göra sub med xls 12" som är nedåt-riktad?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-10 11:38

Ivil: Thor-filtret sitter inte i lådorna. Det är aktivt, behöver drivspänning och innehåller all signalbehandling ( inkl bashöjning ) som behövs. Alla kan köpa element och bygga sånna lådor eftersom all info finns på nätet, men för filtret krävs THOR Construktion Plans som köps av Linkwitz:
http://www.linkwitzlab.com/thor_construction.htm
Det går förstås att bygga jättefina filter till dom utan konstruction plans om man kan elektronik eller har dsp och kan programera sådant, men då är det inte längre Thor.
Har man filtret behövs bara en vanlig förstärkare till dom.

Det är ovanligt ( och oftast osmart ) att bygga slutna lådor utan dämpning, men eftersom lådan är relativt liten och delningsfrekvensen låg behövs inte någon egentlig ljuddämpning. Det man brukar vilja ha är sk. "isotermisering" vilket görs praktiskt på ungefär samma sätt som dämpning och fungerar genom att sänka lådans resonansfrekvens och Q. Med isotermisering kan lådorna ofta byggas mindre än om dom varit tomma. Här på Faktiskt.se förs ofta fram att för små slutna lådor ger höga interna ljudtryck och därför distorsion, vilket kan bli mycket aktuellt vid XLS-baserade byggen. Linkwitz har labbat väldigt mycket med XLS-elementen och inför framtagningen av Thor dessutom med olika lådvolymer och förstärkareffekter och har visat att inte mycket finns att vinna på att öka storleken på lådorna till > 50 L med XLS 12:
http://www.linkwitzlab.com/thor_splmax.htm
Möjligen har han valt att skippa isotermiseringen för att få systemet mer lättbyggt. Systemet är framtaget för att byggas av amatörer/hobbyister, kanske som ett förstaprojekt. Av egen erfarenhet kan jag säga att Linkwitz projekt alltid består av simpelt snickeri som kan byggas av dom flesta. Det jobbiga är elektroniken och då speciellt att få tag på passande komponenter vilket verkar bli svårare för var dag som går.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-04-10 11:44

i och med att jag i ett första skede inte kommer att köpa filter utan ev. köra med förstärkarens inbyggda bashöjning är det då troligt att det är bättre att dämpa lådan?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-10 12:40

Nej, det är inte troligt. Jag försökte ju förklara varför. Det har inte med filtret att göra. Vilka element har du? XLS eller XXLS?

Richard: Hmm, allt det du säger stämmer. Det är jag som inte hänger med riktigt... Anyways så kollade jag Tymphanys hemsida precis och det verkar som om XLS finns att beställa igen. Jag har hört att det har varit en massa tjafs på den firman med nya kinesiska ägare, utgående modeller, snabbutvecklade ersättare och sånt. Linkwitz har en längre tid kollat efter ersättare till XLS i Orion pga deras oregelbundna köpbarhet.
Vid närmare eftertanke tvivlar jag på att din seriekoppling kan ge dom problem i basen som du talar om. Jag tror mer på substärkaren eller rumsnoder. En parametrisk equalizer för att ta ner din stående våg kanske skulle funka? Jag köpte en Behringer Feedback Destroyer på Musikbörsen för flera år sedan och lyckades dämpa en jättelik stående våg här hemma bara genom att lyssna på sinussvep. Det blev jättebra och var ganska kul trots att det tog tid. Jag har sett sånna begagnade för nån femhundring.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-04-10 13:39

Jag har inte verifierat det men det ska vara xls

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-10 13:53

Det står ju bakpå polstycket. Du skrev att du hade öppnat dom för 5-6 timmar sen?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-10 15:07

Ivil skrev:Hej!
Nu har jag öppnat lådorna och finner att de är tomma på både dämpning och filter! De är på 50 liter. Jag har inte än hunnit prova hur de låter (frugan var inte helt nöjd med att jag kom hem med ytterligare ett par högtalare, så de ligger och mognar där hemma :oops:) . Är det vanligt att man använder sig av lådor utan dämpning?.

Rickard: Vilket element har du i dina? Varför stoppade du dämpmaterial i dem? Funkar de bra utan LT?

/Andreas

Det element som säljs av hifikit, med alu- material i konen. Samma element som rekommenderas av linkwitz som ersättare för det som utgått och som sitter i en av de dyrare xtz passiva subbasarna.

Jag dämpade lådan för att " det är så man brukar göra" . Jag har inte jämfört odämpat med dämpat. Byggde mina av 3 cm tjock bänkskiva av ek.
Utan stag.

Min erfarenhet är dock att om man ska dela högre, typ vid 80 Hz eller mer så krävs det branta filter om det inte ska höras att lådan är utan dämpmaterial.

( basen spelar ju ovanför 80 Hz också- eftersom det inte finns oändligt branta filter) .

Det fungerar bra utan lt i mitt rum, som är ganska basfattigt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-04-14 21:46

Hej igen!
Nu har jag äntligen haft tid att koppla in basmodulerna och steget, men jag måste säga att jag är djupt besviken! otroligt "svampiga" och inte alls träffsäkra...har lyssnat på lite snabbare bas (ex septeber mikrofonkåt) och det låter skitdåligt... Har suttit på golvet hela kvällen och rattat och slagit om brytare men det blir inge bra...
Ska det inte vara bättre? är tolvorna för slöa? kan det bli bättre genom att fylla lådorna med dämpmaterial?
/Andreas

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-14 23:26

Welcome to the world of rumsresonanser.

Basarna spelar säkert tight och fint i sig. Prova utomhus eller i en bil.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-15 06:30

Ivil skrev:Hej igen!
Nu har jag äntligen haft tid att koppla in basmodulerna och steget, men jag måste säga att jag är djupt besviken! otroligt "svampiga" och inte alls träffsäkra...har lyssnat på lite snabbare bas (ex septeber mikrofonkåt) och det låter skitdåligt... Har suttit på golvet hela kvällen och rattat och slagit om brytare men det blir inge bra...
Ska det inte vara bättre? är tolvorna för slöa? kan det bli bättre genom att fylla lådorna med dämpmaterial?
/Andreas

Hur ser ditt rum ut ?
Är lådorna och tätninglisterna runt elementen absolut täta ?
Har du provat olika placeringar av subbasarna ?
Delar du tillräckligt lågt ?
Har du högtalare som spelar tillräckligt artikulerad bas, även utan basmoduler ?

Tolvorna är inte för slöa ( linkwitz hade knappast rekommenderat dem annars ) utan jag tror det ligger något i det Piotr skriver.
Slutsteget från xtz är bra- har nyligen provat med ett crest- steg på 1000 watt i jämförelse, och det lät likadant.

Två tolvor som kan producera massiva mängder bas i ett mindre betongrum sätter garanterat igång rumsresonanserna.

Har du ett sådant rum så kan det behövas dämpning litet här och var.

I mitt eget rum som är basfattigt och stort ( tretex i väggarna ) blev tillskottet i djupbasen närmast perfekt. Ingen bumlighet eller slöhet från basarna heller.

Prova att dämpa högtalarlådorna med akustic q- ull eller rockwool och se
om det låter bättre.

Sen behöver basarna 40 timmars inspelning innan djupbasen kommer fram.

Sen en fråga.... Är det rätt xls element ?

Det finns flera olika modeller, där några är avsedda för basreflex eller slavbaskonstruktioner. De har väldigt lågt q- värde och ger ingen bas i en sluten låda.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-15 08:22

Ivil skrev:Hej igen!
/Andreas

Flytta runt basen till en tre-fyra olika ställen och se om/hur det förändrar ljudet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-04-15 09:16

Hej! nu ska jag försöka svara på lite frågor.

Hur ser ditt rum ut ? -Har ett relativt öppet vardagsrum med enkelgips i innerväggarna utan isolering, så det kan säkert ställa till det! (Men jag tycker att jag spelar så pass lågt att jag inte borde ha problem?!

Är lådorna och tätninglisterna runt elementen absolut täta ? -dom ser täta ut ialla fall...dom har tätningsliter.

Har du provat olika placeringar av subbasarna ? -Nej det har jag inte... har tv:n placerad mot ett hörn i rummet så ena basen står väldigt nära men jag har provat att slita ut basen som var närmast hörnet, jag vill minnas att jag tyckte det lät bättre då men inte alls bra.

Delar du tillräckligt lågt ? jag delar vid 80hz med förstärkaren (sherwood 7500)
Har du högtalare som spelar tillräckligt artikulerad bas, även utan basmoduler ? -jo det tycker jag (oa50.4), men jag är otroligt missnöjd över dessa också :D

Är det rätt xls element? -Öppnade snabbt i morse och läste 830500, vet inte om dessa är rätt?
[/b]

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-15 09:28

Ivil skrev:Hej! nu ska jag försöka svara på lite frågor.

Hur ser ditt rum ut ? -Har ett relativt öppet vardagsrum med enkelgips i innerväggarna utan isolering, så det kan säkert ställa till det! (Men jag tycker att jag spelar så pass lågt att jag inte borde ha problem?!

Är lådorna och tätninglisterna runt elementen absolut täta ? -dom ser täta ut ialla fall...dom har tätningsliter.

Har du provat olika placeringar av subbasarna ? -Nej det har jag inte... har tv:n placerad mot ett hörn i rummet så ena basen står väldigt nära men jag har provat att slita ut basen som var närmast hörnet, jag vill minnas att jag tyckte det lät bättre då men inte alls bra.
[/b]

DINGDINGDING We have a winner :)

Flytta basen, på prov åtminstonde, till mitten av en annan vägg eller nåt och prova där. Låter det bra där så är det rumsberoende problem.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-15 10:48

Ivil:

Om ditt baselement har den beteckning du nämner har det ett qts på 0, 2.

Det blir ingen bas alls i en sluten låda.
Detta element är avsett för slavbas, där den då går ned under 20 Hz.

Det är inte det element som linkwitz rekommenderar till Thor.

Men det är ju enkelt att bara slänga in en slavbas i dina redan färdiga 50 liters lådor. Då lär du få bas !

Prova litet olika filterinställningar på subamp- förstärkaren. Prova att skära bort all bas under 20 Hz.

Enkelgips i rummet käkar bas, eller gör den oartikulerad. Om du inte tycker dina oa- burkar låter bra i basregistret så borde det vara placeringen i rummet som är mindre optimal.

Hoppas det ordnar sig.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-04-15 11:17

Det är inte det element som linkwitz rekommenderar till Thor
Min vanliga tur...

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2011-04-15 11:34

Richard skrev:Ivil:

Det är inte det element som linkwitz rekommenderar till Thor.

Jo, det är precis det elementet han rekommenderar.
Men, pga det låga Q-värdet måste det till en del EQ.
Se http://www.linkwitzlab.com/thor-eq.htm

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-15 12:21

Jodå, du har de element som Thor konstruerats för.
Skär du av basen i sidosystemet?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-15 12:26

Hm, skrev för sakta, sorry.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-04-15 12:43

Nu är jag inte säker att jag uppfattat dig rätt, men jag har ställt om att frontarna är small och delar vid 80hz.

Jag får börja med att kontrollera placeringen...
Vad händer med q-värdet om jag fyller lådan med isolering?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-15 13:02

AndersP skrev:Jodå, du har de element som Thor konstruerats för.

Ok, konstigt att han ( linkwitz ) rekommenderar mitt element 835017 som jag använder, som en ersättare- det har ju ett qts på ungefär 0,34.

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... r=264-1114

Rätt stor skillnad mellan elementen.

Men det förklarar varför det låter sämre med eq hemma hos mig.

Det blir för mycket bas då.

Xxls - elementet jag använder går djupt utan eq i sluten låda.

Men då är allting fint för Ivil- det är bara rummet eller placering som måste fixas.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-15 13:15

Precis; Allting är fint för Ivil, förutsatt att han fixar till det som Niclas57 säger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-04-15 14:50

Ivil skrev:...jag har ställt om att frontarna är small och delar vid 80hz.

Bara en tanke; kanske har du redogjort tidigare för hur du driver bassteget, men om du tagit lågnivåsignal från "front pre out" så är ju den signalen också delad vid 80Hz och alltså utan lågbas.

Jag har haft 830500 i 50 liter med slavbas - och den presterade något i hästväg med lågbas. Det finns ett white paper som är väldigt utförligt om detta element där även sluten låda behandlas. Jag hittade ett ex här:

http://my.fit.edu/~kozaitis/Speakers/83 ... nNotes.pdf

Föregående

Återgå till DIY-forum