Hej alla!
Den som vill kunna återge >99% av all akustik musik bör klara 100 dB i topparna (möjligen lite mer i basen dock). 100 dB är ett rimligt krav på en stor anläggning tycker jag.
Vill man ställa mycket höga krav kanske >110 dB är rimligt. Det är faktiskt vad jag uppmätt från Bolero på konserthuset (som jag hörde att någon nämnde, så jag utgår ifrån att det måste vara just min mätning som åsyftades, det kan ju inte vara så värst många som mätt just ljudtryck i just konserthuset med just Boleros final som ljudkälla

).
Jag kan för säkerhets skull nämna att det näst högsta ljudtryck jag mätt upp på samma ställe (konserthuset) var bara precis stax över 100 dB på lyssningsplats, men så har jag inte gjort sådär jättemånga mätningar där heller (kanske har jag haft mätaren med mig max 20 ggr till konserthuset).
Kan nämna att Bolero inte var "härligt" starkt, utan snarare olidligt starkt, och faktiskt den enda gång jag hört verket som jag pluggat proppar i öronen. Det låter för övrigt väsenligt svagare på alla andra områden i konserthuset, än där jag satt mig vid detta tillfälle.
Viktig anmärkning:
Eftersom det inte fanns uttalat vad som menades med dB i frågan, alltså var ljudtrycket skall mätas, får det förmodas att det handlar om "dB på lyssningsplats". Det nämndes heller inte om det var maximalt RMS-ljudtryck eller "äkta transientljudtryck" som menades.
Eftersom få ljudtrycksmätare mäter äkta transientljudtryck överhuvudtaget, utgår jag ifrån att det är max-RMS som åsyftas. Även det är ju en sorts transientljudtryck. Det är ju också i sådana här sammanhang en mera logisk enhet, eftersom även en sinusvåg på 100 dB faktiskt ger 103 dB "äkta transientljudtryck", trots att den där sinustonen ju upplevs rätt statisk, och inte transient alls...
Max-RMS kör vi alltså!
Låt oss då räkna lite:
Tittar man på "medelhögtalare" med 8 ohm impedans har den en känslighet om 86 dB @ 2,83 V, mätt en meter framför högtalaren (statistiskt mätt, inte utläst ifrån de ofta alltför generösa broschyrerna). Vissa ligger förstås både en och två dB över detta, men andra ligger å andra sidan flera dB under.
En högtalare med den känsligheten får på lyssningsplats och spelandes ensam (gällande t ex en vänsterpanorerad signal från en multimonoinspelning eller ett vänsterifrån kommande ljud från en X/Y-inspelning) en känslighet om bara 76 dB (allstå från samma 2,83 volt med lite drygt tre meter till lyssningspatsen). Ljudtrycker sjunker ju med kvadraten på avståndet.
Vill man uppnå 110 dB behövs alltså +34 dB = 2,5 kW.
Vill man uppnå 120 dB behövs +44 dB = 25 kW.
Vill man uppnå 130 dB behövs +34 dB = 250 kW (en kvarts miljon watt!).
Vill man uppnå 140 dB behövs +34 dB = 2,5 MW.
I samtliga fall talar vi om förstärkareffekt. Det kan nämnas att 2,5 Megawatt ut från nätet kräver att man har säkrat med 10 000 A, per kanal givetvis...
Om man spelar uteslutande inspelningar som är av AB-typ minskar behovet av effekt med 3-6 dB broende på var i ljudbilden ljudet skall kunna reproduceras. För 110 dB behövs då mellan 625 W och 1,25 kW. Fortfarande rätt stora effekter.
Vad jag vill antyda är att alla avgivna gissningar i denna tråd nog inte är helt verklighetsförankrade. Jag tror att de flesta som gissat faktiskt inte har någon jättekoll på hur starkt det är när det är 110 dB
på lyssningsplats.
Någon nämnde att "piP klarar 105 dB, och att det inte räcker", eller något liknande.
Huruvida ljudtrycket från piP räcker kan förstås diskuteras, det är ju en väldigt liten högtalare, men om vi skall tala om "verkligt ljudtryck på lyssningsplats" bör man minnas att de 105 dB är angivet per par, och med 1 dB hjälp från rumsklang tillagt, vilket är normalt från ett rum (detta finns noggrannt redovisat i mitt produktblad, och dessa siffror är för jämförelser mot andra högtalarsystem, sättet att ange är ju standart i proffsvärlden). Siffrorna skall därför inte ihopblandas med ljutryck på lyssningplatsen!
Någon rumshjälp får man inte när det gäller Max-RMS-transientljudtryck. Dessutom måste man kunna klara sig med en högtalare (eftersom inspelningar kan ha helpanorerade inslag) och lyssningsplatsen är näppeligen en meter framför högtalaren i normalfallet.
Med lyssningsplatsen som utgångspunkt och enkanaligt krav blir det inga 105 dB, utan snarare 88 dB. Den som tycker att det inte räcker skall alltså minnas att det är 88 dB som man inte tycker räcker.
Vill man ha de "10 dB till" som någon efterlyste, vilket jag tycker är högst rimligt i en "stor anläggning" är det 98 dB man önskar sig - alltså 17 dB mindre än 115 dB.
"17 dB mindre" kan översättas till att den förstärkare man behöver kan vara 1/50 så stor som man trodde. Trodde man att man behövde 3000 W räcker det alltså med en 60-wattare.
Vh, Ing. Öhman
- - - - -
PS. Skall man undersöka "ljudtyck på lyssingsplats" och vill undvika sammanblandning med rumsresonanserna i basområdet (som ju kan tänkas ligger massor av dB över själva direktljudsljudtrycket i många rum, utan att vara ett dugg relevanta för systemets egentliga förmåga) bör man mäta sådana här saker A-vägt. Man kan alltid koppla om till C-vägd kurva för att jämföra dock, men är det systemets sanna transientljudtryck man vill undersöka är A-vägd kurva (och snabb respons) bäst.
Mätt på detta sätt använder jag om sanningen skall fram ytterst sällan ljudttryck större än 100 dB. Det är redan det så starkt att man har mycket svårt att höra varandra även om man skriker så högt man kan.
- - -
PPS. En annan sak man kan konstatera är att man för att kunna åstadkomma ljudtyck i den högre kategorin >120 dB inte kan använda vanliga hifi-högtalare alls,ens om man har slutsteg på flera hundra watt.
Men en extremkänslig högtalare med tillika extrem effekttålighet kan det bli väsentligt starkare dock. Kombinationen 92 dB och 2000 W ger på lyssningsplats (jag utgår nu ifrån AB-upptagningar med ljudtrycksförmågan integrerad över hela ljudbilden) 82 + 33 dB + 4,5 = 119,5 dB. Kort sagt ett ohyggligt ljudtryck, men fortfarande inga 120 dB!
- - -
PPPS. I basområdet gäller lite andra regler och större ljudtryck kan alstras (även om de flesta system snarare har sämre kapacitet i det lägsta registret). Detta samtidigt som såväl behovet som ofarligheten för öronen är större vid mycket låga frekvenser. Men fortfarande är 120 dB på lyssningsplats OERHÖRT mycket, och då talar jag förstås, ehuru bas, fortfarande om transientljudtryck, och inte om fula smalbandiga effekter av rumsresonanser.
Sistnämnda låter ju inte något bra alls (även om vissa bilstereobyggare tycks eftersträva just den sortens fula entoniga ljud, vilket kräver en rik begåvning av dålig smak och elektronisk menipulation (eftersom bilkarossen inte naturligt har dessa problem). Så kallade sjunde ordningens baslådor (vilket för övrigt terminologiskt är fysikaliskt nonsens) har dock sådana fel, så de är populära...
- - -
Edit: Förtydligande angående >110 dB för Bolero efter att jag hittat anteckning om mätningen på konserthuset: Det var 112 dB peak/fast (vilket betyder peak-RMS).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).