Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ja för rakt bakåt kan det väl inte komma så mycket ljud. det är ju en magnet ivägen. Sen har vi ju konens form också som borde påverka strålningsrikningen. Men jag vet inte. Har för mig IÖ nämnde i nån tråd att mycket av ljudet går ut mot sidorna(fast jag kan ju komma ihåg fel). Fast ser man på hur dämpningen av hans lådor ser ut så sitter ju allt bakom elementet.
Piotr skrev:Ljudet går ju inte rakt åt sidan i första hand utan snett bakåt.. och hamnar då efter en studs eller två baktill i lådan.
Vidare är ju riktverkan från elementet liten vid låga frekvenser.
Front/bak utgör vidare typiskt en mer väldefinierad väg för stående vågor att byggas upp mellan.
/Peter
Nattlorden skrev:Låter som ett kul experiment att göra.... Varför tar du inte och provar och mäter vad som händer (eller inte händer)?
Piotr skrev:Q-värdet påverkas iom. att dämpmaterialet inför en förlust i systemet.
/Peter
celef skrev:Kraniet skrev:ja för rakt bakåt kan det väl inte komma så mycket ljud. det är ju en magnet ivägen. Sen har vi ju konens form också som borde påverka strålningsrikningen. Men jag vet inte. Har för mig IÖ nämnde i nån tråd att mycket av ljudet går ut mot sidorna(fast jag kan ju komma ihåg fel). Fast ser man på hur dämpningen av hans lådor ser ut så sitter ju allt bakom elementet.
om man ska hårdra det, fast det kanske man inte ska göra, så är det nog mest risk för problem med en platt högtalare än en smal, detta ur dämpningssynpunkt
Why this odd interior for the middriver? Well, when SEAS has done all that possibly can be done to eliminate reflections from the driver's rear structure, the least we can do is ensure that our cabinet doesn't reflect any energy back through the cone. So, I've tried to design a box where the rear energy is absorbed as good as possible...

iö skrev:Nej det är precis tvärtom. En platt högtalare är mycket lättare att få att bete sig problemfritt från det inre, eftersom ljudet som kommer från ele- mementets baksida (om det är mjukkonat) går nästan rakt ut åt sidorna.
I lite mera avancerade konstruktioner kan man ju även tänka sig att konstruktören använder reflexioner från lådans inre som ett medel att skapa små eq-justeringar.
Kraniet skrev:Ta tex det här exemplet från Troels. Får en att fundera om det verkligen får den effekt som han eftersöker. Om man ska peka på positiva och negativa saker med en dylig lösning vad skulle det då kunna vara?Why this odd interior for the middriver? Well, when SEAS has done all that possibly can be done to eliminate reflections from the driver's rear structure, the least we can do is ensure that our cabinet doesn't reflect any energy back through the cone. So, I've tried to design a box where the rear energy is absorbed as good as possible...
edit: tittar man på den här bilden så ser man att de första reflexerna kommer bli i baffels insida. Så man kan ju undra hur mycket effekt den avancerade lådformen då ger.
celef skrev:är inte det där en väldigt märklig sak, har han inte tänkt väldigt endimensionellt? ljudet sprids väl inte bara till höger och vänster utan även upp å ner, och diagonalt och kors å tvärs? hade man inte fått en väldigt reflexfri innermiljö med enbart lämplig mängd dämpmaterial? eller om man bygger upp lådvolymen i mindre celler, då kanske man förhindrar att smuts exciteras?
-Martin- skrev:celef skrev:är inte det där en väldigt märklig sak, har han inte tänkt väldigt endimensionellt? ljudet sprids väl inte bara till höger och vänster utan även upp å ner, och diagonalt och kors å tvärs? hade man inte fått en väldigt reflexfri innermiljö med enbart lämplig mängd dämpmaterial? eller om man bygger upp lådvolymen i mindre celler, då kanske man förhindrar att smuts exciteras?
Tänk mer på att det är assymetrierna som (kanske) skapar den eftersträvade effekten. Till slut studsar vågorna "rätt" (efter att t ex studsat ett par, tre gånger mot de parallella ytorna) Jag kriver "kanske" för jag tror inte att den visade lådan egentligen är optimal.
-Martin- skrev:Kolla Kalles pilar. Som sagt, designen är inte optimal. B&W med sin 800-serie är väl de som kommit närmast. Fast den är ju symmetrisk. Eller är den det? Jag vet inte riktigt vad jag menade...Men tanken var god...
Dock vidstår jag min uppfattning att man kommer långt genom att bara proppa låddan full med ull.
-Martin- skrev:Kolla Kalles pilar. Som sagt, designen är inte optimal. B&W med sin 800-serie är väl de som kommit närmast. Fast den är ju symmetrisk. Eller är den det? Jag vet inte riktigt vad jag menade...Men tanken var god...
Dock vidstår jag min uppfattning att man kommer långt genom att bara proppa låddan full med ull.
Harryup skrev:Sådär kan det väl inte studsa?
Jag misstänker att ingående vinkel är lika med utgående vinkel även på första studsen.
mvh/Harryup
-Martin- skrev:Klart att det måste vara ull även i 800-seriens "droppe". Var skulle annars den akustiska energin omvandlas till värme?
-Martin- skrev:Vad jag menade var att man hittat en form där de första reflexerna inte studsar tillbaka mot membranet utan riktas bort från detsamma och tillåts (relativt direkt) gå en lång väg genom dämpmaterialet. Och när de gjort det så är det i princip ingen energi kvar som kan studsa tillbaka.
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Majestic-12 [Bot] och 17 gäster