Om man saknar sunt förnuft och behöver lite, så är nog tumregler den
sista källa till dyligt som jag skulle rekommendera.

För att inte vilseledas av tumregler behöver man sunt förnuft, och om
man har det så behöver man inga tumregler.

Kimpost skrev:*Jag skulle t ex vilja påstå att det en jacka i normalfallet värmer en person. Men det förutsätter såklart att personen har jackan på sig, och den inte är fylld med kylklabbar.

Absolut.

Kimpost skrev:Om man tar två "normala" vardagsrum av idag. Båda lika möblerade. I det ena har man golv av ren parkett utan mattor (vilket är ganska normalt nuförtiden), i det andra har man heltäckningsmatta. Jag gissar då att rummet med heltäckningsmatta oftast får bättre akustiska egenskaper än rummet med kalt golv.

Mera föredragna i varje fall, för ljudåtergivning, ja.

Vad som är "bättre" (ur okänd aspekt) är svårare att svara på eftersom
frågan då är anfodrande - den ser ju ut att vila på en definition, som dock
inte inkluderats.

Kimpost skrev:Jag tror dock att det går att skapa rum med bra akustiska egenskaper, trots kala golv. Det mesta går ju att åstadkomma med andra åtgärder. Man kan ju t ex dämpa tak istället.

Njae...

Igen, det beror på vad som skall bli "bra". Men om det är en lyssnare med i
ekvationen så är det mycket stor skillnad mellan att dämpa ett tak och att
dämpa golvet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 15:48

eriken skrev:
Kimpost skrev:
eriken skrev:

Mattor/heltäckningsmatta tillsammans med lite vanliga möbler som absorbenter/diffusorer borde väl räcka rätt långt, för de flesta? Vill man nå längre så får man väl mäta, eller anlita konsult.

Vanliga möbler och en stor tjock soffgrupp med en stor ryamatta eller liknande tycker jag också räcker långt. Det jag menade var när man börjar bygga på med dämpning utöver vanliga möbleringen, då gäller det att ha koll på vad man gör för att det inte ska låta onaturligt och instängt.

Det håller jag med dig om. Det är till och med påfallande kloka ord.

Tyckte bara att din tidigare formulering hade just de fel som den
kritiserade. ;) Men jag tror vi i sak är ganska överens.

Vh, iö

- - - - -

PS. Men vad tusan är egentligen "vanlig möblering"? Jag frågar bara på
grund av att det i så hög grad är en modefråga. Saker blir ju inte ett
större problem, bara för att de är längre bort ifrån vad som råkar vara
vanligt just nu.

På 60- och 70-talen bodde folk i snitt i mycket mera ombonade miljöer.
Och det var inte ett problem, trots att sådana miljöer idag säkert kan
rubriceras "utöver vanlig möblering anno 2011". ;?

Jag tycker nog det är klokt att minnas att människan som biologisk var-
else inte har ändrat sig så värst mycket under kanske 100k eller 200k år.
Så det är bättre att utgå ifrån stereosystemet, rummet och människan,
sedda ur ett absolut perspektiv. Att ta fasta på hur vi råkar möblera
just år 2011 och stipulera att dagens "vanligt" är mindre problematiskt
än för vår tid ovanligare möbleringar, kan helt enkelt bli vilseledande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-01 15:59

Conan skrev:"Man kan lika gärna dämpa taket som golvet" = dålig tumregel :wink:

Så sant!

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-01 16:00

Tumregler för mig handlar om hjälp med överslagsberäkningar, som man kan använda då kravet på precision inte är speciellt stort. Det sparar rätt mycket möda att slippa räkna ut allting exakt här i livet.

Reglerna kommer ofta ur erfarenhet, och jag gillar att ta tillvara på andras. Jag vet inte hur man räknar på skjuvkrafter, draghållfasthet och friktion i trä, till exempel, och kan därför använda andras tips på hur kraftiga spikar bör vara. Förmodligen tar jag i för mycket av den anledningen, men det gör mig inte så mycket.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi