Självbygt usbmätsystem ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe

Självbygt usbmätsystem ?

Inläggav MrQaffe » 2011-04-24 16:32

Det har ju varit en del skriverier om usbljudkort o mikrofoner o allt sånt som man kan ha till mätningar, men finns det något färdigt mätsystem för usbanslutning och självbygge? det vore ju väldigt smidigt att ha en usb burk med allt i ett, typ usbljudkort, nån liten effektförstärkare, mikrofon amp med ev spänningsmatning, nån form av kalibrering av nivåer & kanske nått annat jag inte tänkt på.
Om det inte finns, kanske nån duktig person kunde dra igång ett diy projekt för någon sorts apparat som är lämplig, kanske sammanfoga några lämpliga färdiga konstruktioner på ett gemensamt kort och lite lämpliga kringkomponenter så man kunde bygga ett välpresterande och inte svindyrt mätsystem ?

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-04-24 17:28

Perfekt!
Jag är sugen på en minidsp men när man börjar lägga ihop allt man behöver förutom just dsp:n är det inte så kul längre..
En smidig allt-i-ett lösning vore en otroligt vettig grej.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-24 17:53

Snygg skrev:Perfekt!
Jag är sugen på en minidsp men när man börjar lägga ihop allt man behöver förutom just dsp:n är det inte så kul längre..
En smidig allt-i-ett lösning vore en otroligt vettig grej.

Fast trådskaparen pratar om mätsystem. Vad har det med MiniDSP och dess eventuella kringkomponenter att göra? :?:

För att svara trådskaparen med det enda jag känner till i rimliga prisklasser (riktigt billigt faktiskt) så är det HifiDIY.nets mätsystem som är allt utom själva ljudkortet (dvs använd internt eller externt av eget val) och finns emd eller utan låda (där utan låda verkar huvudlöst med tanke på hur fin slutprodukten blir mer låda):

Produkten utan låda på eBay

Produktens hemsida

Produktens hemsida inklusive låda

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-24 18:03

Så i det ingår ingen mjukvara?
Man får alltså använda ett särkilt mätprogram, om jag fattat det hela... :roll: :)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-04-24 18:18

Jo det var ju en bra början, men den är ju trots allt inte en alltiett burk med usb mot pcn.
Om man kikar på alla bilderna så visar de ju ett hål i en låda det står usb på, hmmm.......
Bild

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-24 18:43

Jag misstänker att baksidan delas med en DAC som har exakt det utseendet eller så var baksidan inte klar när de tog bilderna. Dock ryms ju en PCM2x0x-baserad DAC i lådan utan problem större problem skulle jag tro :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-24 18:46

nadifierad skrev:Så i det ingår ingen mjukvara?
Man får alltså använda ett särkilt mätprogram, om jag fattat det hela... :roll: :)

Nej, precis. Du använder Arta, HolmImpulse, Tombstone eller annan valfri gratisprogramvara.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-04-24 20:08

Något sådant har jag också tänkt att jag vill ha (göra?!?), men har ingen tid. Gör någon nått som passar mina behov så är jag en sponsor/köpare.

UrSv: Jag hittar inget kopplingsschema :( länk?

//Michael

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-24 21:02

Det är ju en kommersiell produkt så jag tror inte det är enkelt att finna ett schema. Den består såvitt jag förstår av en lite förstärkare (LM1875), en mikrofonförstärkare samt lite kopplingsprylar som kopplar in saker och ting i rätt ordning på rätt sätt med relä. I princip en "ARTA Messbox" om man så vill fast snyggt förpackad och relä som brytare för signalerna.

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Re: Självbygt usbmätsystem ?

Inläggav Marten_med_E » 2011-04-27 22:53

MrQaffe skrev:Om det inte finns, kanske nån duktig person kunde dra igång ett diy projekt för någon sorts apparat som är lämplig, kanske sammanfoga några lämpliga färdiga konstruktioner på ett gemensamt kort och lite lämpliga kringkomponenter så man kunde bygga ett välpresterande och inte svindyrt mätsystem ?

Är det nått åt det här hållet du tänker på?

Dayton Audio OmniMic Precision Measurement System

Var (är) själv inne på den, men den fungerar ju bara med medföljande program och inte REW (tror jag, var ett tag sen hag kollade) som jag vill köra tillsammans med miniDSP'n

Fast produkten utvecklas och växer tillsammans med användarna, vet att jag hittade en tråd på avsforum har jag för mig där konstruktören var med och tog åt sig av förslag och förbättringar.

/M
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-04-28 02:58

Daytonenheten är inte det en rent akustisk mätare ? jag hade tänkt mig en sak som även hade kunnat mäta TS parametrar på högtalarelement och agera signalgenerator med kända nivåer när man vill mäta på högtalare, dvs en mätmanick som fixar alltihop man behöver för hobbybruk, och det hade ju varit läckert om den även haft ett minne så den kunde lagra programvara/data, bara att trycka i den och kunna köra på och mäta utan att bry sig om att ladda ner program

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Inläggav Marten_med_E » 2011-04-28 14:20

Kanske denna "Faktisktist" har nått på gång som kan passa?

Linnar skrev:Mätro-1 och Mätro-2 kopplas till ljudkortet. Klart.
Båda slänger man ihop på en kväll.

Mätro-3 kommer att kopplas in till USB-uttag på datorn. Klart.
Mjukvaran installeras också i Mätro-3. Vart man än kopplar in Mätro-3 så finns mjukvaran där till användning. Man spara sina mätfiler också i Mätro-3 så att de alltid följer med vart man nu går.

Det jag menar med att anpassa Simba till hårdvaran är att kanske kunna reglera nivån in och ut i Simba och inte med jiggen eller ljudkortets mjukvara.

Hela tråden här

MrQaffe skrev:Daytonenheten är inte det en rent akustisk mätare ? jag hade tänkt mig en sak som även hade kunnat mäta TS parametrar på högtalarelement

DaytonAudio säljer ju även WT 3, som fixar TS parametrar, enklare än så kan det knappast vara, det tar längre tid att kalibrera än att mäta, och då tar kalibreringen inte mer än ca 2min varav min 90 sekunder går åt till att WT3'an ska stabilisera sig innan kalibrering.

Det ända som är lite lurigt är att få till bra VAS parametrar, kör dock bara med "Added mass" metoden och den är inte hundra, men jag får nästan samma värden varje gång, ändras med väder och vind, men så sker ju IRL också.

WT3 resultat ochhär

/M
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-04-30 01:08

jo jag har sett Daytons parametermätare, och mätro 3 har väl inte dykt upp ännu? någon däremot kanske vet av någon usbljudkortsdongle som är kababel att driva en mic utan extern ström och inga filter eller dyl som kan spöka vid mätningar.

Återgå till DIY-forum