kablar som förför, upprör och förgör.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-14 15:28

Nej jag kör bara med öppna subjektiva bedömningar där min dagsform och mitt humör spelar stor roll.

Användarvisningsbild
lennartj

Monotest

Inläggav lennartj » 2011-03-14 15:57

...och här kommer min käpphäst :
lyssna i mono på programmaterial du i förväg lärt känna väl i din anläggning med exempelvis EKK-högtalarkabel och har sett till att du har klang, dynamik och timing under kontroll, det vill säga att ljudbilden är centrerad för alla frekvenser, ljudnivåer och "spelar i takt".
Byt kabel till ena högtalaren och lyssna noga på ditt programmaterial.

Förblir ljudbilden centrerad i alla avseenden med allt programmaterial du valt ut finns det ingen anledning att betala mer för kabeln under test än för EKK.
Om ljudbilden börjar skeva för olika frekvenser, ljudnivåer eller t.ex. mellan rytminstrument i bas respektive diskantområdet har du hittat någon reell (och inte inbillad) skillnad mellan kablarna. I det här läget vet du inte vad som är mest rätt, men nu har du ringat in vilken egenskap som skiljer och kan gå vidare med blind eller öppen A/B-lyssning i stereo på vanligt sätt och alternera mellan EKK och kabeln under test i båda kanalerna för nu vet du vilken/vilka parametrar de skiljer sig åt på och behöver inte leta som efter en nål i en höstack om det ens finns någon skillnad och vad en består av. Vilken som låter mest rätt får du dock inte svar på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-14 23:18

adagio skrev:Av alla högtalarkablar jag provat har jag kommit till dessa erfarenheter.
Det finns ingen som är bäst i alla kombinationer, olika kombinationer av kringutrustning resulterar i olika resultat i olika miljöer, iofs inget nytt.

I min värld fungerar enkardeligt alltid bättre ljudmässigt framför mångkardeligt, om inte kardelerna är individuellt isolerade förstås.

Några subjektiva erfarenheter ang olika matrial:
Koppar- fin makrodynamik, betonar det register som röster finns i, fint värmeinnehåll.

Silver- Betonar luftighet, ökar separationen och storleken i ljudbilden, ganska varmt ljud. Mikrodynamiken betonas.

Silverplätterad koppar- Mycket detaljer, kan låta hårt, lite kallt.

Tennpläterad koppar- Grått, återhållet men utan hårdhet eller kyla.

Jag håller med.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-15 00:35

Missförstod alla adagio: han tycker (också) att EKK låter väldigt bra :)

Enkardeliga, rena kopparkablar, precis min erfarenhet, vare sig det är EKK eller Audioquest låter trevligast.

Supras tennlegerade multitrådar är sämre tycker jag (och liknande)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-15 00:45

adagio skrev:Nej jag kör bara med öppna subjektiva bedömningar där min dagsform och mitt humör spelar stor roll.

Exakt där har du skillnaderna. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 03:03

Men Audioquest Type 4 är ju vackra och man behöver inte stå där med skammen över EKK hängande bakom frontarna. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-03-15 07:44

patjoh skrev:Supras tennlegerade multitrådar är sämre tycker jag (och liknande)

Speciellt ply kan nog få förstärkare som inte tål kapacitiv last att låta sämre. Kardelerna är inte legerade utan förtenta vilket utgör en mycket stor skillnad - legerar man tenn med koppar fås något helt annat än en litzkabel.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
lennartj

Supra-besök

Inläggav lennartj » 2011-03-15 09:17

I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.
Finns det frågor som jag kan ha med i bagaget?
Jag väljer, beroende på situationen om jag kan flika in dem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
celef

Re: Supra-besök

Inläggav celef » 2011-03-15 09:25

lennartj skrev:I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.

jag skulle vilja veta vilken produkt i sortimentet tommy tycker är mest prisvärd. jag skulle vilja veta om tommy inte är sugen på att ta fram en superlyxig och helt crazy over-the-top-kabel. jag skulle vilja veta vad tommy tycker om faktisktälsklingarna ekk och ekua. vad tycker tommy om bullet-plug
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 11:05

celef skrev:
jag skulle vilja veta vilken produkt i sortimentet tommy tycker är mest prisvärd. jag skulle vilja veta om tommy inte är sugen på att ta fram en superlyxig och helt crazy over-the-top-kabel. jag skulle vilja veta vad tommy tycker om faktisktälsklingarna ekk och ekua. vad tycker tommy om bullet-plug

vad tycker tommy om vädret?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 11:11

Hur många ton koppar, kränger han per år? :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-15 11:12

Bill50x skrev:
celef skrev:

vad tycker tommy om vädret?

/ B

en fråga till, är tommy inte är lite trött på den blå färgen och skulle vilja införa lite andra fina färger?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-15 11:19

Fråga om han inte tänker ta fram Supra Ply i halogenfritt utf, och om han funderat på högtalarkablar med solida ledare?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-03-15 11:30

Vad avis jag är..tänk om jag också kunde höra så där bra när det gäller skillnader på kablar. 99% av fallen hör jag ingen skillnad alls :cry:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 11:38

Det är en träningssak, det gäller att ligga i och blint. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Hyfs och hövlighet, tack!

Inläggav lennartj » 2011-03-15 11:45

Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.

Det är ganska onödigt att ställa frågor i föraktfull ton, OM jag ställer frågan om koppar-åtgång som faktiskt är intressant kommer jag naturligtvis att formulera om den.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hyfs och hövlighet, tack!

Inläggav paa » 2011-03-15 11:49

lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.

Det är ganska onödigt att ställa frågor i föraktfull ton, OM jag ställer frågan om koppar-åtgång som faktiskt är intressant kommer jag naturligtvis att formulera om den.

Tycker du frågan om halogenfritt var en idiotfråga?
Dom har ju halogenfria kablar i classic- och rondo-sortimentet!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 11:52

lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.

Självklart, men lite kul att retas e´re´ :-)

Intressant vore dock att veta vad TJ själv tycker om värdet i hans kablar jmf med EKK? Att EKK är smidiga som järnrör, phula och allmänt hopplösa att arbeta med är väl ganska klart. Men hur är det ljudmässigt?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 12:20

Man kan ju inte gärna fråga vilken av hans kablar som kommer närmast EKK. Men hans syn på solida enkelledare, kunde vara intressant, även vad gäller signalkabel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-15 12:26

Vad kul. Hälsa Tommy från mig :) När kommer supra med kryogenkylda supraledande kablar? :wink:

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 12:45

Ragnwald skrev:Man kan ju inte gärna fråga vilken av hans kablar som kommer närmast EKK.

Självklart inte. OM man menar att EKK är det bästa. Men om man säljer kablar som kostar mångdubbel mer så bör man väl ha någon åsikt om varför konsumenten ska välja dessa? Bättre ljud? Snyggare? Enklare att hantera? Enklare last för slutsteget?

You name it - någon form av mervärde ska väl TJ kunna prestera?

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-15 12:49

paa skrev:

Nejdå, det var inte din fråga jag syftade på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-15 15:30

Lennart, fråga om han anser att kabelritkningen har betydelse.

Fråga även om han anser att olika kablar (och material även på isolatorn) låter olika.

Fråga om han anser att lödning (olika tenn, olika temperaturer och olika lödtid) påverkar.

Fråga om han anser att olika kontakter låter olika.

På alla frågor - lägg till följdfråga, varför.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-15 15:38

[quote="adagio"]Av alla högtalarkablar jag provat har jag kommit till dessa erfarenheter.
Det finns ingen som är bäst i alla kombinationer, olika kombinationer av kringutrustning resulterar i olika resultat i olika miljöer, iofs inget nytt.

I min värld fungerar enkardeligt alltid bättre ljudmässigt framför mångkardeligt, om inte kardelerna är individuellt isolerade förstås.

Några subjektiva erfarenheter ang olika matrial:
Koppar- fin makrodynamik, betonar det register som röster finns i, fint värmeinnehåll.

Silver- Betonar luftighet, ökar separationen och storleken i ljudbilden, ganska varmt ljud. Mikrodynamiken betonas.

Silverplätterad koppar- Mycket detaljer, kan låta hårt, lite kallt.

Tennpläterad koppar- Grått, återhållet men utan hårdhet eller kyla.

Vet inte om andra upplever det som jag men så tycker jag att olika

kabelmatrial låter eller snarare lämnar för signatur.

Det kanske är att sticka ut hakan, att delge en ljudsignatur till olika metaller?

Vad det gäller dielektrikum så borde det vara mer kritiskt på signalkablar och digitalkablar än högtalarkablar eller?[/

...................

Att silverpläterade kablar låter sämre borde det finnas en teknisk förklaring till- silver leder ström bättre än koppar, vilket torde innebära att elektronerna hoppar mera mellan varandra i de tunna, många trådarna i kabeln, vilket leder till distorsion.

Dessutom oxiderar silver lätt, vilket torde innebära att silverplätering av en kopparkabel är synnerligen dumt.

Man bör tänka på att förstärkarens komponenter är uppbyggda av en massa olika material- en del är konstruerade för att leda ström dåligt dessutom( motstånd) samt kondensatorer och transistorer som består av en massa olika material.

Jag har för mig att det gjorts en undersökning som visar att material som leder ström hyfsat bra- inte låter olika vid kontrollerat blindtest.

Material som används som högtalarekablar i exotiska material, tex tungt vatten eller kolfiber påverkar ljudet negativt så att det upplevs som annorlunda, detta pga dålig kontroll på högtalarekonerna pga sämre dämpfaktor.

Likaså om man använder högtalarekablar i långa längder där plus och minus är åtskiljda kraftigt.

Då får man ju ett diskantfall som kan vara hörbart.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-15 17:48

lennartj skrev:
paa skrev:

Nejdå, det var inte din fråga jag syftade på.

jaha, å vad var det för fel på mina frågor då? :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-15 20:00

celef skrev:

Supra Sword ?

Användarvisningsbild
Lave

Inläggav Lave » 2011-03-15 20:38

adagio, jag är helt ny här på forumet och har med intresse läst din tråd. Jag blir lite nyfiken på att testa din modell av EKK. Hur har du terminerat kablarna?

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 23:00

Det finns många olika varianter på hur man kan använda EKK, jag tycker den variant jag provar är enkel o bra, jag har terminerat med Furitechs skruvbananer i förstärkaränden och tillsvidare rå kabel i andra änden.

Användarvisningsbild
Lave

Terminering

Inläggav Lave » 2011-03-15 23:03

Tackar för info :)

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 23:29

Bild
Kabelduell mellan EKK, Transparent ultra och mina gamla Nordost Frey

Bild
Furutech Skruvbananer i rohdium

Bild