10% THD bas, varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 13:08

steveo1234 skrev:Förresten, hur skär du bort övertonerna? De genereras ju av olinjäriteter i den de fysiska delarna, så det hjälper ju inte att filtrera bort dem elektriskt innan de når elementet?

Bara väntade på att någon skulle se genom det. :lol: Grattis, du vann.
1:a pris är att få komma och lyssna på i28 imorgon. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-08 13:10

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Förresten, hur skär du bort övertonerna? De genereras ju av olinjäriteter i den de fysiska delarna, så det hjälper ju inte att filtrera bort dem elektriskt innan de når elementet?

Bara väntade på att någon skulle se genom det. :lol: Grattis, du vann.
1:a pris är att få komma och lyssna på i28 imorgon. :wink:

Kan jag få tävla om andrapriset "En valfri whiskey" också :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 13:13

Tror inte jag har någon "whiskey"...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-08 13:14

Nattlorden skrev:Tror inte jag har någon "whiskey"...

SNOBB!!!

:)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-08 14:49

steveo1234 skrev:Med 8 stycken 12" så kommer distorsionen att bestämmas av elementets egendistorsion vid allt utom starka ljudtryck. Så, att välja lågdistande element är alltså prio 1.

Även vid höga ljudtryck måste det väl fortfarande vara elementets "olinjäritetsmekanismer" som dominerar? Om vi inte pratar om extremt små (slutna) lådor eller höga nivåer. Kanske...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-08 16:22

-Martin- skrev:
steveo1234 skrev:Med 8 stycken 12" så kommer distorsionen att bestämmas av elementets egendistorsion vid allt utom starka ljudtryck. Så, att välja lågdistande element är alltså prio 1.

Även vid höga ljudtryck måste det väl fortfarande vara elementets "olinjäritetsmekanismer" som dominerar? Om vi inte pratar om extremt små (slutna) lådor eller höga nivåer. Kanske...

Du har helt rätt. Jag uttryckte mig rätt otydligt :/

Min poäng var att vid låga ljudtryck så kommer elementens "grunddist" att vara den enda källan till dist. Under den nivån kommer man inte helt enkelt (även om den inte är helt statisk). Över en viss nivå exploderar sen disten när ljudtrycket höjs.

Ingen aning om det blev tydligare. Om det inte blev det så titta på subwoofermätningar och hur de förändrar karaktär vid ökat ljudtryck.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-08 16:38

Men den sk "grunddisten" är väl extremt låg och inget man behöver bry sig om? Alla element distar ju så fort man använder dom, men det är ju först när det blir hörbart som det blir ett problem. Och min fråga var helt enkelt vart gränsen ligger. Ser man på subwoofermätningar så skulle det krävas en hel del element för att hålla disten kring 20-30 hz under 2-3% om man har rätt höga SPL krav.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-08 16:52

subjektivisten skrev:Men den sk "grunddisten" är väl extremt låg och inget man behöver bry sig om? Alla element distar ju så fort man använder dom, men det är ju först när det blir hörbart som det blir ett problem. Och min fråga var helt enkelt vart gränsen ligger. Ser man på subwoofermätningar så skulle det krävas en hel del element för att hålla disten kring 20-30 hz under 2-3% om man har rätt höga SPL krav.

Jag tycker att det är rätt många element som jag tycker låter illa redan vid mycket låga ljudkrav, men visst, de ÄR inte bra iheller.

Och ja, vill man hålla sig vid 2-3% (varför just den siffran?) så behövs mycket element. Grundtanken att börja med stora och kvalitativa element och sen använda många av dem i stora lådor och ge dem mycket effekt är fortfarande god.
Att sen placera dem så att man slipper dalar i tonkurvan och justera topparna med PEQ är en rätt trevlig lösning.

Enda sättet att veta är att titta på mätningar. Som tur är så finns det vanligtvis gott om dem så det är rätt enkelt att bygga en kompetent lösning med lite arbete, pengar och vanligtvis en förstående sambo.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-08 17:09

2-3% är taget från luften. Dock så tycker jag mig se 10% THD ofta som en värdegräns, men frågan är vad dessa 10% THD kommer ifrån.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-08 17:14

Fråga: Kan det vara så att långa vågformer helt enkelt behåller sin huvudsakliga form trots ganska stor "taggighet" (jfr sampling) och fortsätter att vara lätta att känna igen/höra - medan högre frekvenser skulle förstöras av samma taggighet(dist)?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-08 23:10

Jag tror det beror på om övertonerna hamnar i ett trevligt eller otrevligt ställe för örat.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-08 23:40

phloam skrev:Fråga: Kan det vara så att långa vågformer helt enkelt behåller sin huvudsakliga form trots ganska stor "taggighet" (jfr sampling) och fortsätter att vara lätta att känna igen/höra - medan högre frekvenser skulle förstöras av samma taggighet(dist)?

Nej det är snarast tvärtom. Av övertonerna på en 5 kHz ton är det bara 10 och 15 kHz som hörs. På 100 Hz finns det plats för ~100-200 st innan övre gränsen för örat är nådd.

Jag vill verkligen ifrågasätta påståendet att man hör dist vid låga frekvenser sämre; jag tror inte alls att man gör det, det är bara det att man aldrig hör distfria bastoner.

Det finns iofs ett skäl till, tror jag (rätta mig om jag har fel): Bastoner spelas oftare ensamma, det är glest mellan deltonerna där för det mesta. Därför blir det inte lika mycket störande intermodulationsdist där utan bara harmonisk dist och det låter ju inte direkt illa.

Och en sak till (OT): En högfrekvent signal som samplas ser bara taggig ut om man tittar på den utan rekonstruktionsfilter, och det finns nästan inga spelare som saknar det. Det går utmärkt att sampla en 15 kHz sinussignal med 44100 Hz och få tillbaka exakt samma sinussignal utan taggighet. Den som tvivlar kan läsa Ingvars artikel om sincen.

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/media/sincen.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-09 00:14

Svante skrev:. . .Den som tvivlar kan läsa Ingvars artikel om sincen.
. . .
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/media/sincen.pdf

Huvva, nej jag tvivlar icke . . . :oops: :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-09 01:13

Ju lägre tonhöjd, desto fler övertoner har man möjlighet att höra. Över 10kHz hör man ingen dist, även om man har bra hörsel :)

Svante återknyter till ett tidigare inlägg jag skrev om att basljuden i musik redan innehåller, och ska innehålla, många övertoner. Det är lixom en del av soundet. I förhållande till de redan pålagda (strängar som redan i sig ger mer överton än grundton, mickar som har lättare att plocka upp övertonerna än grundton, förstärkare och ev. pedaler som lägger på dist, högtalarkabinett som ger den typ av dist vi talar om här, redan innan ljudet ens nått mikrofonen, och mikrofoner som distar för att man sätter dom alldeles intill elementet och dra på hög på förstärkaren osv genom hela inspelningskedjan) så är extradisten avlyssningshögtalarsystemet lägger till ganska liten, även om den tekniskt sett är stor, säg 10-30% THD. Den intressanta skillnaden är att toppsystemet spelar upp den dist som redan finns på skivan (+ lite egengenererad, medan bassystemet spelar upp de få låga grundtoner som finns på skivan, och ganska mycket egengenererade övertoner, som då i ett delat system kan ge konstiga fel då basmodulerna ofta inte står väldigt nära toppsystemet. Man kan alltså säga att disten i sig ger upphov till ljudbildsfel och andra fasfel.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-09 01:39

Ett gott skäl att ha riktigt många subbasar, så att konerna får jobba så lite som möjligt på den önskade ljudstyrkenivån/musikvalet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-09 01:47

Svante skrev:Jag vill verkligen ifrågasätta påståendet att man hör dist vid låga frekvenser sämre; jag tror inte alls att man gör det, det är bara det att man aldrig hör distfria bastoner.

Det finns iofs ett skäl till, tror jag (rätta mig om jag har fel): Bastoner spelas oftare ensamma, det är glest mellan deltonerna där för det mesta. Därför blir det inte lika mycket störande intermodulationsdist där utan bara harmonisk dist och det låter ju inte direkt illa.

Håller med dig där. Frågan är, vad för sorts musik/låt vore optimal för att undersöka detta (förutom rena testtoner)?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-04-09 08:50

usling skrev:Försöker hitta nån referens till ditt påstående, men varken Hifiklubben, ReferenceAudio eller www.hembiobutiken.se/ listar THD på subwoofers de säljer. Du har säkert rätt.

Antagligen därför att det verkar vara svårt att konstruera baslådor som är små, går djupt och låter bra. Ren spekulation, men många små subwoofers har förstärkare på 500w och det kanske inte ett litet element klarar av utan att ge rejäl distorsion. Folk verkar ju inte fatta att det låter illa ändå, så återförsäljarna vill nog inte väcka nån slags THD-debatt.

Edit: De flesta verkar inte lista THD på högtalare heller, det kanske är svårt att precisera THD då det kan variera med frekvens... Verkar vara mest till förstärkare som det används.

Det går nog att bygga mindre bassystem med låg dist. om man använder lämplig teknik. "Gamla Audio Pro" precenterade ju alltid distmätningar.
Ta till exempel den första subwoofern B2-50. Den hade under 1% 2a + 3e tonsdist. ner till 50Hz vid 100 dB spl och max 4% vid 30 Hz 100 dB spl. 2,5% vid 20 Hz och 100 dB spl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-09 09:13

DanNorman skrev:Ju lägre tonhöjd, desto fler övertoner har man möjlighet att höra. Över 10kHz hör man ingen dist, även om man har bra hörsel :)

Åjo...

Om man spelar 14 och 12 kHz sanmtidigt bildas det blandprodukter vid
2,4,6,8,10, 16 och 18 kHz som är väldigt hörbara. Det där är en vanlig miss man gör, man tänker sig att lyssning på musik är samma sak som lyssning på en sinus.

Man får inte glömma att en mätning av harmonisk dist är en indikator på olinjäritet, att det inte är övertonerna i distmätningen som är det som behöver vara hörbara.

Det var lite det som var min poäng med att påpeka att kanske disten i basen är mindre hörbar eftersom det inte är lika tätt mellan deltonerna där i mycket musik. Att det inte blir intermodulation lika ofta.

Ni som är musiker, spelar man ofta ackord på en elbas?

DanNorman skrev:Svante återknyter till ett tidigare inlägg jag skrev om att basljuden i musik redan innehåller, och ska innehålla, många övertoner. Det är lixom en del av soundet. I förhållande till de redan pålagda (strängar som redan i sig ger mer överton än grundton, mickar som har lättare att plocka upp övertonerna än grundton, förstärkare och ev. pedaler som lägger på dist, högtalarkabinett som ger den typ av dist vi talar om här, redan innan ljudet ens nått mikrofonen, och mikrofoner som distar för att man sätter dom alldeles intill elementet och dra på hög på förstärkaren osv genom hela inspelningskedjan) så är extradisten avlyssningshögtalarsystemet lägger till ganska liten, även om den tekniskt sett är stor, säg 10-30% THD. Den intressanta skillnaden är att toppsystemet spelar upp den dist som redan finns på skivan (+ lite egengenererad, medan bassystemet spelar upp de få låga grundtoner som finns på skivan, och ganska mycket egengenererade övertoner, som då i ett delat system kan ge konstiga fel då basmodulerna ofta inte står väldigt nära toppsystemet. Man kan alltså säga att disten i sig ger upphov till ljudbildsfel och andra fasfel.

...allt under förutsättning att man inte spelar flera toner, då blir det blandprodukter. Det är också därför det är en sådan väsensskillnad mellan att lägga en distpedal på en elgitarr och att lägga en distpedal (=mastering) på en tvåkanalsmix. Den som vill kan läsa om det i nästa MoLt som ligger för tryck nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-09 09:37

Eri skrev:
usling skrev:Försöker hitta nån referens till ditt påstående, men varken Hifiklubben, ReferenceAudio eller www.hembiobutiken.se/ listar THD på subwoofers de säljer. Du har säkert rätt.

Antagligen därför att det verkar vara svårt att konstruera baslådor som är små, går djupt och låter bra. Ren spekulation, men många små subwoofers har förstärkare på 500w och det kanske inte ett litet element klarar av utan att ge rejäl distorsion. Folk verkar ju inte fatta att det låter illa ändå, så återförsäljarna vill nog inte väcka nån slags THD-debatt.

Edit: De flesta verkar inte lista THD på högtalare heller, det kanske är svårt att precisera THD då det kan variera med frekvens... Verkar vara mest till förstärkare som det används.

Det går nog att bygga mindre bassystem med låg dist. om man använder lämplig teknik. "Gamla Audio Pro" precenterade ju alltid distmätningar.
Ta till exempel den första subwoofern B2-50. Den hade under 1% 2a + 3e tonsdist. ner till 50Hz vid 100 dB spl och max 4% vid 30 Hz 100 dB spl. 2,5% vid 20 Hz och 100 dB spl.

Utvecklingen inom basåtergivning har gått framåt med storsteg sen dess,
Moderna system uppvisar betydligt mycket bättre resultat än så.

Bild

Bättre än 0,5% H2 vid 90db. Redan med 4 stycken sådana så kommer man en bra bit över 100db vid lyssningsplats utan att passera 1%.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-09 09:41

Samma element vid 100db.

Bild

Är man bara redo att offra lite pengar, arbete och utrymme så går det att bygga högklassiga lösningar.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-09 09:59

Svante: Det har du förstås rätt i :)

Man spelar aldrig ackord med låga toner på basen, det bara brölar :)
Även kvinter undviker man iaf lägre än C2+G2 (65,4Hz+98Hz), och det är väldigt ovanligt och gör typ som sfx.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-09 10:19

DanNorman skrev:Ju lägre tonhöjd, desto fler övertoner har man möjlighet att höra. Över 10kHz hör man ingen dist, även om man har bra hörsel :)

Ju högre tonhöjd, desto fler övertoner har man missat att höra. Över 5kHz hör jag ingen dist .... :oops:

... tur att jag kan mäta den .... :lol:

Svante skrev:Det där är en vanlig miss man gör, man tänker sig att lyssning på musik är samma sak som lyssning på en sinus.

???

Lyssning på [s]simuk[/s] sinus är väl alltid lyssning på en sinus? Finns det nåt annat att lyssna på? :roll:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-09 10:34

DanNorman skrev:Man spelar aldrig ackord med låga toner på basen, det bara brölar :)

Du har aldrig lyssnat på lemmy :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi