Finns det någon riktigt bra inspelning av Mozarts Dies irae?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Finns det någon riktigt bra inspelning av Mozarts Dies irae?

Inläggav Alexi » 2011-03-01 17:17

Alla inspelningar jag hört av Mozart Requiem in D minor, K. 626: Dies irae. Har antingen allt för liten kör eller så distar det kraftigt när kören tar i. Det här stycket borde ha en enorm dynamik där kören i princip helt överröstar orkerstern tycker jag.

Finns det någon bra referensinspelning?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-03-01 17:56

Jag vet inte om jag möjligen är okänslig, men jag tycker att Weil med Tafelmusik Baroque är alldeles utmärkt! Jag lyssnade nyss på Spotifyversionen med (enkla) lura och hörde inget där, åtminstone. Men kanske kören är för liten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2011-03-01 18:09

perstromgren skrev:Jag vet inte om jag möjligen är okänslig, men jag tycker att Weil med Tafelmusik Baroque är alldeles utmärkt! Jag lyssnade nyss på Spotifyversionen med (enkla) lura och hörde inget där, åtminstone. Men kanske kören är för liten?


Länka gärna!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-03-01 18:09

Du kanske kan hitta något här, man kan innefatta både tolkning samt ljudkvalitet vid sökning.
http://www.classicstoday.com/

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-03-01 18:34

Här är en länk där man kan jämföra:
http://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/46T1etudWyMeLrVFnHtWck

Båda har allt för lite dynamik, på den första är kören för liten och de tar inte i tillräckligt. På den andra tar de i bättre men då har de komprimerat den desto mer istället :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2011-03-01 19:11

Bernstein 1988 kanske. Jag tycker att det är bett i kören i alla fall.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-03-01 22:11

philip skrev:
perstromgren skrev:Jag vet inte om jag möjligen är okänslig, men jag tycker att Weil med Tafelmusik Baroque är alldeles utmärkt! Jag lyssnade nyss på Spotifyversionen med (enkla) lura och hörde inget där, åtminstone. Men kanske kören är för liten?


Länka gärna!


Alexi har skapat en spelllista där Weil finns med, se ovan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Finns det någon riktigt bra inspelning av Mozarts Dies i

Inläggav PerStromgren » 2011-03-01 22:14

Alexi skrev:Alla inspelningar jag hört av Mozart Requiem in D minor, K. 626: Dies irae. Har antingen allt för liten kör eller så distar det kraftigt när kören tar i. Det här stycket borde ha en enorm dynamik där kören i princip helt överröstar orkerstern tycker jag.


Har du hört stycket live och hur lät det i så fall?

Jag tycker ibland att körer låter distat även då, fast de bevisligen inte passerat ett enda elektroniskt steg!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-01 22:24

Enkelt :)

Solti, naturligtvis.

http://www.amazon.com/Mozart-Requiem-Aug%C3%A9r-Bartoli-Solti/dp/B0000041ZS/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1299010815&sr=1-1

Jag har den inte själv, men jag lyssnade lite och fastnade direkt :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-03-01 22:24

Nivåskillnaden mellan när en person sjunger lite svagt och när en stor kör tar i ordentligt upplever jag som en nivå skillnad på 40-50dB minst, men ingen av de stycken jag hört har mer än 24dB i toppnivå. Jag inser att det skulle leda till en inspelning som hade en extremt låg medelnivå.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-01 22:32

Nu har jag lyssnat mer och jag har beställt den :) Den kan man ju inte leva utan 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-03-01 22:37



Jag är inte så övertygad. Det blir litet svulstigt i mina öron. Han finns på spot:en också, f.ö.:

http://open.spotify.com/track/7mPRFemyyKP8kTZ2MvXkeh
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-03-01 22:42

Jäkla behändigt att så lätt kunna jämföra inspelningar, det har jag aldrig tänkt på! Tack för den idén, Alexi!

Peter har fel, Solti går att leva utan, denna gång. Weil for president. Solti har man till Beeth 9, däremot!

Sorry for OT, Alexi.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-03-01 22:52

Solti har riktigt mäktig kör! Jag tror dock den är dynamiskt begränsad då den bara har 20,5dB crest och den låter mest oren av de tre. Monteverdikören är nästan dubbelt så dynamisk med 23,2dB crest och Gardiner håller bäst tempo under Dies irae. 21,2dB crest på Weil som har den bästa solisten.

Men ingen av dem känns live utan låter inspelade :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-02 01:17

perstromgren skrev:Jäkla behändigt att så lätt kunna jämföra inspelningar, det har jag aldrig tänkt på! Tack för den idén, Alexi!

Peter har fel, Solti går att leva utan, denna gång. Weil for president. Solti har man till Beeth 9, däremot!

Sorry for OT, Alexi.


Till B-thovens 9a har man Karajan 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-02 01:25

Alexi, påverkar en längre efterklang crestfaktorn i förhållande till en kortare efterklang?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-02 01:32

perstromgren skrev:Jäkla behändigt att så lätt kunna jämföra inspelningar, det har jag aldrig tänkt på! Tack för den idén, Alexi!

Peter har fel, Solti går att leva utan, denna gång. Weil for president. Solti har man till Beeth 9, däremot!

Sorry for OT, Alexi.


Weil är jättebra. Den kommer god tvåa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-03-02 13:57

petersteindl skrev:Alexi, påverkar en längre efterklang crestfaktorn i förhållande till en kortare efterklang?

MvH
Peter
Det kan iaf göra just så kören låter distad och gröta till det.

Jag rådfrågade en expert på området och fick svaret:
Längre efteklang innebär ju i någon mening att man lägger ihop fler ljudkällor (spegelkällorna blir viktigare) och de blir sämre korrellerade eftersom det har gått längre tid sedan de skapades (om ljudet lever kvar länge). Fler ljudkällor => högre toppfaktor
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-02 15:31

Alexi skrev:
petersteindl skrev:Alexi, påverkar en längre efterklang crestfaktorn i förhållande till en kortare efterklang?

MvH
Peter
Det kan iaf göra just så kören låter distad och gröta till det.

Jag rådfrågade en expert på området och fick svaret:
Längre efteklang innebär ju i någon mening att man lägger ihop fler ljudkällor (spegelkällorna blir viktigare) och de blir sämre korrellerade eftersom det har gått längre tid sedan de skapades (om ljudet lever kvar länge). Fler ljudkällor => högre toppfaktor


Hmm, jag skulle kanske uttryckt det lite annorlunda. Det är de tidiga reflexerna man ser som spegelkällor. Just för att korrelationsfaktorn i efterklangsfältet blir lägre och går mot slumpvis fördelning innebär att det sena efterklangsfältet ses mindre som spegelkällor. Det är förvisso många små spegelkällor men de är inte urskiljbara som spegelkälla. Däremot inträffar det många speciella fenomen i sådana situationer.

Oavsett, så blir det ett visst ljud live på plats och om efterklangen är längre så medför det att tydlighet blir mindre. Nu har Solti valt att uppföra verket som just vad det är, nämligen en sakral mässa och han gör det som ett jubileum och då blir det en stor mässa och då väljer man en stor kyrka med allt vad det innebär.

Då vill i alla fall jag ha ljudåtergivningen såsom det var på plats om det finns möjlighet till det i inspelningen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-03-02 16:22

petersteindl skrev:Då vill i alla fall jag ha ljudåtergivningen såsom det var på plats om det finns möjlighet till det i inspelningen.

MvH
Peter
Jag med och det är synd att de dynamiskt komprimerat det hela för att göra skivan mer lättlyssnad :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io


Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-03-02 23:44

Jag har lagt in den på Spotify nu också, den är tyvärr den hårdast komprimerade av dem alla, men annars tycker jag den är riktigt bra. Orkestern ligger lagom i bakgrunden så kören inte blir dränkt, tempot på Dies Irae känns precis lagom snabbt, inte stressat, men ändå rappt.

Nu gäller det bara att hitta en okomprimerad utgåva :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-03 01:31

Den här versionen var högt skattad på LP-tiden då det begav sig.
Jag hade den då som favorit och Stig Carlsson likaså.
Mozart - Requiem / Armstrong · Baker · Gedda · Fischer-Dieskau · Barenboim.

http://www.amazon.com/Mozart-Armstrong-Fischer-Dieskau-Barenboim-Barbirolli/dp/B000002S0K/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1299107982&sr=1-1

Den har kanske den finaste samling solister som gick/går att uppbringa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-03-03 01:51

Ser man till balansen i körstämmorna och allmänt trevligt ljud på inspelningen, så är Bruno Weils tolkning inte dum.
Lade till Daniel Barenboims tolkning, som har bra tryck i kören, men lite hårdare karaktär i ljudkvalitén.
Men Gardiners tolkning är kanske vackrast.

Nu har jag bara utgått från de i listan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-03-03 15:25

Jag tycker tempot är lite stressat i Barenboims tolkning. Men bra tryck i kören är det, skulle vara mäktigt att höra okomprimerat!

Hm reagerade precis på att Gardiner helt ändrat på blåset i Dies irae.
tu-tut-tu trumpetstötarna är inte med...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re:

Inläggav Kralle » 2018-11-10 21:30

Alexi skrev:Nivåskillnaden mellan när en person sjunger lite svagt och när en stor kör tar i ordentligt upplever jag som en nivå skillnad på 40-50dB minst, men ingen av de stycken jag hört har mer än 24dB i toppnivå. Jag inser att det skulle leda till en inspelning som hade en extremt låg medelnivå.

Var och lyssnade på Mozarts requiem live i kväll. Nivåskillnaden mellan solosången och kören låg på 20-25 dB i min upptagning.
http://user.faktiskt.io/Kralle/requiem_compare.mp3

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det någon riktigt bra inspelning av Mozarts Dies i

Inläggav Tangband » 2018-11-12 08:32

Detta är min referensinspelning på detta verk. Finns även på spotify :)
Länk: https://open.spotify.com/track/2onxHKvC ... USimqapObg
Senast redigerad av Tangband 2018-11-12 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det någon riktigt bra inspelning av Mozarts Dies i

Inläggav Tangband » 2018-11-12 08:34

En annan med extremt bra inspelningskvalitet och utförande. Med supermusikern Savall.

Länk: https://open.spotify.com/track/0hrnlqah ... Pm4Q9377Qg
Senast redigerad av Tangband 2018-11-12 10:23, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re:

Inläggav Tangband » 2018-11-12 10:13

PerStromgren skrev:Jag vet inte om jag möjligen är okänslig, men jag tycker att Weil med Tafelmusik Baroque är alldeles utmärkt! Jag lyssnade nyss på Spotifyversionen med (enkla) lura och hörde inget där, åtminstone. Men kanske kören är för liten?


Lyssnade nyss lite på denna, jag gillar den, :) ganska stramt och höga tempon men det gillar jag i detta stycke.

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Finns det någon riktigt bra inspelning av Mozarts Dies i

Inläggav Thomas Roth » 2018-11-17 13:48

Mozart skrev inte för gigantiska körer och orkestrar som Berlioz och Verdi.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster