FBK skrev:
Ps. Som du skriver så är bra ljud mycket individuellt, något som du njuter av kan ogillas starkt av andra och vem har då rätt uppfattning om vad som är bra ljud?
JAG!
Moderator: Redaktörer
FBK skrev:
Ps. Som du skriver så är bra ljud mycket individuellt, något som du njuter av kan ogillas starkt av andra och vem har då rätt uppfattning om vad som är bra ljud?
Strmbrg skrev:...
Signalen processas ju inte minst i människan som utsätts för signalen.
I den processen ingår bland mycket annat hur signalen omvandlas från just en signal till ett medvetandegörande. Eller annorlunda uttryckt: Hur lyssnaren upplever signalen då den nått fram till medvetandet.
_Fredrik_ skrev:Eller så var det precis tvärtom?MagnusÖstberg skrev:Om man får ligga mycket så har man bra ljud hemma!
JanBanan skrev:För egen del så kollar jag i MoLT för att se om jag har grejor som låter bra...
Erik_AA skrev:Strmbrg skrev:
I den processen ingår bland mycket annat hur signalen omvandlas från just en signal till ett medvetandegörande. Eller annorlunda uttryckt: Hur lyssnaren upplever signalen då den nått fram till medvetandet.
Jo, fast den processen är densamma oavsett om vi lyssnar live eller på återgiven musik. Den är mest av intresse när man ska fastställa vilken vår toleransnivå är för olika typer av återgivningsfel.
Anders_A skrev:Erik_AA skrev:Strmbrg skrev:
Jo, fast den processen är densamma oavsett om vi lyssnar live eller på återgiven musik. Den är mest av intresse när man ska fastställa vilken vår toleransnivå är för olika typer av återgivningsfel.
Det kanske är densamma i en sjukt förenklad modell av hjärnan som inte utsätts för någon som helst stimuli utöver nervimpulserna från örat.
I verkligheten påverkas hjärnans funktion av allt möjligt. Förväntningar, visuell upplevelse, dofter, sinnesstämning, et.c. påverkar i allra högsta grad hur "signalen omvandlas till ett medvetandegörande".
celef skrev:låter det bra hemma så beror det säkert på inbillning
jimmyhoffa24 skrev:Fast jag hoppas kanske att ni skall smitta mig något så att min nuvarande njutning blir större utan att åsamka mig allt för stor hifidelity skada
Strmbrg skrev:Alltså, det är ju en lite flerbottnad frågeställning:
Det kanske är lättare att veta när man själv tycker att ljudet är bra, än att veta när det är bra?
Vill du åstadkomma en ofärgad återgivning, även inkluderad rummet?
Vill du åstadkomma ett visst ljud?
Vill du åstadkomma en odistraherad lyssningsstund?
Jag påstår att det senare kan uppnås lite oaktat de tekniska förutsättningarna.
Jag har i många år emellanåt upplevt att det inte låter bra. Jag kan inte koncentrera mig på musiken, utan distraheras av ljudet.
Reflexmässigt har jag de stunderna lagt skulden på tekniken, dvs anläggningen, rummet etcetera.
Numera inser jag att det ofta är jag själv som är orsaken till att det ibland inte "låter bra".
Hur skulle det annars komma sig att en och samma symfoni låter "kanon" ena kvällen men "lite dassigt" nästa?
Ragnwald skrev:mx skrev:Om man tycker att det låter bra, då är det bra.
Nej, då färgar det förmodligen och är tokkomprimerat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster