Nya Megatrend

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-03-30 14:40

2-ch skrev:Kul BB. Jag vill gärna komma på demo. Har bara hört Megatrend en gång och det var en hel massa år sedan.

Du är självklart välkommen! :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-03-30 14:52

Patrik_B skrev:wow! :D

Jag skulle själv vilja lyssna på dessa! Sen antar jag att min kollega som hyllar sina Audiotronic DM2:or med KEF-basarna också vill höra dessa.

Trevligt! Du är självfallet precis lika välkommen som alla andra.

Patrik_B skrev:Hur kommer demon att gå till? Behöver vi komma hem till dig eller räcker det med att kliva ut på altanen i Fålhagen vid angiven tidpunkt för full hörbarhet? :wink:

Det viktigaste är att du tar med fikabröd :-)

Skämt åsido, lysningen tillgår under glatt samspråkande med en hel del kaffe förstås. Vi håller till i demorummet då det är fri parkering ett stenkast från ytterdörren och kvällstid garanterat fritt från andra hyresgäster. Ingen behov av att ta hänsyn till grannar med andra ord :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-03-30 14:58

Alexi skrev:Missade att skriva att även jag vill komma på demo!

Kanske vi kan ha en faktiskt demo kväll?

Låter som ett jättebra idé! :)

//BB

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-30 17:22

Alexi skrev:Missade att skriva att även jag vill komma på demo!

Kanske vi kan ha en faktiskt demo kväll?

+1
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-03-30 17:29

Bor ju bara ett stenkast bort. Så pm:a gärna mig vid ev. demo.
M.v.h.
Landa

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-03-30 17:39

Mäktiga högtalare det där. Fast min sambo skulle få slag om jag baxade in sådana i vardagsrummet. :wink:

..å andra sidan kanske det skulle bli rätt snyggt. Vardagsrummet är ju stort så det räcker i alla fall 8)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-03-30 17:42

BB:

Det som var slående sisst jag var hos dig o lyssnade, ihop med KarlXII, Piotr, Äggbert m.m var den fjäderlätta toppen och det kristallklara mellanregistret. Detta trotts att det knappast fanns någon utpräglad sweetspot att tala om. Anna-Lotta Larsson lät ju helt fantastisk där hon stod o sjöng :P Oansträngt och rent som en fjällbäck som den gammle Dussin brukar säga :)

Är du beredd att utlova ännu bättre upplevd prestanda vid kommande besök!?.... för mäter bättre på pappret gör de nya ju säkerligen :D

Låter som en flummig frågeställning men det vore kul att höra din uppfattning i frågan. Tror du de nya Megatrend kan blomma ut på någe sånär rättvist sätt i ditt demo rum?

DS väntar ivrigt på att få resa till Uppsala igen :P
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-30 17:48

BB skrev:
single_malt skrev:
BB skrev:
single_malt skrev:Den här högtalaren riktar sig till köpare som inte oroar sig för spridningsegenskaper överhuvudtaget :D

Och vad är det som får dig att tro det?

//BB

Det var kanske lite fördomsfullt men jag utgick ifrån att den som överhuvudtaget reflekterar över spridningsegenskaper vill att de ska vara så jämna som möjligt i horisontalplanet.

Det är med omtanke om dessa som potentiella ägare har möjlighet att själva anpassa delning- och spridningsegenskaper samt branhet enligt egna önskemål. Detta är möjligt tack vare de ingående elementens förhållandevis breda frekvensomfång.

//BB

Ja, då kan dom välja vilka frekvenser loobningen kommer att ske! Det är säkert vissa frekvenser som är bättre eller sämre än andra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-03-30 20:44

Åh, riktigt kul! Kommer gärna över på en kopp te och lyssnar.

Men jag har svårt att släppa tanken på en linjekälla med 3"-are mellan basmodulen och diskanten ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-30 21:47

BB skrev:
Alexi skrev:Kanske vi kan ha en faktiskt demo kväll?

Ja, det är nog en bra idé att inte blanda faktisktnördar med potentiella kunder... iofs kanske det finns någon enstaka som kvalar in i båda, det skall jag låta vara osagt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-03-30 22:39

Nattlorden skrev:
BB skrev:

Ja, det är nog en bra idé att inte blanda faktisktnördar med potentiella kunder... iofs kanske det finns någon enstaka som kvalar in i båda, det skall jag låta vara osagt...

???

Menar du att det inte finns folk utanför Faktiskt.se som förstår och kan uppskatta det BB gör, eller!?

Förklara gärna vad du menar!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-03-30 22:52

Nej, han menar att övernitiska tekniknördar snackar kanske ner produkten inför hukande spekulanter såklart.

Tekniknördar har således ingen takt och ton utan säger rakt ut vad de anser. Det lyser igenom att Nattlorden är lite småskeptisk :)
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-03-30 23:19

Intresserad jag med, har aldrig besökt Transmission Audio trots att jag bor nära stan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-30 23:37

DS skrev:
Nattlorden skrev:
BB skrev:

???

Menar du att det inte finns folk utanför Faktiskt.se som förstår och kan uppskatta det BB gör, eller!?

eller menar han att faktisktnördar inte är potentiella kunder?
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-03-31 07:12

Birger skrev:Mäktiga högtalare det där. Fast min sambo skulle få slag om jag baxade in sådana i vardagsrummet. :wink:

Äh... det är väl bara att snacka lite med BB så slänger han in en spa-weekend i paketet, då kommer saken i ett helt annat läge ska du se :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-31 07:18

DS skrev:Menar du att det inte finns folk utanför Faktiskt.se som förstår och kan uppskatta det BB gör, eller!?

Förklara gärna vad du menar!

Jösses vad konstigt man kan tolka!

Jag menade att jag inte är säker på att den sortens frågor/diskussion som kommer att uppstå med en flock faktisktianer är helt kompatibel med det som jag ser som den primära kundkretsen och dessa vill vi ju inte skrämma bort, eller hur? BB förtjänar all framgång han kan få - det är ju kanonfina grejor!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-31 07:22

MagnusÖstberg skrev:Nej, han menar att övernitiska tekniknördar snackar kanske ner produkten inför hukande spekulanter såklart.

Tekniknördar har således ingen takt och ton utan säger rakt ut vad de anser. Det lyser igenom att Nattlorden är lite småskeptisk :)

Haha... det där var att hårdra det. Nej, jag menade inte snacka ned... utan mer bara snacka och ställa tekniska frågor och det behöver inte gå bra med de som bara vill lyssna på musik utan babbel.

Inte alls skeptisk till produkten, jag extrapolerar ifrån liknande koncept jag hört och förväntar mig att de spelar storskaligt, detaljrikt och med pondus. Hade gärna lyssnat jag med, men för långt bort.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-31 09:08

Nattlorden skrev:Jag menade att jag inte är säker på att den sortens frågor/diskussion som kommer att uppstå med en flock faktisktianer är helt kompatibel med det som jag ser som den primära kundkretsen och dessa vill vi ju inte skrämma bort, eller hur?

Vilken är den "primära kundkretsen"?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-31 09:16

JanBanan skrev:Vilken är den "primära kundkretsen"?

Det får du fråga BB naturligtvis.

Min åsikt i frågan är:
De med tillräckligt stor plånbok. Har inte uppfattat att medelfaktisktianen rör sig i den ligan (det gjordes en poll en gång i tiden).

Typiskt CxO-folk, yuppies eller släktpengar skulle jag gissa.

( Sen tror jag inte ankdammen sverige är i närheten av huvudmarknad... kanske knappt ens på kartan. )

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-31 10:34

Det verkar kul med stora dipoler.

Jag har aldrig hört ett par megatrendhögtalare.

Däremot har jag förr funderat väldigt ingående på att bygga något liknande med betydligt billigare element. Det är ju kul med den höga känslighet och de höga ljudtryck som kan uppnås med små förstärkare.

Tänk om man skulle använda 4 MuPPs- element, en liten diskant och 8 åttatumsbasar och användande av enkla, flacka delningsfilter i en trevägare utan låda, bara en stor ( enorm ) MDF- baffel....

Delning någonstans vid 500 och 6000 hz, tja man kan ju drömma... :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-31 10:50

Vilken är den "primära kundkretsen"?

somaliska busschauförer naturligtvis
fast själv misstänker jag ljudgalningar med fet plånbok
testa med Vladimir Antonov han värkar både galen och försedd med en fet blånbok som han vill bränna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-03-31 11:27

Kundkretsen finns i Asien :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-31 12:04

Jag tror nog att kundkretsen för högtalare i denna prisklass kan vara större än man anar, förutsatt att man får ljudvaluta för pengarna (vilket jag inte betvivlar när vi talar Bosse..)
Det är inte värre än att de flesta medelsvenssons skulle kunna ha ett par, såklart på bekostnad av något annat.
Hur många V70 säljs nya i sverige varje år? Att amortera på ett par Megatrender och åka Passat-1998 istället är nog ett alternativ för fler än man tror.
Jag tycker att historien visar att har man en produkt som är exceptionell för sitt pris så finner man också kunder. Nästan oavsett vad priset nu råkar vara.

En hel del handlar nog också om sociala förhållanden.. Jag själv har hifiprylar för kanske totalt 50k och jag åker en hyfsad bil. Nu råkar jag dock ha blivit med fru och barn..
Hade jag varit ensam hade jag utan vidare hellre haft en nolla till efter min värdering av utrustningen istället för att som nu betala på boende, bil och annat som inte är självvalt utan påkommet av den bättre hälften..

Vad jag vill ha sagt är att man inte behöver vara rik för att ha fin hifi, om man prioriterar fin hifi framför annat de flesta har som kostar lika mycket.
Själv är jag inte rik men jag köper ändå Ardbeg (ten duger gott) istället för Statesman för att vissa grejer får kosta. Hade jag varit ensam hade även hifin fått kosta...
Det mest resursslukande jag har är fru och barn. Det är svårt att prioritera bort.

Jag tror att den typiska kunden är en enormt musik och teknikintresserad herre i medelåldern, ensam, bra jobb och som förlorat sina vänner och sitt hopp i den bittra skilsmässan...*s*
Och som tycker att nu är han värd vad han inte kunnat skaffa med satmaran i vägen..
Folk i den situationen är inte så sällsynta... Det handlar bara om att nå dem!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-03-31 12:18

MagnusÖstberg skrev:Kundkretsen finns i Asien :)

Är det inte väldigt ocentralt med ett demo-rum i Uppsala då? :?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-03-31 12:25

Bonkas skrev:Jag tror att den typiska kunden är en enormt musik och teknikintresserad herre i medelåldern, ensam, bra jobb och som förlorat sina vänner och sitt hopp i den bittra skilsmässan...*s*

Bittra personer utan vänner köper Megatrend!

En kanske inte helt lyckad slogan.....
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-03-31 12:37

Sanny_X skrev:

Inte alls.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-31 12:42

MagnusÖstberg skrev:
Sanny_X skrev:

Inte alls.

Fast det finns en risk man hamnar på fel ort om man inte ser upp...

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-31 12:44

Sanny_X skrev:
Bonkas skrev:Jag tror att den typiska kunden är en enormt musik och teknikintresserad herre i medelåldern, ensam, bra jobb och som förlorat sina vänner och sitt hopp i den bittra skilsmässan...*s*

Bittra personer utan vänner köper Megatrend!

En kanske inte helt lyckad slogan.....

Haha.. Nej, förmodligen inte..

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-31 13:43

behöver inte Fredde Schiller uppgradera sin anläggning?

edit fast ennu fränare vore ju om han i ett avsnitt åkte hem till ingvar och köpte ett par 64:or som behöver lite ackustikfix i freddes ekokammare :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-31 14:06

Och som tycker att nu är han värd vad han inte kunnat skaffa med satmaran i vägen..
Folk i den situationen är inte så sällsynta... Det handlar bara om att nå dem!

Spännande världsbild du levererar. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi