Aktuell pris för element - piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
moOd

Aktuell pris för element - piP

Inläggav moOd » 2011-04-26 19:40

Är det någon som har prisuppgift på ersättningselement (bas) för piP och gärna även nypriset?

..alternativt om någon vänlig själ kan skicka mig den senaste prislistan på allt.

Tack på förhand!

Mvh,
/ Petteri

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-26 19:47

Ersättning: 1200:-/matchat par

Nytt: 670:-/st
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2011-04-26 20:03

screen skrev:Ersättning: 1200:-/matchat par

Nytt: 670:-/st

Tack och bock!

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-04-26 22:19

Det där stämmer väl inte? Iaf inte nypriset då det ser ut att vara för diskanten.
Ersättningselementen kräver dessutom att man returnerar de trasiga.

Nytt:
Ino-B59p 5 ohm 960:- piP, iP (1999-2001)
Ino-B59 5 ohm 960:- piP, iP (efter 1/1 -02)
Ino-B59x 5 ohm 1 750:- piPs

Ersättning:
piP 1 200:- (för 2)
piPs 2 200:-*(för 2)

* 6. Basbyte från piP (B59) till piPs (B59x) är även det lite extra subventionerat. Kostnad för en dylik operation (arbete oräknat) är 2 000:- inklusive de nya delningsfilterkomponenterna, om felfria originalelement returneras.
Senast redigerad av Purre 2011-04-26 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2011-04-26 22:25

Purre skrev:Det där stämmer väl inte? Iaf inte nypriset då det ser ut att vara för diskanten.
Ersättningselementen kräver dessutom att man returnerar de trasiga.

Nytt:
Ino-B59p 5 ohm 960:- piP, iP (1999-2001)
Ino-B59 5 ohm 960:- piP, iP (efter 1/1 -02)

Ersättning:
piP 1 200:- (för 2)
piP-crt 1 600:- (för 2)
piPs 2 200:-*(för 2)
piP-ulemr 1 600:- (för 2)

Ok, men 1200 för ersättningselement om man returnerar de gamla.

Den infon räcker för mig.

Tack!

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2011-04-27 07:24

Äsh.. Nu spårar jag ur ämnet lite, men pris på ACO-skivorna då?

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-04-27 08:47

1,2 * 1 m 1200:-/par
1 * 0,8 m 800:-/par

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2011-04-27 09:03

Purre skrev:1,2 * 1 m 1200:-/par
1 * 0,8 m 800:-/par

Tack Purre!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-27 09:57

Vad har hänt med dina B-59:or?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2011-04-27 11:13

Ragnwald skrev:Vad har hänt med dina B-59:or?

Ena baselementet har fått sprickor runt membranet efter att min lilla son krämade på förstärkaren "lite för hårt". Spelar man i högre volymer nu (inte jätte högt alltså) så ploppar det mycket elakt från den högtalaren..

En ganska trist historia helt enkelt. :( Men sonen lärde sig nog att passa sig för den där elaka ratten. :)

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-05-04 09:36

moOd skrev:
Ragnwald skrev:Vad har hänt med dina B-59:or?

Ena baselementet har fått sprickor runt membranet efter att min lilla son krämade på förstärkaren "lite för hårt". Spelar man i högre volymer nu (inte jätte högt alltså) så ploppar det mycket elakt från den högtalaren..

En ganska trist historia helt enkelt. :( Men sonen lärde sig nog att passa sig för den där elaka ratten. :)

Det kan gå snabbt med kidsen ibland... Har en kille som fyller två snart, som kom åt volymratten på "loungeanläggningen". Naturligtvis vred han den hela vägen upp på 0,1s ungefär. Det var då skönt att förstärkaren inte är på mer än 2x45W, vilket mina Larsen 4 överlevde :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-04 09:44

Tyvärr är där en bug hos kids som medför att när det blir för högt så släpper de ratten och håller för öronen istället för att vrida tillbaka...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Michael08

Inläggav Michael08 » 2011-05-18 13:42

Hej,

Köpte ett par Ino Audio Pip två år gamla för några veckor sedan - var en ren impuls affär efter att varit uppe i Uppsala på Esoterisk Hifi för att lyssna på ett par SA Ranger som jag hade bestämt mig för att köpa men efter ett snabbt lyssnande så tyckte jag inte att dom var så bra ( kan även berott på att kag suttit i våran infarts parkerings bil renaul megane som gjorde sin längsta resa och lyssnat på vägbullret i en timma med avdomnade öron -hemma hade dom kanske låtit bättre).

Kör mina nyinköpta Pip med en Primare I30 där jag även via pre utångarna har kopplat en Antimode 8033S som korrigerar basen som jag kör med min gamla Rel Q150mk2 subwoofer. Kör mest spotify via en Musical Fidelity DAC M men ibland även gamla CDs via en Primare DVD26 kopplat via DACen

Ser att man kan uppgradera sina Pip för en modest penning av 2000:- till Pips vad blir det för skillnad efter denna uppgradering.

Annars får jag säga att jag är väldigt nöjd med min nya setup och var välidgt förvånad hur bra Pip högtalarna spelar - innan dom så hade jag ett par Neat Motive 2 som även dom var väldigt bra men inte alls i klass med PIP - tidigare har jag haft en mängd högtalare genom åren mest stativare t.ex Compact ZX1, Gamut L3, QLN classic signature från Radiolagret och Dynaudio 1.3se och får nog säga att Pip är nog dom som är bäst utav dom även om jag gillad QLNen väldigt bra såsom jag kommer ihåg dom nu var det några år sedan.
Var väldigt skeptisk till Ino Audio, finns så mycket hifinördar som blir nästan religösa i vissa märken t.ex Linn folket m.fl som köper en massa dyra hifi apparater som kräver tillyssning för att vänja sig vid ljudet och ständiga uppgradering vilket i mitt tycke är väldigt konstigt - låter det bra så är det bra man skall inte behöva vänja sig vid ett viss setup då är det fel på grejorna från början och betala dyra pengar genom att uppradera för att få det att låta lite bättre är en dålig affär, Iallafall Ino Audio Pip för mig lät väldigt bra direkt.

Kan även starkt rekommendera Antimode 8033s med en bra matchande musiksubb till Ino Audio Pip som jag kör i ett större rum på 50m2 - Antimoden är även den en av mina bätrre invisteringar genom åren.

Nog om vad jag har för utrustning och vad jag tycker är nästan off topic i denna tråd.
Min kringutrusting får väl ses som ganska så bra till Pip högtalarna och frågan är alltså är det värt att uppgradera till PIPs för 2000:-?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-19 01:02

Nattlorden skrev:Tyvärr är där en bug hos kids som medför att när det blir för högt så släpper de ratten och håller för öronen istället för att vrida tillbaka...

:lol: :lol: :lol: Bäst idag :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-19 08:17

Michael08 skrev:Hej,

Köpte ett par Ino Audio Pip två år gamla för några veckor sedan - var en ren impuls affär efter att varit uppe i Uppsala på Esoterisk Hifi för att lyssna på ett par SA Ranger som jag hade bestämt mig för att köpa men efter ett snabbt lyssnande så tyckte jag inte att dom var så bra ( kan även berott på att kag suttit i våran infarts parkerings bil renaul megane som gjorde sin längsta resa och lyssnat på vägbullret i en timma med avdomnade öron -hemma hade dom kanske låtit bättre).

Kör mina nyinköpta Pip med en Primare I30 där jag även via pre utångarna har kopplat en Antimode 8033S som korrigerar basen som jag kör med min gamla Rel Q150mk2 subwoofer. Kör mest spotify via en Musical Fidelity DAC M men ibland även gamla CDs via en Primare DVD26 kopplat via DACen

Ser att man kan uppgradera sina Pip för en modest penning av 2000:- till Pips vad blir det för skillnad efter denna uppgradering.

Annars får jag säga att jag är väldigt nöjd med min nya setup och var välidgt förvånad hur bra Pip högtalarna spelar - innan dom så hade jag ett par Neat Motive 2 som även dom var väldigt bra men inte alls i klass med PIP - tidigare har jag haft en mängd högtalare genom åren mest stativare t.ex Compact ZX1, Gamut L3, QLN classic signature från Radiolagret och Dynaudio 1.3se och får nog säga att Pip är nog dom som är bäst utav dom även om jag gillad QLNen väldigt bra såsom jag kommer ihåg dom nu var det några år sedan.
Var väldigt skeptisk till Ino Audio, finns så mycket hifinördar som blir nästan religösa i vissa märken t.ex Linn folket m.fl som köper en massa dyra hifi apparater som kräver tillyssning för att vänja sig vid ljudet och ständiga uppgradering vilket i mitt tycke är väldigt konstigt - låter det bra så är det bra man skall inte behöva vänja sig vid ett viss setup då är det fel på grejorna från början och betala dyra pengar genom att uppradera för att få det att låta lite bättre är en dålig affär, Iallafall Ino Audio Pip för mig lät väldigt bra direkt.

Kan även starkt rekommendera Antimode 8033s med en bra matchande musiksubb till Ino Audio Pip som jag kör i ett större rum på 50m2 - Antimoden är även den en av mina bätrre invisteringar genom åren.

Nog om vad jag har för utrustning och vad jag tycker är nästan off topic i denna tråd.
Min kringutrusting får väl ses som ganska så bra till Pip högtalarna och frågan är alltså är det värt att uppgradera till PIPs för 2000:-?

Grattis michael till att du e nöjd med köpet:)

piPs har sedan 2010 nya basar och ny port, som jag tycker är betydligt bättre. Nya basen har jag inte lyckats bottna alls även när jag testat vad dom går för, det låter bara "bröligt" när man passerar gränsen och spelar ungefär lika högt som när piP och gamla piPs basen bottnade med "pistolskott". :oops:

Så jag håller nya piPs basen högt och gillar den skarpt och även nya porten som inte verkar överstyra lika lätt, nu är det väldigt mycket svårare att få någon större luftrörelse kring porten :)

JAG tycker att piPs är vägen att gå om man ska ha dom framöver, men om piP "bara" är ett mellansteg och man vet med sig det så kan man lika gärna satsa på vanliga piP.
Alltså upp till dig hur du vill göra, jag e störd och körde på piPs som mellansteg, men det va för att jag va så sjukt nyfiken på att testa nya basen och porten att jag inte kunde låta bli :P
Men i efterhand så ongrar jag mig inte och jag vill påstå att nya piPs är klart bättre än gamla, dels för att dom tål mycket mer och upplevs inte lika hårda vid höga ljudvolymer.

Förr kunde jag inte lyssna på rock över en viss volym för då va det snarast plågsamt, men med 2010 modell så går det alldeles utmärkt :D
nu går det att spela det mesta tills att slaglängden sätter stop, vilket inte gick innan, om man inte ville blöda ur öronen :lol:

Så jag hävdar att "gamla" piPs basen och nuvarande piP basen tappar fattningen i övre mellanregisterområdet när man pressar dom. Men nya piPs hanterar detta bra mycket snyggare, och diskanten upplever jag inte som särskilt vass... alltså har alldrig diskanten varit den huvudsakerliga "svaga länkan" som många har beskrivit det som, utan det verkar vara basarna som inte orkar med att styra upp övre mellanregistret när dom pressas.

Jag slår alltså ett slag för piPs, modell 2010 (med nya basen och nya porten) som känns som en sjukt komplett högtalare som saknar dom brister som piP/piPs folk alltid klagat på att dom haft.

sedan hur du väljer är en annan femma, skiljer en del pengar, men jag anser det vara värt det och ska du ha dessa framöver så anser jag att du SKA uppgradera ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-19 12:44

DVD-ai skrev:...
Förr kunde jag inte lyssna på rock över en viss volym för då va det snarast plågsamt, men med 2010 modell så går det alldeles utmärkt :D
nu går det att spela det mesta tills att slaglängden sätter stop, vilket inte gick innan, om man inte ville blöda ur öronen :lol:

Vad satte stopp för dig tidigare då? :D

Gammla s-basen har inte jag lyckats bottna ännu.
Men då spelar jag sådan typ av musik, där kompression blir tydlig innan bottning och då är det ju bara att sänka ljudnivån något, för att återställa rätt headroom för aktuellt fonogram. Ljudstyrkan räcker gott och väl ändå för mitt vidkommande.
De lyssnare jag haft på besök, tycker att jag spelar starkt. :)

Fö har jag uppfattningen att både bas- och diskantelement börjar komprimera ungefär samtidigt. Kanske inget problem om man bara lyssnar på elektropopp.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-19 13:02

Finns det två versioner av piPs-basen? Trode bara det var piP som fått ny bas, numera med ytstruktur på membranet.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-05-19 13:12

Mina piPs köptes juli 2010 och kan säga att jag har några från övergången där.
Basporten var tvådelad för mig men elementen var utav kevlar modell.

Michael08

Inläggav Michael08 » 2011-05-19 21:28

Okej har fått lite olika input om det är värt att uppgradera till nya basen - skall fundera lite på det eventuellt uppgraderar jag framöver till en större Ino högtalare istället - fast ett byta av element är iofs inte så dyrt så kanske blir det i allafall.

Vill man spelar rock med Ino audio pip så anbefallar jag en subb ihop med en antimode iallfall i ett större rum även om jag sett i något annat forum at Ingvar skrev att dom egentligen är konsturerade för att köra utan subb. Det som jag tycker bra är att dom går såpass djupt så att man har inget behov av att ha två subbar i stereo utan subben blir bara ett kompleterande basljud till Pips redan bra bas. Sedan hänger det väl ochså på vad man har för kringutrustning min Primare I30 ihop med PIP är aningen basfattig (utan sub) och det är många högtalare som är så för den förstärkaren utan den måste ha rätt högtalare för att låta fullt ut.
Utan antimode däremot så är det inte värt med subb blir alltid bara massa problem med basgången tycker jag så man förlorar mer än man vinner.

Köpte även på skoj en Primare DVDI10 receiver (klass D 2*75w) som jag hade hoppas skulle funka bra ihop med pip, antimode och subb och med den receiven blev det betydligt bättre bas med pip än med I30 tyvärr så tappade man i upplösning så kommer göra mig av med allt i ett lösningen DVDI10 som annars hade varit ett fint mimallistiskt system ihop med pip i vardagsrummet istället för separata komponenter- hade kunna leva med Pip och DVDI10 men I30 spelar helt enkelt lite bättre.

Användarvisningsbild
TDS

Inläggav TDS » 2011-05-20 00:03

Ny bas nr 2 för piPs, men vad är det som skilljer sig mellan den gamla tvådelade porten och den nya som är ett helt rör?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-20 07:47

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:...

Vad satte stopp för dig tidigare då? :D

Gammla s-basen har inte jag lyckats bottna ännu.
Men då spelar jag sådan typ av musik, där kompression blir tydlig innan bottning och då är det ju bara att sänka ljudnivån något, för att återställa rätt headroom för aktuellt fonogram. Ljudstyrkan räcker gott och väl ändå för mitt vidkommande.
De lyssnare jag haft på besök, tycker att jag spelar starkt. :)

Fö har jag uppfattningen att både bas- och diskantelement börjar komprimera ungefär samtidigt. Kanske inget problem om man bara lyssnar på elektropopp.

Men rock, skrev jag :)

jag upplever att den nya basen är tåligare och beter sig dessutom bättre på höga nivåer än den gamla.
Och den nya basen bottnar som sagt inte lika lätt så även med musik där slaglängden är gränsen så blir det inte "PANG" om man råkar ligga lite för högt :)

jag upplever problemet med kompression och besvärande disst i ljudet som betydligt mycket mindre med nya piPs basen, så jag tror at tdet i stort sätt är basen som sätter stopp i "gamla" piP.
Självklart går det att få diskanten att bli otrevligt nu med, men bara det att det är lite längre dit = en förbättring :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-20 07:49

TDS skrev:Ny bas nr 2 för piPs, men vad är det som skilljer sig mellan den gamla tvådelade porten och den nya som är ett helt rör?

Den nya är en färdigjuden form, alltså bara att plugga i och köra :)

och jag upplever även att den nya porten verkar mindre benägen att ge upphov till galen luftrörelse. men gamla porten va det ofta så att man kända vinddraget i ansiktet.
Har inte hänt nu alls, oavsett hur jag spelar....

den gamla porten är lite konisk från mitten och ut, den nya verkar helt rak dessutom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-20 10:57

DVD-ai skrev:den gamla porten är lite konisk från mitten och ut, den nya verkar helt rak dessutom.

Men avsmalnad på mitten har väl visat sig vara gynnsamt? Tänker på de där trådarna där det experimenterades med basreflexportar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-20 12:37

ja du... enda jag vet är att den nya ser helt ny till utformningen och är inte lika konisk, kan kolla när jag kommer hem :)
Men jag skulle sätta en tia på att den är helt rak, alltså inte avsmalnad i mitten.
Och jag upplever den nya portan ha klara fördelar som jag redan nämnt, störde mig ganska mycket ibland på just "puffarna" som kom, men nu så har det inte inträffat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-20 16:46

Verkar vara stora skillnader mellan lyssningsvanorna hos Ragnwald och DVD-ai. Några puffar från basreflexportarna har jag aldrig upplevt. På vilken musik kan detta upplevas? Hur nära måste man sitta för att känna draget? Själv sitter jag drygt 3 m från piP. Om man spelar så att de bottnar, kan det kanske finnas andra högtalare som bättre lämpar sig än just oiP/piPs

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-20 20:37

Stora puffar kan det väl bara bli i basreflexkonstruktioner, när man matar stark signal under avstämningen.
Har som sagt inte haft några problem alls, med mitt sätt att lyssna på musik. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-20 21:55

Haha, jag har upplevt det många gånger... men sedan nya porten så är problemet mycket mindre, det går att få även nu, men inte i samma utsträckning :)

Dubstep är en lysande musikstil att framkalla sådana fenomen med eller film för den delen :)
Och jag använder mina piPS som dom är tänkta, alltså att spela musik med och ha roligt, sedan att dom inte tillhör dom pIPS som ligger på latsiden e dom bara glada över, det vet jag innerst inne så är dom överlyckliga över att jag rastar dom.
Spelar dock inte så att det låter illa, jag lägger mig alltid under den gränsen, för vem vill lyssna när det låter illa.. ?!

Edit: sitter ca 1,8 från högtalarna, men även när jag testat sitta > 2,5m från piP/piPs har jag upplevt detta ;) 8)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-05-20 22:00

Jag har aldrig upplevt något "vinddrag" ifrån mina piPs förutom max 0.5m ifrån dom men då spelar man ungefär max vad dom klarar av. Kanske är det jag som är okänslig och inte känner något...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-22 19:06

Litet tipps för er som inte upplevs något vinddrag från portarna på piP/piPs är att spela följande låt på hög volym:

kaiori breathe - tell me you love me (altimeter remix)

Om ni inte känner pustarna så är det något fel :lol:

spola fram till 0:50

allternativt så kan ni spela följande låt:

DJ madd - pitch black

MEN va försiktiga för med denna så bottnar du VÄäääldigt lätt !

Det är för övrigt ett tipps till att som har feta basmodulsystem och vill testa gränserna, spela denna låten så kommer uppgradewringsjävulen att äta upp dig...
:twisted:

gillar ni inte låten så spela framtill 03:10 där så börjar det värsta.

två av mina käraste tipps, med dessa kan man ofta få även redigt feta system att gå ner på knä, och dom är alldeles lysande till att demonstrera vad jag menar med "pustar" ur portarna på piP :)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-05-22 20:54

Första låten hittar jag inte, inte ens då på en utav världens största nedladdningssidor för musik.
Den andra hittade jag däremot och visst det kommer luft men 1.5m bort känner jag inte längre någon luft. Typ samma sak oavsett musik tycker jag och då när jag sitter 4m bort så gör det inget. Skulle kunna sitta 2m bort utan att störa mig på det helt enkelt.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino