Man kanske skulle använda sig av en lite grövre mdf och spåra den själv. En spårad köpt skiva 9mm skulle kosta 1050 spänn
Moderator: Redaktörer
DosDedos skrev:För dom pengarna så får du nästan två 19mm Mdf.
Det är svårt att få tryck över hela ytan när man limmar tunnare skivor.
Jag brukar såga ca tre fjärdedelar in i skivorna.
Spånskivorna är lättare att böja,speciellt om man böjer fulsidan.
nadifierad skrev:Eller kan du göra som billjudbyggarna!? De formar med vad de har till hands, mdf, ståltråd, tyg...
Sedan dränker de hela härligheten i Epoxi och glasfiber. Sedan är det bara att spackla, slipa, måla,spackla,slipa,måla,spackla...![]()
Men oj, vad snyggt det kan bli!
Bill50x skrev:Hur gör man när man böjer trä till möbler? Har för mig att det är varm ånga som gäller men det borde väl kunna letas upp här på nätet.
/ B
RogerGustavsson skrev:Masonite är kanske enklare att böja? Gjordes ett böjt hörn i kåken där jag växte upp. Vad jag minns blötte de upp den.

DosDedos skrev:Det är flera olika radier.
Det enklaste för att få ut den biten borde vara att skriva ut i rätt storlek och föra över på träskivan(om du inte har tillgång till fina maskiner)!
Angående masonite så tycker jag att det är svårt att få ett jämt hårt tryck över hela ytan!
Det är lätt att få luftfickor.
DosDedos skrev:Jag skulle personligen inte använda masonite.
Trälim bygger på att man ska kunna applicera ett hårt och jämt tryck,limmet i sig har dålig bärkraft.
Vad blev det av din ide med 6mm mdf?
Gör några testlimningar med lite olika skivor för att bilda dig en uppfattning om hur materialen fungerar!
rotel2 skrev:Jonka; Har byggt med ganska EXAKT den där formen, 6mm mdf.
Men jag skruvade, fast det ville du undvika va?
rotel2 skrev:så här: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 49309&st=0
rotel2 skrev:så här: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 49309&st=0

sky_eye skrev:Man kan ju skruva ur dem och använda samma hål till nästa lager.
Skruven behövs bara till limmet torkat.
Nattlorden skrev:Hmm... flyttar sig inte hålpositionerna lite mellan skivorna beroende på bockningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster