sky_eye skrev:Slappna av lite, Bonkas.
Du får tycka att ditt steg är bra för dig!
Men alla andra måste inte tycka att det är tillräckligt bra.
Det är sällan bra att ta en mening ur sitt sammanhang och bygga ett helt resonemang utifrån den och sina egna värderingar och sedan stoppa tillbaks resultatet där ursprungsmeningen hämtats.
Du är inte nöjd med hur testet genomfördes och hur resultatet presenterades. Ignorera det då.
Meningen om kvalificerade ändamål är tagen ur testen. Hur använder jag det utanför sitt sammanhang?
Det är verkligen inte det som är poängen. Poängen är att jag tycker att LTS har förstört en produkt rykte utan att det, för de allra flesta, finns fog för det och verkar tycka att det är helt ok.
Att steget har fått dåligt rykte utanför LTS (tack vare F/E-lyssningen) är inget påstående utan fakta. Jag har läst om det på forum, XTZ har själva fått mail osv så där har vi verkligheten. LTS har påstått att det inte duger till kvalificerade ändamål utan att specifiera vad kvalificerade ändamål är. Det är också fakta. Frågan har uppstått flera gånger även i denna tråd och fortfarande har den inte besvarats. Vad anser LTS är kvalificerade ändamål?
Och är den definitionen allmänt vedertagen inom LTS?
Steget detekterades tydligen också med större än normal lätthet. Finns detta mätmässigt belagt? Eller är det en helt subjektiv bedömning? Kan det överhuvudtaget bedömas utan att det mätmässigt verifieras?
Finns mätresultat? Var ska de publiceras?
Frågor BESVARAS inte, och ibland med motivationen att det är förbehållet LTS medlemmar. Men varför är då en del ok att diskutera och en del inte..
Nu finns nya fakta, alltså att XTZ själva hävdar att steget mätts av dem inom +-60 grader och att konstlasten har en vridning på 70 grader. Om man leker med tanken att steget skulle klara en F/E vid 60 grader, är det fortfarande ett dåligt steg (vilket faktiskt har hävdats ifrån LTS-håll..) eller skulle det påverka?
Ni måste väl ändå hålla med om att konstlasten är lite som att begära av en ferrari att den ska klara gobiöknen.. Visst, LTS söker kanske den typen av perfektion men vem skulle testa en bil eller vad som helst med samma förutsättningar. XTZ-steget föll igenom i konstlasten och där dras slutsatsen. Alla tycker det är ok. Att ge en ferrari en dålig test för att den inte tar sig igenom en snövall, och alla skulle ge ifrån sig ramaskrin...
Jag tar inte att steget fått en dålig "test" så hårt. Eller inte alls hårt faktiskt.
Jag reagerar dock på att det fått konsekvenser som är oförtjänta. Och att ingen inom LTS kan sträcka sig så långt som till att det var olyckligt att diskvalificera det för kvalificerade ändamål utan att (återigen..men ingen svarar..) definiera dessa ändamål.
Jag tycker rent allmänt att det är fel att ett steg ska klassas som så dåligt för att det inte fixar en F/E. Det säger ju ingenting mer än hur steget funkar i den lasten och hur man kan göra så generella bedömningar baserat på det kan jag inte begripa. Att det inte klarade lasten/fine, men att därifrån hävda..kvalifi...ända...bla osv är ju galet. Helt galet.
Så återigen, är det i LTS ögon så att en F/E är de enda kvalificerade ändamålen som finns?
Och inställningen.. Steget har ju pariastämpel tack vare F/E:n och ifrån LTS-håll verkar det vara helt ok... Den detekterades ju...