Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Ja, man kan lite slarvigt säga att om motorstyrkan är för svag så orkar
inte inte magneten hålla i membranet vid låga frekvenser, tänk dig att
köra bil utan stötdämpare, enbart fjädring. Bilen får en knuff i ett gupp
och fortsätter guppa upp och ner en stund innan den kommer tillbaka till
sitt normalläge igen. Hade bilen haft stötdämpare (stark motor i elemntfallet) hade efterslängarna
från guppet dämpats ut mycket effektivt. Okontrollerade svängningar = dist.
Så det där om 0,5-1.5 som det står i den tråden håller jag personligen
inte med om med hänsyn till tidigare fört resonemang.
Piotr skrev:celef skrev:Mina 10" element har Q 0.4 och lirar närapå rakt ner till 3-5Hz i ett 35kvm rum okompenserat i ca. 30 liters sluten låda.
hur är det möjligt? rådande regler säger väl att basen ska börja rulla av vid 100hz och vara nere ca 10db vid 20hz
Lådans avrullning med aprox. Q=0.6 Fs=40Hz kompenseras av rummets akustiska förstärkning.
/Peter
PetterPersson skrev:Javisst, det var därför jag smög in "motorstyrka" också. Då lådvolymen är
mycket minde än vas blir ju kantupphängningens komplians undertryckt
luftfjädern i lådan.
zapanasta skrev:Det är vad jag läst mig till om man har ett pogram som inte tar med rumsstödet i simuleringen..
Är det fel så är det nån som lurat mig ochså
Nattlorden skrev:I så fall kommer små knuffar inte att ge någon rörelse... i bilfallet - stöten tas inte upp av fjädringen utan vidarebefodras som taskig komfort.
celef skrev:precis, hur applicerar vi detta på ett element, kommer den att vara tyst eller bara väldigt bandbegränsad/skrikig?
PetterPersson skrev:Det är därför vi är på ett forum, alla bidrar med olika saker![]()
Membranrörelsen dämpas inte av luftfjädern, den bara fjädrar och det
är det som är problemet. Se luftfjädern som bilfjädern och
motorstyrkan på elementet som stötdämparen, som håller i
membranet. Disten uppkommer (i detta fall) på grund av att
membranet inte hålls i tillräckligt hårt av magneten. Sen bidrar även
luftens olinära kompression också till dist, men det är en anna fråga.
Nattlorden skrev:celef skrev:precis, hur applicerar vi detta på ett element, kommer den att vara tyst eller bara väldigt bandbegränsad/skrikig?
Bandbegränsningen är i så fall i amplituddimensionen. Striktion alltså, förhoppningsvis bra mikrostriktion.
paa skrev:zapanasta skrev:Det är vad jag läst mig till om man har ett pogram som inte tar med rumsstödet i simuleringen..
Är det fel så är det nån som lurat mig ochså
Ungefär så här är rummets kavitetsverkan enligt en artikel i MoLT:
Piotr skrev:Petter, jag kommenterade detta några poster upp. Systemets dämpning/Q har en direkt koppling till frekvensgång men inte till distortion.
Distortion kommer primärt från andra mekanismer.
/Peter
Piotr skrev:PetterPersson skrev:
Njaej, "okontrollerade svängningar" är just högt Q och puckel i frekvensgången. Detta har lite med dist att göra.
Stor kraftfaktor ger effektiv elektrisk dämpning (lågt Qe) men också slank bas som ev. behöver kompenseras.
/Peter
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:precis, hur applicerar vi detta på ett element, kommer den att vara tyst eller bara väldigt bandbegränsad/skrikig?
Bandbegränsningen är i så fall i amplituddimensionen. Striktion alltså, förhoppningsvis bra mikrostriktion.
ok, vad betyder det på svenska?
Japp, det är skitAlexi skrev:Men tyvärr är det extremt dyrt också, kvantitet eller kvalité varför ska man ha så svårt för kompromisser.
celef skrev:PetterPersson skrev:Ja, man kan lite slarvigt säga att om motorstyrkan är för svag så orkar
sitt normalläge igen. Hade bilen haft stötdämpare (stark motor i elemntfallet) hade efterslängarna
jag gillar sådana där liknelser, men vad händer om fjädringen blir för stum, kommer det att påverka ljudet negativt eller blir ljudet bara bandbegränsat?
Alexi skrev:B&C i 75liters lådan var isobarik.
LMS-5400 är jäkligt coolt element, så sjukt extremt. Men tyvärr är det extremt dyrt också, kvantitet eller kvalité varför ska man ha så svårt för kompromisser.
celef skrev:jag skulle vilja simulera responsen och måste bara dubbelchecka dina uppgifter:
- dina element har ett qts på 0,4
- dina element har ett fs på 40hz
- kombinationen låda/element har ett qtc på 0,6
?
Piotr skrev:celef skrev:jag skulle vilja simulera responsen och måste bara dubbelchecka dina uppgifter:
- dina element har ett qts på 0,4
- dina element har ett fs på 40hz
- kombinationen låda/element har ett qtc på 0,6
?
Element friluft aprox. > Q=0.4 Fs=25
Låda > Q=0.58 Fs=40Hz
/Peter
Alexi skrev:LMS-5400 är jäkligt coolt element, så sjukt extremt. Men tyvärr är det extremt dyrt också, kvantitet eller kvalité varför ska man ha så svårt för kompromisser.
PetterPersson skrev:celef skrev:PetterPersson skrev:Ja, man kan lite slarvigt säga att om motorstyrkan är för svag så orkar
jag gillar sådana där liknelser, men vad händer om fjädringen blir för stum, kommer det att påverka ljudet negativt eller blir ljudet bara bandbegränsat?
Kul, problemet är bara att de lätt misstolkas:? Vilket kan ge motsatt effekt...
För styv fjädring -> mer effekt går åt för ett givet ljudtryck -> högre termisk kompression.
För styv fjädring -> högre dist pga luftens olinjäriteter
För styv fjädring -> högre dist under systemresonansen pga för låg elekromagnetisk dämpning (Eller Piotr?!)
För styv fjädring ses relativt kraftfaktorn Bl.
MagnusÖstberg skrev:Du kanske skall transportera det till det här landet också, och slänga på lite moms och tull...
celef skrev:men visst brukar väl lådresonansfrekvensen oftast benämns som fc för den slutna lådan och fb för basreflex, fs brukar väl avse elementets friluftresonans?
celef skrev:PetterPersson skrev:celef skrev:PetterPersson skrev:Ja, man kan lite slarvigt säga att om motorstyrkan är för svag så orkar
Kul, problemet är bara att de lätt misstolkas:? Vilket kan ge motsatt effekt...
För styv fjädring -> mer effekt går åt för ett givet ljudtryck -> högre termisk kompression.
För styv fjädring -> högre dist pga luftens olinjäriteter
För styv fjädring -> högre dist under systemresonansen pga för låg elekromagnetisk dämpning (Eller Piotr?!)
För styv fjädring ses relativt kraftfaktorn Bl.
och vad ger för hård/styv fjädring för resultat på impulsåtergivningen jämfört med en för mjuk?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], jannew och 24 gäster