Faslinjärt högre ordningens delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Faslinjärt högre ordningens delningsfilter

Inläggav paa » 2005-05-05 21:24

Nån som sett följande hemsida:
"A New Family of Linear Phase, Asymmetrical Crossovers With Steep High Pass Slope" av John Kreskovsky
http://www.geocities.com/kreskovs/Digital-xoA.html
Killen har tydligen patentsökt det hela.
Vad tror ni som kan lite grann om filterteknik?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-05 21:55

Som jag har förstått det så är grejjen med digitala filter med linjär fas är att fasen hos summan bara är linjär när filtrena summerar precis i fas (rakt framför högtalaren). Om man lägger samman impulsresponsen för hög och lågpass precis i tid så att utklingningen släcks ut precis rätt. Gör de inte det (vertikalt off axis) så blir transientresponsen i princip lika vriden som för ett vanligt filter + att förvågningarna "syns" och det gör sannolikt att ljudet inte blir riktigt naturligt (homogent). För högtalare är det alltså svårt att se nyttan med sådana filter tycker jag. De kanske skulle gå att använda om de adderas på signalnivå men när använder delningsfilter så(multibandskompressorer kanske)? Jag är ingen expert på detta, någon annan som är lite mer kunnig får rätta mig om jag tänker fel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-08 18:46

Man får påminna om hur ett "idealt" nollfasbrickwalldelningsfilter låter när man skickar in en impuls i det och avståndet till de två elementens akustiska centrum är olika:

http://user.faktiskt.io/svante/idealcrosssim.exe
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-08 18:54

Vad är det för signal i Svantes demo?
Kan någon "översätta" följande:
of the subtractive delayed type and also has zero interdriver phase difference

the LP filter section is a linear phase filter

Betyder det Bessel?
Är snubbens delningsfilter omöjligt att realisera med analog teknik?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-10 02:27

Linjär fas kan betyda ett bessefilter av oändligt ordningstal, eller också kan det betyda något helt annat om den som sagt "linjär fas" inte är så noga. I den digitala världen kan dock vilka filter som helst realiseras med linjärfas-karakteristik.

Svaret på frågan om realiserbarhet i den analoga domänen beror på vad för tilltag du kan tänkas tillåta.

Man kan göra tämligen perfekta linjärfasfilter om delaylänkar tillåts. Skall en delaylänk som hanterar de fördröjningar ett normalt trevägssystems delnigsfilters lägre LP-del medför, och vi vill tillgodose ett frekvensoberoende delay inom hela hörbara frekvensområdet, blir det många spolar och kondensatorer dock...

Är den låga delningen säg ett 7:e ordningens besselfilter (vilket kan vara rimligt) så bör man ha en sisådär 150 komponenter tillgängliga att bygga filtrets delaydel av. Passiva filter är dock inte att rekommendera, utan aktiva är nästan en förutsättning, eftersom en elektrisk substraktion är enklaste lösningen.

Vh, iö

PS. Om man bara spelar digitalt lagrat programmaterial, och har tre stereo-DACar och kan ställa delayen mellan dem oberoende av varandra öppnas sig nya möjligheter med avseende på möjligheten att realisera ganska enkla linjärfasfilter för trevägssystem, helt analogt.

PPS. Kan tillägga att ett digitalt linjärfasfilter ingalunda behöver vara av brickwall-typ. Som Svante så tyligt illustrerar skall det nog undvikas. Var själv inte övertygad om problemets hörbarhet innan han plippade ihop den där oifrågasättbara programsnutten. En mycket bra demonstration onekligen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-05-10 08:13

paa skrev:Vad är det för signal i Svantes demo?

Jag antar att det är ett gäng Dirac-pulser :?:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-10 09:18

Wolfie skrev:
paa skrev:Vad är det för signal i Svantes demo?

Jag antar att det är ett gäng Dirac-pulser :?:

Jajustdet, det är en dirac som passerar genom ett idealt lågpassfilter och ett idealt högpassfilter (båda nollfas och brickwall). (Det här är en förenkling, signalerna genereras i verkligheten på annat sätt. :D ) Sedan summeras de men den ena fördröjs litegrann och vips så hörs in- och utringning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-10 20:08

Svante skrev:(Det här är en förenkling, signalerna genereras i verkligheten på annat sätt. :D )

:lol:
Berätta mer!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-10 20:29

E skrev:
Svante skrev:(Det här är en förenkling, signalerna genereras i verkligheten på annat sätt. :D )

:lol:
Berätta mer!

Mvh E*

OK, jag genererar en sinc (=sin(x)/x) som ju är impulssvaret för ett idealt lågpassfilter. Detta får agera lågpassgren. Sedan genererar jag högpassgrenen genom att ta en impuls minus samma sinc. Därefter fördröjer jag den ena grenen med så mycket som du ställer in och lägger sedan ihop dem.

Så nåt filter i vanlig mening finns inte eftersom det är så jobbigt :D att göra ideala filter. Det är mycket lättare att generera signalerna dirakt.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-05-11 22:56

Jag skulle bli förvånad om han får igenom patent på detta.

På tidigt 90-tal avhandlades flertalet varianter av digitala delningsfilter. Jag ser inte nyhetsvärdet. Tekniken är sedan länge känd eller? Det kanske loobar snyggt.
Du kan ta musen, och rita vilken filterkurva du vill på frihand, konstruera komplementet till denna och trycka dit linjärfas.

Det percetuella intrycket i ett lyssningsrum är säkert inte imponerande. Men filtret kommer att återge en bandbegränsad impuls perfekt on-axis så när som en tidsfördröjning genom systemet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-12 00:02

lilltroll skrev:Jag skulle bli förvånad om han får igenom patent på detta.

Jag skulle faktiskt bli förvånad om han inte fick igenom det. Tusentals patent har beviljats de senaste decenniet på redan kända saker, redan publicerade saker och naturlagar i USA. Man vet mycket väl att patentet kan ogiltigförklaras i domstol men det viftas med papper i åratal till enorma kostnader i sådana processer att det ofta inte lönar sig att bråka.

Patentsystemet är ett skämt idag.

Sorry OT :oops:
- Militant slacker

Återgå till Teknikforum