Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 12:55

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:och i den bättre anläggningen så är ljusheten inte alls lika påträngande, stereobilden är plötsligen på plats och det gungar mycket bättre. Helt ok instrumentseparation.

Kan du testa Breaker, Breaker också?

Hittar ingen youtube variant som låter som rimligt exemplar... detta låter ju totalförstört i lurar redan:
http://www.youtube.com/watch?v=wG5nEcnDU38

Det är inte mycket bättre på skivan. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 12:56

mx skrev:Det är inte mycket bättre på skivan. :P

Fast då är det ju medvetet valt att det inte skall vara värst njutbart, det ska ju ingen anläggning fixa till.

Får prova försiktigt så jag inte stör någon.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 13:00

mx skrev:Räcker vilken skräphögtalare som helst för att täcka musikintresset?

Självklart - det enda som inte går att lyssna med är grejer som är defekta på nåt sätt.

Jag tror att det är det gamla vanliga - man hakar (omedvetet) fast musiklyssnandet/intresset vid hifi-intresset, när man sitter vid sin braiga Hifi-anläggning och ska njuta av musik. Istället för att ha det som två parallella men näraliggande intressen (som jag brukar säga) så hakar de i varandra just då.

Som du sa; "....något psykologiskt med att leta efter fel, då jag vet att det går
att få bättre. Ett par hörlurar är svåra att göra något åt liksom."

Hörlurarna inbjuder inte mentalt till att sätta musikavnjutandet i relation till återgivningen på samma sätt som när man sitter hemma i sweetspot. Tankarna går då till hifi, eftersom det är hifi man använder. Vilket sabbar för musiken.

Du ser inte hörlurarna som "hifi" (även om man skulle kunna), inte heller datorhögtalarna - då kommer du inte in på de tankegångarna helt enkelt...!

Så man måste se "hifi-musiklyssnandet" som en specifik aktivitet då den ofrånkomligen involverar hifi-anläggningen hemma och ens hifi-intresse. Det blir lite speciellt. Det kan ju vara kul i sig, men musiken får inte vara helt ifred liksom :)

Edit: så det har inte ett dugg att göra med skillnader i ljudkvaliteten mellan lurar, datorhögtalare, hifi etc. Däremot skapar dessa olika "mind set" eller vad man ska säga.
Senast redigerad av phloam 2011-04-06 13:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 13:00

Det lät bättre denna gången med. Instrumenten flyttades ur "sånggröten" och det blir tydligare att det mest är frågan om en massa effekt/kompression på sången.... övrigt låter helt ok och sångljudet får man tolka som ett stilgrepp. Mycket mer lyssningbart i stereon.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 13:40

Isaac skrev:
subjektivisten skrev:Jag vill säga tvärtom, att hörlurar är helt värdelöst, som ett se en färgfilm svart vit.
Hur tänker du nu?

Taffligt ljud med totalt onaturlig ljudbild.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 13:53

subjektivisten skrev:Taffligt ljud med totalt onaturlig ljudbild.

Sennheisser Orpheus med X-feed tror jag skulle kunna låta väldigt bra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 13:55

mx skrev:

Tror att det är olika typer av gåshud.

Varför det? Gåshud är väl gådhud, vad man får det av är ju personligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 13:57

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Taffligt ljud med totalt onaturlig ljudbild.

Sennheisser Orpheus med X-feed tror jag skulle kunna låta väldigt bra.

Lika bra som en bra anläggning? Knappast. Det är lite som att ställa bandet på "fel" sida hallen och istället för att låta publiken vända på sig så ställer man PA't på andra sidan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 13:58

subjektivisten skrev:Lika bra som en bra anläggning? Knappast. Det är lite som att ställa bandet på "fel" sida hallen och istället för att låta publiken vända på sig så ställer man PA't på andra sidan.

Upplösningsmässigt spelar de ju i samma liga så de bästa högtalarna, så om X-feed bara lyckas flytta ut ljudet ur huvudet ut ut framför så borde de slå de flestas återgivning. (Sen tror jag iofs att subwoofers eller bra buttkickers behövs därtilll för trovärdig baskänsla.)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 14:32

subjektivisten skrev:
mx skrev:

Tror att det är olika typer av gåshud.

Varför det? Gåshud är väl gådhud, vad man får det av är ju personligt.

Då kan du få gåshud med sunkiga lurar också då m.a.o.? :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-04-06 14:45

Om vi bortser från ljudbilden så kan jag inte förstå varför lurar skulle ha sämre ljud än högtalare. Är det verkligen så svårt att konstruera vettiga lurar? Har ett par gamla Sennheiser HD 450 som jag tycker låter väldigt bra, i alla fall på den typen av musik jag spelar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 15:17

Vilka hörlurar ger en fysisk bas?

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2011-04-06 15:27

Snäckor med låg distorsion och hög verkningsgrad, mindre rumsakustisk interferens, dessa ingjutna med silikon som ger proximityeffekt, isolering mot yttre störningar och massa bas.
Senast redigerad av Isaac 2011-04-06 15:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 15:28

subjektivisten skrev:Vilka hörlurar ger en fysisk bas?

Alla som är så stora att du står inne i dem.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 16:52

Självklart så är det lika bra ljud i lurar som i andra bra system, det är bara konceptet/förutsättningarna som skiljer sig. Självklart så skulle de låta "lika bra som högtalare" om man bara slapp ha kåpor på öronen utan kunde ha stora träkabinett på golvet och element på 8" istället för 4 cm :roll: Då skulle man kunna använda hörlurar som högtalare också :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 16:53

subjektivisten skrev:
Isaac skrev:
subjektivisten skrev:Jag vill säga tvärtom, att hörlurar är helt värdelöst, som ett se en färgfilm svart vit.
Hur tänker du nu?

Du trollar väl inte nu va :D (nej just det ja, är ju på ignore)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 16:57

Nej, jag är övertygad att han tycker så och det respekterar jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 17:04

Ursäkta, men att avfärda hörlurar som sådana med "taffligt ljud" mot bättre vetande är rent trollande. Finns ingen som helst substans i ett sånt uttalande, en ren provokation. Men provokationer är ok, jag ville bara göra subben medveten om bristen på substans och att det kan uppfattas som rent trollande av andra :)

Fast han behöver ju inte ens läsa det jag skriver så skit samma :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 19:50

phloam skrev:Ursäkta, men att avfärda hörlurar som sådana med "taffligt ljud" mot bättre vetande är rent trollande. Finns ingen som helst substans i ett sånt uttalande, en ren provokation. Men provokationer är ok, jag ville bara göra subben medveten om bristen på substans och att det kan uppfattas som rent trollande av andra :)

Om du rent generellt hade lyssnat på musik med ett sådant innehåll och på sådan nivå att det känns i bröstkorgen - hade du då tyckt några som helt lurar var tillfredsställande?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-06 20:04

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Ursäkta, men att avfärda hörlurar som sådana med "taffligt ljud" mot bättre vetande är rent trollande. Finns ingen som helst substans i ett sånt uttalande, en ren provokation. Men provokationer är ok, jag ville bara göra subben medveten om bristen på substans och att det kan uppfattas som rent trollande av andra :)

Om du rent generellt hade lyssnat på musik med ett sådant innehåll och på sådan nivå att det känns i bröstkorgen - hade du då tyckt några som helt lurar var tillfredsställande?

Som jag alltid har sagt. Lyssna i lurar är som onani. Inte den riktiga varan.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 20:28

Nefilim skrev:Som jag alltid har sagt. Lyssna i lurar är som onani. Inte den riktiga varan.

Lyssna på Sarah Brightman eller Enya i ett par Orpheus och jag slår vad om att du inte kommer att fundera över vad som är äkta vara... :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 20:35

Nattlorden, som jag skrev förut så tycker jag att det är helt barockt att påstå att hörlurar låter "taffligt" baserat på jämförelser med högtalare. Som du själv skrev så är ju de enda ljudmässiga kompromisserna just den kroppsligt/fysiskt upplevda basen, samt en annorlunda ljudbild. Att försöka få det till att det låter "taffligt" rent generellt i lurar p.g.a. det är osakligt.

Jag skulle själv inte komma på idén att säga att "högtalare låter taffligt" bara för att jag kan visa på lurar med lägre dist, bättre frekvensgång eller bättre detaljåtergivning än många högtalare.

Jämför lurar med lurar, och högtalare med högtalare istället. Så slipper vi detta Off Topic-skitsnack som Subben framgångsrikt trollat denna tråd med - igen! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 20:40

Fast det bottnar ju i en ren definitionsdebatt; vad är taffligt för dig kontra vad är taffligt för subjektivisten. Och då han var först på banan, så får du nog allt svälja förtreten, för en subjektiv uppfattning har han allt rätt till utan att du skall peka trollfinger åt honom.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-04-06 20:51

Låter piP taffligt? Jag menar den kan ju inte spela särskilt högt och den går ju inte ner till 20Hz? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 21:04

UnholyRishna skrev:Låter piP taffligt? Jag menar den kan ju inte spela särskilt högt och den går ju inte ner till 20Hz? :wink:

Japp, den och alla de 99% högtalare på marknaden som är ännu sämre.

(Fast 20Hz gick piP ned till i mitt vardagsrum utan problem, btw)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 21:08

subjektivisten skrev:
Isaac skrev:
Hur tänker du nu?

Nattlorden, du kanske ser ovanstående uttalanden som subjektiva, jag gör det inte.

Jag tror jag skippar detta nu, jag blir så irriterad på den provokativa stilen och osakligheten. Off topic är det hur som helst.

Vore roligare med kommentarer på mitt inlägg om "mind set" osv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 21:11

Nattlorden skrev:(Fast 20Hz gick piP ned till i mitt vardagsrum utan problem, btw)

Fy fan va taffligt, mina Sony-lurar går ner till 5 hz utan problem, i alla rum...! Högtalare suger! :D

Ok sorry inte mer nu :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-04-06 21:14

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:Låter piP taffligt? Jag menar den kan ju inte spela särskilt högt och den går ju inte ner till 20Hz? :wink:

Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-06 22:29

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:

Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.

Jag har ett fint reverb på 19.6 Hz i mitt rum, 8,7m långt, och inte f-n spelade pIP något vidare i den regionen. Men vid 27-28 Hz gjorde de bra ifrån sig för att vara pluttar. Löjligt bra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-04-06 22:34

subjektivisten skrev:Vilka hörlurar ger en fysisk bas?

Ärligt och säga det så mina sony xb500 och modellen över xb700 ger en fysisk bas om du har bra kräm bakom. När jag provade att verkligen vrida på med dessa lurar så vibrerade hela huvudet och allt blev suddigt :o

Fast klart någon kick i magen får du inte. Eller det skulle vara om polaren smällde till dig medan du stod och lyssnade :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi