Ja, man kan börja där.
Men det finns ett aber med iden - det går inte att göra sådana processer
i äkta realtid, annat än således att apparaten blir en kompressor.

Därför
så är det nog bättre att själva fonogrammen har en medelnivåbegränsning.
Men jag gillar tanken, även om det kanske inte finns något bra sätt att
åstadkomma det du föreslår, om det skall fungerar för även strömmande
info.
Tror faktiskt att en bättre lösning är att ta bort begränsningen på spelarna
helt och hållet. Om man vill skona människors hörsel så är det bättre att
titta på störnivån, det vill säga att reducera behovet av att spela super-
starkt, genom att se till så att de lurar eller in-ear-mojänger man använder,
skyddar öronen för kringljud så att lägre räcker.
Jag tror alla (eller nästan alla) som har erfarenheter av hörlurar med aktiv
bullerunderstryckning, håller med mig om att man inte alls känner samma
behov av att vrida upp volymen när omgivningsstörningarna sjunker.
philip skrev:Svante skrev:Och f*n vet om det inte är på väg att vända, jag tycker det har börjat pyra av missnöje i ganska många buskar på senaste tiden.
Det gör det. Jag har sett tendenserna i flera år nu. Jag tror det är nästa grej till och med. Viska kommer bli nya skrika.
HURRA!!!
Eller jag menar...
hurra...philip skrev:En av anledningarna är att själva kriget i konceptet loudness war är över sedan länge. Det som vi ser nu är ett sound och osäkerhet som fortfarande lever kvar.
Det enda som kan rubba denna trend som jag skönjer är om det kommer nya förbud om hur människor får lyssnar på musik. Jag tror att en av stora bidragen att det blev som det blev var att stater och överstatliga organ gick in och detaljstyrde hur människor fick lyssna på musik. Om jag inte minns fel har väl IÖ skrivit en artikel om detta med men med utgångspunkten att hörlurarna förändrades. Musiken förändrades med.
När jag började med mastring för ca 10 år sedan var ett av argumenten med loudness varken sound eller konkurrens utan just att man ville kunna lyssna på sin musik på den volym den var tänkt att avspelas på. Det var helt enkelt ett sätt och kringgå reglerna om hur högt en bärbar mediaspelare fick spela.
Det spelar ingen roll hur bra musiken låter om man inte får spela den på den volym man önskar.
Ja - de portabla spelarnas maxnivåbegränsning är verkligen en av de
huvudlösaste reglerna som någonsin hittats på.
Håller helt med dig om att denna (tillsammans med konkurrensen om
lyssnarna "medelst överröstning" på radio) är ett av de viktigaste or-
sakerna till att det gick så illa. Särskilt illa tycker jag det är med nivå-
begränsningarna - eftersom det är ett beslut som tagits av människor
utan kunskap om hur hörselskaderiskkomplexet ser ut. Jag har talat
med både någon politiker och en person som var "sakkunnig" för av-
görandet, och som på allvar trodde att transienta ljud är farligare än
statiska*.
DET är tragiskt.
Och igen - mastrarna är INTE att klandra för någondera.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket är ett väletblerat feltänk bland många människor som arbetar med
de här frågorna. Ett missförstånd som om jag förstått det rätt sprungar ur
en mycket olycklig formulering i en rapport om hörselskadeorsaker.
("Transienter är farliga" (i betydelsen "de farligaste ljuden i många hörsel-
skadefarliga miljöer är transienter") tolkades som att det är just ATT de är
transienta som gör dem farliga - trots att det verkliga skälet är att dessa
i förekommande fall har hundra- till tusenfaldigt högre toppeffekter än de
statiska ljud som människor i samma miljöer exponeras för...)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).