Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev: Att vissa påstår massa saker men aldrig levererar är inget nytt.
Schimpans-X skrev:- "Lyssna länge så hörs skillnaderna"
( = hur skall jag klara mig ur den här knipan…)
KorkSniff skrev:
Tror aldrig att jag slagit av stereon för att jag varit lyssningstrött nån gång, men jag kan ju ha fel...
KorkSniff skrev:[Vad är "lyssningströtthet" för något? Är det någon som upplevt det på riktigt?
Schimpans-X skrev:Så egentligen är vi alla ute på hal is, hela tiden, eller…
KarlXII skrev:Inga konstigheter egentligen.
A/B blindtest för att höra skillnad på förstärkare - eller kanske utrustning i allmänhet - är ingen bra metod eftersom testet uppenbarligen gör det mycket svårt att höra skillnad.
Vilket bevisas bra av F/E-lyssningen, som är en metod där det finns goda chanser och möjligheter att göra det.
Ingen av ovanstående tester säger däremot vad man som lyssnare trivs med. Det är bara avkopplad långtidslyssning som ger det svaret.
KarlXII skrev:Inga konstigheter egentligen.
A/B blindtest för att höra skillnad på förstärkare - eller kanske utrustning i allmänhet - är ingen bra metod eftersom testet uppenbarligen gör det mycket svårt att höra skillnad.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Inga konstigheter egentligen.
Ja, det är ingen bra metod om du vill ha kvar din inbillning, det är sant.
Men det är alltid lika roligt och se bortförklaringarna varför det skulle vara svårt att höra i blindtestet, när det alltid är rätt "simpelt" att höra i öppet test.
Känns som självinsikten är väldigt låg hos vissa.
KarlXII skrev:Vissa?
Aja, kul att du har kul iaf.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vissa?
Aja, kul att du har kul iaf.
Ja, att klaga på metoder som får bort ens inbillning är rätt roligt.
grafpro skrev:Vad beträffar validitet är frågan obegriplig. Validitetsproblemet gäller huruvida det man mäter verkligen återspeglar det man önskar veta något om. Om man undrar huruvida någon hör skillnad på förstärkare genom att mäta huruvida någon hör skillnad på förstärkare - då finns väl inget validitetsproblem.
KarlXII skrev:Rätt festligt att vissa inbillar sig att ett blindtest ska till för att säkerställa skillnader - när ingen lyckas. Finns ju enligt samma vissa hundratals exempel där ingen lyckats.
Lite fel metod då kanske? Eventuellt? Möjligen?
subjektivisten skrev:
Eller så inbillar sig folk massa saker! Hur svårt ska det vara att inse det? Det är 2011 nu, dax att släppa magin och det övernaturliga nu och komma med i matchen.
grafpro skrev:Ja, jag vet. F/E är bra för att komma fram till vilka färgningar som finns NÄR MAN VÄL BEVISAT ATT MAN HÖRT SKILLNAD.
Det för oss tillbaka till ruta ett: om alla hör skillnad och dessutom hör vad slags skillnad det är frågan om i öppen lyssning, för att därefter i blind lyssning inte ens kunna säga vad som är A respektive B - eller F respektive E - då har de ju hört i syne!
Åter: är alltså LTS F/E-lyssningar sist och slutligen blinda? Hur många lyssningar? Vilket antal rätt/fel? Man blir mycket nyfiken. Det är ju ändå en respekterad konsumentupplysning.
KarlXII skrev:Inbillar sig att man inte hör någon skillnad?
Ja, så kan det ju faktiskt vara nu när du säger det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster