Tips på bredbandigt mikroelement.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Tips på bredbandigt mikroelement.

Inläggav Slartibartfast » 2011-03-24 17:53

Jag skulle vilja ha tips (om någon har det) på ett 1½" element som kan leverera en skvätt ljud på ett trevligt sätt. Jag har faktiskt inte kommit längre än att inse att jag behöver just exakt detta! Så alla inputs kring elementvalet kan räknas in.

Det finns några krav, såklart:

1. Storleken. Det avkrävs ett litet element och att gå upp enormt i storlek är inte ett alternativ!
2. Bredbandigheten. Den vill vara så trevligt ljudande som möjligt i något område kring 100-150Hz uppåt 15000Hz. Begränsningarna kommer ju givetvis finnas, men betänk att man vill ligga i området "väldigt portabla mp3-spelarhögtalare".
3. SPL/W. Effektivitet är bra och roligt.
4. RUGGED!!!1 Om elementet är tätt, är det bra. Om det även klarar ett stort arbetsområde temperaturmässigt, är det också bra*. Om elementet är tätt, är det bra! Om livslängden på de mekaniska delarna är lång och tål lite skit, är det bra!*
5. Pris. Billigt är bra, även ifall det inte är en megastor grej, så är inte ljudgrejen så viktig att man vill betala hutlöst (>någon hundring).

Tänk att man skulle vilja uppa högtaleriet i en laptop, typ.

[slrt]

*Jag vet vad som händer permanentmagneter som utsätts för varierande magnetfält i minusgrader. Jag vill främst typ välja bort ocoatade pappmembra, aluminiummembran, skum-surrounder etc. Det ska hålla för lite skit helt enkelt!

PS Första inlägget på väldigt länge, så var timid mot mig. ;)
admin

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-03-24 18:43

Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-03-24 20:15

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-24 20:24

Skrota någon datorhögtalare typ Logitech, de låter förvånansvärt bra.
Sitter just nu och tittar/lyssnar på fyra st. 1,5":are. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Tips på bredbandigt mikroelement.

Inläggav PerStromgren » 2011-03-24 21:46

Slartibartfast skrev:PS Första inlägget på väldigt länge, så var timid mot mig. ;)

Jo, jag ser det: back in town! Välkommen tebax!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-25 08:06

Men... SLARTI.. Hey man! :D

/Peter

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2011-03-26 19:37

Kolla in Vansonic http://www.veco.com.tw/

Några som kanske är intressanta finns på Elfa:

30-207-57
30-207-73
30-207-65

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-03-26 20:50

Välkommen tillbaka!

Trots att jag inte skrivit direkt med dig, så välkomnar jag din fina attityd åter!

/Falkis

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2011-03-29 10:09

Åhoj allesamman. Jag har intte riktigt fått in det där med att "gå till faktiskt.se och skriv" i min vardagliga to-do (vartimliga kanske?) lista än, så det kanske tar lite längre tid än vad det historiskt sätt gjort innan jag svarar. Än värre blev det när faktiskts internet onekligen inte funkade när jag skrivit klart inlägget. Nåja, skärpning gäller!

Screen, jag håller med dig. Dock har den lite för stor diameter för att få plats! Det visade sig faktiskt att jag vill komma under 40mm ytterdiameter. Damnit liksom! Samma sak gäller dig Petter, som du förstår. Dock så kom jag mig för att kolla igenom TB-utbud och där fann jag något som verkade intresssant ändå.

Ragnwald, tyvärr är det lite ett krav att man ska kunna köpa elementet... ;)

Piotr, perstromgren och Falkis: Woop woop! Ska försöka hålla igång mitt faktistande en skvätt bättre idag än de senaste åren. Är faktiskt lite sugen på att göra just det, atm!

Weedo, det var faktiskt just Veco-element som var på väg att användas, men jag gillade inte skumupphängningen och aluminiumkonen! Dock så klarade det element från dem som testades att totaldränkas i vatten, torka och sedan låta som vanligt. Det fungerade som det skulle även efter fem repetitioner!

Hur som, det lutar åt att ett icke-cirkulärt element ska användas så jag letade upp ett mindre element från Tang-band. Vi ska nog ta hem några sådana och mäta upp samt fysiskt stressa dem. Återkommer hur det går, har ni nå inputs så skrik till!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2011-03-30 08:54

Slartibartfast skrev:Weedo, det var faktiskt just Veco-element som var på väg att användas, men jag gillade inte skumupphängningen och aluminiumkonen! Dock så klarade det element från dem som testades att totaldränkas i vatten, torka och sedan låta som vanligt. Det fungerade som det skulle även efter fem repetitioner!
[slrt]

Bara lite intresserad: Varför gillade du inte konerna och kanterna?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-03-30 09:43

Skulle vilja hoppa in i tråden eftersom jag är på jakt efter något liknande.
Hur pass bra 2" kan man hitta egentligen, alltså om priset inte är en faktor. Och hur pass kapabelt kan man förvänta sig att ett så smått element blir med en delning på cirkus 350hz?

Tänkte prova att plocka in dessa i bilen, där diskanterna sitter i dagsläget. Med lite tidskomp så är tanken att få upp röster på instrumentbrädan, och slippa en tvådelad lösning i toppen.

Frågan är bara hur mycket ljudtryck dom kan häla med...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2011-03-30 13:10

David, det är en väldigt bra fråga! Det är ju helt klart värt att undersöka, nyttja gärna denna tråd till just det (jag kommer återkomma med resultat ifrån vårt urval).

Weedo, det föll på att det hade en aluminiumkon och skumupphängning. Jag vill att den ska överleva lite påfrstning och då ville jag ha lite mer hållbara material än så, det var faktiskt det ända! Det kanske blir att jag ändå kommer bygga någon typ av testlåda för det elementet och mäta/lyssna på det, beroende på vad TB-elementet levererar!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-30 16:43

Jag kämpar med ett par högklackade ... f'låt .. två par 2" HiVi (Hette B2n eller något sådant), som ska in i ett par skor.

Jag har ju använt det större tretumselementet i mina fONKEN (hONKEN) och det är ju (nästan) hur bra som helst.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2011-03-31 09:45

Ojojoj, *infoga ordvitsar om feminina högtalare*!! De där måste det finnas en bild på, eller hur!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-31 09:53

inte bäverns, men väl
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum