hur vet man att man har bra ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Re: hur vet man att man har bra ljud?

Inläggav Kribban » 2011-04-07 08:41

FBK skrev:
Ps. Som du skriver så är bra ljud mycket individuellt, något som du njuter av kan ogillas starkt av andra och vem har då rätt uppfattning om vad som är bra ljud?

JAG!
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-04-07 08:42

MagnusÖstberg skrev:Om man får ligga mycket så har man bra ljud hemma!
:o
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-04-07 09:02

Eller så var det precis tvärtom?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-04-07 09:34

Strmbrg skrev:...
Signalen processas ju inte minst i människan som utsätts för signalen.
I den processen ingår bland mycket annat hur signalen omvandlas från just en signal till ett medvetandegörande. Eller annorlunda uttryckt: Hur lyssnaren upplever signalen då den nått fram till medvetandet.

Tänk så mycket bättre varje anläggning låter om man lyssnar i rätt sällskap, i rätt belysning (prova gärna levande ljus) med något gott att dricka till! Här finns möjlighet till intressanta experiment!:wink:

För att bli lite allvarlig så är det klart att upplevelsen påverkas av vår sinnesstämning och hur mottagliga vi är just då vi lyssnar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 09:44

Visst tillkommer påverkan... men påverkan tillkommer oavsett nivån man startar ifrån, så varför skulle inte samma påverkan från en högre startnivå bli ännu bättre?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-07 09:54

Intressant frågeställning.
Är det för att man tycker att det låter bättre än någon annanstans? Eller för att man är fullständigt oimponerad av mässor? Eller för att siffrorna är fina? Eller för att man bara fastnar framför film/musik? Eller för att man vill spendera tid i sitt hobbyrum?

Inte en aning...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-07 10:11

För egen del så letar jag efter en återgivning som har så lite fel som möjligt och som ger störst skillnad mellan olika inspelningar. För mig tyder det på litet egenljud och bra återgivning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-07 10:38

_Fredrik_ skrev:
Eller så var det precis tvärtom?

Om man får ligga underst mycket så har man bra ljud hemma.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 10:40

Har man bra ljud hemma sitter båda tyst sidanomvarandra i lyssningssoffan och har inte tid med nå't annat. :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-04-07 10:50

Jag tror det kan vara nyttigt för egna sinnesfriden att endast se till hur nöjd man själv är med ljudet. Om "nöjd" sen syftar på hur bra anläggningen återger en verklig akustiskt händelse, hur mycket man stampar takten, hur bra en viss typ av musik upplevs eller hur mycket/lite man får komma till, låter jag vara osagt 8)

Hur du upplever ljudet kan ju bara du själv svara på, precis som ingen annan kan tala om för dig vilket öl som är godast eller vilken kvinna som ser bäst ut.

"Låter det bra så är det bra" är väl en klyscha a´la HiFi & Mystik, men det ligger en hel del sanning i det faktiskt. Fast hela komsumtionssamhället bygger väl på att vi aldrig riktigt ska bli nöjda heller... :wink:

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-07 10:55

För egen del så kollar jag i MoLT för att se om jag har grejor som låter bra... :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 11:02

JanBanan skrev:För egen del så kollar jag i MoLT för att se om jag har grejor som låter bra... :D

Måste vara svårt det... när MoLT testar för att hitta det som inte låter...

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-04-07 11:13

Erik_AA skrev:
Strmbrg skrev:
I den processen ingår bland mycket annat hur signalen omvandlas från just en signal till ett medvetandegörande. Eller annorlunda uttryckt: Hur lyssnaren upplever signalen då den nått fram till medvetandet.

Jo, fast den processen är densamma oavsett om vi lyssnar live eller på återgiven musik. Den är mest av intresse när man ska fastställa vilken vår toleransnivå är för olika typer av återgivningsfel.

Det kanske är densamma i en sjukt förenklad modell av hjärnan som inte utsätts för någon som helst stimuli utöver nervimpulserna från örat.

I verkligheten påverkas hjärnans funktion av allt möjligt. Förväntningar, visuell upplevelse, dofter, sinnesstämning, et.c. påverkar i allra högsta grad hur "signalen omvandlas till ett medvetandegörande".

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-07 11:21

Om man tycker att det låter bra, då är det bra. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-04-07 18:53

Anders_A skrev:
Erik_AA skrev:
Strmbrg skrev:

Jo, fast den processen är densamma oavsett om vi lyssnar live eller på återgiven musik. Den är mest av intresse när man ska fastställa vilken vår toleransnivå är för olika typer av återgivningsfel.

Det kanske är densamma i en sjukt förenklad modell av hjärnan som inte utsätts för någon som helst stimuli utöver nervimpulserna från örat.

I verkligheten påverkas hjärnans funktion av allt möjligt. Förväntningar, visuell upplevelse, dofter, sinnesstämning, et.c. påverkar i allra högsta grad hur "signalen omvandlas till ett medvetandegörande".

Jo, fast möjligheten till påverkan är inte avhängig att man lyssnar på just en anläggning. Sinnesstämningen har precis lika stor påverkan på behållningen när man lyssnar live.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-07 18:58

mx skrev:Om man tycker att det låter bra, då är det bra. :)

Bild

Ibland är livet väldigt lätt. : )
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-07 19:12

låter det bra hemma så beror det säkert på inbillning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 19:14

celef skrev:låter det bra hemma så beror det säkert på inbillning

Absolut vanligaste anledningen tror jag med.

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-04-07 19:22

Idag har jag haft lite mer att göra på jobbet, har inte ens hunnit vara inne på faktiskt å kika på livet i tråden.... Än mindre funderingar kring ljud...

Det där med ligga låter ju trevligt men utifrån det så låter ju anläggningen lite småsurt måste jag säga ;-)

Och jag skulle kunna skriva under på devisen "om man inte stör sig på ngt så har man tillräckligt bra ljud" men jag tror å andra sidan att vissa ALLTID stör sig på något.......

Att anläggningen spelar noll roll i om en artist är bra eller ej är jag helt överens med, vi har ju alla förmodligen fått våra favorit artister på ngn svettig bandare som stod bredvid sängen i tonårsrummet, å attan va bra låten va då även om det inte lät så bra....

Själv tycker jag om att fundera på saker, men även att lyssna på min stereo samtidigt som jag funderar så jag antar att jag har rätt bra ljud. Är helt övertygad om att de flesta av er inte skulle hålla med, i mångas ögon är nog min inte HI-FI alls......men om det bryr jag mig inte så mycket.....

Själv tror jag att om jag vill lyssna på mina skivor så låter det tillräckligt bra. För trotts att jag ibland driftar iväg så är det ju musiken jag lyssnar på och inte ljudet......

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 19:38

Jimmyhoffa - du kanske skulle ta och fly forumet innan vi drar ned dig i träsket i så fall? :mrgreen:

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-04-07 19:50

HAHAHAHAHHHAHAA

Ja du Nattlorden, svårt att "dra ned" en frivillig. För när jag reggade mig va det inte MANDATORY :-)
Fast jag hoppas kanske att ni skall smitta mig något så att min nuvarande njutning blir större utan att åsamka mig allt för stor hifidelity skada :-)

"Intressant frågeställning.
Är det för att man tycker att det låter bättre än någon annanstans? Eller för att man är fullständigt oimponerad av mässor? Eller för att siffrorna är fina? Eller för att man bara fastnar framför film/musik? Eller för att man vill spendera tid i sitt hobbyrum?

Inte en aning..."

En filosof till :-)
Precis vad jag menar, vissar tycker nog att det låter bra om siffrorna är bra. Andra lider nog av inbillning som någon föreslog.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 19:56

jimmyhoffa24 skrev:Fast jag hoppas kanske att ni skall smitta mig något så att min nuvarande njutning blir större utan att åsamka mig allt för stor hifidelity skada :-)

Även om det kommer att kosta ett par hundra lakan över kommande år och skrämma bort 90% av allt kvinnfolk? 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-07 20:53

när det låter som hos mig :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-07 20:53

Nej, då färgar det förmodligen och är tokkomprimerat. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-07 20:57

Ragnwald skrev:

Förbannat! :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-07 21:16

Alltså, det är ju en lite flerbottnad frågeställning:

Det kanske är lättare att veta när man själv tycker att ljudet är bra, än att veta när det är bra?

Vill du åstadkomma en ofärgad återgivning, även inkluderad rummet?
Vill du åstadkomma ett visst ljud?
Vill du åstadkomma en odistraherad lyssningsstund?

Jag påstår att det senare kan uppnås lite oaktat de tekniska förutsättningarna.

Jag har i många år emellanåt upplevt att det inte låter bra. Jag kan inte koncentrera mig på musiken, utan distraheras av ljudet.
Reflexmässigt har jag de stunderna lagt skulden på tekniken, dvs anläggningen, rummet etcetera.

Numera inser jag att det ofta är jag själv som är orsaken till att det ibland inte "låter bra".

Hur skulle det annars komma sig att en och samma symfoni låter "kanon" ena kvällen men "lite dassigt" nästa?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-07 21:39

Strmbrg skrev:Alltså, det är ju en lite flerbottnad frågeställning:

Det kanske är lättare att veta när man själv tycker att ljudet är bra, än att veta när det är bra?

Vill du åstadkomma en ofärgad återgivning, även inkluderad rummet?
Vill du åstadkomma ett visst ljud?
Vill du åstadkomma en odistraherad lyssningsstund?

Jag påstår att det senare kan uppnås lite oaktat de tekniska förutsättningarna.

Jag har i många år emellanåt upplevt att det inte låter bra. Jag kan inte koncentrera mig på musiken, utan distraheras av ljudet.
Reflexmässigt har jag de stunderna lagt skulden på tekniken, dvs anläggningen, rummet etcetera.

Numera inser jag att det ofta är jag själv som är orsaken till att det ibland inte "låter bra".

Hur skulle det annars komma sig att en och samma symfoni låter "kanon" ena kvällen men "lite dassigt" nästa?

Dessa funderingar hade jag jämt förut, sedan skaffade jag pK BR och modifierade lite och tankarna har aldrig slagit mig igen. Torde vara över ett år nu jag lyssnat till dessa fina pjäser :D

Tror att när man närmar sig en hyffsat rak frekvensgång ( vad nu det betyder o innebär ) vid lyssningsposition och dräglig efterklang så borjar dom flesta plattor låta trevligt. Visst, en del plattor låter skit men då vet man att det är en skitinspelning oxå :wink:

Ju rakare frekvensgång jag fick till i mitt lyssningsrum vid lyssningposition, ju bättre lät det. Detta gjordes med XTZ:as enkla Room Analyzer!

Edit: Ooopps, glömde att det underlättar om högtalarna har låg distorsion oxå :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-04-07 22:33

Ragnwald skrev:

Haha, skrattade högt! (och kom på mig själv med att fundera över hur jag skulle förklara vad som var så roligt om sambon skulle fråga. Tur hon inte gjorde det...) :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-08 08:31

Om man gillar sättet som musiken förmedlas på så är ljudet bra :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2011-04-08 09:30

Det hela beror på kablarna.
Om kablarna kostade skjortan kan man vara ganska säker på att ljudet är toppen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi