Som sagt, 78-varvare följer inte
en standard, så även om du sätter en omkopplare som tar bort RIAA-korrektionens diskantsänkning blir bara en bråkdel av alla 78-varvare någorlunda njutbara endast med den förändringen.
Beroende på ursprunglig korrektion och slitage behöver man praktiskt taget alltid justera diskanten lite efter smak och brustolerans för varje skiva, någonstans mellan halvvägs och nästan max brukar jag hamna.
Diskankontrollens brytpunkt kanske inte är helt perfekt, men även om det finns publicerade korrektioner för olika skivmärken och årgångar anser jag inte att 78-varvsavspelning i praktiken är en exakt vetenskap.
Den som vill nörda in sig på området kan antingen försöka komma åt någon av de fåtaliga (?) Sentec EQ10 som byggts
http://www.toneimports.com/sentec/sentec_eq10.html eller bygga eget, exempelvis som
http://sound.westhost.com/project91.htm
Jag har färre än 1000 st 78-varvare och kanske ett par gånger i månaden, när andan faller på lyssnar jag på 5 till 10 skivor bara för skojs skull.
Då tycker jag att min gamla hot-roddade Garrard SP25 Mk.II med en Ortofon OM78 och bra försteg med MM RIAA och diskantkontroll med tillräckligt stor justermån räcker gott.
För den som håller på med seriösare projekt, som att dokumentera en gammal artist och digitalisera alla inspelningar man kan komma över, för exempelvis CD-utgivning kan saken komma i ett annat läge.
Å andra sidan känner jag folk som gjort sådana utgivningar utan att använda märkvärdigare prylar än vad jag har.
Är skivorna i hyfsat skick och väl rengjorda fixar man resten i datorn, men helst utan klåfingriga "förbättringar", som ofta dödar den sanna live-känslan som finns. Det var ju bara de sista 78-varvarna från 1950-talet som hade band som mellanled, annars var det direktgravering som gällde.
Jag har just lagt upp en 1950-talsinspelning: Nice work if you can get it / Instrumental / Malte Johnsons Lisebergsork. / 07.09.1955 / Triola T 7006 /
http://user.faktiskt.io/lennartj/Nice%20work%20if%20you%20kcan%20get%20it.wav
med de defaultinställningar jag lagrat för MM-ingången som jag bara använder för 78-varvare; Mono, Bas +7 (surprise?) och diskant +6.
Skivan är rätt sliten med mycket dist, men tonbalansen är jag ganska nöjd med - och VILKA MUSIKER!
Ingen redigering är gjord i Audacity, pre out från försteget till ljudkortet och filen sparad som mono 16-bit 44,1 kHz.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]