Mediamassakern

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

Mediamassakern

Inläggav BB » 2011-04-22 11:56

Den som till äventyrs inte har sett/läst eller hört talas om den här artikeln, har något att se fram emot.

------> http://www.idg.se/2.1085/1.380939/mediamassakern

Glad Påsk!

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-22 12:30

Tack för tipset och glad påsk!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-04-22 12:56

Bra artikel. Tack för tipset !

Glad Påsk !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-04-22 13:14

Den länken blev man inte glad (påsk) av.
Något annat som irriterar mig är reklambruset som länken var ett bra exempel på. Jag använder numera så mycket det går en webbläsare utan Flash installerad.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-22 15:28

Roligt att se att problemet uppmärksammas! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-22 15:38

Och en artikel med högre IQ än fiskmås.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-22 18:23

Ovanlig artikel, såtillvida att den tar sig tid att utveckla saker och tilltala läsaren på ett icke idiotförklarande sätt. Trevlig läsning!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-04-22 19:08

Mycket bra artikel. Håller kanske inte riktigt med om exakt allt, men i stora hela var det mycket bra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-04-22 19:12

Intressant och bra artikel. Värt att nämna ät också att mången audiofil inte kan skilja tokkomprimerat från bra dynamik. Jag läste ett exempel från en mässa, en skiva spelades som tydlen skulle ha bra dynamik. Jag kollade lite på youtube, bra musik, bra musiker. Köpte skivan. Som lät skit i kubik. Helt ospelbar på en seriös anläggning och tittar man på hur det ser ut så är "fyrkantvåg", "Limiter" och "kompressor" dom första orden man kommer att tänka.

Men! Det görs faktiskt musik idag som inte bara är banalt mög. Det gäller bara att hitta den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-22 20:46

Tror inte att folk med fina anläggningar (sk audiofiler) är okapabla att höra den skillnaden, de har bara inte fattat vad det handlar om och i de flesta fall, lyssnar de inte normalt på den typ av mysik, där dynamiken gör sig gällande. Vad är audiofil för något?

Har man aldrig besökt ett konserthus och hört en symfoniorkester och aldrig hört en kyrkokör i kyrkan och en mindre jazzensemble i klubbmiljö, kan man knappast förstå alls vad dynamik är för något och kanske inte heller vad ljudkvalité egentligen handlar om.

Tack BB, för länken. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-22 20:59

Vill bara försiktigt påminna om att det finns nån tråd på faktiskt där många uttryckte att dom är audiophiler. Kanske en audiophil är en som bryr sig om att bli nöjd med sin musikåtergivning helt enkelt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-22 21:06

Jo, jag tror även de kallar sig audiofiler, men mot bättre vetande.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Mediamassakern

Inläggav petersteindl » 2011-04-22 22:14

BB skrev:Den som till äventyrs inte har sett/läst eller hört talas om den här artikeln, har något att se fram emot.

Glad Påsk!

//BB

BB, GLAD PÅSK på dig :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-04-22 22:57

Intressant!
Tack för tipset.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-04-22 23:39

Tack för gott tips.
Glad Påsk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-23 00:40

Ja, man får hoppas att det vänder snart.

Jag blir ibland lite fundersam när jag ser siffror på hur skivförsäljningen har dalat. Skivbolagen skyller väldigt gärna på nedladdning, men jag undrar hur mycket det beror på att mainstreammusiken har blivit själlös. Folk har helt enkelt inte samma passion för musiken som förr.

Har skivbolagen tagit kål på den passionen?

Artikeln är trevlig, men den gör misstaget att inte skilja tydligt på dynamikkomprimering (=dynamikreduktion) och datakomprimering (=snålkodning). Han ondgör sig över MP3-formatet, på ett sätt som får mig att undra om han verkligen förstår skillnaden på komprimering och komprimering.

Snålkodning är ett MYCKET mindre problem än den dynamikslakt som regelmässigt sker på 2-kanalsmixen på de flesta popproduktioner idag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-23 01:16

Svante skrev: Har skivbolagen tagit kål på den passionen?

En välmotiverad fråga. Skall bli intressant att följa utvecklingen!

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-04-23 01:36

Tack BB för en bra länk. Jag tycker att det är en ganska ensidig artikel, men vilket debattinlägg är inte det? :wink:
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-23 09:07

BB skrev:Den som till äventyrs inte har sett/läst eller hört talas om den här artikeln, har något att se fram emot.

Glad Påsk!

Bra artikel! Kul att han blandar torra fakta med personliga åsikter.

Precis som Svante tycker jag dock att han kunde varit tydligare med skillnaden mellan (dynamik-)komprimering och (bit-)komprimering. Men han har å andra sidan rätt i att båda förstör musiken.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-04-23 09:55

ja det är kul att det uppmärksammas. en del intressanta skivexempel hade han ju också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-23 11:05

Bill50x skrev:

Glad Påsk!

Bra artikel! Kul att han blandar torra fakta med personliga åsikter.

Precis som Svante tycker jag dock att han kunde varit tydligare med skillnaden mellan (dynamik-)komprimering och (bit-)komprimering. Men han har å andra sidan rätt i att båda förstör musiken.

/ B

Du menar såklart kan förstöra.. ? ;)

/Peter

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-04-23 11:17

Bra artikel. Men tycker inte det känns helt rätt att såga dagens musik längs med fotknölarna. Tycker det finns väldigt stor bredd idag och alla kan nog hitta något som passar just dom. Men håller helt med om att det är jättetråkigt att ljudkvaliten sjunkit så lågt, bara för att skivbolagsledningen endast bryr sig om närmaste kvartalsrapport.

Förstår dock inte varför han helt plötsligt på några rader passar på att idiotförklara sport? Vad har det med kvaliteförfallet att göra?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-23 11:22

Piotr skrev:
Bill50x skrev:Precis som Svante tycker jag dock att han kunde varit tydligare med skillnaden mellan (dynamik-)komprimering och (bit-)komprimering. Men han har å andra sidan rätt i att båda förstör musiken.

Nä.

Men du har såklart rätt. Med varsam hand kan man komprimera i båda fallen utan skadliga effekter. När det gäller dynamikkomprimering kan det både vara nödvändigt och användas som kreativ effekt. Bit-komprimering kan aldrig ge bättre ljud men ibland vara ohörbart.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-23 11:24

zidanefromhell skrev:Förstår dock inte varför han helt plötsligt på några rader passar på att idiotförklara sport? Vad har det med kvaliteförfallet att göra?

Nej, det är väl ett allmänt förfall och inte ett kvalitativt?

/ B

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-04-23 13:04

Bill50x skrev:
zidanefromhell skrev:Förstår dock inte varför han helt plötsligt på några rader passar på att idiotförklara sport? Vad har det med kvaliteförfallet att göra?

Nej, det är väl ett allmänt förfall och inte ett kvalitativt?

/ B

Hehe så sport likställs med allmänt förfall!

Om inte sport fanns, vore världen en bättre plats?

Skulle de förtappade huliganerna som tänder bengaler och slår folk på käften i samband med fotbollsmatcher istället vara trevliga välmående godhjärtade människor som småmuttrar över det sänkta dynamikomfånget på fonogram?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2011-04-23 13:50

Svante skrev:Jag blir ibland lite fundersam när jag ser siffror på hur skivförsäljningen har dalat. Skivbolagen skyller väldigt gärna på nedladdning, men jag undrar hur mycket det beror på att mainstreammusiken har blivit själlös. Folk har helt enkelt inte samma passion för musiken som förr.
Det handlar mer om att de stora skivbolagen har tappat mycket av sin makt, just på grund av IT-revolutionen.
De kan inte konkurrera på internet, så därför har de istället helt tagit över TV och reklam-radion. De har heller inte råd med några chansningar längre utan kan enbart ge ut musik som de vet kommer sälja.

Men samtidigt som mainstreammusiken får nästan all uppmärksamhet i media så är det i dag en försvinnande liten del av musikutbudet. Artisterna behöver inte skivbolagen längre för att ge ut musik och det är inte längre särskilt dyrt att köpa inspelningsutrustning. Det har lett till att det görs mer musik nu än någonsin tidigare och mångfalden är också betydligt större än tidigare.

Att, som i artikeln, förkasta dagens musik baserat på den promille som räknas som "mainstream" tyder bara på dålig insikt.

Jag skulle säga att det aldrig någonsin gjorts så mycket spännande, passionerad och självfull musik som nu.
Skillnaden är att du inte får den intressanta musiken serverad av media längre utan du får aktivt leta upp den själv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-23 21:43

Bill50x skrev:
Piotr skrev:
Bill50x skrev:Precis som Svante tycker jag dock att han kunde varit tydligare med skillnaden mellan (dynamik-)komprimering och (bit-)komprimering. Men han har å andra sidan rätt i att båda förstör musiken.

Nä.

Men du har såklart rätt. Med varsam hand kan man komprimera i båda fallen utan skadliga effekter. När det gäller dynamikkomprimering kan det både vara nödvändigt och användas som kreativ effekt. Bit-komprimering kan aldrig ge bättre ljud men ibland vara ohörbart.

/ B

Det blir en ordlek, men det du beskriver är ju just att det kan förstöra, som Piotr säger.

...för även flac är ju snålkodning, och den förstör inte signalen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-23 21:49

FalloutBoy skrev:Att, som i artikeln, förkasta dagens musik baserat på den promille som räknas som "mainstream" tyder bara på dålig insikt.

Mja, promille?

Promille av antal låtar som görs kanske, men prolille av antal lyssningar?

Skulle inte tro det.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-04-23 22:30

Rätt säker på att falloutboy menar att det är rätt liten del av musikutbudet som kan klassas som mainstream ändå. Finns väldigt mycket bra och intressant musik av alla de sorter, vilket jag tycker våran stora spotifylista är ett fantastiskt bra exempel på. Problemet är ju givetvis att hitta godbitarna i den stora utbudet.
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-23 22:37

Musiken i sig är det som sagt inget fel på alls - det är musiken som produkt som har blivit själlös. Dess form har blivit själlös - inte innehållet.

Det finns nästan ingen motivation längre att äga eller köpa musikens artefakter (disken, filen, whatever). Det finns naturligtvis fortfarande exempel på motsatsen (små independentbolag släpper vinyl, samlarboxar, återutgåvor) - men den stora massan nöjer sig numera att sondmatas via nätverk. Man kan inte ens skryta med att ha en massa nedladdade mp3'or, allt är "on demand". CD rippas och dumpas. Spotify ersätter skivhandeln.

Svårt att säga hur det "borde" vara, men vinyltiden var kanske... mysigast? :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi