Moderator: Redaktörer
kristerT skrev:Hej
Vad är en realistisk sänkning 10-20 Hz eller vad handlar det om ?
här finns Thiele-Small parametrarna
http://www.pa-anlagen.ch/Manuals/Electr ... %20EDS.pdf
Googlade på Ace-bass och undrar om det är en speciell typ av förstärkare eller filter ,om jag förstått rätt så är det en analog variant av digital signal påverkan typ DSPeaker antimode
som sagt var det är ingen ko på isen, elementen var i princip gratis och för att få dom sälg bara bör dom konas om
Krister
kristerT skrev:Hej
Jag köpte ett par ElektroVoice 15 tum på en skrothandel för den ofantliga summan av 60E .I och med detta kom tanken på dipolbas till mina Esl 63 i dagen, nu är det inga HiFi högtalare utan PA doningar EV15B och dessutom gamla som gatan, det ena elementet är dessutom omkonat med resultat att dom mäter olika så det är ett positivt läge för expriment, det går ju alltid att kona om och avyttra till det dom är ämnade till .
Så min fråga är om det går att styva upp och göra konen tyngre för att sänka Fs från 45Hz till kanske 25 Hz eller behövs det fler mod ?
kristerT skrev:hej
Jag är lessen men det har jag inget svar på ,men det blev klart mer tungdrivet men i mitt fall gör det inte så mycket ,jag driver det hela med ett Linn-steg med automatstart och innan var jag tvungen att dra på ordentligt för att få start ,nu startar steget inom normala gränser om det kan ge någon klarhet ,Jag har för mig att de här hemma-mätprogrammen är av typen relativa mätningar, skall man få ett verkligt mätvärde på verkningsgrad är det väl bara dyrare kalibrerad utrustning som kan användas ,men om det fungerar med SW och Behringermixer samt Beringer mätmicrofon så vill jag gärna få ett svar hur man kalibrerar utrustningen. i övrigt är jag inte så kunnig på de olika dB skalorna och vad de visar .
krister
kristerT skrev:hej
Jag är lessen men det har jag inget svar på ,men det blev klart mer tungdrivet men i mitt fall gör det inte så mycket ,jag driver det hela med ett Linn-steg med automatstart och innan var jag tvungen att dra på ordentligt för att få start ,nu startar steget inom normala gränser om det kan ge någon klarhet ,Jag har för mig att de här hemma-mätprogrammen är av typen relativa mätningar, skall man få ett verkligt mätvärde på verkningsgrad är det väl bara dyrare kalibrerad utrustning som kan användas ,men om det fungerar med SW och Behringermixer samt Beringer mätmicrofon så vill jag gärna få ett svar hur man kalibrerar utrustningen. i övrigt är jag inte så kunnig på de olika dB skalorna och vad de visar .
krister
Flint skrev:Hur mycket tappade du i elementets känslighet?
kristerT skrev:Jag la på först halva tuben silikon och spred ut i ett skikt över hela membranet ,sedan lade jag spindelbensmönstret med den tanken att få ett styvare membran , jag lämnade upphängningen utan modifiering ,
lite data som SW lagade till med utgångspunkt från kurvorna :
Fs 19,35 Hz
qts 0,991
qms 4,692
qes 1,257
Le 0,755 mH
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster